Páginas

sábado, 9 de mayo de 2020

Tècnica Fotogràfica II CFGS Fotografia 2on Curs. UF 2. Captació de la Imatge i Fotometria II. Activitats d'aprenentatge. Il·luminació d'estudi. Lluminàries amb flaix i mesura incident amb exposímetre. Balanç de blancs. Llum de fons blanc, gris, negre. Llei Inversa del quadrat. Llum de farciment (retrat amb barret i ombra als ulls). Objectes opacs, translúcids i transparents. Il·luminacions exemplars. De la pintura a la fotografía. Del cinema a la fotografia.





VEURE PRÈVIAMENT:

TÈCNICA FOTOGRÀFICA II UNITATS DE PROGRAMACIÓ: PROGRAMACIÓ DE LES UP (UNITATS DE PROGRAMACIÓ)

VEURE PRÈVIAMENT:

Tècnica Fotogràfica II. Programació de Competències bàsiques, objectius, continguts, avaluació i relació de Unitats Formatives i de Programació vinculades a les seves activitats d'aprenentatge.

Tècnica Fotogràfica II al CFGS Fotografía. Recursos i altres aspectes de funcionament al context de la EASD de L'Hospitalet

Tècnica Fotogràfica II. Segon Curs CFGS Fotografía. M. A. F. Alborés. INTRODUCCIÓ. CONTEXT. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. METODOLOGIA I ACTIVITATS (TEMPORITZACIÓ): METODOLOGIA.




4. ACTIVITATS D’ENSENYAMENT / APRENENTATGE
UF 2 UP 2.1 Activitats

UF 2 UP 2.1 Activitat 2.2.1

CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA II
ECTS 9*
(6+3 adaptació curricular crèdits de lliure eleccció)
Unitat formativa:
Nº / Títol 2 / Captació de la Imatge i Fotometria ll
ECTS 3
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol
2.1Mesura incident amb exposímetre. Lluminàries.
Hores 30
Lectives
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol
2.1.1 /  
Balanç de blancs amb filtres cromàtics a les fonts de llum
Hores 9
Lectives 6
No presencials 3
Professorat
Mestre de taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez Alborés
Objectius
·        Capacitats
·       Responsabilitat: disposició per implicar-se en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que el funcionament dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre decisions, de dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i supervisió del treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.
·       Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·       Treball en equip: disposició i habilitat per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a fer-ho individualment o competitivament.
·       Organització del treball: disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les funcions entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
·       Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

·        Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)

Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.

  • Competències generals
    Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
    Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
    Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles.
  • Competències professionals
    Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
    Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
    Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.

Resultats de l’aprenentatge
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació.
S’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Domina la terminologia especifica del medi

-Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica.
-Comprendre el comportament de la transmissió selectiva de la llum.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la càmera digital per a preses en color.
-Observar i experimentar l’aplicació de filtres de color a les fonts de llum i a les òptiques amb suport analògic en color i blanc i negre.
-Observar i experimentar l’aplicació de filtres de color per alterar el contrast de l’escena en blanc i negre.
-Comprendre la naturalesa de les imatges RGB i la importància dels canals en color i en blanc i negre.
-Revisar els objectius i continguts apresos a la UF 1 (Activitat 2.2) amb llum contínua, experimentant aquest cop amb llum discontínua i mesurant en mode incident amb el fotòmetre de mà.

·        Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Manega amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de l'especialitat.
Compara les prestacions d’un equip luminotècnic d’un estudi fotogràfic amb un d’exteriors
Descriu les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
Descripció de l’activitat:
·        Enunciat: Balanç de blancs amb filtres cromàtics a les fonts de llum. Neutralització i/o modificació de les dominants cromàtiques utilitzant el balanç de blancs.
·        Condicionants: Entendre de forma teòric-pràctica el concepte de temperatura de color i equilibri de color. Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació. Comprendre les característiques i propietats físiques de la llum
  • Pautes de treball:
Buscar o disposar una escena amb varietat de matisos cromàtics i il·luminar-la amb dues fonts de llum.
Fer el balanç de blancs per a la il·luminació natural i/o per a il·luminació artificial (contínua) (en el cas d’utilitzar càmera analògica, comprobar el comportament dels filtres cromàtics amb pel·lícules de llum exterior i llum interior)
Realitzar una fotografia amb el balanç de blancs de referència.
·        Procés de treball
Realitzar una fotografia amb el balanç de blancs de referència.
Aplicar gelatines o filtres blaus (llum freda) a totes dues fonts i comprovar els resultats amb el balanç de blancs de referència.
Aplicar gelatines o filtres ambre (llum càlida) a totes dues fonts i comprovar els resultats amb el balanç de blancs de referència.
Aplicar gelatines o filtres ambre (llum càlida) i blava (llum freda) a cadascuna de les dues fonts i comprovar els resultats amb el balanç de blancs de referència.
Apagar la font càlida i realitzar un nou balanç de blancs només per a la llum freda. Comprovar el resultat amb el nou balanç amb la font freda i la font càlida. Descriure els resultats. 8-Repetir l’apartat anterior amb la font càlida. Descriure els resultats.
9-Aconseguir una presa amb llum neutra i contrail·luminació freda utilitzant només el filtre càlid a una de les fonts. 10- Aconseguir una presa amb llum neutra i contrail·luminació càlida utilitzant només el filtre fred a una de les fonts.

·        Forma de presentació: Memòria en PDF amb selecció de les imatges obtingudes tot especificant per escrit el procés, les especificacions tècniques de la presa I les conclusions extretes
  • Lliuraments parcials i final: La memòria del treball caldrà entregar-la abans del termini de començament de la següent activitat i com a màxim abans de la data d’acabament de la UF
Prova teòrica escrita (20%)
Activitats opcionals recollint els paràmetres de les proves no presentades:
·        Recuperació de la prova escrita i entrega de les activitats fora de termini de l’activitat abans del termini de la UF. abans del termini de tancament del Quadrimestre i abans del termini de tancament de l’avaluació final
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
·        Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
El treball s’organitzarà per equips d’un nombre no superior a quatre alumnes per optimitzar l’ús i limitacions horàries i espacials dels platós.
·        Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Els equips de treball hauran d’administrar les 3 hores d’horari no lectiu per a l’elaboració de la memòria i l’organització de les imatges obtingudes
Recursos i materials específics:
·        Eines i material de l’alumne:
·        Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·        Ordinador portàtil sempre que sigui possible.
·        Material d’emmagatzematge i gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
·        Espais i recursos del centre:
-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (desitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Photoshop CS o superior.
-Plató de llum discontínua amb vàries fonts de llum.
-Pantalles difusores
- Filtres cromàtics per a les òptiques.
-Filtres cromàtics (gelatines, acetats) per a les fonts de llum
Bibliografia /  Webgrafia:
·        Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

·        Existent recomanada
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002
Mellado.José M. Fotografía de Alta Calidad.Los fundamentos de la Fotografía. Adobe CC 2017. Anaya multimedia .Madrid. 2017
Langford, M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986. Laguillo, Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
VVAA.: “La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.

Webgrafia:
Recursos didàctics on line desenvolupats pel professor al Blog-Classe:

FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)

El Balanç de Blancs. Llum i color. Sensibiltat cromàtica. (2on Tècnica Fotogràfica)

http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/funcions-i-caracteristiques-de-la-llum.html

Avaluació:

·        Ponderació:

  • La memòria del treball caldrà entregar-la abans del termini de començament de la següent activitat i com a màxim abans de la data d’acabament de la UF. Prova teòrica escrita (20%). La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici.
Criteris d’avaluació específics per a les activitats 2.1.1, 2.1.2, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
-Es valorarà la disposició i resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació

Les activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota recuperable amb la seva presentació revisada abans del tancament de l’avaluació final.
Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades als terminis acordats.


UF 2 UP1

ACTIVITAT 2.1.2

CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
Unitat formativa:
Nº / Títol: 2 /  Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.
ECTS 3
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 2.1.   Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll. Il·luminació d’estudi
Hores 30
Lectives
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 2.1.2 /  
Esquema bàsic d’il·luminació amb flaix d’estudi (Fotometria)
Hores 18
Lectives 12
No presencials 6
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Resultats de l’aprenentatge
Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació.
S’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi.
Específics:

-Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer com es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica.
-Control de l’enfocament selectiu manual i automàtic.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la càmera digital per a preses en color.
-Utilitzar correctament l’exposímetre
-Modelar la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del fotògraf
-Coneix en la teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i s’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Manega amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de l'especialitat.
Descriu les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat: Observació del comportament de la llum i aplicació dels continguts teòrics de les seves propietats i les propietats dels materials respecte a la física de la llum i la seva relació amb l’òptica i la il·luminació.
-(3h)Explicació teòrica dels continguts de l’activitat posant l’accent en:
·        Fotometria del flaix i nombre guia
·        Propietats, magnituds i unitats de mesura de la llum
·        Fonts de llum. Tipus. Evolució.
·        Lluminàries. Tipus. Lluminàries per a Flaix i elements de modulació, difusió i reflexió de la llum.
-Prova escrita dels continguts de la UP observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica.
-Projecció d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Practicar l’aplicació de l’esquema bàsic d’il·luminació (llum principal, llum de farciment, llum de fons, llum d’efecte)
-(3h)Realització de preses fotogràfiques aplicant successivament les diferents tipologies de llum que constitueixen l’esquema bàsic d’il·luminació
-(3h)Prova escrita dels continguts teòrics

  • Condicionants
-Formar grups d’un màxim de 4 alumnes per realitzar la prova pràctica i la seva memòria tècnica
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Fer preses fotogràfiques en les següents condicions:

  • Pautes de treball
1-Buscar o disposar una escena amb varietat de textures i matissos cromàtics (un retrat serà la solució immediata en cas d’absència de previsió d’elements d’atrezzo per part dels alumnes) i il·luminar-la amb una font de llum principal mesurant amb l’exposímetre per a llum incident en mode flaix.

  • Procés de treball
Afegir una llum de farciment (menys potent que la principal) preferentment amb difusor i repetir la presa mantenint l’enquadrament i els paràmetres d’exposició. Contrastar els resultats amb la presa anterior. 3-Afegir-hi una llum de fons (menys potent que la principal) i repetir la presa mantenint l’enquadrament i els paràmetres d’exposició. Contrastar els resultats amb la presa anterior.
Afegir-hi una llum d’efecte (més potent que la principal) i repetir la presa mantenint l’enquadrament i els paràmetres d’exposició. Contrastar els resultats amb la presa anterior.

  • Forma de presentació
·        Elaborar una memòria tècnica, per escrit, explicant els objectius i el procés de l’activitat amb les successives imatges, en format PDF per entregar en la carpeta de l’activitat al seu apartat corresponent de la intranet EASA

  • Lliuraments parcials i final: La memòria del treball caldrà entregar-la abans del termini de començament de la següent activitat i com a màxim abans de la data d’acabament de la UF
Prova teòrica escrita (20%)
Activitats opcionals recollint els paràmetres de les proves no presentades:
  • Recuperació de la prova escrita i entrega de les activitats fora de termini de l’activitat abans del termini de la UF. abans del termini de tancament del Quadrimestre i abans del termini de tancament de l’avaluació final
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
El treball s’organitzarà per equips d’un nombre no superior a quatre alumnes per optimitzar l’ús i limitacions horàries i espacials dels platós.
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
  • Els equips de treball hauran d’administrar les hores d’horari no lectiu per a l’elaboració de la memòria i l’organització de les imatges obtingudes
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne:
·        Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació
·        Ordinador portàtil.
·        Material d’emmagatzematge i gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·        Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
·        Trípode
·        Bloc de notes i llapis
·        Fotòmetre i cèl·lula sincro sempre que sigui possible

  • Espais i recursos del centre
Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interès, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interès per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes

Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002
Mellado.José M. Fotografía de Alta Calidad.Los fundamentos de la Fotografía. Adobe CC 2017. Anaya multimedia .Madrid. 2017
Langford, M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986. Laguillo, Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
.

Webgrafia:

http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/funcions-i-caracteristiques-de-la-llum.html


FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)


Avaluació:

La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici

Ponderació:  Prova teòrica escrita (20%)
Criteris d’avaluació específics per a les activitats 2.1,1, 2.1.2, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Assimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
-Es valorarà la disposició i resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.

Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral ...)
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació:

Les activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota recuperable amb la seva presentación revisada abans del tancament de l’avaluació final.

·        Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades als terminis acordats.


CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
Unitat formativa:
Nº / Títol: 2 /  Captació de la Imatge i Fotometria ll
ECTS 3
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 2.2 /  Captació de la Imatge i Fotometria ll . Il·luminació d’estudi
Esquemes d’il·luminació amb flaix i aplicació de la llei inversa del quadrat
Hores 45
Lectives 30
No presencials 15
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.1 /  Il.luminació Fons Blanc partint de Fons Blanc/Gris/Negre
Hores (6) 12*
Lectives (3) 9*
No presencials (3)
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
  • Capacitats
·        Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·        Treball en equip: disposició i habilitat per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a fer-ho individualment o competitivament.
·        Organització del treball: disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les
funcions entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)

Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
Resultats de l’aprenentatge
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació.
S’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Domina la terminologia especifica del medi.
Especifics
-Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer com es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la càmera digital per a preses en color.
-Utilitzar correctament l’exposímetre
-Modelar la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del fotògraf
-Controlar la potència relativa de les diferents fonts de llum per modificar els contrastos a l’escena
-Controlar la distància de les fonts de llum als elements de l’escena per modificar la seva il·luminació
-Practicar l’aplicació de l’esquema bàsic d’il·luminació (llum principal, llum de farciment, llum de fons, llum d’efecte)
-Utilitzar els valors tonals dels elements d’una escena per fer un ús expressiu dels diferents valors d’exposició (clau alta, clau baixa)

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)

·        Coneix les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
·        Manega i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
·        Coneix en la teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i s’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
·        Domina la terminologia especifica del medi.

Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Manega amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de l'especialitat.
Descriu les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.

Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat: Control de la llum de farciment/llum de fons.
  • Condicionants:

-Formar grups d’un màxim de 4 alumnes per realitzar la prova pràctica i la seva memòria tècnica
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.

  • Pautes de treball:
Explicació teòrica dels continguts de la unitat posant l’accent en la fotometria del flaix i els esquemes d’il·luminació(3h)
-Realització de preses fotogràfiques aplicant les diferents tipologies de llum que constitueixen l’esquema bàsic d’il·luminació i modificant la llum de fons per tal d’alterar la relació tonal entre el fons i la figura (3h)*

És imperatiu aconseguir els resultats desitjats en la presa fotogràfica sense reajustaments, ni edició o postproducció digital.

  • Procés de treball:
-Fer preses fotogràfiques en les següents condicions:
·Buscar o disposar una escena amb varietat de textures i matisos cromàtics (un retrat serà la solució immediata en cas d’absència de previsió d’elements d’atrezzo per part dels alumnes) i il·luminar-la amb una font de llum mesurant amb l’exposímetre per a llum incident en mode flaix
·Disposar un fons de color gris neutre i afegir les llums de farciment, fons i efecte segons els criteris acordats pel grup.
·Realitzar una sèrie de tres fotografies modificant només l’exposició (i, per tant, la il·luminació –mitjançant desplaçament de la lluminària o accionament del potenciòmetre de la font de llum) del fons a la recerca de tres versions diferenciades de la imatge:

Amb el fons blanc “cremat”
Amb el fons gris
Amb el fons negre

·Repetir el mateix a la cerca dels mateixos resultats amb un fons de color blanc i amb un fons de color negre.

Observar i comparar els resultats i els histogrames corresponents

Realitzar una memòria explicant el procés

  • Forma de presentació:
·        Elaborar una memòria tècnica, per escrit, explicant els objectius i el procés de l’activitat amb les successives imatges, en format PDF per entregar en la carpeta de l’activitat al seu apartat corresponent de la intranet EASA

  • Lliuraments parcials i final
  • Entrega de les memòries realitzades abans de la data de començament de la següent pràctica per a qualificació màxima. Penalització d’un punt de la nota en lliurar-la abans del tancament de la UF. S’admet rectificació i esmena del treball mitjançant la seva entrega sempre abans del tancament del quadrimestre. El treball és recuperable amb la seva entrega abans de l’avaluació final.
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Recursos i materials específics:
Eines i material de l’alumne
·        Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·        Ordinador portàtil.
·        Material d’emmagatzematge i gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
·        Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
·        Trípode
·        Bloc ne notes i llapis
·        Fotòmetre i cèl·lula sincro sempre que sigui possible
·        Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un cas s’han descarregat (obligatori)

Espais i recursos del centre
-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
  • -Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes
  • -Imprescindible presència de porta-rotlle de fons triple amb els tres tons de paper de fons (blanc, girs, negre) pre-instal·lats per agilitzar les tasques i optimitzar el temps de realització de l’activitat per tots els grups de treball del grup-classe.
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002
Langford, M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
Laguillo, Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
  • Existent recomanada
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

Webgrafia:

FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)


http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=reciprocitat


http://animalinvisible.blogspot.com/p/tecnica-fotografica-resum-de-continguts.html


TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)


http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/funcions-i-caracteristiques-de-la-llum.html



FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)


http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/el-balanc-de-blancs.html

Nitdez, enfoque, contraste y textura 2015 (III)

Ponderació:

Criteris d’avaluació específics per a les activitats 2.1,1, 2.1.2, 2.2.1, 2.2.3, 2.2.4
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Assimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
-Es valorarà la disposició i resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.

Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral ...)
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació:

Les activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota recuperable amb la seva presentación revisada abans del tancament de l’avaluació final.

·        Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades als terminis acordats.









UF 2 UP 1 Activtat 2.2.2

CFGS:  FOTOGRAFIA
Mòdul:  TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
Unitat formativa:
Nº / Títol   2 / Captació de la Imatge i Fotometria ll
ECTS 3
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 2.2  /   Captació de la imatge fotogràfica i fotometria . Il·luminació d’estudi.
Esquemes d’il·luminació amb flaix i aplicació de la llei inversa del quadrat.
Hores 45
Lectives 30
No presencials 15
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.2 /  Farciment i contrast/Clau alta i clau baixa (retrat amb barret)
Hores 12*
Lectives 9*
No presencials 3*
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
·        Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
·        Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
·        Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
·        Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
·        Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
·        Coordinar el treball que es derivi o generi a partir del desenvolupament del projecte de fotografia.
Resultats de l’aprenentatge
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació.
S’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi.

Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició:
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer com es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica.

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Maneja amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de l'especialitat.
Descriu les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia

Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres

Descripció de l’activitat
  • Enunciat:  Il·luminació d’estudi. Farciment i contrast/Clau alta i clau baixa (retrat amb barret). Control fotomètric de les ombres i la llum de farciment
  • Condicionants:  Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació. Efectuar canvis expressius a l’esquema d’il·luminació mantenint la posició de les llums i el seu rang, però modificant la intensitat de la llum de farciment o la reflectància i luminància dels elements fotografiats. El treball es realitzarà en grup de nombre no superior a quatre alumnes per optimitzar l’espai i disposició horària dels platós de llum d’estudi.
  • Pautes de treball: Realització de preses fotogràfiques aplicant les diferents tipologies de llum que constitueixen l’esquema bàsic d’il·luminació i modificant la llum de farciment (i, si cal, la llum de fons) per tal d’alterar la relació tonal i de contrast entre el fons i la figura i entre les zones il·luminades i les ombres i penombres de l’escena.
  • Procés de treball:  
  • 1-Buscar o disposar un retrat amb un barret o visera que faci ombra als ulls del model (sempre un dels membres del grup de treball) i il·luminar-la amb una font de llum mesurant amb l’exposímetre per a llum incident en mode flaix
  • 2-Disposar alternativament un fons blanc, un fons de color gris neutre i un de negre (afegir les llums de farciment, fons i efecte segons els criteris acordats pel grup)
  • 3-Realitzar una sèrie de quatre fotografies modificant només l’exposició (i, per tant, la il·luminació –mitjançant desplaçament de la lluminària o accionament del potenciòmetre de la font de llum) del farciment a la recerca de tres versions diferenciades de la imatge:
  • a) Amb el fons blanc “cremat” visualitzant els ulls del retratat en la zona d’ombra del barret
  • b) Amb el fons gris:
  • -visualitzant els ulls del model a l’ombra del barret
  • -ocultant els ulls a l’ombra del barret
  • c) Amb el fons negre, ocultant els ulls del model a l’ombra del barret i fonent la seva indumentària amb el fons
  • 4-Observar i comparar els resultats i els histogrames corresponents
  • Forma de presentació: Memòria en PDF amb la selecció de preses obtingudes amb la explicació escrita del procés amb especificacions tècniques, tot adjuntant el full de preses de prova i els JPGs i RAWs si es cau o així es sol·licita de les presses que compleixin amb els requisits demanats. L’entrega es farà a l’espai corresponent de la intranet del centre o mitjançant un dispositiu d’emmagatzematge digital (pen drive, disc dur)
  • Lliuraments parcials i final: Caldrà mostrar les preses obtingudes per a la seva observació i comentari col·lectiu a l’aula abans d’admetre la seva selecció definitiva. Abans de l’inici de la següent activitat. La memòria es podrà entregar abans del final de la UF o del quadrimestre.
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
S’aprofitaran les sessions de comentaris d’entregues de l’activitat precedent per introduir els condicionants i pautes de treball d’aquesta, tot mostrant exemples de diferents gèneres fotogràfics i cinematogràfics, doncs l’apartat a) del punt 3 del procés es podria considerar un exemple de pla de film western, el b) un cas polivalent, o de sèrie negra i el c) un pla de gènere de terror
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
  • S’aprofitaran les hores no lectives per a l’edició de la memòria i el treball d’arxiu de les imatges.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
·        Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·        Ordinador portàtil.
·        Material d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
·        Objectes, vestuari o atrezzo (BARRET, indumentària fosca) opcional per a les preses fotogràfiques
·        Trípode
·        Bloc ne notes i llapis
·        Fotòmetre i cèl·lula sincro sempre que sigui possible
·        Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un cas s’han descarregat (obligatori)

  • Espais i recursos del centre

-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs
d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes
Bibliografia /  Webgrafia:
Bàsica
Langford, M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
Laguillo, Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
VVAA.: “La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.
  • Existent recomanada

Luz de relleno (retrato con sombrero) Técnica Fotográfica, 2º Curso

Nitdez, enfoque, contraste y textura 2015 (III)

Avaluació:


Criteris d’avaluació específics per a les activitats 2.1,1, 2.1.2, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Assimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
-Es valorarà la disposició i resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.

Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral ...)
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació:

Les activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota recuperable amb la seva presentación revisada abans del tancament de l’avaluació final.

·        Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entr FOTOGRAFIA egades als terminis acordats






 
UF 2 UP 2.2

 


 




 






 Activitat 2.2.3






CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
Unitat formativa:
Nº / Títol 2 /  Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.
ECTS
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 2.2 /  Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.  Il·luminació d’estudi
Esquemes d’il·luminació amb flaix i aplicació de la llei inversa del quadrat.
Hores
45
Lectives 30
No presencials 15
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.3 /  Objectes reflectants/translúcids/opacs
Hores 18*
Lectives 12*
No presencials 6*
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
·       Treball en equip: disposició i habilitat per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a fer-ho individualment o competitivament.
·       Organització del treball: disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les
funcions entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
·       Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.
Planificar i realitzar els controls de qualitat corresponents a les fases diferents del projecte per garantir un producte acabat que compleixi amb els objectius gràfics, comunicatius i expressius exigibles a nivell professional i seguint en tot moment del procés les normes vigents de seguretat, salut laboral i de protecció del medi ambient

Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Realitzar els controls de qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per a l'obtenció d'un producte fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà gràfic on s’ha d’incorporar
Conèixer i complir la normativa específica que regula el sector i l'activitat Professional.

Resultats de l’aprenentatge
1.  Coneix les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
2.  Manega i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
3.  Coneix en la teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i s’exercita en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
4.  Coneix les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
5.  Domina la terminologia especifica del medi.

Específics:
La llum. Magnituds de mesura i Propietats físiques de la llum.
Tipus de materials respecte al comportament que impliquen en la propagació, transmissió i reflexió de la llum
-Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la càmera digital per a preses en color.
-Utilitzar correctament l’exposímetre
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Modelar la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del fotògraf
-Controlar la potència relativa de les diferents fonts de llum per modificar els contrastos a l’escena
-Controlar la distància de les fonts de llum als elements de l’escena per modificar la seva il·luminació
-Practicar l’aplicació de l’esquema bàsic d’il·luminació (llum principal, llum de farciment, llum de fons, llum d’efecte)
-Utilitzar els valors tonals dels elements d’una escena per fer un ús expressiu dels diferents valors d’exposició (clau alta, clau baixa)
-Entendre i utilitzar els conceptes expressats pel sistema de zones
-Utilitzar els reflectors i elements negres per anul·lar o ressaltar les brillantors i reflexos a les superfícies reflectants dels objectes
-Combinar els modes de mesura incident i reflectida puntual per deduir l’exposició òptima en situacions de contrallum amb objectes translúcids i transparents
  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Maneja amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Selecciona i duu a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de l'especialitat.
Descriu les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
Compren i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Continguts
La llum. Magnituds de mesura i Propietats físiques de la llum.
Tipus de materials respecte al comportament que impliquen en la propagació, transmissió i reflexió de la llum.

Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat: Fotografia d’estudi. Bodegó d’objectes opacs, translúcids, transparents, mats i reflectants.
  • Condicionants:  Qualitats físiques dels materials respecte a la llum, les seves magnituds i el seu comportament en condicionar la fotometria. Aplicació de diferents esquemes d’il·luminació depenent de les característiques dels objectes respecte a la transmissió i reflexió de la llum.

  • Pautes de treball:
·        Tractar els objectes exclusivament com a transparents o translúcids, retroil·luminant el fons (contrallum)
·        Tractar els objectes com a transparents o translúcids, amés de reflectants, afegint a la retroil·luminació llums que mostrin el volum dels objectes
·        Tractar els objectes únicament com a opacs o reflectants, prioritzant la nitidesa de les superfícies (la lectura de les etiquetes, per exemple, en el cas d’ampolles o similars)

  • Procés de treball:
  • Muntar una composició d’objectes (bodegó) de materials diversos (opacs, mats, reflectants directes i difusos, translúcids, transparents...) sobre una taula/diorama de bodegó translúcida i obtenir resultats dels objectes mostrats exclusivament com a opacs, reflectants, transparents o translúcids efectuant canvis en l’esquema d’il·luminació per tal d’obtenir presses en les quals el mateix fons funcioni com a difusor de la llum de contrallum o com a suport i fons reflectant normal
  • Forma de presentació: Memòria en PDF amb la selecció de preses obtingudes amb la explicació escrita del procés amb especificacions tècniques, tot adjuntant el full de preses de prova i els JPGs i RAWs si es cau o així es sol·licita de les presses que compleixin amb els requisits demanats. L’entrega es farà a l’espai corresponent de la intranet del centre o mitjançant un dispositiu d’emmagatzematge digital (pen drive, disc dur)
  • Lliuraments parcials i final: Caldrà mostrar les preses obtingudes per a la seva observació i comentari col·lectiu a l’aula abans d’admetre la seva selecció definitiva. Abans de l’inici de la següent activitat. La memòria es podrà entregar abans del final de la UF o del quadrimestre
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
Explicació teòrica amb exemples extrets del blog classe de treballs professionals, publicitaris i treballs d’alumnes de cursos precedents (1’5h). Repàs dels contiguts teòrics referents a les propietats físiques de la llum i de la matèria respecte a la incidència i percepció de la llum i plantejament de les pautes de treball de l’activitat i formació d’equips de treball de nombre no superior a quatre alumnes per grup . (1’5h)
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Durant l’horari no presencial els alumnes s’organitzaran dins dels seus grups per la selecció de les imatges obtingudes que il·lustrin els objectius perseguits per la pràctica degudament explicades per escrit amb les especificacions tècniques de les preses. El PDF d’aquesta memòria escrita foto-il·lustrada haurà d’incloure un apartat amb el recull de totes les imatges realitzades incloses les errònies o rebutjades. L’entrega d’aquesta memòria es farà abans de la data límit de tancament del segon quadrimestre i es podrà recuperar amb la seva entrega abans del tancament de l’avaluació final. A les memòries dels treball en grup sempre hauran d’aparèixer consignats els noms i funcions de tots els participants.
En casos excepcionals, per motius personals o dificultats horàries, s’admetran els treballs individuals amb les mateixes exigències de formats i dates d’entrega.

Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
·        Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·        Ordinador portàtil.
·        Material d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
·        Objectes, o atrezzo transparent i/o reflectant (objectes metàlics, de vidre o metacrilat, ampolles, ceràmica, etc)
·        Trípode
·        Bloc ne notes i llapis
·        Fotòmetre i cèl·lula sincro sempre que sigui possible
·        Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un cas s’han descarregat (obligatori)

  • Espais i recursos del centre
-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes
-Recull d’objectes d’atrezzo transparents i translúcids (ampolles de vidres de diferents qualitats i colors) en previsió de les carències que puguin presentar les seleccions fetes pels alumnes un cop revisades pel professor.
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica:
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002

Webgrafia:

TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)

  • Existent recomanada

CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015

Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua Editorial:: La iluminación en fotografía Autores: Anaya Multimedia - Photo Club ISBN: 978-84-415-3105-5

Fil Hunter, Steven Biver , Paul Fuqua: LA ILUMINACION EN EL ESTUDIO FOTOGRAFICO


PDF GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"

Artículo original:
https://www.aprenderailuminar.com/2011/09/libro-ebook-pdf-aprender-iluminar.html
© APRENDERAILUMINAR.COM
Webgrafia:

FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)

Fotografiar objetos transparentes y reflectantes

Fotografiar objetos transparentes y reflectantes

Objetos transparentes y reflectantes por Victor V. Baladoch, Mace Siñska, David Santacruz, Marta Ruiz, Andrea Sanchez, Noa Morales, Marc Segura y Xavier Vicens.








UF 2 UP 2.2 Activitat 2.2.4
CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
Unitat formativa:
Nº / Títol 2 /  Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.
ECTS
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 2.2  Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll. Il·luminació d’estudi.
Esquemes d’il·luminació amb flaix i aplicació de la llei inversa del quadrat.
Hores
Lectives
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.4  Recreació d’il·luminacions exemplars
Hores 12*
Lectives 6*
No presencials 6*
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
2. Estudiar el fet fotogràfic des d'aspectes científics i mecànics.
3. Analitzar la base científica i tecnològica de la fotografia.
4. Conèixer les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
5. Desenvolupar procediments operatius de control tècnic.
7. Aplicar els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
8. Manejar i utilitzar equips fotogràfics des de la realització de la presa fins a l'edició de la imatge.
10. Conèixer en la teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i exercitar-se en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
11. Conèixer les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i aplicar-les en exercicis pràctics.

  • Capacitats
  • Competències ( tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
·       Organització del treball: disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les
funcions entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
·       Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.


Competència general.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques de el projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic d'acord amb els paràmetres professionals exigibles.
Competències professionals.
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència de el projecte fotogràfic. Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per les feines assignades.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
Dominar les diferents tècniques i formats fotogràfics en els seus aspectes teòrics i pràctics, i dur-les a terme amb la qualitat exigible a nivell professional.
Desenvolupar el procés fotogràfic en totes les seves etapes: realització, processat, post producció i presentació, realitzant els controls de qualitat corresponents.
Conèixer i dominar les tècniques d'arxiu, indexació i recuperació de documents fotogràfics segons els estàndards internacionals.
Conèixer les especificitats del material i els equips professionals així com la seva cura i manteniment.
Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i manteniment.
Transmetre la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Realitzar els controls de qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per a l'obtenció d'un producte fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà gràfic on s’ha d’incorporar
Conèixer i complir la normativa específica que regula el sector i l'activitat Professional
Resultats de l’aprenentatge
Maneja i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Coneix les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Específics:
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Modelar la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del fotògraf
-Saber descriure la il·luminació d’una fotografia, una escena teatral, cinematogràfica o pictòrica ja existent
-Reconèixer els trets característics de la il·luminació d’una escena i reproduir-los

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Maneja amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Selecciona i duu a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de l'especialitat.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
Continguts
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat: Anàlisi i descripció d’esquemes d’il·luminació en fotografies i obres pictòriques reconegudes
  • Condicionants: Selecció d’obres pictòriques significatives pel seu ús de la il·luminació que es limitarà preferentment a la pintura barroca per escollir-ne una per a la seva utilització com a referent reproduint-la fotogràficament. S’admetran prèvia consulta amb el professor fotografies cèlebres d’autors reconeguts i fotogrames de pel·lícules reconegudes. Formació de grups de treball d’un nombre d’alumnes mai superior a 5. S’admetran els treballs individuals sempre comptant amb un mínim de dos col·laboradors o assistents d’estudi.
  • Pautes de treball:  Realització de preses fotogràfiques basades en exemples preexistents extrets del mon de la fotografia, el cinema o la pintura.
  • Procés de treball:
Seleccionar una d’aquestes imatges i descriure per escrit i mitjançant un croquis la seva composició i esquema d’il·luminació
Reproduir el més fidelment possible l’enquadrament, la composició i molt especialment el seu esquema d’il·luminació en una presa fotogràfica d’estudi

  • Forma de presentació:
Memòria en PDF amb la selecció de preses obtingudes amb la explicació escrita del procés amb especificacions tècniques, tot adjuntant el full de preses de prova i els JPGs i RAWs si es cau o així es sol·licita de les presses que compleixin amb els requisits demanats. L’entrega es farà a l’espai corresponent de la intranet del centre o mitjançant un dispositiu d’emmagatzematge digital (pen drive, disc dur)
Elaboració i entrega a la carpeta corresponent (EASA) de la memòria tècnica del treball amb imatges i explicacions escrites del procés, amés de la inclusió de la imatge de referència (quadre, fotograma de cinema, foto fixa de cinema, cartell, fotografia publicitària o artística, etc.) i el sòsies resultant del treball del grup.

  • Lliuraments parcials i final
  • Caldrà mostrar les preses obtingudes per a la seva observació i comentari col·lectiu a l’aula abans d’admetre la seva selecció definitiva. Abans de l’inici de la següent activitat. La memòria es podrà entregar abans del final de la UF o del quadrimestre
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
Explicació teòrica amb exemples extrets del blog classe de treballs professionals, publicitaris i treballs d’alumnes de cursos precedents (1’5h). Repàs dels contiguts teòrics referents a les propietats físiques de la llum i de la matèria respecte a la incidència i percepció de la llum i plantejament de les pautes de treball de l’activitat i formació d’equips de treball de nombre no superior a quatre alumnes per grup . (1’5h)
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Durant l’horari no presencial els alumnes s’organitzaran dins dels seus grups per la selecció de les imatges obtingudes que il·lustrin els objectius perseguits per la pràctica degudament explicades per escrit amb les especificacions tècniques de les preses. El PDF d’aquesta memòria escrita foto-il·lustrada haurà d’incloure un apartat amb el recull de totes les imatges realitzades incloses les errònies o rebutjades. L’entrega d’aquesta memòria es farà abans de la data límit de tancament del segon quadrimestre i es podrà recuperar amb la seva entrega abans del tancament de l’avaluació final. A les memòries dels treball en grup sempre hauran d’aparèixer consignats els noms i funcions de tots els participants.
En casos excepcionals, per motius personals o dificultats horàries, s’admetran els treballs individuals amb les mateixes exigències de formats i dates d’entrega.
Recursos i materials específics:
Eines i material de l’alumne
·        Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format que permeti un control manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·        Ordinador portàtil.
·        Material d’emmagatzematge i gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·        Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen treure un profit didàctic.
·        Objectes, o atrezzo, vestuari o elements de caracterització per a l’escenificació
·        Trípode
·        Bloc ne notes i llapis
·        Fotòmetre i cèl·lula sincro sempre que sigui possible
·        Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un cas s’han descarregat (obligatori)

Espais i recursos del centre
-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interès, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interès per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes
-Recull d’exemples específics seleccionats pel professor
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002

  • Existent recomanada
Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua:: La iluminación en fotografía Anaya Multimedia - Photo Club ISBN: 978-84-415-3105-5
PDF GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"

Artículo original: https://www.aprenderailuminar.com/2011/09/libro-ebook-pdf-aprender-iluminar.html
© APRENDERAILUMINAR.COM

Webgrafia:

FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)

Interpretació i estudi fotogràfics d'un referent pictòric: Caravaggio des de l'objectiu fotogràfic de Sebastián Alzate

Més mostres de Sebastián Alzate. Dels mestres de la llum de la pintura als domadors de la llum de la fotografia.

Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía.

Avaluació:

·        Ponderació

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interès).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació

Les activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podran presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota recuperable amb la seva presentació revisada abans del tancament de l’avaluació final.
Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima seran recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades als terminis acordats

No hay comentarios: