5- COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Perfil
professional.
COMPETÈNCIA GENERAL del CFGS de
Fotografia
Tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny
en fotografia
El tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.
El tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.
Competències generals
Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles:
Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles:
1. Idear i
elaborar projectes de l’especialitat de fotografia, amb qualitat formal i funcional
(tècnica, artística i comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un
encàrrec professional determinat
2. Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat
de fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició
dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització del
producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic
especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.
3. Planificar i realitzar els controls de qualitat
corresponents a les fases diferents del projecte per garantir un producte
acabat que compleixi amb els objectius gràfics, comunicatius i expressius
exigibles a nivell professional i seguint en tot moment del procés les normes
vigents de seguretat, salut laboral i de protecció del medi ambient
Competències professionals
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.
Perfil professional. COMPETÈNCIES PROFESSIONALS del CFGS
de Fotografia
1. Buscar, seleccionar, analitzar i arxivar la documentació i el material
gràfic de referència i gestionar les fonts i recursos òptims per a la
realització d’un projecte de fotografia.
2. Atendre adequadament les especificacions d'un encàrrec donat proposant
solucions diverses de fotografia, orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
3. Dotar al producte fotogràfic dels elements persuasius, informatius i /
o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec i comunica eficientment
els missatges adreçats a mitjans d’informació i/o de difusió diferents
mitjançant la fotografia, atenent a les característiques del mitjà i suport.
4. Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia
mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les
especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell
de qualitat exigible professionalment.
5. Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i
tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
6. Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics
més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i
expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de
l'encàrrec de projecte.
7. Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els
aspectes
teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels
equips professionals com la seva cura i manteniment.
8. Realitzar els originals tenint present les particularitats dels
processos de reproducció i/o difusió posteriors i saber realitzar el seguiment
i el control de qualitat
corresponent.
9. Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes
d'aplicació i generar documents que
facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
10. Coordinar el treball que es derivi o generi a partir del
desenvolupament del projecte de fotografia.
11.
Realitzar els controls de qualitat
necessaris en cada fase del procés projectual
per
a
l'obtenció d'un producte fotogràfic de qualitat tècnica, artística i
comunicativa i adequat al mitjà gràfic on s’ha d’incorporar
12. Conèixer i complir la normativa específica que regula el
sector i l'activitat Professional.
13.
Conèixer
i dominar les tècniques d’arxiu, indexació i recuperació de documents
fotogràfics segons estàndards internacionals.
Capacitats clau: COMPETÈNCIES PERSONALS I SOCIALS_TRANSVERSALSSón capacitats associades a conductes individuals i enteses com a competències transversals per afectar diferents llocs de treball i són transferibles a noves situacions. El desenvolupament d'aquestes capacitats es relacionen d'una forma causal amb l'èxit en el lloc de treball.
·
Autonomia: capacitat per l’autoconeixement i
el control de les seves emocions amb comprensió crítica per a la integració i
transferència de sabers, aplicar i integrar els coneixements artístics i
tecnològics en la definició i desenvolupament de procediments de treball,
fixant-se metes i elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit, buscant
solucions a problemes basant- se en els propis
recursos.
·
Iniciativa i innovació: capacitat
per formular activament nous plantejaments que s'avancin als canvis de
l'entorn, prenent decisions oportunes amb criteri propi,
amb predisposició per emprendre accions, crear oportunitats i millorar
resultats sense necessitat d'un requeriment extern, adoptant una actitud
proactiva i desperta davant la realitat per al desenvolupament de la
creativitat i l’esperit emprenedor, amb la maduresa suficient per assumir les
conseqüències de l'acció.
·
Relació interpersonal: disposició per
participar de manera eficient i constructiva en la vida social, relacionant-se
satisfactòriament amb els companys de treball i poder respondre correctament
davant les persones, així com per poder resoldre conflictes quan sigui
necessari, actuant per mediar, establir i mantenir relacions cordials,
recíproques i càlides.
·
Responsabilitat: disposició per implicar-se
en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que el funcionament
dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre decisions, de
dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i supervisió del
treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat
d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions
previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades,
creatives i innovadores dins d’un
camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una
estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic,
formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que
respongui de la millor forma possible al problema.
·
Treball de forma autònoma:
disposició
i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions
amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en
certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·
Treball en equip: disposició i habilitat per
col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant part d’un
grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a fer-ho
individualment o competitivament.
·
Organització del treball: disposició i habilitat per
crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos
humans, distribuir les
funcions entre els integrants d’un
grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les
tasques amb el màxim d'eficiència.
· Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i
activitats en contextos professionals als seus iguals, supervisors, clients i
persones sota la seva responsabilitat.
· Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva
formació de manera autònoma, amb maduresa per
innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a
nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat
d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de
treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
6- OBJECTIUS
OBJECTIUS DELS CICLES DE LA FAMÍLIA DEL DISSENT GRÀFIC:
Identificació del títol i perfil professional.
Compren la
descripció de les activitats i tasques més significatives que, com a
professionals autònoms o associats, en grau divers, a una empresa poden dur a
terme amb eficàcia i responsabilitat.
Fotografia artística.
Aquest cicle té la finalitat de formar
professionals de la fotografia
capaços de crear i
interpretar estèticament tot tipus
de successos i d’ atendre les
diferents vessants de l ’activitat
fotogràfica. La contínua
aparició d’avançades tecnologies desenvolupa noves l ínies de recerca i enriqueix l’ àmbit expressiu.
Aquesta dinàmica fa preveure que
s’obriran altres vies a la imaginació
i a la creativitat.
La diversitat dels sectors i la pluralitat temàtica i de tractament
fotogràfics demanen del professional
que, a més dels coneixements de referència,
faci la seva especialització, la més propera a les seves aptituds
i / o interessos, per tal de facilitar
el millor desenvolupament de la seva activitat.
Els professionals de la fotografia han de ser, en
conseqüència, tècnics
amb un manifest sentit artístic i una actitud oberta a la
innovació. els seus coneixements, interdisciplinaris i globalitzadors ens han
de permetre
sintonitzar amb la
demanda. Però, sobretot, han de manifestar una visió
personal del fet fotogràfic, que més enllà del propi gaudi, sigui útil i plaent a la societat.
1 Camp professional:
Serveis, equipaments i distribució d’equips fotogràfics.
Producció de material audiovisual. Publicitat i comunicació. Moda. Món
editorial.
Indústria en general. Arxius i mediateques. laboratoris industrials de fotografia i cinematografia.
2 Tasques més significatives:
Realització de preses fotogràfiques amb diferents formats i mitjans tècnics,
analògics io digitals.
Processament de la imatge fotogràfica analògica i digital.. Composició
de imatges a partir d’altres mitjans trucatges i
tècniques experimentals. Crear imatges originals. Dissenyar i compondre escenaris i
fons. Il·luminar espais. Seleccionar i treballar amb models.
Utilitzar imatges d’acord amb els límits legals i
ètics. Gestionar tasques administratives i de registre de la propietat intel·lectual.
4.1 Objectius generals del cicle
formatiu.
Configurar projectes de fotografia i definir amb eficàcia els
seus objectius a partir de la valoració idònia de les especificacions
funcionals, tècniques i artístiques de l'encàrrec.
Dominar els processos bàsics de la realització fotogràfica en
els seus aspectes teòrics i pràctics.
Saber utilitzar les diferents tècniques i estils fotogràfics amb
el nivell de qualitat exigible professionalment en els diferents àmbits de la
fotografia.
Resoldre els problemes artístics, funcionals i tècnics que es
plantegin en el procés de realització de l'encàrrec fotogràfic.
Realitzar projectes de fotografia duent a terme totes les seves
fases i els controls de qualitat corresponents fins a l'obtenció d'un producte
final de qualitat tècnica, artística i comunicativa.
Desenvolupar mètode, rigor i capacitat de comunicació per a la
presentació i defensa d'una idea o projecte davant del client i / o equip de
treball.
Adaptar la proposta fotogràfica al context gràfic en què se
situï la proposta comunicativa.
Interpretar l'evolució de les tendències formals i tècniques que
contribueixen a configurar l'estil fotogràfic.
Iniciar-se en la recerca creativa d'un estil propi amb atenció a
la necessària qualitat tècnica i artística de les imatges.
Conèixer i dominar les tècniques d'arxiu, indexació i
recuperació de documents fotogràfics segons els estàndards internacionals.
Conèixer amb detall les especificacions tècniques i el
manteniment dels materials i equips.
Adaptar-se en condicions de competitivitat als canvis
tecnològics i organitzatius de el sector.
Buscar, seleccionar i utilitzar cursos d'informació i formació
contínua relacionats amb l'exercici professional.
Comprendre i aplicar el marc legal i normatiu que regula i
condiciona l'activitat professional i els seus continguts.
Valorar i aplicar els principis de l'ètica professional en el
desenvolupament de l'activitat professional, la seva gestió i administració.
7- CONTINGUTS
Contemplem
a continuació els continguts del mòdul sencer, és a dir: contemplant les
unitats formatives de primer i segon curs per contextualitzar-les, tenint en
compte que aquesta present programació contempla només les unitats formatives i
de programació corresponents a Tècnica
Fotogràfica II de segon curs (UFs
2, 4 i 6 amb les seves corresponents unitats de programació)
UF1. Captació de la Imatge Fotogràfica i Fotometria l. Durada: 63 h. 3 ECTS
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i
aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Condicionaments tècnics, artístics i
comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i
aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
Sistemes, equips i tècniques
d'il·luminació. Fotometria.
UF2. Captació de la Imatge i Fotometria ll . Il·luminació d’estudi. Durada: 34 h.
2 ECTS
Les càmeres i
equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització
i manteniment.
El control tècnic
en la presa.
Sistemes, equips i
tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres
El control tècnic
en la presa.
UF3. Processament fotogràfic i flux de treball l. Durada: 34 h. 2 ECTS
El
processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i
manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
La
materialització de la imatge fotogràfica, la seva reproducció i edició.
Tecnologies de reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to
Plate, Computer to Film.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres.
UF4. Processament fotogràfic i flux de treball ll Durada: 20 h.
1 ECTS
El processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i
equips. Retoc i manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
La materialització de la imatge fotogràfica, la seva reproducció
i edició. Tecnologies de reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print,
Computer to Plate, Computer to Film.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica
fotogràfica en els diferents gèneres.
UF5. Percepció visual i Òptica Fotogràfica l Durada: 26 h.
2 ECTS
Principis
físics. La llum i l'òptica.
Lleis
que intervenen directament en el fet fotogràfic. Principis físics. La llum i l'òptica.
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
UF6. Percepció visual i Òptica Fotogràfica ll Durada: 23 h.
2 ECTS
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic. Principis
físics. La llum i l'òptica.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions.
Especificacions tècniques, utilització i manteniment
8-
AVALUACIÓ
T
indrem en compte els criteris establerts i consignats al NOFC a l’apartat 6.2, i al PEC a l’apartat 6. Així mateix s’estableixen el criteris d’avaluació específics per a cada unitat formativa, unitat de programació i activitat d’aprenentatge sempre prioritzant el compliment de les actituds, valors i normes generals del centre i específics del cicle de Fotografia. Això suposa, respectivament: Actitud receptiva i interès per tota la informació de l ’àmbit professional.
indrem en compte els criteris establerts i consignats al NOFC a l’apartat 6.2, i al PEC a l’apartat 6. Així mateix s’estableixen el criteris d’avaluació específics per a cada unitat formativa, unitat de programació i activitat d’aprenentatge sempre prioritzant el compliment de les actituds, valors i normes generals del centre i específics del cicle de Fotografia. Això suposa, respectivament: Actitud receptiva i interès per tota la informació de l ’àmbit professional.
Responsabilitat en el manteniment del material i les instal·lacions, de la seva adequada utilització i respecte
per les normes de seguretat.Hàbit de planificació
del treball i compliment dels terminis fixats. Assoliment de la interdisciplinarietat dels continguts
dels diferents mòduls, com a
professors, i Us correcte de les instal·lacions i material fotogràfic,
Participació constructiva en el treball en equip,Consciència de la importància
de la fotografia en relació a altres camps professionals, Autonomia i
creativitat en la realització de treballs i Ús de la metodologia de treball
adequada a cada situació per part de l’alumne. Per a especificació de criteris
d’avaluació, temporització, etc. Recomanem veure els apartats específics de
cada UF, cada UP i especialment de cada activitat d’ensenyament i aprenentatge.
Quant
a l’avaluació dels continguts, segons la filosofia del centre, no diferenciem
en l’avaluació de l’alumnat entre conceptes, procediments i actituds, valors i
normes. Això ens planteja la necessitat d’enllaçar en el desenvolupament
curricular del centre tots tres tipus de continguts: un procediment requereix
d’una determinada actitud, una aplicació normativa i una valoració conceptual;
un concepte demana una valoració i l ’aplicació raonada d’un determinat
procediment; una actitud no es pot deslligar d’uns coneixements conceptuals i
procedimentals. Per tant aquests continguts, actituds, valors i normes, tenen
la mateixa consideració que els altres, conceptes i procediments. La naturalesa
del mòdul pot donar pistes sobre el seu caràcter, més procedimental, com és el
cas a Tècnica Fotogràfica o més conceptual, i això ens pot ajudar a definir els
objectius de l’ activitat.
Podem
diferenciar, però, en els objectius didàctics de cada activitat aquells
continguts sobre els que es farà més incidència. Aquesta diferenciació anirà
definint el tipus de professional que pretén assolir l’ escola.
9- UNITATS DIDÀCTIQUES
1- UP 2.1 UF 2. Captació de la imatege fotogràfica i Fotometria II
2- UP 2.2
3- UP 4.1 UF 4. Processament Fotogràfic, flux de treball II
4- UP 4.2
5- UP 6.1 UF 6. Percepció visual i òptica fotogràfica II
6- UP 6.2
1- UP 2.1 UF 2. Captació de la imatege fotogràfica i Fotometria II
2- UP 2.2
3- UP 4.1 UF 4. Processament Fotogràfic, flux de treball II
4- UP 4.2
5- UP 6.1 UF 6. Percepció visual i òptica fotogràfica II
6- UP 6.2
Unitats
Formatives impartides a 2on Curs (Tècnica Fotogràfica II)
|
Tècnica fotogràfica
|
200
hores
|
12
ECTS
|
UF1. Captació de la imatge
fotogràfica i fotometria l.
|
3
ECTS
|
UF2. Captació de la imatge
fotogràfica i fotometria ll.
|
2
ECTS
|
|||
UF3. Processament fotogràfic, flux de
treball l.
|
2
ECTS
|
|||
UF4. Processament fotogràfic, flux
de treball ll.
|
1
ECTS
|
|||
UF5. Percepció visual i òptica fotogràfica
l.
|
2
ECTS
|
|||
UF6. Percepció visual i òptica
fotogràfica ll.
|
2
ECTS
|
Nº 2
|
Unitat Formativa:
Captació de
la Imatge i Fotometria ll
|
Curs: 2on
|
ECTS: 2
|
|||||||||||
Nº
2.1
|
UNITAT
DE PROGRAMACIÓ:
Captació de la Imatge i Fotometria ll .
Mesura incident amb exposímetre. Lluminàries.
|
Hores
totals: 30
|
||||||||||||
Lectives:
30
|
No
presencials: 0
|
|||||||||||||
Nº
2.2
|
UNITAT
DE PROGRAMACIÓ:
Captació de la Imatge i Fotometria ll .
Il·luminació d’estudi. Esquemes d’il·luminació amb flaix i aplicació de la
llei inversa del quadrat.
|
Hores
totals: 45
|
||||||||||||
Lectives:
30
|
No
presencials: 15
|
|||||||||||||
Nº 4
|
Títol UNITAT FORMATIVA:
Processament fotogràfic i flux de treball ll
|
Curs 2on
|
ECTS 1
|
Hores: 25
|
||||||||||
Lectives: 25
|
No presencials: 30*
|
|||||||||||||
1
|
Processament
fotogràfic i flux de treball ll.
Concept-art:
anàlisi de la imatge i planificació de la presa per a la seva edició digital
|
16
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
16
|
|
|||||||||||||
2
|
Processament
fotogràfic i flux de treball ll:
Imatge i edició
3D. Relació entre les condicions òtiques de la presa i els seus paràmetres
digitals.
|
9
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
Nº 6
|
Títol UNITAT FORMATIVA: Percepció visual i òptica
fotogràfica ll.
|
Curs 2on
|
ECTS 2
|
Hores: 50
|
||||||||||
Lectives: 29
|
No presencials: 21
|
|||||||||||||
Nº
|
UNITATS DE PROGRAMACIÓ
|
Hores
|
Curs
|
Quadrimestre
|
*Espais
|
*Recursos
|
||||||||
Lectives
|
No presencials
|
|||||||||||||
1
|
Percepció
visual i Òptica Fotogràfica ll
Gran
Format i Sistemes Flexibles. La
cámera técnica i els objectius descentrables.
|
30 h
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
30
|
|
|||||||||||||
2
|
Percepció
visual i Òptica Fotogràfica ll
Estètica dels diferents formats i sistemas òptics. Edició digital d’imatges
amb estètica d’objectius descentrables
|
20 h
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
Relació
entre UFs, UPs i Activitats
UF
|
UP /
Activitats
|
||||||||||||
UF 2
Captació
de la Imatge i Fotometria II
|
|
||||||||||||
UF 4
Processament
fotogràfic i flux de treball ll
|
|
||||||||||||
UF 6
Percepció
visual i òptica fotogràfica ll
|
|
Entrades relacionades:
1er Curs:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (1er Curs CFGS Fotografia) PROGRAMACIÓ DE LES UF (UNITATS FORMATIVES)
Tècnica Fotogràfica I (1er curs CFGS Fotografia) PROGRAMACIÓ DE LES UP (UNITATS DE PROGRAMACIÓ)
Tècnica Fotogràfica I (1er curs CFGS Fotografia) UF 1 ACTIVITATS D’APRENENTATGE
TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (CFGS Fotografia 1er Curs) UF 3 Ups i Activitats
TÉCNICA FOTOGRÀFICA I CFGS FOTOGRAFIA 1er Curs UF 5
2on Curs:
No hay comentarios:
Publicar un comentario