Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 6 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
|
ECTS
2
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 6.1 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll. Gran Format i Sistemes Flexibles. La
cámera técnica i els objectius descentrables.
|
Hores
30
|
Lectives
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 6.1.1/ Pràctiques amb càmera tècnica
|
Hores 30
|
Lectives 27
|
No presencials 3
|
Unitat formativa:
Nº
/ Títol 6 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
|
ECTS
2
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 6.2 /
Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
Estètica dels diferents formats i sistemes òptics.
|
Hores
20
|
Lectives
20
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
6.2.1/ Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables
|
Hores 20
|
Lectives 18
|
No presencials 2
|
Unitat
formativa:
Nº / Títol 6 / Percepció visual i òptica fotogràfica
ll.
|
ECTS 1
|
Curs 2on
|
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.2 /
Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
Estètica dels diferents formats i sistemes òptics. |
Hores 9
|
Lectives 25
|
No presencials
|
||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
6.2.2
/ Captura i edició d’imatge 3D
(opcional a 4.2.1 – Opció B)
|
Hores 9
|
Lectives 25
|
No presencials
|
Pràctiques
amb càmera tècnica
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 6 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
|
ECTS
2
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 6.1 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll. Gran Format i Sistemes Flexibles. La
cámera técnica i els objectius descentrables.
|
Hores
30
|
Lectives
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 6.1.1/ Pràctiques amb càmera tècnica
|
Hores 30
|
Lectives 27
|
No presencials 3
|
||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel Anxo Fernández Alborés
|
||
Objectius
·
Responsabilitat: disposició per
implicar-se en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que
el funcionament dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre
decisions, de dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i
supervisió del treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat
d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a
situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions
fonamentades, creatives i innovadores dins
d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació
d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema,
diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la
solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·
Treball en equip: disposició i habilitat
per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant
part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a
fer-ho individualment o competitivament.
·
Organització del
treball: disposició
i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i
els recursos humans, distribuir les funcions entre els integrants d’un
grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les
tasques amb el màxim d'eficiència.
Atendre
adequadament les especificacions d'un encàrrec donat proposant solucions
diverses de fotografia, orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
Planificar
i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les
tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions
narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat
exigible professionalment.
Identificar
i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte
de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Seleccionar
i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per
donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals,
funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
Utilitzar
i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Analitza la base
científica i tecnològica de la fotografia. Estudia el fet fotogràfic des
d'aspectes científics i mecànics.
Té una idea completa
i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials
i equips fotogràfics.
Específics:
-Composa i enquadra correctament
la imatge.
-Assumeix les particularitats del treball amb càmera de
gran format.
-Fa un ús
didàctic de la càmera flexible per entendre millor el comportament del
sistema òptic i la formació de la imatge a qualsevol tipologia de càmera.
-Practica els
moviments dels muntants de la càmera i comprova els canvis a la perspectiva i
profunditat de camp
-Comprèn les
possibilitats tècniques i estètiques d’altres tipologies de càmeres
d’objectius descentrables
-Sap aplicar
la llei de Scheimpflug
-Assoleix el
ritme de treball fotomètric i òptic propi de la càmera de gran format i/o amb
objectius descentrables
Comprèn i utilitza adequadament la
terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Comprèn les diferents
possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els fenòmens
físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre d’imatges
Comprèn i utilitza adequadament la
terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Comprèn les diferents
possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Comprèn el maneig de les càmeres i
els equips fotogràfics
|
||
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les càmeres i
equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment
|
||
Descripció de l’activitat:
-Explicació teòric/pràctica amb la càmera de gran
format sobre el comportament de la càmera tècnica i els objectius
descentrables
-Organització
del grup de classe en subgrups d’un màxim de 4 alumnes per a les preses
fotogràfiques a plató
-Pràctica de
diferents enquadraments i enfocaments d’una mateixa escena amb la càmera de
banc òptic en plató de llum artificial i també en exterior amb llum natural
-Executar els moviments necessaris als muntants per
aconseguir les situacions següents:
·
Aplicació de Scheimpflug a un
pla horitzonta de bodegó
·
Aplicació de Scheimpflug a un
pla vertical de bodegó
·
Aplicació de Scheimplfug a un
pla oblic de bodegó
·
Enfocament/desenfocament
selectiu d’elements a un pla general d’exteriors (efecte “maqueta”)
·
Correcció de perspectiva (fuites
verticals o fuites horitzontals) en bodegons i en exteriors
·
Elecció d’un tema per a la
realització d’un mínim de dues preses fotogràfiques amb pel·lícula de gran format
-Entrega d’una memòria tècnica en format PDF (entrega
a la carpeta corresponent de EASA) explicant per escrit i amb recull
d’imatges els objectius i desenvolupament de l’activitat
Les memòries
dels grups hauran de consignar el nom de tots el participants i especificar
l’autoria de les presses que s’hagin fet per iniciativa experimental
individual. El termini d’entrega coincideix amb la data límit de tancament de
la UF en primera instància i com a màxim abans del tancament del
quadrimestre. Les correccions o repeticions que es facin a l’activitat
pràctica o la seva justificació teòrica mitjançant una prova escita es
realitzaran i entregaran abans de la data límit de l’avaluació final.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Cal dir, a
més, que és recomanable establir grups d’alumnes no superiors a un nombre de
sis per a les explicacions teoricopràctiques donat que la visualització i
comprovació dels resultats només és possible des d’un punt de vista limitat i
perpendicular al visor directe de la càmera, i, per tant, suposaria una
pèrdua de temps i ritme eficient fer-ho amb un grup superior o amb tota la
classe alhora. Per tant caldrà establir els grups i un ordre de sessions i
distribució horària de l’ús dels platós. Així, doncs, mentre el primer grup assisteix
a aquesta explicació teoricopràctica al plató, la resta d’alumnes pot
aprofitar temps per editar la memòria de l’activitat precedent, i, un cop han
rebut les instruccions amb aquestes sessions, començar a ocupar els altres
dos platós del centre per començar l’activitat de sis en sis, tot tenint en
compte que al centre hi ha un límit de dues càmeres tècniques completes i el
professor aportà la seva pròpia SINAR.
Els alumnes disposaran
del temps a l’aula que no estiguin dedicats a les presses de l’activitat de plató per a l’organització de les preses
obtingudes durant l’activitat per a la documentació i explicació didàctica
dels moviments aplicats al sistema flexible i la visualització dels resultats
obtinguts al visor. Així mateix podran emprar aquestes hores per a la
maquetació de la memòria i l’elaboració i entrega del PDF corresponent.
|
||
Recursos i materials
específics:
·
Ordinador portàtil, I-Pad o bloc
de notes per prendre apunts dels resultats de les pràctiques i a les
explicacions teòriques
·
Càmera digital per enregistrar
els canvis de la imatge al visor de camp mat
-Plató fotogràfic equipat (3)
-Trípodes
-Dues càmeres
de banc òptic (gran format) -hi ha la
possibilitat d’afegir-hi la del professor del mòdul en cas necessari-
-Recull
d’exemples fotogràfics i videogràfics realitzats amb càmeres de gran format i
amb objectius descentrables
-Xasis per a
plaques de gran format
-Aula amb
ordinadors
-Photoshop CS o versió més
recent
-Projector RGB
-Scànner
-Aula
d’impressió amb ordinadors, impressores d’injecció de tinta i plotter de gran
format
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
- El Gran Formato. La cámara descentrable y la gestión
del espacio.
Autor: Manolo Laguillo.
Ed:
GrisArt, 1999.
CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015
Webgrafia:
Bàsica:
Activitats amb càmera tècnica. Gran format i sistemes flexibles. Observació de la Llei de Scheimpflug.
Existent
recomanada:
Gran formato e Interiores con Animales (Fotógrafos y animales. Animales y arquitectura: Karen Knorr y Mikel Uribetxeberría)Acuarios y fotografía. Takashi Amano y la exposición múltiple con gran formato. Paisajismo, ecologismo y bioarte.Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)Pràctiques bàsiques amb càmera tècnicaNova selecció de treballs corresponents a entregues finals d'alumnes de tècnica fotogràfica.
- Web Linhof: www.linhof.de
- Web Hasselblad: www.hasselblad.com
- Web Sinar Cameras: www.sinarcameras.com
WEBS
D'INTERÈS BOTIGUES:
LE GRAND
FORMAT (París): www.legrandformat.com
- ROBERT WHITE (Londres):
www.robertwhite.co.uk
- Calumet (NY, Londres, Berlín,...): www.calumetphoto.com
- BH PHOTO (NY): www.bhphotovideo.com
- LINHOF STUDIO (Essex): www.linhofstudio.com
- TEAMWORK (Londres): www.teamworkphoto.com
- Adoram (NY): www.adorama.com
- TAOS (Toulouse): www.taosphotographic.com
- CHIRSTOPH GREINER (Staufemberg): www.greiner-photo.de
FABRICANTS:
- LINHOF: www.linhof.de
- Sinar: www.sinarcameras.com
- Horseman: www.horsemanusa.com
- EBONY: www.ebonycamera.com
- TOYO: www.toyoview.com
- CAMBO: www.cambo.com
- ARCA SWISS: www.precisioncameraworks.com
- SHEN HAO: www.shen-hao.com
- Alpa: www.alpa.ch
- Silvestri: www.silvestricamera.com
... I la
llista segueix: Canham, Walker, ... LABORATORIS MADRID
- LAB: www.lab-lab.com
- Serapio CARREÑO: www.serapio-c.com
- FOTOSÍNTESI: www.fotosintesis.es
WEBS D'INTERÈS:
- Lightcanvas: Mostra el mètode de treball amb una càmera de plaques.
- Ebay: Es poden trobar multitud d'articles a preus interessants,
especialment als EUA, Alemanya, UK i França.
Galerie
Photo: Web francesa d'articles
relacionats amb la fotografia en
gran format: tècnica, elecció d'una càmera,
...
|
||
Avaluació:· Ponderació: 20% Prova escrita, 40% activitat 6.1.1, 40% activitat 6.1.2 (respecte al 50% de la nota global de la UF 6)· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Es valorarà l’asistència i l’actitud a classe
-Es valorarà el treball en equip
-Es valorarà l’assoliment de les solucions als
problemes proposats
-Es
valorarà, donat l’escàs marge de temps, els procediments per sobre dels
resultats, tot i que es qualificarà positivament tota placa correctament
exposada i que estèticament aprofiti de forma interessant o creativa les
particularitats del sistema òptic flexible
· Recuperació
Prova escrita dels continguts teòrics
sobre propietats físiques de la llum.
Entrega
opcional de l’activitat 6.1.3 en cas de no tenir enllestida l’activitat 6.1.2
abans de la data límit de tancament de la UF coincidint amb la de fi de
quadrimestre. L’entrega de qualsevol de les activitats abans de la data límit
de l’avaluació final suposa la recuperació suficient de la UF. Amb l’entrega
de totes dues activitats es ponderarà la mitja de les notes obtingudes a
totes dues i aquesta amb la de la prova escrita, que també serà objecte de
recuperació en cas d’haver-la suspès. El valor de la nota de la prova escrita
comptarà un 20% del total.
|
UF
6 UP 6.2 Activitat 6.2.1
Edició
Digital d’estètica Tilt/Shift
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 6 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
|
ECTS
2
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 6.2 / Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
Estètica dels diferents formats i sistemas òptics.
Edició digital d’imatges amb
estètica d’objectius descentrables
|
Hores
20
|
Lectives
20
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 6.2.1/ Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables
|
Hores 20
|
Lectives 18
|
No presencials 2
|
||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel Anxo Fernández Alborés
|
||
Objectius
·
Treball de forma
autònoma: disposició
i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions
amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en
certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·
Competència
comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees,
habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals,
supervisors, clients i persones sota la seva
responsabilitat.
·
Aprendre
a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per
avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i
progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el
pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient
d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar
la informació en coneixement propi.
Dotar al producte fotogràfic
dels elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als
objectius de l'encàrrec i comunica eficientment els missatges adreçats a
mitjans d’informació i/o de difusió diferents mitjançant la fotografia,
atenent a les característiques del mitjà i
suport.
Planificar i desenvolupar
totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques
fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i
tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible
professionalment.
Identificar i definir els
aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia
d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar i dominar els
formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els
aspectes teòrics com
pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips
professionals com la seva cura i manteniment.
Realitzar els originals
tenint present les particularitats dels processos de reproducció i/o difusió
posteriors i saber realitzar el seguiment i el control de qualitat corresponent.
Transmetre la informació
adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i
posterior evolució del producte fotogràfic.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Analitza la base
científica i tecnològica de la fotografia.
Estudia el fet
fotogràfic des d'aspectes científics i mecànics.
Té una idea completa
i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials
i equips fotogràfics.
Específics:
-Composa
i enquadra correctament la imatge.
-Assumeix
les particularitats del treball amb càmera de gran format.
-Fa un ús didàctic de la
estètica pròpia de la càmera flexible per entendre millor el comportament del
sistema òptic i la formació de la imatge a qualsevol tipologia de càmera.
-Comprèn els moviments dels
muntants de la càmera i comprovar els canvis a la perspectiva i profunditat
de camp
-Compren les possibilitats
tècniques i estètiques d’altres tipologies de càmeres d’objectius
descentrables
-Sap
aplicar la llei de Scheimpflug
-Edita
digitalment fotografies basades en possibilitats tècniques pròpies dels objectius
descentrables
-Demostra l’assoliment dels
objectius didàctics de les pràctiques amb càmera tècnica
Comprèn i utilitza
adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Comprèn les
diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els
fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre
d’imatges
Comprèn i utilitza
adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Comprèn les
diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els
fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre
d’imatges.
Comprèn el maneig de
les càmeres i els equips fotogràfics
|
||
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les càmeres i
equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment
|
||
Descripció de l’activitat:
-Realitzar o seleccionar un
mìnim de sis fotografies per a editar-les digitalment generant imatges
emulant les següents condicions:
a) Aplicació de Scheimpflug a un pla horitzonta de bodegó
b) Aplicació de Scheimpflug a un pla vertical de bodegó
c)
Aplicació de Scheimplfug a un
pla oblic de bodegó
d) Enfocament/desenfocament selectiu d’elements a un pla general
d’exteriors (efecte “maqueta”)
e) Correcció de perspectiva (fuites verticals o fuites horitzontals) en
bodegons i en exteriors
-Entrega d’una memòria tècnica en format PDF (entrega
a la carpeta corresponent de EASA) explicant per escrit i amb recull
d’imatges els objectius i desenvolupament de l’activitat
Les memòries
hauran de consignar el nom de l’alumne i especificar l’autoria de les presses
que s’hagin fet per iniciativa experimental individual tant com d’aquelles
extretes d’exemples d’altres autors. El plaç d’entrega coincideix amb la data
límit de tancament de la UF en primera instància i com a màxim abans del
tancament del quadrimestre. Les correccions o repeticions que es facin a
l’activitat pràctica o la seva justificació teòrica mitjançant una prova escrita
es realitzaran i entregaran abans de la data límit de l’avaluació final.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Es
realitzaran sessions inicials d’edició digital teoricopràctiques en les quals
els alumnes podran iniciar el seu treball d’edició amb les imatges que hagin
seleccionat per a aquesta comesa. Es procurarà que aquestes s’hagin fet en
iniciar la UP com a explicació dels continguts de la pràctica prèvia amb
càmera tècnica per no perdre un temps valuós d’edició digital per part de
l’alumne, sempre amb la presència del professor per resoldre qualsevol dubte
durant el procediment.
Els alumnes
disposaran del temps a l’aula que no estiguin dedicats a les presses de
l’activitat de plató per a
l’organització de les preses obtingudes durant l’activitat per a la
documentació i explicació didàctica dels moviments aplicats al sistema flexible
i la visualització dels resultats virtualment obtinguts al visor. Així mateix
podran emprar aquestes hores per a la maquetació de la memòria i l’elaboració
i entrega del PDF corresponent.
|
||
Recursos i materials
específics:
·
Ordinador portàtil, I-Pad o bloc
de notes per prendre apunts dels resultats de les pràctiques i a les
explicacions teòriques
·
Càmera digital per realitzar les
imatges a editar.
-Recull
d’exemples fotogràfics i videogràfics realitzats amb càmeres de gran format i
amb objectius descentrables
-Aula amb
ordinadors
-Adobe Photoshop en la seva
versió més recent
-Projector RGB
-Scànner
-Aula
d’impressió amb ordinadors, impressores d’injecció de tinta i plotter de gran
format
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
- El Gran Formato. La cámara descentrable y la gestión
del espacio. Autor: Manolo Laguillo.
Ed:
GrisArt, 1999.
CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015
Webgrafia:
Bàsica:
Activitats amb càmera tècnica. Gran format i sistemes flexibles. Observació de la Llei de Scheimpflug.
Existent
recomanada:
Gran formato e Interiores con Animales (Fotógrafos y animales. Animales y arquitectura: Karen Knorr y Mikel Uribetxeberría)Acuarios y fotografía. Takashi Amano y la exposición múltiple con gran formato. Paisajismo, ecologismo y bioarte.Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)Pràctiques bàsiques amb càmera tècnicaNova selecció de treballs corresponents a entregues finals d'alumnes de tècnica fotogràfica. |
||
Avaluació:· Ponderació: 20% Prova escrita, 40% activitat 6.1.1, 40% activitat 6.1.2 (respecte al 50% de la nota global de la UF 6)· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Es valorarà l’asistència i l’actitud a classe
-Es valorarà el treball en equip
-Es valorarà l’assoliment de les solucions als
problemes proposats
-Es
valorarà, donat l’escàs marge de temps, els procediments per sobre dels
resultats, tot i que es qualificarà positivament tota placa correctament
exposada i que estèticament aprofiti de forma interessant o creativa les
particularitats del sistema òptic flexible
· Recuperació
Prova escrita dels continguts teòrics
sobre propietats físiques de la llum.
Entrega
opcional de l’activitat 4.1.2 ampliada en cas de no tenir enllestida
l’activitat 6.2.2 abans de la data límit de tancament de la UF coincidint amb
la de fi de quadrimestre. L’entrega de qualsevol de les activitats abans de
la data límit de l’avaluació final suposa la recuperació suficient de la UF.
Amb l’entrega de totes dues activitats es ponderarà la mitja de les notes
obtingudes a totes dues i aquesta amb la de la prova escrita, que també serà
objecte de recuperació en cas d’haver-la suspès. El valor de la nota de la
prova escrita comptarà un 20% del total.
|
Estereoscòpia
i monoscòpia. Eix Òptic i Profunditat de Camp
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS 9
|
|
Unitat formativa:
Nº / Títol 6 / Percepció visual i òptica fotogràfica
ll.
|
ECTS 1
|
Curs 2on
|
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.2 / Percepció visual i òptica fotogràfica
ll. Gran Format i Sistemes Flexibles. La
cámera técnica i els objectius descentrables.
|
Hores 9
|
Lectives 25
|
No presencials
|
||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 6.2.2
/ Captura d’imatge 3D (opcional a 4.2.1 – Opció B)
|
Hores 9
|
Lectives 25
|
No presencials
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A.
Fdez. Alborés
|
||
Objectius
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat
d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a
situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions
fonamentades, creatives i innovadores dins
d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació
d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema,
diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la
solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·
Treball de forma
autònoma: disposició
i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions
amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en
certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·
Competència comunicativa: capacitat de comunicar
els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos
professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·
Aprendre a aprendre: tenir les estratègies
d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera
autònoma, amb maduresa per innovar
en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells
superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat
d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques
de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
Tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i
disseny en fotografia
El tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.
Idear i elaborar projectes de
l’especialitat de fotografia, amb qualitat formal i
funcional (tècnica, artística i
comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un encàrrec professional
determinat
Planificar i desenvolupar el projecte
de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec
comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i
tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la
supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació
del treball en equip.
Competències generals Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi. Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo. Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles. Competències professionals Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades. Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic. Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats. Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec. Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.
Buscar, seleccionar, analitzar i
arxivar la documentació i el material gràfic de referència i gestionar les
fonts i recursos òptims per a la realització d’un projecte de fotografia.
Atendre adequadament les
especificacions d'un encàrrec donat proposant solucions diverses de
fotografia, orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
Dotar al producte fotogràfic dels
elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius
de l'encàrrec i comunica eficientment els missatges adreçats a mitjans
d’informació i/o de difusió diferents mitjançant la fotografia, atenent a les
característiques del mitjà i suport.
Planificar i desenvolupar totes les
fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i
estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament
determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
Identificar i definir els aspectes
artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord
a les especificacions de l'encàrrec.
Seleccionar i utilitzar les tècniques
i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica
als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un
problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
Utilitzar i dominar els formats, les
tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat,
tant en els aspectes teòrics com
pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips
professionals com la seva cura i manteniment.
Realitzar els originals tenint present
les particularitats dels processos de reproducció i/o difusió posteriors i
saber realitzar el seguiment i el control de
qualitat corresponent.
Transmetre la informació adequada amb
precisió i elaborar normes d'aplicació i
generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució
del producte fotogràfic.
Coordinar el treball que es derivi o generi
a partir del desenvolupament del
projecte de fotografia.
Realitzar els controls de qualitat
necessaris en cada fase del procés projectual per a l'obtenció d'un producte fotogràfic de qualitat
tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà gràfic on s’ha
d’incorporar
|
||
Resultats de
l’aprenentatge
Discerneix les tecnologies aplicades a la reproducció i
impressió de la imatge fotogràfica i utilitza els equips fotogràfics per a
l'edició de la imatge
Processa imatges mitjançant diferents tècniques i
desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Domina la terminologia especifica del medi
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un
determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Interpreta adequadament símbols, imatges i
representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Processa correctament imatges mitjançant diferents
tècniques i realitza l'adequat tractament del B / N i el color
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al
tractament d’una imatge.
Domina les tècniques de processament de la imatge
fotogràfica i les seves fases
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les
peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona
l'equip i processament més adequat i ho fa correctament en totes les seves
fases
Fa propostes imaginatives de manipulació d’una imatge
fotogràfica Presenta i emmarca adequadament imatges fotogràfiques.
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els
conceptes tècnics de la fotografia.
|
||
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el
fet fotogràfic.
Les càmeres i equips
fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i
manteniment.
|
||
Descripció de
l’activitat
-Realització de preses fotogràfiques encaminades a
recrear exemples gràfics preexistents extrets del mon de la il·lustració, la
novela gràfica, el cómic (i el cinema - es dona l’opció d’escollir com a
referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula-) com a
primera opció, o per a la seva visualtzació tridimensional en pantalla o
impresa com a segona opció
-Saber utilitzar les eines necessàries de Photoshop per crear una nova imatge,
mitjançant el retoc i la combinació, la deformació i la transformació
d’altres fotografies (pròpies o de banc d’imatges).
-Saber
preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició
digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa
fotogràfica.
-Controlar
tots els aspectes referents a la presa fotogràfica.
-Assolir
les possibilitats expressives dels diferents controls de la càmera.
-Previsualitzar
els resultats diferents en funció dels canvis aplicats a la càmera (ús de diferents
òptiques, enquadraments, enfocaments selectius, nitidesa, profunditat de
camp, velocitat d’obturació)
-Prendre
consciència de les particularitats de la visió monoscòpica pròpia de la
fotografia en contrast amb la visió humana I la fotografia estereoscòpica.
-Entendre que els conceptes de nitidesa, enfocament I
profunditat de camp de la visió monoscòpica tenen un diferent comportament
expressiu a la visió estereoscòpica.
-Realitzar
parelles estereoscòpiques.
-Saber
preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició
digital I quines tasques de l’edició
digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica en editar anàglifs
estereoscòpics
OPCIÓ B (a
4.2.1 com a complement i ampliació):
-Visionat d’exemples de la mateixa activitat de
realització d’imatges fotogràfiques 3D, estreoscòpiques, tot distingint les
seves diferents tipologies (parelles estereoscòpiques, estreogrames de punts
aleatoris, anaglifos, proojeccions polaritzàdes, pantalles de microlents
etc.)
-Realització de parelles estereoscòpiques (fotografies
consceutives realitzades amb un desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la
càmera d’el voltant de 3 a 12 cm depenent de la distància al motiu
fotografiat I la distància focal de l’òptca emprada)
-Realització d’anaglifs (parelles per a la seva
visualtzació simultània amb ulleres vermell-blau 3D) tot substituint en
Photoshop el canal vernell de la imatge dreta pel mateix de la imatge
esquerra)
-Visionar
I anlitzar l’ajustament de les imatges dobles resultants per l’optimització
de la sensació de tridimensionalitat
Aquesta activitat serveix com a pont introductori a la
següent i última UF sobre Percepció visual i Òptica Fotogràfica ll
OPCIÓ
B:
-Proposar temes fotogràfics que puguin guanyar
expressivitat mitjançant l’ús de la fotografia 3D (textures I paisatges
oberts per a focals curtes, espais tancats per a focals normals, retrats I
elements del paissatge per a focals llargues).
-Realització de parelles
estreoscòpiques mitjançant el desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la
càmera.
Memòria en PDF amb el recull d’imatges, tant les trobades com les fetes
durant el procés i justificació de les imatges escollides per a l’elaboració
del fotomuntatge resultant. Cal adjuntar també les imatges de referència que
s’estan reproduint o recreant, siguin fotogràfiques, cinematogràfiques o
il·lustracions de còmic, sempre contextualitzant-les històricament i donant
informació sobre els seus autors i artistes participants. El professor podrà
reclamar l’arxiu PSD del procés d’edició de la imatge final.
Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran
d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El
treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser
corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació finalEn cas que el
treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà
repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de
quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final
|
||
Metodologies
emprades
(treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
L’activitat precedent de recreació d’il·luminacions exemplars servirà
com introducció durant les explicacions teòriques i els comentaris de les
imatges obtingudes per anar plantejant les condicions d’aquesta activitat, i
per tant es farà servir una sessió de hora i mitja per a la seva exposició
teòrica i mostra d’exemples d’autors reconeguts i de treballs de cursos
precedents, amés d’endreçar a l’alumnat als enllaços corresponents del blog
classe referents a aquesta activitat. El treball a plató es farà de forma
autònoma i el professor supervisarà la feina puntualment o a requeriment de
l’alumne estant constantment a la seva disposició a l’aula de referència on
farà el seguiment del treball d’edició de les imatges dels alumnes que
cronològicament ja hagin passat pel plató.
Tot i que inevitablement els alumnes dedicaran part del seu propi temps
a l’edició digital de les imatges i l’edició de la memòria de l’activitat, en
principi es preveu que hi hagi prou amb les hores lectives a classe per a la
seva realització si s’optimitza el temps ni es produeixen faltes
d’assitència.
|
||
Recursos i
materials específics:
-Càmera
DSLR
-Trípode
-Models
per a la representació dels personatges
-Elements per a fotografiar i atrezzo,
vestuari, maquillatge etc., si es cau
-Recull d’imatges I referents
grafics.
-Blogs de
seguiment dels mòduls impartits pel professor, amb continguts teòrics,
imatges referencials I exemples d’activitats de cursos anteriors)
-Exemples
de fotomuntatges i/o imatges estereoscòpiques relacionats amb l’activitat.
-Projector.
-Ulleres
3D (anaglifo, filtre vermell-esquerre I filtre blau-dret)
-Aula
d’informàtica.
-Programa
de edició d’imatges: Photoshop.
-Plató
fotogràfic totalment equipat amb focus, flaixos d’estudi, trípodes, fons de
paper, pantalles difusores ...
-Càmeres
rèflex (un mínim d’una per a cada dos alumnes)
-Escàner. Laboratori d’edició digital
/ Aula dimpressió
|
||
Bibliografia
/ Webgrafia:
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz,
Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid
2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo
Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de
Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de
Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015
WEBGRAFIA:
|
||
Avaluació:· Ponderació· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Es valorarà el domini de les tècniques inherents a
l’aplicació digital emprada (Photoshop CS…)
-Es valorarà la credibilitat o
versemblança òptica i fotogràfica del resultat final
-Es valorarà la correcta
aplicació dels continguts apresos a l’activitat i explicació teòrica
precedent.
-Es valoraran les qualitats expressives i estètiques
de les imatges finals
-Es valorarà la qualitat de la imatge seleccionada
per a la seva impressió i la correcta execució d’aquest procés d’impressió
específic:
OPCIÓ B:
-Es valorará l’adeqüació expresiva dels temes
fotografiats al seu visionat en tres dimensions.
-S’avaluarà la correcta resolució tècnica a la presa
fotogràfica.
-S’avaluarà la comprensió dels objectius de
l’activitat a la minimització digital dels problemes d’enfocament I
triangulació de les imatges dobles obtingudes.
-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.
-La presentació en els terminis fixats.
-Actitud
a classe (assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia,
interès, participació, respecte i constància).
· Recuperació
Les fotografies obtingudes i seleccionades del
treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva
revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del
quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de
l’avaluació final
En cas que el treball no aprovi o compleixi amb
els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat
alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una
recuperació cap a l’avaluació final
|
Pàgines Relacionades:
- Superhéroes fotográficos
- Fotografía estereoscópica (anaglifos digitales)
- Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía.
- Estética Tilt-Shift. Òptica, escala espacial y profundidad de campo.
- Nitidez, enfoque: contraste y textura.
- TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)
- Gran formato. Cámara de banco óptico o cámara flexible ("cámara de placas") y objetivos descentrables
- Mundos de Ficción: Concept-Art y ensoñación a través de un proyecto fotográfico sobre el movimiento cosplay por Rubén Madrid.
- FOTOGRAFÍA ESTEREOSCÓPICA II (anaglifos digitales ...
- Superhéroes Fotográficos II
No hay comentarios:
Publicar un comentario