VEURE PRÈVIAMENT:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA II UNITATS DE PROGRAMACIÓ: PROGRAMACIÓ DE LES UP (UNITATS DE PROGRAMACIÓ)
Tècnica Fotogràfica II. Programació de Competències bàsiques, objectius, continguts, avaluació i relació de Unitats Formatives i de Programació vinculades a les seves activitats d'aprenentatge.
Tècnica Fotogràfica II al CFGS Fotografía. Recursos i altres aspectes de funcionament al context de la EASD de L'Hospitalet
Tècnica Fotogràfica II. Segon Curs CFGS Fotografía. M. A. F. Alborés. INTRODUCCIÓ. CONTEXT. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. METODOLOGIA I ACTIVITATS (TEMPORITZACIÓ): METODOLOGIA.
4.
ACTIVITATS D’ENSENYAMENT / APRENENTATGE
UF
2 UP 2.1 Activitats
UF
2 UP 2.1 Activitat 2.2.1
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA II
|
ECTS 9*
(6+3 adaptació curricular crèdits de lliure eleccció)
|
|
Unitat formativa:
Nº / Títol 2
/ Captació de la Imatge i
Fotometria ll
|
ECTS 3
|
Curs 2on
|
Unitat de programació:
Nº / Títol
2.1 / Mesura incident amb exposímetre.
Lluminàries.
|
Hores 30
|
Lectives
|
No presencials
|
||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
2.1.1 /
Balanç
de blancs amb filtres cromàtics a les fonts de llum
|
Hores 9
|
Lectives 6
|
No presencials 3
|
||
Professorat
Mestre de taller de Fotografia i
Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez Alborés
|
||
Objectius
·
Capacitats
·
Responsabilitat: disposició per
implicar-se en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que
el funcionament dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre
decisions, de dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i
supervisió del treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar
la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes
i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i
innovadores dins d’un camp
d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una
estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic,
formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que
respongui de la millor forma possible al problema.
·
Treball en equip: disposició i habilitat
per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant
part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a
fer-ho individualment o competitivament.
·
Organització del
treball: disposició
i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i
els recursos humans, distribuir les funcions entre els integrants d’un
grup, definir els procediments i coordinar les accions per a desenvolupar les
tasques amb el màxim d'eficiència.
· Competència comunicativa: capacitat de
comunicar els seus coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos
professionals als seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
· Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge
necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa
per innovar en la seva aplicació i
progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el
pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient
d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar
la informació en coneixement propi.
·
Competències (tranversals:
de nivell / generals: de família professional
/ específiques: de cicle formatiu)
Utilitzar
i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment.
|
||
Resultats de
l’aprenentatge
Manipula
i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i
desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té
una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes
d'il·luminació.
S’exercita
en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Domina
la terminologia especifica del medi
-Domini
de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar
l’exposició.
-Composar
i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de
blancs.
-Conèixer
còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva
aplicació pràctica.
-Comprendre
el comportament de la transmissió selectiva de la llum.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la càmera
digital per a preses en color.
-Observar
i experimentar l’aplicació de filtres de color a les fonts de llum i a les
òptiques amb suport analògic en color i blanc i negre.
-Observar
i experimentar l’aplicació de filtres de color per alterar el contrast de
l’escena en blanc i negre.
-Comprendre la naturalesa de les imatges RGB i la
importància dels canals en color i en blanc i negre.
-Revisar
els objectius i continguts apresos a la UF 1 (Activitat 2.2) amb llum
contínua, experimentant aquest cop amb llum discontínua i mesurant en mode
incident amb el fotòmetre de mà.
·
Criteris d’avaluació (aspectes
a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn
el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Manega
amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona
i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les
especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics
de l'especialitat.
Compara
les prestacions d’un equip luminotècnic d’un estudi fotogràfic amb un
d’exteriors
Descriu
les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Comprèn
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
|
||
Continguts
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
El
control tècnic en la presa.
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
|
||
Descripció de l’activitat:
·
Enunciat: Balanç
de blancs amb filtres cromàtics a les fonts de llum. Neutralització i/o
modificació de les dominants cromàtiques utilitzant el balanç de blancs.
·
Condicionants:
Entendre de forma teòric-pràctica el concepte de temperatura de color i
equilibri de color. Enquadrar
una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació. Comprendre les
característiques i propietats físiques de la llum
Buscar
o disposar una escena amb varietat de matisos cromàtics i il·luminar-la amb
dues fonts de llum.
Fer el balanç de blancs per a la il·luminació natural i/o per
a il·luminació artificial (contínua) (en el cas d’utilitzar càmera analògica, comprobar el comportament dels filtres cromàtics amb pel·lícules de llum
exterior i llum interior)
Realitzar
una fotografia amb el balanç de blancs de referència.
·
Procés de
treball
Realitzar
una fotografia amb el balanç de blancs de referència.
Aplicar gelatines o filtres blaus
(llum freda) a totes
dues fonts i comprovar els resultats amb
el balanç de blancs de referència.
Aplicar gelatines o filtres ambre
(llum càlida) a totes dues
fonts i comprovar els resultats amb
el balanç de blancs de referència.
Aplicar gelatines o filtres ambre
(llum càlida) i blava
(llum freda) a cadascuna de les dues fonts i comprovar els resultats amb el balanç
de blancs de referència.
Apagar la font càlida
i realitzar un nou
balanç de blancs
només per a la llum freda. Comprovar el resultat amb el nou balanç amb la font
freda i la font càlida. Descriure els
resultats. 8-Repetir l’apartat anterior amb la font càlida. Descriure els resultats.
9-Aconseguir
una presa amb llum neutra i contrail·luminació freda utilitzant només el
filtre càlid a una de les fonts. 10- Aconseguir una presa amb llum neutra i
contrail·luminació càlida utilitzant només el filtre fred a una de les fonts.
·
Forma de
presentació: Memòria
en PDF amb selecció de les imatges obtingudes tot especificant per escrit el
procés, les especificacions tècniques de la presa I les conclusions extretes
Prova
teòrica escrita (20%)
Activitats
opcionals recollint els paràmetres de les proves no presentades:
·
Recuperació
de la prova escrita i entrega de les activitats fora de termini de
l’activitat abans del termini de la UF. abans del termini de tancament del
Quadrimestre i abans del termini de tancament de l’avaluació final
|
||
Metodologies emprades (treball
dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
·
Treball
presencial / Temporització del treball a l’aula
El treball s’organitzarà per
equips d’un nombre no superior a quatre alumnes per optimitzar l’ús i
limitacions horàries i espacials dels platós.
·
Treball no
presencial / Temporització del treball per compte propi
Els equips
de treball hauran d’administrar les 3 hores d’horari no lectiu per a
l’elaboració de la memòria i l’organització de les imatges obtingudes
|
||
Recursos i materials
específics:
·
Eines i
material de l’alumne:
·
Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format
que permeti un control manual
de la diafragmació i l’obturació
(preferentment compactes de 35 mm, TLR
o SLR de mig
format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·
Ordinador portàtil sempre que
sigui possible.
·
Material d’emmagatzematge i
gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·
Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes
que disposen de càmera analògica i en volen
treure un profit
didàctic.
Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
·
Espais i
recursos del centre:
-Blog de la
classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés,
programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links
a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on
line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de
treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (desitjable), a més de projector,
pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en
disposen.
-Photoshop CS o superior.
-Plató de llum discontínua amb vàries fonts de llum.
-Pantalles difusores
- Filtres cromàtics per a les òptiques.
-Filtres cromàtics (gelatines,
acetats) per a les fonts de llum
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
·
Bàsica
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
·
Existent
recomanada
Montaner
J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed.
Casanova .Barcelona 2002
Mellado.José
M. Fotografía de Alta Calidad.Los fundamentos de la Fotografía. Adobe CC
2017. Anaya multimedia .Madrid. 2017
Langford,
M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986. Laguillo,
Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
VVAA.:
“La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.
Webgrafia:
Recursos didàctics on line
desenvolupats pel professor al Blog-Classe:
FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)El Balanç de Blancs. Llum i color. Sensibiltat cromàtica. (2on Tècnica Fotogràfica)http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/funcions-i-caracteristiques-de-la-llum.html |
||
Avaluació:· Ponderació:
Criteris d’avaluació específics per a les activitats
2.1.1, 2.1.2, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements
relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i
elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es
demana.
-Es valorarà la disposició i resolutivitat a l’hora
d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Resultats de la
prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia
adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes
de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material
realitzat.
- Actitud a classe (assistència,
puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la
participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.
· Recuperació
Les
activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán
presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota
recuperable amb la seva presentació revisada abans del tancament de
l’avaluació final.
Les
proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables
abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades
als terminis acordats.
|
UF 2 UP1
ACTIVITAT
2.1.2
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol: 2 / Captació de
la imatge fotogràfica i fotometria ll.
|
ECTS
3
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 2.1. Captació de la imatge fotogràfica i
fotometria ll. Il·luminació d’estudi
|
Hores
30
|
Lectives
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 2.1.2 /
Esquema bàsic d’il·luminació amb flaix d’estudi (Fotometria)
|
Hores 18
|
Lectives 12
|
No presencials 6
|
||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Té una idea completa i identifica les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la realització
de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control
tècnic.
Té una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica
els diversos sistemes d'il·luminació.
S’exercita en la realització de fotografies en tot tipus
de condicions d'il·luminació.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i
artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la
terminologia especifica del medi.
Específics:
-Domini de tots els mecanismes
de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç
de blancs.
-Conèixer com es comporta la llum sobre l’objecte en
diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació
pràctica.
-Control de l’enfocament selectiu manual i automàtic.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la
càmera digital per a preses en color.
-Utilitzar correctament l’exposímetre
-Modelar la il·luminació d’una escena
adequant-se a les expectatives expressives del fotògraf
-Coneix en la teoria i en la pràctica els diversos
sistemes d'il·luminació i s’exercita en la realització de fotografies en tot
tipus de condicions d'il·luminació.
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica.
Comprèn el maneig de
les càmeres i els equips fotogràfics.
Manega amb destresa
càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona i du a
terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions
tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de
l'especialitat.
Descriu les
característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Comprèn i utilitza
adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
|
||
Continguts
Les càmeres i equips
fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i
manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i
comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
|
||
Descripció de l’activitat:
-(3h)Explicació teòrica dels
continguts de l’activitat posant l’accent en:
·
Fotometria del flaix i nombre guia
·
Propietats, magnituds i unitats
de mesura de la llum
·
Fonts de llum. Tipus. Evolució.
·
Lluminàries. Tipus. Lluminàries per a Flaix i elements de modulació,
difusió i reflexió de la llum.
-Prova
escrita dels continguts de la UP observats a les activitats i exposats a
l’explicació teòrica.
-Projecció d’exemples seleccionats pel
professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Practicar
l’aplicació de l’esquema bàsic d’il·luminació (llum principal, llum de
farciment, llum de fons, llum d’efecte)
-(3h)Realització
de preses fotogràfiques aplicant successivament les diferents tipologies de
llum que constitueixen l’esquema bàsic d’il·luminació
-(3h)Prova
escrita dels continguts teòrics
-Formar grups d’un màxim de 4 alumnes
per realitzar la prova pràctica i la seva memòria tècnica
-Enquadrar
una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Fer preses
fotogràfiques en les següents condicions:
1-Buscar o disposar una escena amb varietat de textures i matissos cromàtics (un retrat serà
la solució immediata en cas d’absència de previsió d’elements d’atrezzo per part dels alumnes) i il·luminar-la amb
una font de llum principal mesurant
amb l’exposímetre per a llum incident en mode flaix.
Afegir
una llum de farciment (menys potent que la principal) preferentment amb
difusor i repetir la presa mantenint l’enquadrament i els paràmetres
d’exposició. Contrastar els resultats amb la presa anterior. 3-Afegir-hi una
llum de fons (menys potent que la principal) i repetir la presa mantenint
l’enquadrament i els paràmetres d’exposició. Contrastar els resultats amb la
presa anterior.
Afegir-hi una
llum d’efecte (més potent que la
principal) i repetir la presa mantenint l’enquadrament i els
paràmetres d’exposició.
Contrastar els resultats amb la presa
anterior.
·
Elaborar una memòria tècnica, per escrit, explicant els objectius i el procés
de l’activitat amb les successives imatges, en format
PDF per entregar en la carpeta de l’activitat al seu
apartat corresponent de la
intranet EASA
Prova
teòrica escrita (20%)
Activitats
opcionals recollint els paràmetres de les proves no presentades:
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
El treball
s’organitzarà per equips d’un nombre no superior a quatre alumnes per
optimitzar l’ús i limitacions horàries i espacials dels platós.
|
||
Recursos i materials específics:
·
Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format
que permeti un control manual
de la diafragmació i l’obturació
·
Ordinador portàtil.
·
Material d’emmagatzematge i
gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·
Objectes o atrezzo opcional per
a les preses fotogràfiques
·
Trípode
·
Bloc de notes i llapis
·
Fotòmetre i cèl·lula sincro
sempre que sigui possible
Blog de la
classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interès,
programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links
a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on
line d’interès per a l’alumne.
-Intranet del centre amb
espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i
activitats del curs
-Plató
fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i
trípodes
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Montaner
J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed.
Casanova .Barcelona 2002
Mellado.José
M. Fotografía de Alta Calidad.Los fundamentos de la Fotografía. Adobe CC
2017. Anaya multimedia .Madrid. 2017
Langford,
M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986. Laguillo,
Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
.
Webgrafia:
http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/funcions-i-caracteristiques-de-la-llum.htmlFUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica) |
||
Avaluació:
La prova escrita suposarà una primera
nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les
preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici
Ponderació: Prova teòrica escrita (20%)
Criteris d’avaluació específics per a les activitats
2.1,1, 2.1.2, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4
-Adaptació al plantejament de la
proposta.
-Assimilació dels coneixements
relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i
elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es
demana.
-Es valorarà la disposició i
resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.
Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral ...)
-Resultats de
la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la
terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment
de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material
realitzat.
- Actitud a classe
(assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà
la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.
· Recuperació:
Les
activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán
presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota
recuperable amb la seva presentación revisada abans del tancament de l’avaluació
final.
· Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades als terminis acordats. |
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol: 2 / Captació de
la Imatge i Fotometria ll
|
ECTS
3
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 2.2 / Captació de
la Imatge i Fotometria ll . Il·luminació d’estudi
Esquemes d’il·luminació amb flaix
i aplicació de la llei inversa del quadrat
|
Hores
45
|
Lectives
30
|
No
presencials 15
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.1 / Il.luminació Fons Blanc partint de Fons Blanc/Gris/Negre
|
Hores (6) 12*
|
Lectives (3) 9*
|
No presencials (3)
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia
i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat
d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a
situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions
fonamentades, creatives i innovadores dins
d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació
d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema,
diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la
solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·
Treball en equip: disposició i habilitat
per col·laborar de forma activa i coordinada en un projecte comú, formant
part d’un grup, treballant junts per a obtenir un objectiu proposat, oposat a
fer-ho individualment o competitivament.
·
Organització del
treball: disposició
i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i
els recursos humans, distribuir les
funcions entre els integrants
d’un grup, definir els procediments i coordinar les accions per a
desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
Identificar
i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte
de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar
i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Manipula
i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i
desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té
una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes
d'il·luminació.
S’exercita
en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Domina
la terminologia especifica del medi.
Especifics
-Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten
controlar l’exposició.
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer com es comporta la llum sobre l’objecte en diferents
condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica.
-Practicar l’aplicació del balanç de blancs en la càmera digital per a
preses en color.
-Utilitzar correctament l’exposímetre
-Modelar la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives
expressives del fotògraf
-Controlar la potència relativa de les diferents fonts de llum per
modificar els contrastos a l’escena
-Controlar la distància de les fonts de llum als elements de l’escena
per modificar la seva il·luminació
-Practicar l’aplicació de l’esquema bàsic d’il·luminació (llum
principal, llum de farciment, llum de fons, llum d’efecte)
-Utilitzar els valors tonals dels elements d’una escena per fer un ús
expressiu dels diferents valors d’exposició (clau alta, clau baixa)
·
Coneix les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
·
Manega i utilitza equips
fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa
procediments operatius de control tècnic.
·
Coneix en la teoria
i en la pràctica els diversos
sistemes d'il·luminació i s’exercita en la realització de fotografies en tot
tipus de condicions d'il·luminació.
·
Domina la terminologia
especifica del medi.
Comprèn
el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Manega
amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona
i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les
especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics
de l'especialitat.
Descriu
les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Comprèn
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia.
|
||
Continguts
Les càmeres i equips
fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i
manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i
comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
|
||
Descripció de l’activitat:
-Formar
grups d’un màxim de 4 alumnes per realitzar la prova pràctica i la seva
memòria tècnica
-Enquadrar
una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
Explicació teòrica dels continguts de la unitat posant
l’accent en la fotometria del flaix i els esquemes d’il·luminació(3h)
-Realització
de preses fotogràfiques aplicant les diferents tipologies de llum que
constitueixen l’esquema bàsic d’il·luminació i modificant la llum de fons per
tal d’alterar la relació tonal entre el fons i la figura (3h)*
És imperatiu
aconseguir els resultats desitjats en la presa fotogràfica sense
reajustaments, ni edició o postproducció digital.
-Fer preses
fotogràfiques en les següents condicions:
·Buscar o disposar una escena amb
varietat de textures i matisos cromàtics (un retrat serà la solució immediata
en cas d’absència de previsió d’elements d’atrezzo per part dels alumnes) i
il·luminar-la amb una font de llum mesurant amb l’exposímetre per a llum
incident en mode flaix
·Disposar
un fons de color gris neutre i afegir les llums de farciment, fons i
efecte segons els criteris acordats pel grup.
·Realitzar
una sèrie de tres fotografies modificant només l’exposició (i, per tant, la
il·luminació –mitjançant desplaçament de la lluminària o accionament del
potenciòmetre de la font de llum) del fons a la recerca de tres versions
diferenciades de la imatge:
Amb
el fons blanc “cremat”
Amb
el fons gris
Amb
el fons negre
·Repetir
el mateix a la cerca dels mateixos resultats amb un fons de color blanc i amb
un fons de color negre.
Observar
i comparar els resultats i els histogrames
corresponents
Realitzar
una memòria explicant el procés
·
Elaborar una memòria tècnica,
per escrit, explicant els objectius i el procés de l’activitat amb les
successives imatges, en format PDF per entregar en la carpeta de l’activitat
al seu apartat corresponent de la intranet
EASA
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
|
||
Recursos i materials específics:
Eines i material de l’alumne
·
Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format
que permeti un control manual
de la diafragmació i l’obturació
(preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig
format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·
Ordinador portàtil.
·
Material d’emmagatzematge i
gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·
Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica i en volen
treure un profit didàctic.
·
Objectes o atrezzo opcional per
a les preses fotogràfiques
·
Trípode
·
Bloc ne notes i llapis
·
Fotòmetre i cèl·lula sincro
sempre que sigui possible
·
Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un
cas s’han descarregat (obligatori)
Espais i recursos del centre
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals
i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a
l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Montaner
J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed.
Casanova .Barcelona 2002
Langford,
M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
Laguillo,
Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Webgrafia:
FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=reciprocitathttp://animalinvisible.blogspot.com/p/tecnica-fotografica-resum-de-continguts.htmlTÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/funcions-i-caracteristiques-de-la-llum.htmlFUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)http://animalinvisible.blogspot.com/2012/10/el-balanc-de-blancs.htmlNitdez, enfoque, contraste y textura 2015 (III) |
||
Ponderació:
Criteris d’avaluació específics per a les activitats
2.1,1, 2.1.2, 2.2.1, 2.2.3, 2.2.4
-Adaptació al plantejament de la
proposta.
-Assimilació dels
coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i
elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es
demana.
-Es valorarà la disposició i
resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.
Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral ...)
-Resultats de
la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la
terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el
compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o
artificial.
-Organització del material
realitzat.
- Actitud a classe
(assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà
la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.
· Recuperació:
Les
activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán
presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota
recuperable amb la seva presentación revisada abans del tancament de
l’avaluació final.
· Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades als terminis acordats. |
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 2 / Captació de la Imatge i Fotometria ll
|
ECTS
3
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 2.2 / Captació de la imatge fotogràfica i fotometria . Il·luminació
d’estudi.
Esquemes d’il·luminació amb flaix
i aplicació de la llei inversa del quadrat.
|
Hores
45
|
Lectives
30
|
No
presencials 15
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.2 / Farciment i contrast/Clau alta i clau baixa
(retrat amb barret)
|
Hores 12*
|
Lectives 9*
|
No presencials 3*
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia
i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
·
Planificar
i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les
tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions
narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat
exigible professionalment.
·
Identificar
i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte
de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
·
Seleccionar
i utilitzar les tècniques i els recursos o estils artístics més adients per
donar solució fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals,
funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
·
Utilitzar
i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment.
·
Transmetre
la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la
comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
·
Coordinar
el treball que es derivi o generi a partir del desenvolupament del projecte de fotografia.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Manipula
i utilitza equips fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i
desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té
una idea completa de la teoria i aplica en la pràctica els diversos sistemes
d'il·luminació.
S’exercita
en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
Identifica
i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics
i les aplica en exercicis pràctics.
Domina
la terminologia especifica del medi.
Domini de tots els mecanismes de la càmera rèflex
que permeten controlar l’exposició:
-Composar i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de color i
correcte balanç de blancs.
-Conèixer com es comporta la llum sobre l’objecte en
diferents condicions.
-Entendre la llei de
reciprocitat i la seva aplicació pràctica.
Maneja
amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Selecciona
i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les
especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics
de l'especialitat.
Descriu
les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Donat
un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i
artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho
fa correctament en totes les seves fases.
Aplica
els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis
específics.
Comprèn
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia
|
||
Continguts
Les càmeres i equips
fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i
manteniment.
El control tècnic en la presa.
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Condicionaments tècnics, artístics i
comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
|
||
Descripció de l’activitat
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
S’aprofitaran
les sessions de comentaris d’entregues de l’activitat precedent per introduir
els condicionants i pautes de treball d’aquesta, tot mostrant exemples de
diferents gèneres fotogràfics i cinematogràfics, doncs l’apartat a) del punt
3 del procés es podria considerar un exemple de pla de film western, el b) un
cas polivalent, o de sèrie negra i el c) un pla de gènere de terror
|
||
Recursos i materials
específics:
·
Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format
que permeti un control manual
de la diafragmació i l’obturació
(preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig
format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·
Ordinador portàtil.
·
Material d’emmagatzematge i
gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·
Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes
que disposen de càmera analògica i en volen
treure un profit
didàctic.
·
Objectes, vestuari o atrezzo
(BARRET, indumentària fosca) opcional per a les preses fotogràfiques
·
Trípode
·
Bloc ne notes i llapis
·
Fotòmetre i cèl·lula sincro
sempre que sigui possible
·
Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un
cas s’han descarregat (obligatori)
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs
d’autors,
temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a
l’alumne.
-Intranet
del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels
continguts i activitats del curs
-Plató
fotogràfic amb flaixos, lluminàries, exposímetres, cèl·lules sincro i
trípodes
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Bàsica
Langford,
M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
Laguillo,
Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
VVAA.:
“La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.
Luz de relleno (retrato con sombrero) Técnica Fotográfica, 2º CursoNitdez, enfoque, contraste y textura 2015 (III) |
||
Avaluació:
Criteris d’avaluació específics per a les activitats
2.1,1, 2.1.2, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3
-Adaptació al plantejament de la
proposta.
-Assimilació dels coneixements
relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Es valorarà que els motius i
elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es
demana.
-Es valorarà la disposició i
resolutivitat a l’hora d’enllestir aquestes pràctiques amb suport analògic.
Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral ...)
-Resultats de
la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la
terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el
compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o
artificial.
-Organització del material
realitzat.
- Actitud a classe
(assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà
la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.
· Recuperació:
Les
activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podrán
presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota
recuperable amb la seva presentación revisada abans del tancament de
l’avaluació final.
· Les proves escrites i activitats que no superin la nota mínima serán recuperables abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entr FOTOGRAFIA egades als terminis acordats |
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 2 / Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.
|
ECTS
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 2.2 / Captació de la imatge
fotogràfica i fotometria ll. Il·luminació d’estudi
Esquemes d’il·luminació amb flaix
i aplicació de la llei inversa del quadrat.
|
Hores
45
|
Lectives
30
|
No
presencials 15
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.3 / Objectes reflectants/translúcids/opacs
|
Hores 18*
|
Lectives 12*
|
No presencials 6*
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia
i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
·
Treball
en equip: disposició i habilitat per col·laborar de forma activa i
coordinada en un projecte comú, formant part d’un grup, treballant junts per
a obtenir un objectiu proposat, oposat a fer-ho individualment o competitivament.
·
Organització
del treball: disposició i habilitat per crear les condicions
adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les
funcions
entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les
accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
·
Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus
coneixements, idees, habilitats i activitats en contextos professionals als
seus iguals, supervisors, clients i persones sota la seva responsabilitat.
·
Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge
necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa
per innovar en la seva aplicació i
progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el
pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient
d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar
la informació en coneixement propi.
Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de
fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició
dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització
del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic
especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.
Planificar i realitzar els controls de qualitat corresponents
a les fases diferents del projecte per garantir un producte acabat que
compleixi amb els objectius gràfics, comunicatius i expressius exigibles a
nivell professional i seguint en tot moment del procés les normes vigents de
seguretat, salut laboral i de protecció del medi ambient
Identificar
i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte
de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar
i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment.
Transmetre
la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la
comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Realitzar
els controls de qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per a l'obtenció d'un producte
fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà
gràfic on s’ha d’incorporar
Conèixer
i complir la normativa específica que regula el sector i l'activitat Professional.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
1. Coneix les especificacions i característiques tècniques dels
materials i equips fotogràfics.
2. Manega i utilitza equips fotogràfics per
a la realització de la presa de la imatge
i desenvolupa procediments operatius de control
tècnic.
3. Coneix en la teoria i en la
pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i s’exercita en la realització de fotografies en tot tipus
de condicions
d'il·luminació.
4. Coneix les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres
fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
5. Domina la terminologia especifica del medi.
Específics:
La llum. Magnituds de mesura i
Propietats físiques de la llum.
Tipus de
materials respecte al comportament que impliquen en la propagació,
transmissió i reflexió de la llum
-Domini de tots els mecanismes
de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar
i enquadrar correctament la imatge.
-Control de la temperatura de
color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer còm es comporta la llum sobre l’objecte en
diferents condicions.
-Entendre la llei de reciprocitat i la seva aplicació
pràctica.
-Practicar l’aplicació del
balanç de blancs en la càmera digital per a preses en color.
-Utilitzar correctament l’exposímetre
-Enquadrar una escena i descriure l’enquadrament i la
seva il·luminació.
-Modelar
la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del
fotògraf
-Controlar la potència relativa
de les diferents fonts de llum per modificar els contrastos a l’escena
-Controlar la distància de les fonts de llum als
elements de l’escena per modificar la seva il·luminació
-Practicar l’aplicació de
l’esquema bàsic d’il·luminació (llum principal, llum de farciment, llum de fons,
llum d’efecte)
-Utilitzar els valors tonals
dels elements d’una escena per fer un ús expressiu dels diferents valors
d’exposició (clau alta, clau baixa)
-Entendre i utilitzar els conceptes expressats pel
sistema de zones
-Utilitzar els reflectors i elements negres per
anul·lar o ressaltar les brillantors i reflexos a les superfícies reflectants
dels objectes
-Combinar els modes de mesura incident i reflectida puntual per
deduir l’exposició òptima en situacions de contrallum amb objectes
translúcids i transparents
Maneja amb destresa
càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents
tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat
i cost.
Selecciona i duu a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de
l'especialitat.
Descriu les
característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del
gènere al qual
pertany, selecciona l'equip
i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els
continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics.
Compren i utilitza
adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
|
||
Continguts
La llum. Magnituds de
mesura i Propietats físiques de la llum.
Tipus de materials
respecte al comportament que impliquen en la propagació, transmissió i
reflexió de la llum.
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
El
control tècnic en la presa.
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres
|
||
Descripció de l’activitat:
·
Tractar els objectes
exclusivament com a transparents o translúcids, retroil·luminant el fons (contrallum)
·
Tractar els objectes com a
transparents o translúcids, amés de reflectants, afegint a la
retroil·luminació llums que mostrin el volum dels objectes
·
Tractar els objectes únicament com a opacs
o reflectants, prioritzant la nitidesa de les superfícies (la lectura de les etiquetes, per exemple, en el cas d’ampolles o similars)
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Explicació
teòrica amb exemples extrets del blog classe de treballs professionals,
publicitaris i treballs d’alumnes de cursos precedents (1’5h). Repàs dels contiguts
teòrics referents a les propietats físiques de la llum i de la matèria
respecte a la incidència i percepció de la llum i plantejament de les pautes
de treball de l’activitat i formació d’equips de treball de nombre no
superior a quatre alumnes per grup . (1’5h)
Durant
l’horari no presencial els alumnes s’organitzaran dins dels seus grups per la
selecció de les imatges obtingudes que il·lustrin els objectius perseguits
per la pràctica degudament explicades per escrit amb les especificacions
tècniques de les preses. El PDF d’aquesta memòria escrita foto-il·lustrada
haurà d’incloure un apartat amb el recull de totes les imatges realitzades
incloses les errònies o rebutjades. L’entrega d’aquesta memòria es farà abans
de la data límit de tancament del segon quadrimestre i es podrà recuperar amb
la seva entrega abans del tancament de l’avaluació final. A les memòries dels
treball en grup sempre hauran d’aparèixer consignats els noms i funcions de
tots els participants.
En casos
excepcionals, per motius personals o dificultats horàries, s’admetran els
treballs individuals amb les mateixes exigències de formats i dates
d’entrega.
|
||
Recursos i materials
específics:
·
Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format
que permeti un control manual
de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig
format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·
Ordinador portàtil.
·
Material d’emmagatzematge i gravació
dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs
Durs…).
·
Pel·lícules del format corresponent en el cas
dels alumnes que
disposen de càmera
analògica i en volen treure
un profit didàctic.
·
Objectes, o atrezzo transparent
i/o reflectant (objectes metàlics, de vidre o metacrilat, ampolles, ceràmica, etc)
·
Trípode
·
Bloc ne notes i llapis
·
Fotòmetre i cèl·lula sincro
sempre que sigui possible
·
Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un
cas s’han descarregat (obligatori)
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals
i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a
l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries,
exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes
-Recull
d’objectes d’atrezzo transparents i translúcids (ampolles de vidres de
diferents qualitats i colors) en previsió de les carències que puguin
presentar les seleccions fetes pels alumnes un cop revisades pel professor.
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner
J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed.
Casanova .Barcelona 2002
Webgrafia:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)
CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015
Fil
Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua Editorial:: La iluminación en fotografía Autores:
Anaya Multimedia - Photo Club ISBN: 978-84-415-3105-5
Fil Hunter Steven Biver, Paul Fuqua LA ILUMINACION EN EL ESTUDIO FOTOGRAFICO
PDF
GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"
Artículo original: https://www.aprenderailuminar.com/2011/09/libro-ebook-pdf-aprender-iluminar.html © APRENDERAILUMINAR.COM
Webgrafia:
FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)Fotografiar objetos transparentes y reflectantesFotografiar objetos transparentes y reflectantesObjetos transparentes y reflectantes por Victor V. Baladoch, Mace Siñska, David Santacruz, Marta Ruiz, Andrea Sanchez, Noa Morales, Marc Segura y Xavier Vicens. |
UF
2 UP 2.2 Activitat 2.2.4
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9 * a 2on Curs: (6* +adaptació curricular* crèdits de lliure elecció)
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 2 / Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.
|
ECTS
|
Curs
2on
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 2.2 Captació de la imatge fotogràfica i
fotometria ll. Il·luminació d’estudi.
Esquemes d’il·luminació amb flaix
i aplicació de la llei inversa del quadrat.
|
Hores
|
Lectives
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 2.2.4 Recreació
d’il·luminacions exemplars
|
Hores 12*
|
Lectives 6*
|
No presencials 6*
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia
i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
2. Estudiar el fet
fotogràfic des d'aspectes científics i mecànics.
3. Analitzar la base
científica i tecnològica de la fotografia.
4. Conèixer les especificacions
i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
5. Desenvolupar
procediments operatius de control tècnic.
7. Aplicar els
continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis
específics.
8. Manejar i utilitzar
equips fotogràfics des de la realització de la presa fins a l'edició de la
imatge.
10. Conèixer en la
teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i exercitar-se
en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
11. Conèixer les
peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i aplicar-les
en exercicis pràctics.
·
Organització
del treball: disposició i habilitat per crear les condicions
adequades d'utilització dels materials i els recursos humans, distribuir les
funcions
entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les
accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
·
Competència comunicativa: capacitat de comunicar els seus coneixements,
idees, habilitats i activitats en contextos professionals als seus iguals,
supervisors, clients i persones sota la seva
responsabilitat.
·
Aprendre a aprendre: tenir les estratègies
d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera
autònoma, amb maduresa per innovar
en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells
superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat
d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques
de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
Competència general.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i
tècniques de el projecte de fotografia, planificar el procés i saber
realitzar-lo.
Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i
els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic
d'acord amb els paràmetres professionals exigibles.
Competències professionals.
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i
comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions
donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència de
el projecte fotogràfic. Suggerir idees i proposar diverses solucions
fotogràfiques per les feines assignades.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius,
informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
Dominar les diferents tècniques i formats fotogràfics en els
seus aspectes teòrics i pràctics, i dur-les a terme amb la qualitat exigible
a nivell professional.
Desenvolupar el procés fotogràfic en totes les seves etapes:
realització, processat, post producció i presentació, realitzant els controls
de qualitat corresponents.
Conèixer i dominar les tècniques d'arxiu, indexació i recuperació
de documents fotogràfics segons els estàndards internacionals.
Conèixer les especificitats del material i els equips
professionals així com la seva cura i manteniment.
Identificar
i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte
de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
Utilitzar
i dominar els formats, les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment.
Transmetre
la informació adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la
comprensió, gestió i posterior evolució del producte fotogràfic.
Realitzar
els controls de qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per a l'obtenció d'un producte
fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà
gràfic on s’ha d’incorporar
Conèixer
i complir la normativa específica que regula el sector i l'activitat Professional
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Maneja i utilitza equips
fotogràfics per a
la realització de la presa
de la imatge
i desenvolupa procediments operatius de control
tècnic.
Coneix les
peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica
en exercicis pràctics.
Específics:
-Enquadrar una
escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Modelar la
il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del
fotògraf
-Saber descriure la
il·luminació d’una fotografia, una escena teatral, cinematogràfica o
pictòrica ja existent
-Reconèixer els trets
característics de la il·luminació d’una escena i reproduir-los
Maneja amb destresa
càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona diferents
tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura,
qualitat i cost.
Selecciona i duu a
terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les especificacions
tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de
l'especialitat.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del
gènere al qual
pertany, selecciona l'equip
i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els
continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics.
|
||
Continguts
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
El
control tècnic en la presa.
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres
|
||
Descripció de l’activitat:
Seleccionar una d’aquestes imatges i descriure per
escrit i mitjançant un croquis la seva composició i esquema d’il·luminació
Reproduir el més fidelment possible l’enquadrament, la
composició i molt especialment el seu esquema d’il·luminació en una presa fotogràfica
d’estudi
Memòria
en PDF amb la selecció de preses obtingudes amb la explicació escrita del
procés amb especificacions tècniques, tot adjuntant el full de preses de
prova i els JPGs i RAWs si es cau o així es sol·licita de les presses que compleixin
amb els requisits demanats. L’entrega es farà a l’espai corresponent de la
intranet del centre o mitjançant un dispositiu d’emmagatzematge digital (pen
drive, disc dur)
Elaboració
i entrega a la carpeta corresponent (EASA) de la memòria tècnica del treball
amb imatges i explicacions escrites del procés, amés de la inclusió de la
imatge de referència (quadre, fotograma de cinema, foto fixa de cinema,
cartell, fotografia publicitària o artística, etc.) i el sòsies resultant del
treball del grup.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Explicació
teòrica amb exemples extrets del blog classe de treballs professionals,
publicitaris i treballs d’alumnes de cursos precedents (1’5h). Repàs dels
contiguts teòrics referents a les propietats físiques de la llum i de la
matèria respecte a la incidència i percepció de la llum i plantejament de les
pautes de treball de l’activitat i formació d’equips de treball de nombre no
superior a quatre alumnes per grup . (1’5h)
Durant
l’horari no presencial els alumnes s’organitzaran dins dels seus grups per la
selecció de les imatges obtingudes que il·lustrin els objectius perseguits
per la pràctica degudament explicades per escrit amb les especificacions
tècniques de les preses. El PDF d’aquesta memòria escrita foto-il·lustrada
haurà d’incloure un apartat amb el recull de totes les imatges realitzades
incloses les errònies o rebutjades. L’entrega d’aquesta memòria es farà abans
de la data límit de tancament del segon quadrimestre i es podrà recuperar amb
la seva entrega abans del tancament de l’avaluació final. A les memòries dels
treball en grup sempre hauran d’aparèixer consignats els noms i funcions de
tots els participants.
En casos
excepcionals, per motius personals o dificultats horàries, s’admetran els
treballs individuals amb les mateixes exigències de formats i dates d’entrega.
|
||
Recursos i materials específics:
Eines i material de l’alumne
·
Càmera fotogràfica analògica i/o digital de qualsevol format
que permeti un control manual
de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm, TLR o SLR de mig
format, SLR de 35mm i/o DSLR).
·
Ordinador portàtil.
·
Material d’emmagatzematge i
gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
·
Pel·lícules del format corresponent en el cas dels alumnes
que disposen de càmera analògica i en volen
treure un profit
didàctic.
·
Objectes, o atrezzo, vestuari o
elements de caracterització per a l’escenificació
·
Trípode
·
Bloc ne notes i llapis
·
Fotòmetre i cèl·lula sincro
sempre que sigui possible
·
Un joc de piles tipus AA per a les cèl·lules sincro del centre si un
cas s’han descarregat (obligatori)
Espais i recursos del centre
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interès,
programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links
a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on
line d’interès per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a
l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Plató fotogràfic amb flaixos, lluminàries,
exposímetres, cèl·lules sincro i trípodes
-Recull
d’exemples específics seleccionats pel professor
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner
J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed.
Casanova .Barcelona 2002
Fil
Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua:: La
iluminación en fotografía Anaya Multimedia - Photo Club ISBN:
978-84-415-3105-5
PDF
GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"
Artículo original: https://www.aprenderailuminar.com/2011/09/libro-ebook-pdf-aprender-iluminar.html © APRENDERAILUMINAR.COM
Webgrafia:
FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)Interpretació i estudi fotogràfics d'un referent pictòric: Caravaggio des de l'objectiu fotogràfic de Sebastián AlzateMés mostres de Sebastián Alzate. Dels mestres de la llum de la pintura als domadors de la llum de la fotografia.Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía. |
||
Avaluació:· Ponderació· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació
en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les
intervencions orals.
-Nivell
d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al
plató de llum natural o artificial.
-Organització
del material realitzat.
- Actitud a classe
(assistència, puntualitat, motivació, interès).
-Es valorarà la participació activa en les
explicacions teòriques fomentant el debat.
· Recuperació
Les
activitats entregades fora de termini d’acabament de la UF es podran
presentar abans del tancament del quadrimestre amb penalització de nota
recuperable amb la seva presentació revisada abans del tancament de
l’avaluació final.
Les
proves escrites i activitats que no superin la nota mínima seran recuperables
abans del tancament del primer quadrimestre sempre que hagin estat entregades
als terminis acordats
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario