Páginas

domingo, 10 de mayo de 2020

Tècnica Fotogràfica I (1er curs CFGS Fotografia) UF 1 ACTIVITATS D’APRENENTATGE






UF 1 ACTIVITATS D’APRENENTATGE
Activitats d’ensenyament aprenentatge. Títol i hores
Hores totals: 100
Lectives: 69
No presencials: 31
1 EV/Valor d’exposició (Principis de la formació de la imatge. La càmera. Llei de la reciprocitat)
14
6
2 Llei de Reciprocitat. (Diafragmació-obturació) Obturació i moviment
12
5
3 Llei de Reciprocitat. (Diafragmació-obturació)  Profunditat de camp i enfocament selectiu
9+(3)*
5
4 Fotometria. Compensació de l'exposició
3

5 Distància focal i escala del pla
9
5
6 Temperatura de color
13
5
Activitats d’avaluació i recuperació / Ponderació
EXAMEN (PROVA ESCRITA)







CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol  Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
ECTS 4
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
Hores 100
Lectives 69
No presencials 31
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol
1_1_1 / Principis de la formació de la imatge. La càmera. Llei de la reciprocitat
Hores 20
Lectives 14
No presencials 6
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fernández Alborés
Objectius
-Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica
  • Capacitats

Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
·        Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
  • Autonomia: capacitat per l’autoconeixement i el control de les seves emocions amb comprensió crítica per a la integració i transferència de sabers, aplicar i integrar els coneixements artístics i tecnològics en la definició i desenvolupament de procediments de treball, fixant-se metes i elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit, buscant solucions a problemes basant- se en els propis recursos
·        Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.

·        Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.

·        Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.

·        Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els

·        aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment

Resultats de l’aprenentatge
1.  Coneix les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
2.  Maneja i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.

Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi.

Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)

Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Maneja amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica
Compren i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.

Continguts

1.     Esquema general dels processos fotogràfics.
2.     Formació de la imatge fotoquímica i digital: comparativa.
3.     Els suports fotogràfics: l’emulsió i el sensor.
4.     Característiques del píxel i de la imatge digital.
5.     El revelatge químic.
6.     Ajustaments i interpretació gràfica de la imatge.
7.     La càmera i la presa fotogràfica.
8.     La càmera: mecanismes, parts, accessoris, menús de configuració, tipologia.
9.     La presa fotogràfica.
10.  Els objectius fotogràfics.
11.  Formació de la imatge als objectius fotogràfics.
12.  El processament RAW.
13.  Preparació de la imatge per a les diferents possibles sortides

Descripció de l’activitat:  Principis de la formació de la imatge. La càmera. Llei de la reciprocitat
En aquesta activitat es posa en pràctica el maneig bàsic de l'aparell fotogràfic i la llei de reciprocitat. Es fa us del control l'enfoc i identificar quines són les possibilitats i els límits del nostre aparell fotogràfic digital


  • Enunciat  Principis de la formació de la imatge. La càmera. Llei de la reciprocitat
Exposicions teòriques a classe de:

Esquema general dels processos fotogràfics (fotoquímics i digitals).
Similituds i diferències entre el funcionament del sistema fotoquímic i el digital:  el píxel i les seves característiques
Conceptes bàsics de la imatge digital: mida de la imatge, resolució, profunditat de color, mida i formats d’arxiu.
Introducció a Photoshop. Preferències de Photoshop. Introducció als ajustaments bàsics de la imatge.
Configuració de l’entorn de treball digital.
Mostres d’exemples com ajuda per entendre els conceptes que s’expliquen i veure exemples.
Descripció de l’activitat

  • Condicionants

-Explicació teòrica dels continguts de l’activitat.
-Prova escrita dels continguts de la UP  observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica.
-Projecció d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Realització d’exercicis d’experimentació amb els controls de càmera (diafragma/obturació) per observar les variacions a l’EV.
-Entrega i observació col·lectiva del treball.

  • Pautes de treball
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.

  • Procés de treball
-Fer preses fotogràfiques amb el mateix enquadrament en les següents condicions:
a) Fent servir el mode automàtic de la càmera prenent nota de la velocitat i del diafragma seleccionats pel sistema.
b) Fent servir la velocitat d’obturació seleccionada pel sistema realitzar totes les preses fotogràfiques possibles amb totes les obertures de diafragma que ens permeti la nostra òptica, des d’el diafragma més petit (subexposant) fins el més obert (sobreexposant)
c) Fent servir el diafragma inicialment seleccionat pel sistema en mode automàtic realitzar totes les preses fotogràfiques possibles amb totes les velocitats d’obturació que ens permeti la nostra càmera, des de la més ràpida (subexposant) fins la més lenta (sobreexposant)

  • Forma de presentació
Entrega de la selecció de preses significatives i explicatives de les pautes demanades en word o PDF amb breus textos explicatius del desenvolupament.
  • Lliuraments parcials i final
L’entrega es lliurarà abans de la data final de la UF corresponent (o passarà als lliuraments del quadrimestre corresponents amb nota màxima d’aprovat) i es pot presentar abans de l’avaluació final per a la seva recuperació.


Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)

Activitat dirigida i tutorada a l'aula. L'alumne ha de desenvolupar l'activitat sota la supervisió docent. Es donen indicacions i orientacions sobre com realitzar l'activitat d'una manera intel·ligible i que sigui una eina eficaç per l'aprenentatge de l'alumne.
Primer s'expliquen els continguts a l'aula i posteriorment l'alumne posa en pràctica els coneixements.


  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula

- Explicació de continguts teòrics -4h-
- Explicació de l’activitat -2h-
- Realització de l'activitat -5h-
-  
Comprovació visualització de l'activitat de manera
individual -3h- - Presentació de l'activitat i entrega -2h-.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Practicar els continguts treballats a l'aula -3h-.
Seleccionar i maquetar l'activitat en format PDF -3h-.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
         Càmera fotogràfica digital, targetes de memòria, bateries. Ordinador i software de processament de RAW:

-        Càmera fotogràfica analògica o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
-        Ordinador portàtil sempre que sigui possible.
-        Material d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
-        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
-        Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques

  • Espais i recursos del centre

Aules equipades amb ordinadors. Software de gestió i processament de imatges RAW. Projector i pantalla de projecció

Recursos de l’escola i el professor:

-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen.
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica

Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Langford,Michael.Fotografia básica. Prakel, David. Exposición. Ed. Blume Prakel, David. Iluminación. Ed. Blume

WEBGRAFIA:

LLEI DE RECIPROCITAT (1er Tècnica Fotogràfica)

Llei de reciprocitat. Diafragmació i profunditat de camp. Enfocament. (1er de Fotografia -i demés cicles i cursos-)

TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)



  • Existent recomanada

Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

Langford, M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
Laguillo, Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
VVAA.: “La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.

WEBGRAFIA:

FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)

http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=reciprocitat

http://animalinvisible.blogspot.com/p/tecnica-fotografica-resum-de-continguts.html


Avaluació:

Ponderació:  La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)


Criteris d’avaluació específics per a les activitats 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5

-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament, profunditat de camp, perspectiva, aplicació de la reciprocitat, composició i enquadrament, descripció de la il·luminació (temperatura de color, qualitat, direcció i intensitat) i color (contrast i to), volum i textura, distància focal, l’enfocament selectiu, contrast, contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
Criteris d’avaluació

-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació: Entrega d’un PDF amb un resum explicatiu de les pràctiques proposades més la superació de la prova escrita






CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol  Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
ECTS 4
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
Hores 100
Lectives 69
No presencials 31
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol
1.1.2 Llei de Reciprocitat. (Diafragmació-obturació) Obturació i moviment
Hores 17
Lectives 12
No presencials 5
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia (808) Manoel A. Fernández Alborés
Objectius
  • Capacitats
·        Responsabilitat: disposició per implicar-se en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que el funcionament dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre decisions, de dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i supervisió del treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.

·        Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema.

Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari

·        Organització del treball: disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les

funcions entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.


  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
  • Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment
·        Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
·        Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
·        Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Resultats de l’aprenentatge
Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
Compren i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.

Criteris d’avaluació específics per a les activitats 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament, profunditat de camp, perspectiva, aplicació de la reciprocitat, composició i enquadrament, descripció de la il·luminació (temperatura de color, qualitat, direcció i intensitat) i color (contrast i to), volum i textura, distància focal, l’enfocament selectiu, contrast, contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana
Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Obturació i captació del moviment.
Activitat que inicia a l'alumne al maneig amb un grau mes de control. Posa en pràctica el mecanisme d'Obturació.

·        Condicionants:  
·        Ja que la velocitat d’obturació serà la variable més important en aquest exercici, es convenient fer servir el mode d’exposició de “prioritat d’obturació”.

  • Pautes de treball:
Manté en totes les imatges la mateixa localització i distància focal.
Procés de treball:  Capta les quatre possibilitats de representació del moviment especificades en el següent esquema:
.
Objecte en moviment

Fons

Observacions


Congelat


Congelat

Parteix de velocitats d’obturació ràpides per congelar el moviment. Experimenta amb velocitats més lentes per determinar amb quines velocitats deixa de quedar congelada la figura.


Mogut


Congelat

És aconsellable l’ús de trípode per assegurar quedi el fons congelat. Fes servir velocitats lentes. Analitza i relaciona la velocitat d’obturació amb la representació del moviment.


Congelat


Mogut

Fes un seguiment amb la càmera del subjecte en moviment, i sense detenir-te dispara, escombrat. Parteix de velocitats relativament lentes i determina quines són les més apropiades.


Mogut


Mogut

Fes servir velocitats lentes. Pots moure intencionadament la càmera. Analitza i relaciona la velocitat d’obturació amb la representació del moviment.


  • Forma de presentació:
El lliurament es farà en Word o PDF amb una selección d’imatges amb breus textos explicant els processos per a cada apartat
Opcionalment, les imatges finals es presentaran en arxius RGB en format JPG.
Cadascuns dels arxius tindran un nom que identifiqui el que es pretén, i les condicions de presa fent constar la velocitat i el diafragma. Per exemple: “mogut congelat, v 125 f16

  • Lliuraments parcials i final
Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF.
Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari. La no entrega o no assistència a un examen s'ha de justificar documentalment
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
Metodologia: Fases
1.- Per part del professor
-  Explicacions dels continguts que han de permetre el desenvolupament de l’activitat. Projecció d’imatges de referencia i exemples extrets del blog/classe
Seguiment formatiu: tutoria, i assistència d’incidències en la práctica de l’activitat.2:
Per part de l’alumne
Tria i localització d’un lloc adient per la presa fotogràfica.
Realització de les preses: determinació de la composició i exposició.
Selecció i lliuraments de les imatges finals. 3.- En grup.
Presentació pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta. Treball presencial /Temporització del treball a l’aula


Explicació de continguts teòrics -2h-.
Explicació de l’activitat -1h-.
Realització de l'activitat -5h-.
Comprovació visualització de l'activitat de manera individual -2h-.
Presentació de l'activitat i entrega -2h-.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Practicar els continguts treballats a l'aula -2h-.
-             Seleccionar i maquetar l'activitat en format PDF -3h-.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
Recomanat com a bàsic: Càmera fotogràfica digital, targetes de memòria, bateries. Ordinador i software de processament de RAW
Desitjable:
-        Càmera fotogràfica analògica o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
-        Ordinador portàtil sempre que sigui possible.
-        Material d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
-        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
-        Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques


  • Espais i recursos del centre

Recomanat com a bàsic: Aules equipades amb ordinadors. Software de gestió i processament de imatges RAW. Projector i pantalla de projecció.

Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen.
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
  • Existent recomanada

Avaluació:

·        Ponderació  

L'activitat 1.1.2_ Obturació i captació del moviment de la UP1, té un valor del 10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge. Les 2 proves escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la UF 1.
La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

Presentació Presentació pública a l’aula.
Criteris d’avaluació
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.
-  Seguiment i reorientació de l’alumne durant el procés de treball.

-  Presentació pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta. Autoavaluació. Ítems de valoració

1.  Tria dels elements, originalitat i adequació de l’escena.

2.  Qualitat tècnica de les imatges.

3.  Composició, qualitat estètica.

4.  Consecució dels objectius.

5.  Termini de lliurament.


Nous continguts i competències que cal assolir

1.               Determinar la velocitat d’obturació relacionant-la amb el diafragma.

2.               Iniciar-se en la correcta aplicació de les velocitats d’obturació com a recurs expressiu de la representació del moviment.

3.               Determinació de la velocitat d’obturació per evitar imatges mogudes involuntàriament.

4.               Realitzar preses fotogràfiques amb el mode de captura prioritat d’obturació. Recuperació


·        Recuperació

Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari. La no entrega o no assistència a un examen s'ha de justificar documentalment



: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
UniNº / Títol  Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
ECTS 4
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
Hores 100
Lectives 69
No presencials 31
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol
1.1.3 Llei de Reciprocitat.
(Diafragmació-obturació)
Profunditat de camp i enfocament selectiu
Hores 17
Lectives 12
No presencials 5
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel A. Fdez. Alborés
Objectius

Capacitats
Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica

Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)

Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari

   Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.


1. Idear i elaborar projectes de l’especialitat de fotografia, amb qualitat formal i funcional (tècnica, artística i comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un encàrrec professional determinat

2.  Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.

3.  Planificar i realitzar els controls de qualitat corresponents a les fases diferents del projecte per garantir un producte acabat que compleixi amb els objectius gràfics, comunicatius i expressius exigibles a nivell professional i seguint en tot moment del procés les normes vigents de seguretat, salut laboral i de protecció del medi ambient

4.  Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.

5.  Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.

6.  Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els

aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.


Resultats de l’aprenentatge

Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)

Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
Continguts

El control tècnic en la presa.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Determinació del punt d’enfocament. Diafragma i control de la profunditat de camp

-Explicació teòrica dels continguts de l’activitat.
-Prova escrita dels continguts de la UP  observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica.
-Projecció d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Realització d’exercicis d’experimentació amb els controls de càmera (diafragma/obturació) per observar les variacions a l’EV.
-Entrega i observació col·lectiva del treball.
Descripció de l’activitat
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Fer preses fotogràfiques amb el mateix enquadrament en les següents condicions:
1-Buscar o disposar una escena amb subjectes mòbils o immòbils a diferents distàncies de la càmera.
2- Fer preses fotogràfiques buscant diferents possibiltats expressives als resultats canviant el pla d’enfocament i la profunditat de camp aplicant  els conceptes apresos a les activitats precedents.

  • Condicionants:
En aquesta activitat l'alumne ha d’adquirir la capacitat de controlar els mecanismes bàsics de la càmera fotogràfica. Els nous continguts i competències que cal assolir per l’alumne són:
1.  Identificar i determinar amb criteri el punt d’enfocament.
2.  Determinar el diafragma el funció de la profunditat de camp
3.  Fer servir la diafragmació com a eina bàsica del llenguatge fotogràfic
4.  Realitzar fotografies amb el mode de captura de prioritat de diafragma

  • Pautes de treball
La determinació de l’enfocament i la profunditat de camp són principis fonamentals de la fotografia, recursos expressius que sempre estan presents independentment del gènere, camp, aplicació o nivell professional del fotògraf
  • Procés de treball
L’activitat parteix d’una posada en escena d’un mínim de tres a quatre subjectes, - persones o objectes -. Es col•locaran arrenglerats i equidistants entre si, en direcció a la càmera. S’aniran enfocant depenent de les demandes de la presa, segon les pautes que s’estableixen a continuació:



1a exposició                    Enfocament selectiu del 1r subjecte
2a exposició                   Enfocament selectiu del 2n subjecte
3a exposició                    Enfocament selectiu del 3r subjecte
4a exposició                    Enfocament selectiu del 4t subjecte (opcional)
5a exposició                    Tots el subjectes desenfocats (opcional)
següents exposicions      Enfocant al 2n subjecte, com a la 2a exposició, es faran diferents preses tancant diafragmes fins arribar al menor f/ que ens donarà la màxima profunditat de camp.

  • Forma de presentació: PDF explicatiu amb la selecció d’imatges que il·lustren el procés de treball amb text breu i precís de les especificacions tècniques de les preses.
  • Lliuraments parcials i final
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
Metodologia: Fases
1.- Per part del professor
-  Explicacions dels continguts que han de permetre el desenvolupament de l’activitat.
-  Projecció d’imatges de referència.
-  Seguiment formatiu: tutoria, i assistència d’incidències en la pràctica de l’exercici.
2.- Per part de l’alumne
-  Tria i recerca d’elements que farà servir per la realització de l’exercici.
-  Tria i localització d’un lloc adient per la presa fotogràfica.
-  Realització de les preses: determinació de la composició i exposició.
-  Selecció i lliuraments de les imatges finals.
-  Presentació pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta.


-  Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
-  Explicació de continguts teòrics -3h-.
-  Explicació de l’activitat -1h-.
-  Realització de l'activitat -3h-.
-  Examen/prova de continguts -3h-.
-  Presentació de l'activitat i entrega -2h-.

-  Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi

Practicar els continguts treballats a l'aula -2h-.
-  Seleccionar i maquetar l'activitat en format PDF -3h-.


Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
  • Càmera fotogràfica analògica o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
  • Ordinador portàtil sempre que sigui possible.
  • Material d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
  • Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
  • Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques

  • Espais i recursos del centre:

Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen

Bàsics:

  • Aula amb pissarra, ordinador, projector i pantalla de projecció amb connexió a internet

      Recomanables/Desitjables:

Espai exterior per a preses fotogràfiques a l’aire lliure
Plató de llum natural o contínua quan les circumstàncies atmosfèriques no permeten treballar a exterior

Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018

  • Existent recomanada
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
WEBGRAFIA:

FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)

http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=reciprocitat

http://animalinvisible.blogspot.com/p/tecnica-fotografica-resum-de-continguts.html

LLEI DE RECIPROCITAT (1er Tècnica Fotogràfica)

Llei de reciprocitat. Diafragmació i profunditat de camp. Enfocament. (1er de Fotografia -i demés cicles i cursos-)

TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)


Avaluació:


-  Seguiment i reorientació de l’alumne durant el procés de treball.
-  Presentació pública a l’aula de les imatges finals. Avaluació conjunta. Autoavaluació.


Ítems de valoració
1.  Tria dels elements, originalitat i adequació de la proposta.
2.  Qualitat tècnica de les imatges.
3.  Composició, qualitat estètica.
4.  Consecució dels objectius.
5.  Termini de lliurament.


Objectius. Nous continguts i competències que cal assolir
1.                Determinar el punt d’enfocament.
2.                Determinar el diafragma el funció de la profunditat de camp.
3.                Realitzar fotografies amb el mode de captura prioritat de diafragma.

·        Ponderació


La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici
Criteris d’avaluació específics per a les activitats 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament, profunditat de camp, perspectiva, aplicació de la reciprocitat, composició i enquadrament, descripció de la il·luminació (temperatura de color, qualitat, direcció i intensitat) i color (contrast i to), volum i textura, distància focal, l’enfocament selectiu, contrast, contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana
L'activitat 1.1.2_ Determinació del punt d’enfocament. Diafragma i control de la profunditat de camp de la UP1 té un valor del 10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge.
Criteris d’avaluació
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.
Les 2 proves escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la UF 1.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

Exposició pública a l’aula.
El lliurament
Les imatges finals es presentaran en arxius RGB en format JPG i els arxius RAWs.
Cadascuns dels arxius tindran un nom que identifiqui el que es pretén, i les condicions de presa fent constant el diafragma i la velocitat

·        Recuperació

Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari. La no entrega o no assistència a un examen s'ha de justificar documentalment


CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol  Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
ECTS 4
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
Hores 100
Lectives 69
No presencials 31
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 1.1.4 Fotometria. Compensació de l'exposició
Hores 14
Lectives 9
No presencials 5
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel A. Fdez. Alborés
Objectius
Nous continguts i competències que cal assolir
Identificar en la càmera els controls de la compensació de l’exposició.
Identificar en una presa fotogràfica les condicions de reflexió dels subjectes que poden “enganyar” al fotòmetre
Establir accions de correcció de les lectures fotomètriques a partir de la interpretació crítica d’una escena.
Adquirir criteri per definir una correcta exposició
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Resultats de l’aprenentatge

Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.

Continguts
El control tècnic en la presa.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Fotometria. Compensació de l'exposició
Condicionants:  El fotòmetre és un instrument que transforma la resposta d’una cèl·lula sensible a la llum en una lectura aplicable directament als valors d’obertura i velocitat d’obturació. Qualsevol que sigui la intensitat lluminosa que la cèl·lula rebi, la lectura presentarà sempre un valor per registrar-la com a valor de to mig de mitjana.

Pautes de treball  Buscar una figura blanca i una altre de negra adequades per construir unes natures mortes. Aquestes figures s’ hauràn de col·locar sobre un fons i fer les exposicions tal com s’indica a la següent taula:

  • Procés de treball:


Figura

Fons

Núm. presa

Exposició





Blanca





Blanc
1a.
2a.
3a.
4a.
Lectura de fotòmetre, LF LF +1 EV
LF +2 EV
Lectura de carta gris o en el seu defecte lectura del palmell de la mà +1EV



Negra



Negre
5a.
6a.
7a.
8a.
Lectura de fotòmetre LF -1 EV
LF -2 EV
Lectura de carta gris o en el seu defecte lectura del palmell de la mà +1EV

  • Forma de presentació: Cal seleccionar les preses obtingudes en un PDF explicatiu amb texts concisos i amb les especificacions tècniques de les preses. Opcionalment es poden entregar en format JPG les preses obtingudes no seleccionades
  • Lliuraments parcials i final
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
1.- Per part del professor

-                  Explicacions dels continguts que han de permetre el desenvolupament de l’activitat.

-                  Projecció d’imatges de referència.

-                  Seguiment formatiu: tutoria, i assistència d’incidències en la pràctica de l’exercici. 2.- Per part de l’alumne

-                  Tria dels objectes i fons adient per la presa fotogràfica.
-                  Realització de les preses: determinació de la composició i l’exposició.

-                  Selecció de la fotografia que es considerin millor exposada en cada una de les tres natures mortes. Argumentació de les raons de l’elecció.

-                  Conclusions. 3.- En grup

-                  Presentació pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta. Treball presencial /Temporització del treball a l’aula





-                  Explicació de continguts teòrics -3h-.

-                  Explicació de l’activitat -1h-.

-                  Realització de l'activitat -2h-.

-                  Comprovació visualització de l'activitat de manera individual -1h-.

-                  Presentació de l'activitat i entrega -2h-.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Practicar els continguts treballats a l'aula -3h-.
-                  Seleccionar i maquetar l'activitat en format PDF -2h-.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
  • Espais i recursos del centre
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Langford, Michael. Fotografia básica. Prakel, David. Exposición. Ed. Blume Prakel, David. Iluminación. Ed. Blume


  • Existent recomanada
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
WEBGRAFIA:

TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)


Avaluació:

·        Ponderació

L'activitat 1.1.4_ Fotometria. Compensació de l'exposició de la UP1 té un valor del 10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge. Les 2 proves escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la UF 1.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

Activitats
Presentació oral a l'aula Seguiment de les activitats Participació activa a l'aula
Proves escrites/ examen de continguts

·        Recuperació

Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari.
La no entrega o no assistència a un examen s'ha de justificar documentalment.



CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol  Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
ECTS 4
Curs 1er



Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
Hores 100
Lectives 69
No presencials 31
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 
1.1.5 Distància focal i escala del pla 
(Tipus d’objectius: característiques i usos)
Hores 18
Lectives 13
No presencials 5
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
-Fer servir i controlar la càmera i l’equipament fotogràfic en la presa fotogràfica.
-Aplicar les tècniques de càmera i de software de control de la nitidesa.
-Triar i emprar adequadament els diferents tipus d’objectius i equipament fotogràfic tenint en compte les necessitats de la presa.
-Reconèixer les característiques tècniques dels diferents objectius i complements fotogràfics en observar els resultats obtinguts  en les preses pròpies i alienes.
-Reproduïr digitalment els trets característics dels diferents objectius a una presa fotogràfica concreta.
-Adequar i mantenir l’equipament fotogràfic correctament.

Objectius. Nous continguts i competències que cal assolir
1.  Determinar quina és la focal equivalent en 35mm per una focal emprada en una càmera digital aplicant el “factor de retall”
2.  Relacionar DF, angle de visió i angle d’eix òptic
3.  Relacionar distància càmera-subjecte i perspectiva

  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Resultats de l’aprenentatge
1.  Coneix les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
2.  Maneja i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
3.  Coneix les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
4.  Domina la terminologia específica del medi.

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
1.1  Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.

1.2  Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.

2.2   Maneja amb destresa càmeres i equips fotogràfics.

2.3  Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.

3.1  Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.

3.2  Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.

4.1 Compren i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.

Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.

El control tècnic en la presa.

Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres

      Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació.
      Fotometria.
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat
Encertar la distància focal (DF) idònia per a cada presa, tasca a vegades no exempta de complexitat

-Sessions teòriques sobre els continguts de la UP
-Realització de preses fotogràfiques amb diferents tipus de lents i distàncies focals: ajustament del seu ús en funció de les necessitats i justificació de les tries.
Descripció de l’activitat:
-Triar un tema i reproduir el mateix enquadrament amb diferents distàncies focals (com a mínim angular, normal i teleobjectiu no inferior a 170mm)
-Triar tres temes diferenciats per representar-los amb cadascuna de les òptiques empradas en les preses precedents.
-Descriure per escrit el desenvolupament de l’activitat incloent-hi les imatges obtingudes a un document PDF per a la seva entrega a la carpeta corresponent  del mòdul a EASA.

  • Condicionants
La determinació de la distància focal és una decisió fonamental que defineix la perspectiva de la imatge, és a dir:  l’angle de visió de càmera i la perspectiva i tamanys relatius amb els quals es captaran el subjectes i l’espai en la imatge final
  • Pautes de treball
L’objectiu d’aquesta activitat d’autoaprenentatge és determinar com influeix les variables de la distància focal i la distància càmera-subjecte en la definició de la perspectiva i captació de l’espai.
  • Procés de treball
L’activitat parteix de la realització dels següents exercicis:

1.  Punt de vista fix. Adaptació de DF.


1.1.- Realitzar tres fotografies d’un subjecte, en pla general, pla mig i primer pla, canviant les distàncies focals, però no la distància càmera-subjecte.
Pel pla general es fara servir l'angular, al voltant d’un 28mm*. A certa distància l’angular no produeix les distorsions que produiria a distàncies curtes.
Pel pla mig es pot utilitzar una focal normal de 50mm.

Pel primer pla, es pot utilitzar el zoom en la posició de teleobjectiu d’uns 105mm a 175mm.


Cal tenir en compte que les distàncies focals en fotografia digital no es corresponen amb les de la fotografia analògica degut a la diferent mida entre el negatiu tradicional i el sensors. Les focals amb què es treballa en fotografia digital acostumen a ser més curtes.

1.2.- Partint de la fotografia ja feta del pla general es re-enquadrarà  (retallarem) per aconseguir un pla mig i un primer pla. Cal comparar aquests re-enquadraments amb les imatges del PM i PP prèvies.

Exposar les conclusions.



2.  Escala del pla fixa. Canvi a les DF i distancia càmera-subjecte.


Realització d’una sèrie de fotos utilitzant tot el ventall de les distàncies focals, des d’el gran angular més extrem al teleobjectiu més llarg, de manera que es mantingui la mateixa escala del pla sobre el subjecte. Si es comença, per exemple, pel gran angular, la càmera haurà d’estar molt a prop de la figura i conforme s’augmenta la focal haurem de distanciar-nos de la figura per mantenir el tipus de pla.

Observar el canvi de punt de vista a la perspectiva i explicar les conclusions extretes de les observacions

3.  (opcional) Escala del pla fixa. Manteniment de les DF i canvi d’angle de l’eix òptic respecte a l’objecte enfocat (esteroscòpia).


Es tracta d’entendre que l’enfocament depenent de la distancia focal és consustancial a la fotografía monoscòpica i que es basa en la capacitat de l’ull de canviar-la mitjançant el músculs que alteren la seva forma, però que en la visió esteroscòpica amb dos ulls está convinat amb els músculs que roten els ulls per girar els seus eixos òptics, que tendeixen a ser parl·les en mirar cap a l’infinit però que convergeixen a un punt d’una vertival del pla d’enfocament. Realització d’una sèrie de fotos rotant l’eix òptic lleugerament i radial respecte el punt d’enfocament per tal d’obtenir una sequència que rodeja lleument l’escena. Es tracta de seleccionar dues d’aquestes fotografies que puguin funcionar com a parella estereoscópica per tal d’editar-les digitalment com a anaglifs per al seu visionat en 3D (es tracta de substituir el canal vermell de la foto de la dreta pel de l’esquerra). Amb això l’alumne prendrà consciència de que la doble imatge implícita en el procés de la visió augmenta el seu desajustamet o desplaçament lateral quan més s’allunya del pla d’enfocament, i que pot alterar-se el centre d’interés o enfocament aparent de la imatge en moure lateralment el canal vermell eliminant al màxim l’aparent desajustament de la imatge en un objecte concret tal i com s’explica a diferents entrades del blog classe com per exemple al capítol dedicat a la seva aplicación al dibuix i l’us instrumental de la técnica fotográfica a altres cicles. Així, doncs, si a l’activitat anterior l’alumne observa còm a la fotografía monscòpica l’escasa profunditat de camp augmenta la percepció de profunditat espacial, a la visó esteroscòpica i a la fotografía esteroscòpica, les preses fetes amb focals curtes o amb diafragmes reduïts augmenten la percepció de l’espai.

Aprofitarem per introduïr allò que començarem a l’activitat següent referent a la temperatura de color i el seu ajustament digital a equilibri de color i altres ajustaments cromàtics a Photoshop a més d’entendre els modes de color i les diferents descomposicions per canals.

Observar el canvi de punt de vista a la perspectiva en variar l’angle de l’eix òptic i explicar les conclusions extretes de les observacions

  • Forma de presentació: selecció de les imatges obtingudes, amb les especificacions tècniques, a un PDF de tarannà didàctic.
El treball final inclourà la composició i l’edició de les imatges i textos (títols, peus de fotos, conclusions, nom de l’autor). Exposició pública a l’aula.
Les imatges i text maquetats en presentaran en arxius RGB en JPG.
També es presentaran totes les imatges finals utilitzades i ajustades JPGs i els RAWs originals. Cadascuna de les fotos tindrà un nom que identifiqui el que es pretén precedit d’un nombre d’ordre.

Opcionalment es pot fer per a l’apartat 2 una edició a la línia de temps de Photoshop per capes per guardar-lo com a Gif animat segons els exemples mostrats a la pàgina del blog de classe corresponent ( http://animalinvisible.blogspot.com/2017/03/fotografia-y-gif-animado.html)

  • Lliuraments parcials i final

Els treballs s’hauràn de presentar 
abans de les dates de finalització de la UF

Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari.

Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)

1.- Per part del professor
·        Explicacions dels continguts que han de permetre el desenvolupament de l’activitat.
·        Projecció d’imatges de referència.
·        Seguiment formatiu: tutoria, i assistència d’incidències en la pràctica de l’exercici

2.- Per part de l’alumne
·        Tria i recerca d’elements que farà servir per la realització de l’exercici.
·        Tria i localització d’un lloc adient per la presa fotogràfica.
·        Realització de les preses: determinació de la composició i exposició.
·        Selecció i lliuraments de les imatges finals.
·        Presentació pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta.

  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
·        Explicació de continguts teòrics -3h-.
·        Explicació de l’activitat -1h-.
·        Realització de l'activitat -5h-.
·        Comprovació visualització de l'activitat de manera individual -2h-.
·        Presentació de l'activitat i entrega -2h-.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
  • Practicarelscontingutstreballatsal'aula-3h-.
  • Seleccionar i maquetar l'activitat en format PDF -2h-.

Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
-Càmera fotogràfica
-Ordinador portàtil
-Òptiques de diferent DF (angular, normal, teleobjectiu) sempre que sigui possible
-Òptiques de DF variable (zoom) sempre que sigui possible

  • Espais i recursos del centre
Blog on-line de seguiment dels continguts teòrics de la classe
-Recull d’apunts d’òptica fotogràfica disponibles a l’espai de la intranet corresponent al mòdul de tècnica fotogràfica
-Blog on-line de seguiment d’activitats i exemples d’altres cursos coordinat pel professor
-Càmera amb òptica variable si aquesta no és compatible amb la càmera de l’alumne que no en dispossi.
-Objectius de diferents distàncies focals i zoom per a alumnes que no disposen d’òptiques de diferents distàncies focals
-Aula amb ordinadors, Photoshop versió actualitzada
-Projector
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

  • Existent recomanada:

ADAMS, ANSEL La cámara. Ed. Omnicon,  Madrid 2002.

-ERIC , RALPH Manual de fotografia Jacobson.. Ed. Omega S.A.

-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la Fotografía.. Ed. Actar. Barcelona, 2000.

-HEDGECOE, JOHN, El nuevo libro de la fotografia, Ed. Blume, Barcelona, 1995.

-HEDGECOE, JOHN Manual de técnica fotografica.. Ed. Blume. Madrid 1982.

-LANGFORD, MICHAEL Tratado de fotografia.. Ed. Omega, Madrid 1997.

-LANGFORD , MICHAEL Fotografia básica. Ed. Omega, Barcelona 2003.

-LANGFORD , MICHAEL La fotografia paso apaso. Un curso completo.. Ed. Hermman Blume. Madrid 2001.

-Langford, M.: “La fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986

-VVAA.: “La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007

-VVAA.: “Manual completo de fotografía”, Celeste, Madrid, 1998

Webgrafia:

Fotografía y GIF animado. Experimentación de posibilidades expresivas EASD Serra i Abella 2016/17 (I)

Cómic 3D. Imagen 3D y fotografía estereoscópica aplicada al cómic y la ilustración






Avaluació:


·      Seguiment i reorientació de l’alumne durant el procés de treball.

·      Presentació pública a l’aula de les imatges finals. Avaluació conjunta. Autoavaluació.

-Es valorarà, mitjançant observació sistemàtica del seguiment de les activitats, els resultats obtinguts en relació a l’aplicació pràctica  dels continguts teòrics de la UP.
-L’obtenció de la nota mínima  (5) per aprovar l’activitat depèn de la realització i entrega de tots els exercicis pràctics que la composen, prioritzant el procediment sobre els resultats, la qualitat dels quals suposará l’increment quantitatiu d’aquesta nota.

·        Ponderació

L'activitat 1.1.5_ Escala del pla fixa. Canvi e les DF i distancia càmera-subjecte, de la UP1 té un valor del 10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge
Les 2 proves escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la UF 1.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

·        Adequació de l model i la seva actitud i pose.

·        Localització.

·        Qualitat tècnica de les imatges. Exposició, color, densitat, enfocament..

·        Composició de les imatges i de la maquetació del conjunt.

·        Consecució dels objectius.

·        Termini de lliurament.

·        Recuperació

Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari.


CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol  Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
ECTS 4
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
Hores 100
Lectives 69
No presencials 31
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 1.1.6 Temperatura de color
Hores 13
Lectives 9
No presencials 5
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fernández Alborés
Objectius
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
·        Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
·        Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
·        Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
·        Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
· Coordinar el treball que es derivi o generi a partir del desenvolupament del projecte de fotografia.
· Realitzar els controls de qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per
a l'obtenció d'un producte fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà gràfic on s’ha d’incorporar

·        Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els
aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment

Resultats de l’aprenentatge
Coneix les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Maneja i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Maneja amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics
Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Temperatura de color
Escenes i color: retrats, foto urbana, interiors, bodegons...

  • Condicionants
En l'activitat s'ha de treballar sobre el color de la llum; explorar a nivell tècnic i expressiu la temperatura de color des de la càmera i des de les fonts de llum existents.

  • Pautes de treball: Fer servir el balanç de blancs a la presa i entendre els ajustaments de temperatura de color a l’edició de les imatges obtingudes fent servir fonts de llum natural o fonts de llum contínua amb filtres cromàtics.

  • Procés de treball

Realitzar 3 series de 3 fotografies cadascuna en les que hi hagi elements de diferents colors. Cada escena ha de tenir una font de llum amb una temperatura de color diferent sense repetir les temperatures de color de les fonts de llum en les succesives escenes. Mesurar com es cregui convenient i realitzar  la gamma de temperatures de color disponibles la càmera.

Observar els canvis als colors aparents dels objectes depenent de la temperatura de color. Observar i descriure l’aspecte general de l’escena. Explicar quins tipus de mesura s’ha fet servir, com i justificar els motius. Descriure raonadament quina funciona millor per a les nostres intencions estètiques, expressives o informatives.

1-La llum com a motiu fotogràfic

Realitzar un mínim de 3 i un màxim de 6 series d’escenes diferents en les que fotografiïem la llum i la ombra. En aquesta activitat es tracta de observar com actua la llum quan incideix sobre les superfícies tant a les zones il·luminades com a les zones d’ombra i penombra. Les imatges poden ser figuratives o abstractes, mentre es treballi la llum com a tema principal. Experimentar a cada escena amb totes les temperatures de color disponibles a la càmera. Mesurar com es cregui convenient segons les nostres intencions expressives o estètiques o experimentar les possibilitats que en sorgeixin.

2-Observar i explicar els canvis de l’aspecte de la llum depenent de la temperatura de color. Descriure el tipus de mesura fet servir i justificar-lo. Raonar  quin es creu que funciona millor.
Escollir una de les dues opcions següents:
a) Llum dia al llarg del dia

-Posar la càmera en un trípode a Temperatura de color llum dia o 5600K / 5200K . Enquadrar des d’una finestra, balcó o porta exterior. Agafar un enquadrament en el que hi hagi cel, finestres i carrer a ser possible. Convé començar la feina abans de la sortida del sol per obtenir una primera foto,abns d’aquest instant i fotografiar cada canvi de llum fins que s'hagi completat l'alba i el sol hagi sortit completament. Hora aprox: 7:30 fins a 8:10. Desprès fotografiar cada horafins el  moment en que comenci a caure el sol fotografia a cada canvi de llum fins el momento que es comenci a fer fosc, reduint l’interval com haviem fet de matinada fins el moment que es fa de nit.

Canviar diafragma i velocitat com creiem necessari, pero mesurant sempre al mateix punt de referència de l’escena. Justificar el mode de medició.

b) Llum càlida i Llum freda

-Escollir una escena al costat d’una finestra , un balcó o una porta que rebi llum natural de l’exterior. Fotografiar un objecte o subjecte al costat d’aquesta font de llum procurant que rebi des de l’interior una altra Font de llum artificial càlida (si cal la filtrarem). Fent canvis en el balanç de blancs i la temperatura de color de la càmera, hem de neutralitzar la dominant blava de la llum natural al costat iluminat per la finestra i una altra neutralitzant la dominant càlida de la llum artificial provinent de l’interior. Explicar el procediment emprat i el tipus de mesura justificant-lo. Aquesta variant es pot fer a plató de llum contínua a casa o a plató de llum contínua fent servir filtres cromàtics. Hem d’aconseguir una llum blanca neutra i una càlida a cada costat del subjecte sempre en totes les preses, tant si posem un filtre càlid com blau o fred a una de les fonts obligatòriament.


  • Forma de presentació:
Recollir les imatges seleccionades a un PDF amb texts explicatius amb la informació dels paràmetres tècnics emprats a les preses.

Com a presentació opcional, l’opció a) de l’apartat 1 es pot presentar con a time lapse en format Gif animat editant-lo des de la línia de temps de Photoshop i guardant-lo a l’opció exportar-guardar para web y dispositivos (heredado) toto reduint el tamany de les imatges a un màxim de 600 píxels d’alçada.

  • Lliuraments parcials i final
L’activitat s’entregarà preferentment abans del començament de la següent, però s’admet l’entrega abans del tancament de la UF

Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)

Activitat dirigida i tutorada a l'aula. L'alumne ha de desenvolupar l'activitat sota la supervisió docent.
Es donen indicacions i orientacions sobre com realitzar l'activitat d'una manera intel·ligible i que sigui una eina eficaç per l'aprenentatge de l'alumne.
Primer s'expliquen els continguts a l'aula i posteriorment l'alumne posa en pràctica els coneixements.

  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula

Activitat dirigida i tutorada a l'aula. L'alumne ha de desenvolupar l'activitat sota la supervisió docent.
Es donen indicacions i orientacions sobre com realitzar l'activitat d'una manera intel·ligible i que sigui una eina eficaç per l'aprenentatge de l'alumne.
Primer s'expliquen els continguts a l'aula i posteriorment l'alumne posa en pràctica els coneixements.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
- Practica de l'activitat -4h- (descomptant el temps de les preses fotogràfiques)
- Seleccionar i maquetar l'activitat en format PDF -1h-.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
Càmera fotogràfica digital, targetes de memòria, bateries. Ordinador i software de processament de RAW
Recomanable: trípode i filtres cromàtics (gelatines, celofans, reflectors de color)

  • Espais i recursos del centre

Aules equipades amb ordinadors. Software de gestió i processament de imatges RAW.
Aula amb projector i pantalla de projecció i pissarra.
Plató de llum contínua i/o natural
Filtres cromàtics per a fonts de llum
Recull d’exemples i apunts teòrics amb mostres gràfiques del professor al blog classe
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica

Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017

  • Existent recomanada
Langford,Michael.Fotografiabásica. Prakel,David.Exposición.Ed.Blume Prakel,David.Iluminación.Ed.Blume


Fotografía y color: Humanae (by Angelica Dass)

Humanae (by Angelica Dass)

FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)

El Balanç de Blancs. Llum i color. Sensibiltat cromàtica. (2on Tècnica Fotogràfica)

Imagen y percepción. Los principios de la imagen raster, los telares y el ejemplo de los retratos bordados de Cayce Zavaglia

Mida de la Imatge Digital i profunditat de color.



·      Seguiment i reorientació de l’alumne durant el procés de treball.
·      Presentació pública a l’aula de les imatges finals. Avaluació conjunta. Autoavaluació.

-Es valorarà, mitjançant observació sistemàtica del seguiment de les activitats, els resultats obtinguts en relació a l’aplicació pràctica  dels continguts teòrics de la UP.
-L’obtenció de la nota mínima  (5) per aprovar l’activitat depèn de la realització i entrega de tots els exercicis pràctics que la composen, prioritzant el procediment sobre els resultats, la qualitat dels quals suposará l’increment quantitatiu d’aquesta nota.

·        Ponderació

L'activitat 1.1.5_ Escala del pla fixa. Canvi e les DF i distancia càmera-subjecte, de la UP1 té un valor del 10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge
Les 2 proves escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la UF 1.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

·        Adequació de l model i la seva actitud i pose.
·        Localització.
·        Qualitat tècnica de les imatges. Exposició, color, densitat, enfocament..
·        Composició de les imatges i de la maquetació del conjunt.
·        Consecució dels objectius.
·        Termini de lliurament.

·        Recuperació

Els treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari.

No hay comentarios: