UF 4 ACTIVITATS
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 4 Processament
fotogràfic, flux de treball ll
|
ECTS
1
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol
4.1 Processament fotogràfic, flux de treball ll.
Concept Art. Anàlisi
de la imatge i planificació de la presa per a la seva edició digital
|
Hores
16
|
Lectives
16
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
4.1.1/ Presa fotogràfica d’estudi per a
fotomuntatge: superheroi / fotograma cinema / (opció A)
|
Hores 6
|
Lectives 6
|
No presencials
|
||
Professorat
Mestre de Taller de Fotografia
i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
5. Desenvolupar
procediments operatius de control tècnic.
6. Conèixer les
tecnologies aplicades a la reproducció i impressió de la imatge fotogràfica.
7. Aplicar els
continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis
específics.
8. Manejar i
utilitzar equips fotogràfics des de la realització de la presa fins a
l'edició de la imatge.
10. Conèixer en la
teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i exercitar-se
en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
11. Conèixer les
peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i aplicar-les
en exercicis pràctics.
Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec
professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i
tècniques de el projecte de fotografia, planificar el procés i saber
realitzar-lo.
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i
comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions
donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència de
el projecte fotogràfic. Suggerir idees i proposar diverses solucions
fotogràfiques per les feines assignades.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius,
informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Discerneix les
tecnologies aplicades a la reproducció i impressió de la imatge fotogràfica i
utilitza els equips fotogràfics per a l'edició de la imatge
Processa imatges mitjançant
diferents tècniques i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Domina la
terminologia específica del medi
Distingeix les
prestacions tècniques que caracteritzen un determinat format de pel·lícula
i/o sensor digital
Distingeix les
prestacions tècniques que caracteritzen un determinat sistema d’impressió
Identifica el suport
emprat en una fotografia
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica.
Aplica els
continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis
específics
Detalla el
procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge.
Resol exercicis
pràctics de fotografia fotoquímica i digital realitzant correctament tot el
procés fins a la materialització d'imatges de la qualitat tècnica exigible a
nivell professional.
Donat un exercici
específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques
del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i processament més adequat i
ho fa correctament en totes les seves fases
|
||
Continguts
El
processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i
manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
La materialització de la imatge
fotogràfica, la seva reproducció i edició. Tecnologies de reproducció i
impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to Plate, Computer to Film.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres.
El
processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i
manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
|
||
Descripció de l’activitat:
Condicionants: Es plantegen dues opcions A i B a les
dues activitats consecutives donant la possibilitat de fer totes dues com a
una proposta combinada o depenent del ritme de treball de l’alumne pot fer
totes dues o escollir-ne la que creu s’adapta més a les seves possibilitats.
A l’activitat 4.1.1 es planteja
l’opció A. A l’activitat 4.2.1 es planteja la B.
-Realització
de preses fotogràfiques encaminades a recrear exemples gràfics preexistents
extrets del mon de la il·lustració, la novela gràfica, el cómic (i el cinema
- es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa
promocional d’una pel·lícula-) com a primera opció, o per a la seva
visualtzació tridimensional en pantalla o impresa com a segona opció
OPCIÓ A:
-Visionat d’exemples de la mateixa activitat.
-Crear la
imatge d’un personatge, combinant fotografies pròpies.
-Recreació
fotogràfica d’una portada o vinyeta de còmic de superherois (marvel, DC) - es
dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional
d’una pel·lícula-.
-Visionar i analitzar col·lectivament els resultats,
tant a nivell tècnic com conceptual.
El
treball es pot realitzar de forma individual o en equips d’un màxim de 5
alumnes que hauran de constar com a participants, però el seu caràcter és
individual i, per tant, cada alumne presenta la activitat com a autor i
director artístic de la feina.
Modelar
la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del
fotògraf
-Saber descriure la il·luminació d’una fotografia, una
escena teatral, cinematogràfica o pictòrica ja existent
-Saber
utilitzar les eines necessàries de Photoshop
per crear una nova imatge, mitjançant el retoc i la combinació, la
deformació i la transformació d’altres fotografies (pròpies o de banc
d’imatges).
-Saber
preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició
digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa
fotogràfica.
-Reconèixer els trets característics
de la il·luminació d’una escena i reproduir-los
-Controlar tots els aspectes referents a la presa
fotogràfica.
-Assolir les
possibilitats expressives dels diferents controls de la càmera.
-Previsualitzar els resultats
diferents en funció dels canvis aplicats a la càmera (ús de diferents
òptiques, enquadraments, enfocaments selectius, nitidesa, profunditat de
camp, velocitat d’obturació)
-Entendre
que els conceptes de nitidesa, enfocament I profunditat de camp de la visió
monoscòpica tenen un diferent comportament expressiu a la visió
estereoscòpica.
-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens
podem estalviar amb l’edició
digital
I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa
fotogràfica en editar anàglifs estereoscòpics
OPCIÓ A:
-Fer una
proposta per a la creació d’un personatge de caràcter fantàstic o la
recreació fotogràfica d’un referent del mon del comic de superherois (es dona
l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una
pel·lícula, i en aquest cas s’exigeix la reproducció exacta de l’esquema
d’il·luminació del referent com a evolució de l’activitat “il·luminacions
exemplars”)
-Una vegada
aprovada la proposta, procedir a la presa fotogràfica o escaneig dels
elements que compondran el(s) personatge(s).
-Crear la
imatge del personatge i fraccionar-la en parts tenint en compte els seus
possibles elements o moviments no presents a l’escena fotografiada
Memòria en PDF amb el recull d’imatges, tant les
trobades com les fetes durant el procés i justificació de les imatges
escollides per a l’elaboració del fotomuntatge resultant. Cal adjuntar també
les imatges de referència que s’estan reproduint o recreant, siguin
fotogràfiques, cinematogràfiques o il·lustracions de còmic, sempre contextualitzant-les
històricament i donant informació sobre els seus autors i artistes
participants. El professor podrà reclamar l’arxiu PSD del procés d’edició de
la imatge final.
Les fotografies obtingudes i seleccionades del
treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva
revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del
quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de
l’avaluació finalEn cas que el treball no aprovi o compleixi amb els
requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa
abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació
cap a l’avaluació final
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
L’activitat precedent de recreació
d’il·luminacions exemplars servirà com introducció durant les explicacions
teòriques i els comentaris de les imatges obtingudes per anar plantejant les
condicions d’aquesta activitat, i per tant es farà servir una sessió de hora
i mitja per a la seva exposició teòrica i mostra d’exemples d’autors
reconeguts i de treballs de cursos precedents, amés d’endreçar a l’alumnat als
enllaços corresponents del blog classe referents a aquesta activitat. El
treball a plató es farà de forma autònoma i el professor supervisarà la feina
puntualment o a requeriment de l’alumne estant constantment a la seva
disposició a l’aula de referència on farà el seguiment del treball d’edició
de les imatges dels alumnes que cronològicament ja hagin passat pel plató.
Tot i que inevitablement els alumnes dedicaran
part del seu propi temps a l’edició digital de les imatges i l’edició de la
memòria de l’activitat, en principi es preveu que hi hagi prou amb les hores
lectives a classe per a la seva realització si s’optimitza el temps ni es
produeixen faltes d’assitència.
|
||
Recursos i materials
específics:
-Càmera DSLR
-Trípode
-Models per a
la representació dels personatges
-Elements
per a fotografiar i atrezzo, vestuari, maquillatge etc., si es cau
-Recull d’imatges I referents grafics.
-Blogs de seguiment dels mòduls impartits pel
professor, amb continguts teòrics, imatges referencials I exemples
d’activitats de cursos anteriors)
-Exemples de fotomuntatges
i/o imatges estereoscòpiques relacionats amb l’activitat.
-Projector.
-Ulleres 3D
(anaglifo, filtre vermell-esquerre I filtre blau-dret)
-Aula
d’informàtica.
-Programa de edició
d’imatges: Photoshop.
-Plató fotogràfic totalment equipat amb focus, flaixos
d’estudi, trípodes, fons de paper, pantalles difusores ...
-Càmeres
rèflex (un mínim d’una per a cada dos alumnes)
-Escàner.
Laboratori d’edició digital / Aula dimpressió
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner
J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed.
Casanova .Barcelona 2002
CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015
-BERNAL,
FRANCISCO Técnicas de iluminación en
fotografía y cinematografía.. Ed.Omega. Barcelona, 2003.
-BUSIEK, KURT, ROSS, ALEX: “Marvels”, Marvel
Editons, Panini 2006
-ERIC
, RALPH Manual de fotografia Jacobson..
Ed. Omega S.A.
-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la Fotografía.. Ed.
Actar. Barcelona, 2000.
-HEDGECOE, JOHN, El nuevo libro de la fotografia, Ed.
Blume, Barcelona, 1995.
Fil
Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua:: La
iluminación en fotografía Anaya Multimedia - Photo Club ISBN:
978-84-415-3105-5
PDF
GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"
Artículo
original: https://www.aprenderailuminar.com/2011/09/libro-ebook-pdf-aprender-iluminar.html
© APRENDERAILUMINAR.COM Fil Hunter Steven Biver, Paul Fuqua LA ILUMINACION EN EL ESTUDIO FOTOGRAFICO
WEBGRAFIA:
El fotomuntatge com a eina didàctica en fotografiaIluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía. |
||
Avaluació:· Ponderació· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Es valorarà el domini de les
tècniques inherents a l’aplicació digital emprada (Photoshop CS…)
-Es valorarà la credibilitat o versemblança òptica i
fotogràfica del resultat final
-Es valorarà la correcta
aplicació dels continguts apresos a l’activitat i explicació teòrica
precedent.
-Es valoraran les qualitats expressives i estètiques
de les imatges finals
-Es valorarà la qualitat de la imatge seleccionada
per a la seva impressió i la correcta execució d’aquest procés d’impressió
específics:
OPCIÓ A:
-Es valorarà la idea original. (es dona l’opció
d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una
pel·lícula, i en aquest cas es valorarà la complexitat de l’enquadrament i la
il·luminació escollida com a referent i la seva òptima recreació)
-S’avaluarà la correcta
resolució tècnica.
-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.
-La
creativitat i l’originalitat en els resultats.
-Expressivitat del personatge.
En el cas d’escollir l’opció d’un fotograma de cinema, la semblança amb el
referent original a nivell d’enquadrament i, sobretot, d’il·luminació.
-La correcta evolució dels passos seguits a la presa
fotogràfica per a la seva posterior edició digital
-La
presentació en el terminis fixats.
-Actitud a classe
(assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia, interès,
participació, respecte i constància).
· Recuperació
Les fotografies obtingudes i
seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa
setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans
del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas
necessari abans de l’avaluació final
En cas que el treball no aprovi
o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una
activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de
fer una recuperació cap a l’avaluació final
|
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS 9
|
|
Unitat formativa:
Nº / Títol 4 Processament fotogràfic, flux de treball ll.
|
ECTS 1
|
Curs 2on
|
Unitat de programació:
Nº / Títol 4.2 Processament fotogràfic, flux de treball ll.
Imatge i edició 3D. Relació entre les condicions
òtiques de la presa i els seus paràmetres digitals.
|
Hores 9
|
Lectives
|
No presencials
|
||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 4.2.1
/ Captura d’imatge 3D (opcional a 4.1.1 – Opció B)
|
Hores 9
|
Lectives
|
No presencials
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez.
Alborés
|
||
Objectius
1. Dominar la terminologia específica del medi.
2. Estudiar el fet fotogràfic des d'aspectes científics i
mecànics.
3. Analitzar la base científica i tecnològica de la
fotografia.
4. Conèixer les especificacions i característiques tècniques
dels materials i equips fotogràfics.
5. Desenvolupar procediments operatius de control tècnic.
7. Aplicar els continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics.
8. Manejar i utilitzar equips fotogràfics des de la realització
de la presa fins a l'edició de la imatge.
9. Processar imatges mitjançant diferents tècniques.
·
Autonomia: capacitat per l’autoconeixement i
el control de les seves emocions amb comprensió crítica per a la integració i
transferència de sabers, aplicar i integrar els coneixements artístics i
tecnològics en la definició i desenvolupament de procediments de treball,
fixant-se metes i elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit,
buscant solucions a problemes basant- se en els propis recursos.
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat
d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a
situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions
fonamentades, creatives i innovadores dins
d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació
d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema,
diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la
solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·
Treball de forma
autònoma: disposició
i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions
amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en
certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·
Aprendre a aprendre: tenir les estratègies
d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera
autònoma, amb maduresa per innovar
en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells
superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat
d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques
de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
Tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i
disseny en fotografia
El tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.
Idear i elaborar projectes de
l’especialitat de fotografia, amb qualitat formal i funcional (tècnica,
artística i comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un encàrrec
professional determinat
Planificar i desenvolupar el projecte
de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec
comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i
tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la
supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació
del treball en equip.
Competències generals Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi. Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo. Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles. Competències professionals Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades. Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats. Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.
Atendre adequadament les
especificacions d'un encàrrec donat proposant solucions diverses de fotografia,
orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
Dotar al producte fotogràfic dels
elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius
de l'encàrrec i comunicar eficientment els missatges adreçats a mitjans
d’informació i/o de difusió diferents mitjançant la fotografia, atenent a les
característiques del mitjà i suport.
Planificar i desenvolupar totes les
fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i
estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament
determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
Identificar i definir els aspectes
artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord
a les especificacions de l'encàrrec.
|
||
Resultats de
l’aprenentatge
Discerneix les tecnologies aplicades a la reproducció i
impressió de la imatge fotogràfica i utilitza els equips fotogràfics per a
l'edició de la imatge
Domina la terminologia especifica del medi
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al
tractament d’una imatge.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les
peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona
l'equip i processament més adequat i ho fa correctament en totes les seves
fases
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un
determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un
determinat sistema d’impressió
Domina les tècniques de processament de la imatge fotogràfica
i les seves fases
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els
conceptes tècnics de la fotografia
|
||
Continguts
El
processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i
manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
La materialització de
la imatge fotogràfica, la seva reproducció i edició. Tecnologies de
reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to Plate,
Computer to Film.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres.
|
||
Descripció de
l’activitat
-Realització de preses fotogràfiques encaminades a
recrear exemples gràfics preexistents extrets del mon de la il·lustració, la
novela gràfica, el cómic (i el cinema - es dona l’opció d’escollir com a
referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula-) com a
primera opció, o per a la seva visualtzació tridimensional en pantalla o
impresa com a segona opció
-Saber
preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició
digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa
fotogràfica.
-Controlar
tots els aspectes referents a la presa fotogràfica.
-Assolir
les possibilitats expressives dels diferents controls de la càmera.
-Previsualitzar
els resultats diferents en funció dels canvis aplicats a la càmera (ús de diferents
òptiques, enquadraments, enfocaments selectius, nitidesa, profunditat de
camp, velocitat d’obturació)
-Prendre
consciència de les particularitats de la visió monoscòpica pròpia de la
fotografia en contrast amb la visió humana I la fotografia estereoscòpica.
-Entendre que els conceptes de nitidesa, enfocament I
profunditat de camp de la visió monoscòpica tenen un diferent comportament
expressiu a la visió estereoscòpica.
-Realitzar
parelles estereoscòpiques.
-Saber
preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició digital
I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa
fotogràfica en editar anàglifs estereoscòpics
OPCIÓ B:
-Visionat d’exemples de la mateixa activitat de
realització d’imatges fotogràfiques 3D, estreoscòpiques, tot distingint les
seves diferents tipologies (parelles estereoscòpiques, estreogrames de punts
aleatoris, anaglifos, projeccions polaritzades, pantalles de microlents etc.)
-Realització de parelles estereoscòpiques (fotografies
consecutives realitzades amb un desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la
càmera del voltant de 3 a 12 cm (o millor encara entès com a 15º a 30º)
depenent de la distància al motiu fotografiat I la distància focal de l’òptica
emprada)
-Realització d’anaglifs (parelles per a la seva
visualtzació simultània amb ulleres vermell-blau 3D) tot substituint en
Photoshop el canal vermell de la imatge dreta pel mateix de la imatge esquerra)
-Visionar
I analitzar l’ajustament de les imatges dobles resultants per l’optimització
de la sensació de tridimensionalitat
Aquesta activitat serveix com a pont introductori a la
següent i última UF sobre Percepció visual i Òptica Fotogràfica ll
OPCIÓ
B:
-Proposar temes fotogràfics que puguin guanyar
expressivitat mitjançant l’ús de la fotografia 3D (textures I paisatges
oberts per a focals curtes, espais tancats per a focals normals, retrats I
elements del paissatge per a focals llargues).
-Realització de parelles
estreoscòpiques mitjançant el desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la
càmera.
Memòria en PDF amb el recull d’imatges, tant les trobades com les fetes
durant el procés i justificació de les imatges escollides per a l’elaboració
del fotomuntatge resultant. Cal adjuntar també les imatges de referència que
s’estan reproduint o recreant, siguin fotogràfiques, cinematogràfiques o
il·lustracions de còmic, sempre contextualitzant-les històricament i donant
informació sobre els seus autors i artistes participants. El professor podrà
reclamar l’arxiu PSD del procés d’edició de la imatge final.
Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran
d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El
treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser
corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació finalEn cas que el
treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà
repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre
per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final
|
||
Metodologies
emprades
(treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
L’activitat precedent de recreació d’il·luminacions exemplars servirà
com introducció durant les explicacions teòriques i els comentaris de les
imatges obtingudes per anar plantejant les condicions d’aquesta activitat, i
per tant es farà servir una sessió de hora i mitja per a la seva exposició
teòrica i mostra d’exemples d’autors reconeguts i de treballs de cursos
precedents, amés d’endreçar a l’alumnat als enllaços corresponents del blog
classe referents a aquesta activitat. El treball a plató es farà de forma
autònoma i el professor supervisarà la feina puntualment o a requeriment de
l’alumne estant constantment a la seva disposició a l’aula de referència on
farà el seguiment del treball d’edició de les imatges dels alumnes que
cronològicament ja hagin passat pel plató.
Tot i que inevitablement els alumnes dedicaran part del seu propi temps
a l’edició digital de les imatges i l’edició de la memòria de l’activitat, en
principi es preveu que hi hagi prou amb les hores lectives a classe per a la
seva realització si s’optimitza el temps ni es produeixen faltes
d’assitència.
|
||
Recursos i
materials específics:
-Càmera
DSLR
-Trípode
-Models
per a la representació dels personatges
-Elements per a fotografiar i atrezzo,
vestuari, maquillatge etc., si es cau
-Recull d’imatges I referents
grafics.
-Blogs de
seguiment dels mòduls impartits pel professor, amb continguts teòrics,
imatges referencials I exemples d’activitats de cursos anteriors)
-Exemples
de fotomuntatges i/o imatges estereoscòpiques relacionats amb l’activitat.
-Projector.
-Ulleres
3D (anaglifo, filtre vermell-esquerre I filtre blau-dret)
-Aula
d’informàtica.
-Programa
de edició d’imatges: Photoshop.
-Plató
fotogràfic totalment equipat amb focus, flaixos d’estudi, trípodes, fons de
paper, pantalles difusores ...
-Càmeres
rèflex (un mínim d’una per a cada dos alumnes)
-Escàner. Laboratori d’edició digital
/ Aula dimpressió
|
||
Bibliografia
/ Webgrafia:
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz,
Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid
2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo
Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de
Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de
Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de
Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002
CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015
-BERNAL, FRANCISCO Técnicas de iluminación en fotografía y
cinematografía.. Ed.Omega. Barcelona, 2003.
-BUSIEK, KURT, ROSS, ALEX:
“Marvels”, Marvel Editons, Panini 2006
-ERIC , RALPH Manual de fotografia Jacobson.. Ed.
Omega S.A.
-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la Fotografía.. Ed.
Actar. Barcelona, 2000.
-HEDGECOE, JOHN, El nuevo libro de la fotografia, Ed.
Blume, Barcelona, 1995.
Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua::
La iluminación en
fotografía Anaya Multimedia - Photo Club ISBN:
978-84-415-3105-5
PDF GRATUITO "Aprender a Iluminar
en Fotografía"
Artículo original: https://www.aprenderailuminar.com/2011/09/libro-ebook-pdf-aprender-iluminar.html
© APRENDERAILUMINAR.COM Fil Hunter Steven Biver, Paul Fuqua LA ILUMINACION EN EL ESTUDIO FOTOGRAFICO
WEBGRAFIA:
Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía. |
||
Avaluació:· Ponderació· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Es valorarà el domini de les tècniques inherents a l’aplicació
digital emprada (Photoshop CS…)
-Es valorarà la credibilitat o
versemblança òptica i fotogràfica del resultat final
-Es valorarà la correcta
aplicació dels continguts apresos a l’activitat i explicació teòrica
precedent.
-Es valoraran les qualitats expressives i estètiques
de les imatges finals
-Es valorarà la qualitat de la imatge seleccionada
per a la seva impressió i la correcta execució d’aquest procés d’impressió
específic:
OPCIÓ B:
-Es valorará l’adeqüació expresiva dels temes fotografiats
al seu visionat en tres dimensions.
-S’avaluarà la correcta resolució tècnica a la presa
fotogràfica.
-S’avaluarà la comprensió dels objectius de
l’activitat a la minimització digital dels problemes d’enfocament I
triangulació de les imatges dobles obtingudes.
-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.
-La presentació en els terminis fixats.
-Actitud
a classe (assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia,
interès, participació, respecte i constància).
· Recuperació
Les fotografies obtingudes i seleccionades del
treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva
revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del
quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de
l’avaluació final
En cas que el treball no aprovi o compleixi amb
els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat
alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una
recuperació cap a l’avaluació final
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario