Páginas

sábado, 9 de mayo de 2020

Tècnica Fotogràfica II CFGS Fotografia 2on Curs Activitats UF 6: Percepció Visual i Òptica Fotogràfica. Gran Format i Sistemes Flexibles. La cámera técnica i els objectius descentrables. Pràctiques amb càmera tècnica. Estètica dels diferents formats i sistemas òptics. Edició digital d’imatges amb estètica d’objectius descentrables. Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables. Estètica dels diferents formats i sistemas òptics. Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables. Captura i edició d’imatge 3D. .







Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 6 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
ECTS 2
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.1 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.   Gran Format i Sistemes Flexibles. La cámera técnica i els objectius descentrables.
Hores 30
Lectives 
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol  6.1.1/ Pràctiques amb càmera tècnica
Hores 30
Lectives 27
No presencials 3



Unitat formativa:
Nº / Títol 6 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
ECTS 2
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.2 /  
Percepció visual i òptica fotogràfica ll.   
Estètica dels diferents formats i sistemes òptics.

Hores 20
Lectives 20
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol   
6.2.1/  Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables
Hores 20
Lectives 18
No presencials 2


 


 








Unitat formativa:
Nº / Títol 6 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
ECTS 1
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.2 /   
Percepció visual i òptica fotogràfica ll.    Estètica dels diferents formats i sistemes òptics.
Hores 9
Lectives 25
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 
6.2.2 / Captura i edició d’imatge 3D 
(opcional a 4.2.1 – Opció B)
Hores 9
Lectives 25
No presencials














UF 6 UP 6.1 Activitat 6.1.1
Pràctiques amb càmera tècnica
CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 6 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
ECTS 2
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.1 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.   Gran Format i Sistemes Flexibles. La cámera técnica i els objectius descentrables.
Hores 30
Lectives 
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol  6.1.1/ Pràctiques amb càmera tècnica
Hores 30
Lectives 27
No presencials 3
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel Anxo Fernández Alborés
Objectius
  • Capacitats
·       Responsabilitat: disposició per implicar-se en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que el funcionament dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre decisions, de dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i supervisió del treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.
·       Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·       Treball en equip: disposició i habilitat per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a fer-ho individualment o competitivament.
·       Organització del treball: disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les funcions entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
  • Competències generals
    Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
    Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles.
  • Competències professionals
    Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
    Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients:

Atendre adequadament les especificacions d'un encàrrec donat proposant solucions diverses de fotografia, orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
Resultats de l’aprenentatge

Analitza la base científica i tecnològica de la fotografia. Estudia el fet fotogràfic des d'aspectes científics i mecànics.
Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Específics:
-Composa i enquadra correctament la imatge.
-Assumeix les particularitats del treball amb càmera de gran format.
-Fa un ús didàctic de la càmera flexible per entendre millor el comportament del sistema òptic i la formació de la imatge a qualsevol tipologia de càmera.
-Practica els moviments dels muntants de la càmera i comprova els canvis a la perspectiva i profunditat de camp
-Comprèn les possibilitats tècniques i estètiques d’altres tipologies de càmeres d’objectius descentrables
-Sap aplicar la llei de Scheimpflug
-Assoleix el ritme de treball fotomètric i òptic propi de la càmera de gran format i/o amb objectius descentrables


  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Comprèn les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre d’imatges
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Comprèn les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.  La càmera tècnica. Objectius descentrables. Fotografia estereoscópica. Práctiques amb càmera tècnica i observació de l’estètica particular dels diferents tipus d’òptiques i formats descentrables. Estètica tilt-shift i les seves possibilitats expressives i comunicatives.
  • Condicionants: Donada la dificultat i carestia dels suports analògics i digitals de gran format es posarà èmfasi en l'observació i condicionants de la presa i en la seva fotometria més que en el seu registre en placa fotogràfica o en suport digital. Per tant, a l'estar mancat de suport digital o maquinari de suport, es recomana realitzar les mínimes preses en pel·licula o en placa per a l'observació col·lectiva dels resultats. Així mateix sempre queda l'opció de substituir la pel·lícula per paper fotogràfic col·locat en el porta-placa per al posterior revelat químic, escanejat digital i inversió a positiu. En tot cas, encara que això es faci en les explicacions teoricopràctiques amb el grup-classe, és recomanable que els grups de treball que duguin a terme la pràctica ho facin limitant-se a fotografiar, amb la seva DSLR sostinguda en un trípode darrere del banc òptic, el visor de la càmera tècnica per registrar els resultats dels moviments bàsics exigits aplicant la llei de Scheimpflug.

  • Pautes de treball:

-Explicació teòric/pràctica amb la càmera de gran format sobre el comportament de la càmera tècnica i els objectius descentrables
-Organització del grup de classe en subgrups d’un màxim de 4 alumnes per a les preses fotogràfiques a plató
-Pràctica de diferents enquadraments i enfocaments d’una mateixa escena amb la càmera de banc òptic en plató de llum artificial i també en exterior amb llum natural

  • Procés de treball

-Executar els moviments necessaris als muntants per aconseguir les situacions següents:
·        Aplicació de Scheimpflug a un pla horitzonta de bodegó
·        Aplicació de Scheimpflug a un pla vertical de bodegó
·        Aplicació de Scheimplfug a un pla oblic de bodegó
·        Enfocament/desenfocament selectiu d’elements a un pla general d’exteriors (efecte “maqueta”)
·        Correcció de perspectiva (fuites verticals o fuites horitzontals) en bodegons i en exteriors
·        Elecció d’un tema per a la realització d’un mínim de dues preses fotogràfiques amb pel·lícula de gran format

  • Forma de presentació:

-Entrega d’una memòria tècnica en format PDF (entrega a la carpeta corresponent de EASA) explicant per escrit i amb recull d’imatges els objectius i desenvolupament de l’activitat

  • Lliuraments parcials i final:
Les memòries dels grups hauran de consignar el nom de tots el participants i especificar l’autoria de les presses que s’hagin fet per iniciativa experimental individual. El termini d’entrega coincideix amb la data límit de tancament de la UF en primera instància i com a màxim abans del tancament del quadrimestre. Les correccions o repeticions que es facin a l’activitat pràctica o la seva justificació teòrica mitjançant una prova escita es realitzaran i entregaran abans de la data límit de l’avaluació final.
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
  • Es farà una explicació teòrica amb exemples projectats a la pantalla de l’aula teòrica de duració d’hora i mitja, que es complementarà amb una sessió teòric pràctica. Tal i com s’explica a l’apartat de condicionants de l’activitat  Donada la dificultat i carestia dels suports analògics i digitals de gran format es posarà èmfasi en l'observació i condicionants de la presa i en el seu fotometria més que en el seu registre en placa fotogràfica o en suport digital. Per tant, a l'estar mancat de suport digital o maquinari de suport, es recomana realitzar les mínimes preses en pel·lícula o en placa per a l'observació col·lectiva dels resultats. Així mateix sempre queda l'opció de substituir la pel·lícula per paper fotogràfic col·locat en el porta-placa per al posterior revelat químic, escanejat digital i inversió a positiu. En tot cas, encara que això es faci en les explicacions teoricopràctiques amb el grup-classe, és recomanable que els grups de treball que duguin a terme la pràctica ho facin limitant-se a fotografiar amb el seu DSLR sostinguda en un trípode després del banc òptic, el visor de la càmera tècnica per registrar els resultats dels moviments bàsics exigits aplicant la llei de Scheimpflug. Les sessions teòriques no superaran en tot cas 1 hora i mitja, i cada grup disposarà de sessions de tres hores per portar a terme l’activitat.
Cal dir, a més, que és recomanable establir grups d’alumnes no superiors a un nombre de sis per a les explicacions teoricopràctiques donat que la visualització i comprovació dels resultats només és possible des d’un punt de vista limitat i perpendicular al visor directe de la càmera, i, per tant, suposaria una pèrdua de temps i ritme eficient fer-ho amb un grup superior o amb tota la classe alhora. Per tant caldrà establir els grups i un ordre de sessions i distribució horària de l’ús dels platós. Així, doncs, mentre el primer grup assisteix a aquesta explicació teoricopràctica al plató, la resta d’alumnes pot aprofitar temps per editar la memòria de l’activitat precedent, i, un cop han rebut les instruccions amb aquestes sessions, començar a ocupar els altres dos platós del centre per començar l’activitat de sis en sis, tot tenint en compte que al centre hi ha un límit de dues càmeres tècniques completes i el professor aportà la seva pròpia SINAR.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Els alumnes disposaran del temps a l’aula que no estiguin dedicats a les presses de l’activitat  de plató per a l’organització de les preses obtingudes durant l’activitat per a la documentació i explicació didàctica dels moviments aplicats al sistema flexible i la visualització dels resultats obtinguts al visor. Així mateix podran emprar aquestes hores per a la maquetació de la memòria i l’elaboració i entrega del PDF corresponent.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne:
·        Ordinador portàtil, I-Pad o bloc de notes per prendre apunts dels resultats de les pràctiques i a les explicacions teòriques
·        Càmera digital per enregistrar els canvis de la imatge al visor de camp mat
  • Càmera flexible o d’objectius descentrables
  • sempre que sigui possible “Plaques” de pel·lícula de gran format (un mínim d’una per alumne)
  • Espais i recursos del centre
-Plató fotogràfic equipat (3)
-Trípodes
-Dues càmeres de banc òptic (gran format)  -hi ha la possibilitat d’afegir-hi la del professor del mòdul en cas necessari-
-Recull d’exemples fotogràfics i videogràfics realitzats amb càmeres de gran format i amb objectius descentrables
-Xasis per a plaques de gran format
  • sempre que sigui possible “Plaques” de pel·lícula de gran format (un mínim d’una per alumne)

-Aula amb ordinadors
-Photoshop CS o versió més recent
-Projector RGB
-Scànner
-Aula d’impressió amb ordinadors, impressores d’injecció de tinta i plotter de gran format
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
- El Gran Formato. La cámara descentrable y la gestión del espacio. 
Autor: Manolo Laguillo.
Ed: GrisArt, 1999.

  • Existent recomanada

CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015


Webgrafia:
Bàsica:

Activitats amb càmera tècnica. Gran format i sistemes flexibles. Observació de la Llei de Scheimpflug.

Existent recomanada:

Gran formato e Interiores con Animales (Fotógrafos y animales. Animales y arquitectura: Karen Knorr y Mikel Uribetxeberría)

Acuarios y fotografía. Takashi Amano y la exposición múltiple con gran formato. Paisajismo, ecologismo y bioarte.

Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)

Pràctiques bàsiques amb càmera tècnica

Nova selecció de treballs corresponents a entregues finals d'alumnes de tècnica fotogràfica.

-  Web Linhof: www.linhof.de

-  Web Hasselblad: www.hasselblad.com

-  Web Sinar Cameras: www.sinarcameras.com


WEBS D'INTERÈS BOTIGUES:
LE GRAND FORMAT (París): www.legrandformat.com
-  ROBERT WHITE (Londres): www.robertwhite.co.uk

-  Calumet (NY, Londres, Berlín,...): www.calumetphoto.com

-  BH PHOTO (NY): www.bhphotovideo.com

-  LINHOF STUDIO (Essex): www.linhofstudio.com

-  TEAMWORK (Londres): www.teamworkphoto.com

-  Adoram (NY): www.adorama.com

-  TAOS (Toulouse): www.taosphotographic.com

-  CHIRSTOPH GREINER (Staufemberg): www.greiner-photo.de


FABRICANTS:
-  LINHOF: www.linhof.de


-  Horseman: www.horsemanusa.com


-  TOYO: www.toyoview.com

-  CAMBO: www.cambo.com


-  SHEN HAO: www.shen-hao.com

-  Alpa: www.alpa.ch

-  Silvestri: www.silvestricamera.com
... I la llista segueix: Canham, Walker, ... LABORATORIS MADRID
-  LAB: www.lab-lab.com

-  Serapio CARREÑO: www.serapio-c.com

-  FOTOSÍNTESI: www.fotosintesis.es


WEBS D'INTERÈS:
-  Lightcanvas: Mostra el mètode de treball amb una càmera de plaques.
-  Ebay: Es poden trobar multitud d'articles a preus interessants, especialment als EUA, Alemanya, UK i França.
Galerie Photo: Web francesa d'articles relacionats amb la fotografia en gran format: tècnica, elecció d'una càmera, ...

Avaluació:

·        Ponderació: 20% Prova escrita, 40% activitat 6.1.1, 40% activitat 6.1.2 (respecte al 50% de la nota global de la UF 6)

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

-Es valorarà l’asistència i l’actitud a classe
-Es valorarà el treball en equip
-Es valorarà l’assoliment de les solucions als problemes proposats
-Es valorarà, donat l’escàs marge de temps, els procediments per sobre dels resultats, tot i que es qualificarà positivament tota placa correctament exposada i que estèticament aprofiti de forma interessant o creativa les particularitats del sistema òptic flexible

·        Recuperació

Prova escrita dels continguts teòrics sobre propietats físiques de la llum.
Entrega opcional de l’activitat 6.1.3 en cas de no tenir enllestida l’activitat 6.1.2 abans de la data límit de tancament de la UF coincidint amb la de fi de quadrimestre. L’entrega de qualsevol de les activitats abans de la data límit de l’avaluació final suposa la recuperació suficient de la UF. Amb l’entrega de totes dues activitats es ponderarà la mitja de les notes obtingudes a totes dues i aquesta amb la de la prova escrita, que també serà objecte de recuperació en cas d’haver-la suspès. El valor de la nota de la prova escrita comptarà un 20% del total.










UF 6 UP 6.2 Activitat 6.2.1
Edició Digital d’estètica Tilt/Shift
CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 6 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
ECTS 2
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.2 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.   
Estètica dels diferents formats i sistemas òptics.
Edició digital d’imatges amb estètica d’objectius descentrables
Hores 20
Lectives 20
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol  6.2.1/  Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables
Hores 20
Lectives 18
No presencials 2
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel Anxo Fernández Alborés
Objectius
  • Capacitats
·       Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·       Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
  • Competències generals
    Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
  • Competències professionals
    Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
    Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
    Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.

Dotar al producte fotogràfic dels elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec i comunica eficientment els missatges adreçats a mitjans d’informació i/o de difusió diferents mitjançant la fotografia, atenent a les característiques del mitjà i suport.
Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els
aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
Realitzar els originals tenint present les particularitats dels processos de reproducció i/o difusió posteriors i saber realitzar el seguiment i el control de qualitat corresponent.
Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Resultats de l’aprenentatge

Analitza la base científica i tecnològica de la fotografia.
Estudia el fet fotogràfic des d'aspectes científics i mecànics.
Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Específics:
-Composa i enquadra correctament la imatge.
-Assumeix les particularitats del treball amb càmera de gran format.
-Fa un ús didàctic de la estètica pròpia de la càmera flexible per entendre millor el comportament del sistema òptic i la formació de la imatge a qualsevol tipologia de càmera.
-Comprèn els moviments dels muntants de la càmera i comprovar els canvis a la perspectiva i profunditat de camp
-Compren les possibilitats tècniques i estètiques d’altres tipologies de càmeres d’objectius descentrables
-Sap aplicar la llei de Scheimpflug
-Edita digitalment fotografies basades en possibilitats tècniques pròpies dels objectius descentrables
-Demostra l’assoliment dels objectius didàctics de les pràctiques amb càmera tècnica


  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Comprèn les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre d’imatges
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Comprèn les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre d’imatges.
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.  La càmera tècnica. Objectius descentrables. Fotografia estereoscópica. Aplicar allò après a les práctiques amb càmera tècnica i observació de l’estètica particular dels diferents tipus d’òptiques i formats descentrables. Estètica tilt-Shift i les seves possibilitats expressives i comunicatives.
  • Condicionants: Observar les conclusions extretes de les activitats amb càmera tècnica i les explicacions teòriques d’objectius i sistemes descentrables.

  • Pautes de treball:
-Realitzar o seleccionar un mìnim de sis fotografies per a editar-les digitalment generant imatges emulant les següents condicions:

a)  Aplicació de Scheimpflug a un pla horitzonta de bodegó
b)  Aplicació de Scheimpflug a un pla vertical de bodegó
c)   Aplicació de Scheimplfug a un pla oblic de bodegó
d)  Enfocament/desenfocament selectiu d’elements a un pla general d’exteriors (efecte “maqueta”)
e)  Correcció de perspectiva (fuites verticals o fuites horitzontals) en bodegons i en exteriors

  • Procés de treball
  • Selecció d’un mínim de sis imatges d’arxiu propi o alié
  • Edició digital amb Adobe Photoshop seleccionant àrees precises de la imatge per al seu desenfocament selectiu
  • Correcció digital de perspectiva (fuites horitzontals o verticals)
  • Selecció d’un mínim d’una de les imatges resultants per a la seva impressió digital


  • Forma de presentació:

-Entrega d’una memòria tècnica en format PDF (entrega a la carpeta corresponent de EASA) explicant per escrit i amb recull d’imatges els objectius i desenvolupament de l’activitat

  • Lliuraments parcials i final:
Les memòries hauran de consignar el nom de l’alumne i especificar l’autoria de les presses que s’hagin fet per iniciativa experimental individual tant com d’aquelles extretes d’exemples d’altres autors. El plaç d’entrega coincideix amb la data límit de tancament de la UF en primera instància i com a màxim abans del tancament del quadrimestre. Les correccions o repeticions que es facin a l’activitat pràctica o la seva justificació teòrica mitjançant una prova escrita es realitzaran i entregaran abans de la data límit de l’avaluació final.
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
Es realitzaran sessions inicials d’edició digital teoricopràctiques en les quals els alumnes podran iniciar el seu treball d’edició amb les imatges que hagin seleccionat per a aquesta comesa. Es procurarà que aquestes s’hagin fet en iniciar la UP com a explicació dels continguts de la pràctica prèvia amb càmera tècnica per no perdre un temps valuós d’edició digital per part de l’alumne, sempre amb la presència del professor per resoldre qualsevol dubte durant el procediment.
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Els alumnes disposaran del temps a l’aula que no estiguin dedicats a les presses de l’activitat  de plató per a l’organització de les preses obtingudes durant l’activitat per a la documentació i explicació didàctica dels moviments aplicats al sistema flexible i la visualització dels resultats virtualment obtinguts al visor. Així mateix podran emprar aquestes hores per a la maquetació de la memòria i l’elaboració i entrega del PDF corresponent.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne:
·        Ordinador portàtil, I-Pad o bloc de notes per prendre apunts dels resultats de les pràctiques i a les explicacions teòriques
·        Càmera digital per realitzar les imatges a editar.
  • Arxiu d’imatges pròpies o alienes susceptibles de ser editades de manera exemplar amb trets propis de les òptiques descentrables

  • Espais i recursos del centre
-Recull d’exemples fotogràfics i videogràfics realitzats amb càmeres de gran format i amb objectius descentrables

-Aula amb ordinadors
-Adobe Photoshop en la seva versió més recent
-Projector RGB
-Scànner
-Aula d’impressió amb ordinadors, impressores d’injecció de tinta i plotter de gran format
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
- El Gran Formato. La cámara descentrable y la gestión del espacio. Autor: Manolo Laguillo.
Ed: GrisArt, 1999.

  • Existent recomanada

CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015


Webgrafia:
Bàsica:

Activitats amb càmera tècnica. Gran format i sistemes flexibles. Observació de la Llei de Scheimpflug.

Existent recomanada:

Gran formato e Interiores con Animales (Fotógrafos y animales. Animales y arquitectura: Karen Knorr y Mikel Uribetxeberría)

Acuarios y fotografía. Takashi Amano y la exposición múltiple con gran formato. Paisajismo, ecologismo y bioarte.

Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)

Pràctiques bàsiques amb càmera tècnica

Nova selecció de treballs corresponents a entregues finals d'alumnes de tècnica fotogràfica.

Avaluació:

·        Ponderació: 20% Prova escrita, 40% activitat 6.1.1, 40% activitat 6.1.2 (respecte al 50% de la nota global de la UF 6)

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

-Es valorarà l’asistència i l’actitud a classe
-Es valorarà el treball en equip
-Es valorarà l’assoliment de les solucions als problemes proposats
-Es valorarà, donat l’escàs marge de temps, els procediments per sobre dels resultats, tot i que es qualificarà positivament tota placa correctament exposada i que estèticament aprofiti de forma interessant o creativa les particularitats del sistema òptic flexible

·        Recuperació

Prova escrita dels continguts teòrics sobre propietats físiques de la llum.
Entrega opcional de l’activitat 4.1.2 ampliada en cas de no tenir enllestida l’activitat 6.2.2 abans de la data límit de tancament de la UF coincidint amb la de fi de quadrimestre. L’entrega de qualsevol de les activitats abans de la data límit de l’avaluació final suposa la recuperació suficient de la UF. Amb l’entrega de totes dues activitats es ponderarà la mitja de les notes obtingudes a totes dues i aquesta amb la de la prova escrita, que també serà objecte de recuperació en cas d’haver-la suspès. El valor de la nota de la prova escrita comptarà un 20% del total.








UF 6 UP 6.2 Activitat 6.2.2
Estereoscòpia i monoscòpia. Eix Òptic i Profunditat de Camp
CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 6 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
ECTS 1
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 6.2 /  Percepció visual i òptica fotogràfica ll.   Gran Format i Sistemes Flexibles. La cámera técnica i els objectius descentrables.
Hores 9
Lectives 25
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 6.2.2 / Captura d’imatge 3D (opcional a 4.2.1 – Opció B)
Hores 9
Lectives 25
No presencials
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
  • Capacitats
·       Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·       Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·       Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny en fotografia
El tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.

Idear i elaborar projectes de l’especialitat de fotografia, amb qualitat formal i
funcional (tècnica, artística i comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un encàrrec professional determinat
Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.

Competències generals
Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles.

Competències professionals
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.

Buscar, seleccionar, analitzar i arxivar la documentació i el material gràfic de referència i gestionar les fonts i recursos òptims per a la realització d’un projecte de fotografia.
Atendre adequadament les especificacions d'un encàrrec donat proposant solucions diverses de fotografia, orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
Dotar al producte fotogràfic dels elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec i comunica eficientment els missatges adreçats a mitjans d’informació i/o de difusió diferents mitjançant la fotografia, atenent a les característiques del mitjà i suport.
Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
Realitzar els originals tenint present les particularitats dels processos de reproducció i/o difusió posteriors i saber realitzar el seguiment i el control de qualitat corresponent.
Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Coordinar el treball que es derivi o generi a partir del desenvolupament del projecte de fotografia.
Realitzar els controls de qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per a l'obtenció d'un producte fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà gràfic on s’ha d’incorporar

Resultats de l’aprenentatge
Discerneix les tecnologies aplicades a la reproducció i impressió de la imatge fotogràfica i utilitza els equips fotogràfics per a l'edició de la imatge
Processa imatges mitjançant diferents tècniques i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Domina la terminologia especifica del medi

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Processa correctament imatges mitjançant diferents tècniques i realitza l'adequat tractament del B / N i el color
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge.
Domina les tècniques de processament de la imatge fotogràfica i les seves fases
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i processament més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases
Fa propostes imaginatives de manipulació d’una imatge fotogràfica Presenta i emmarca adequadament imatges fotogràfiques.
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.

Descripció de l’activitat

  • Enunciat: Processat fotogràfic: Art conceptual amb postproducció digital i fotografia estereoscòpica (3D)

  • Condicionants:
-Realització de preses fotogràfiques encaminades a recrear exemples gràfics preexistents extrets del mon de la il·lustració, la novela gràfica, el cómic (i el cinema - es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula-) com a primera opció, o per a la seva visualtzació tridimensional en pantalla o impresa com a segona opció

-Saber utilitzar les eines necessàries de Photoshop per crear una nova imatge, mitjançant el retoc i la combinació, la deformació i la transformació d’altres fotografies (pròpies o de banc d’imatges).
-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica.
-Controlar tots els aspectes referents a la presa fotogràfica.
-Assolir les possibilitats expressives dels diferents controls de la càmera.
-Previsualitzar els resultats diferents en funció dels canvis aplicats a la càmera (ús de diferents òptiques, enquadraments, enfocaments selectius, nitidesa, profunditat de camp, velocitat d’obturació)
-Prendre consciència de les particularitats de la visió monoscòpica pròpia de la fotografia en contrast amb la visió humana I la fotografia estereoscòpica.
-Entendre que els conceptes de nitidesa, enfocament I profunditat de camp de la visió monoscòpica tenen un diferent comportament expressiu a la visió estereoscòpica.
-Realitzar parelles estereoscòpiques.
-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició
digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica en editar anàglifs estereoscòpics

  • Pautes de treball:

OPCIÓ B (a 4.2.1 com a complement i ampliació):
-Visionat d’exemples de la mateixa activitat de realització d’imatges fotogràfiques 3D, estreoscòpiques, tot distingint les seves diferents tipologies (parelles estereoscòpiques, estreogrames de punts aleatoris, anaglifos, proojeccions polaritzàdes, pantalles de microlents etc.)
-Realització de parelles estereoscòpiques (fotografies consceutives realitzades amb un desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la càmera d’el voltant de 3 a 12 cm depenent de la distància al motiu fotografiat I la distància focal de l’òptca emprada)
-Realització d’anaglifs (parelles per a la seva visualtzació simultània amb ulleres vermell-blau 3D) tot substituint en Photoshop el canal vernell de la imatge dreta pel mateix de la imatge esquerra)
-Visionar I anlitzar l’ajustament de les imatges dobles resultants per l’optimització de la sensació de tridimensionalitat

Aquesta activitat serveix com a pont introductori a la següent i última UF sobre Percepció visual i Òptica Fotogràfica ll


  • Procés de treball

OPCIÓ B:
-Proposar temes fotogràfics que puguin guanyar expressivitat mitjançant l’ús de la fotografia 3D (textures I paisatges oberts per a focals curtes, espais tancats per a focals normals, retrats I elements del paissatge per a focals llargues).
-Realització de parelles estreoscòpiques mitjançant el desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la càmera.

  • Forma de presentació
Memòria en PDF amb el recull d’imatges, tant les trobades com les fetes durant el procés i justificació de les imatges escollides per a l’elaboració del fotomuntatge resultant. Cal adjuntar també les imatges de referència que s’estan reproduint o recreant, siguin fotogràfiques, cinematogràfiques o il·lustracions de còmic, sempre contextualitzant-les històricament i donant informació sobre els seus autors i artistes participants. El professor podrà reclamar l’arxiu PSD del procés d’edició de la imatge final.

  • Lliuraments parcials i final
Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació finalEn cas que el treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final


Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
L’activitat precedent de recreació d’il·luminacions exemplars servirà com introducció durant les explicacions teòriques i els comentaris de les imatges obtingudes per anar plantejant les condicions d’aquesta activitat, i per tant es farà servir una sessió de hora i mitja per a la seva exposició teòrica i mostra d’exemples d’autors reconeguts i de treballs de cursos precedents, amés d’endreçar a l’alumnat als enllaços corresponents del blog classe referents a aquesta activitat. El treball a plató es farà de forma autònoma i el professor supervisarà la feina puntualment o a requeriment de l’alumne estant constantment a la seva disposició a l’aula de referència on farà el seguiment del treball d’edició de les imatges dels alumnes que cronològicament ja hagin passat pel plató.
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Tot i que inevitablement els alumnes dedicaran part del seu propi temps a l’edició digital de les imatges i l’edició de la memòria de l’activitat, en principi es preveu que hi hagi prou amb les hores lectives a classe per a la seva realització si s’optimitza el temps ni es produeixen faltes d’assitència.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
-Càmera DSLR
-Trípode
-Models per a la representació dels personatges
-Elements per a fotografiar i atrezzo, vestuari, maquillatge etc., si es cau

  • Espais i recursos del centre
-Recull d’imatges I referents grafics.
-Blogs de seguiment dels mòduls impartits pel professor, amb continguts teòrics, imatges referencials I exemples d’activitats de cursos anteriors)
-Exemples de fotomuntatges i/o imatges estereoscòpiques relacionats amb l’activitat.
-Projector.
-Ulleres 3D (anaglifo, filtre vermell-esquerre I filtre blau-dret)
-Aula d’informàtica.
-Programa de edició d’imatges: Photoshop.
-Plató fotogràfic totalment equipat amb focus, flaixos d’estudi, trípodes, fons de paper, pantalles difusores ...
-Càmeres rèflex (un mínim d’una per a cada dos alumnes)
-Escàner. Laboratori d’edició digital / Aula dimpressió
Bibliografia /  Webgrafia:

  • Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

  • Existent recomanada

CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015

WEBGRAFIA:

Avaluació:

·        Ponderació

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)


-Es valorarà el domini de les tècniques inherents a l’aplicació digital emprada (Photoshop CS…)
-Es valorarà la credibilitat o versemblança òptica i fotogràfica del resultat final
-Es valorarà la correcta aplicació dels continguts apresos a l’activitat i explicació teòrica precedent.
-Es valoraran les qualitats expressives i estètiques de les imatges finals
-Es valorarà la qualitat de la imatge seleccionada per a la seva impressió i la correcta execució d’aquest procés d’impressió

específic:

OPCIÓ B:
-Es valorará l’adeqüació expresiva dels temes fotografiats al seu visionat en tres dimensions.
-S’avaluarà la correcta resolució tècnica a la presa fotogràfica.
-S’avaluarà la comprensió dels objectius de l’activitat a la minimització digital dels problemes d’enfocament I triangulació de les imatges dobles obtingudes.
-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.
-La presentació en els terminis fixats.
-Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia, interès, participació, respecte i constància).

·        Recuperació

Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació final
En cas que el treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final







 


 

















Pàgines Relacionades:

No hay comentarios: