4- RECURSOS
Tal com hem comentat a
l’apartat de 2 de “Context”, hem escollit com a escenari docent l’EASD Serra i
Abella per la importància que ha atorgat sempre a l’ensenyament de la
Fotografia i a la rellevància que ha concedit sempre a aquesta disciplina dins
dels seus departaments. Així doncs, i com a pionera dels cicle formatiu de grau
superior de Fotografia a Catalunya, ha adaptat els seus espais i els ha
condicionat significativament per a la seva pràctica.
Espais formatius i Equipament
En aquest sentit l’Escola
d’Arts i Superior de Disseny Serra i Abella de l’Hospitalet de Llobregat
compleix amb aquests requisits i compta, com hem dit més amunt, de tres platós
de llum de flaix d’estudi correctament equipats.
Tots tres disposen d’armaris
amb material i equipament i prestatgeries per al seu ús per part de l’alumnat.
Hi ha capacitat per a explicacions teòric pràctiques amb grups de més de 20
persones, tot i què és recomanable no excedir els grups de 12 persones per
portar a terme treballs pràctics per part dels alumnes.
Els platós compten amb roleus per a fons amb
politges per a tres tipus de paper (blanc, gris, negre o fins i tot croma
-verd) a més d’una part amb taules de bodegó amb ciclorama opac i transllúcid.
S’hi disposa, també, de pantògrafs suspesos del sostre amb guies lliscants de
raïl per suportar unitats de flaix i diferents tipus de lluminàries (cons, nius
d’abella, paràboles de diverses amplades, canons, pantalles difusores...) a més
de disposar de peus de flaix, ceferinos i pantògrafs de peu.
Així mateix, als armaris hi ha
material d’ús, com trípodes, càmeres de banc òptic amb diverses òptiques,
exposímetres de mà, cél·lules sincro, jocs de flaixos, filtres cromàtics i
polaritzats, etc.
A més d’aquest platós especialitzats, l’ús dels quals
s’intenta prioritzar per a alumnes de segon curs de tècnica fotogràfica,
l’escola disposa de dos platós de llum natural i contínua també dotats de
rotlles de fons de paret i un d’específic per a audiovisuals (vídeo) amb un
petit estudi de gravació de so i un annex amb truques per a animació
audiovisual.
L’escola disposa també d’un magatzem de material fotogràfic al
departament de foto i un altre que inclou un assortit de càmeres DRSL per a ús dels alumnes al departament
d’audiovisuals. Total Aules / Campus: 5: 3-Llum discontínua (flaixos) 2-Llum
natural i Llum contínua (finestrals+difusors, lluminàries de llum
contínua+difussors)
Capacitat: 3-Llum discontínua, cadascú per a 15
persones, 2-Llum natural i Llum contínua, cadascú per a un màxim de 10 persones
Equipament:
Taules de bodegó opaques i translúcides, Fons
de paret triple (rotllos-torns de paper blanc, gris, negre i/o croma), taules
de treball, endolls, armaris amb equipaments d’estudi (filtres, recanvis i
accessoris de lluminàries, cables i cèl·lules sincro, exposímetres, filtres
cromàtics, filtres polaritzadors, trípodes, pantògrafs, difusors, tendes
difusores, maletes d’equipaments de flaixos portàtils, càmeres de banc òptic de gran format, canons,
fresnels, cons, nius d’abella, cablejat, pinces i accessoris diversos)
Ubicació i horaris: 2ª Planta. Horaris de Matí
i tarda (de 8 a 21:30) depenent d’horaris de matèries.
Quant a l’apartat de revelat
analògic i impressió, l’escola compta amb un laboratori amb capacitat per a
vint i cinc alumnes treballant còmodament a l’àrea seca (ampliadores
compartimentades) i que poden treballar per torns de fins a 12 alumnes a l’àrea humida amb amb
dipòsits de rentat, aigua corrent, safates de revelat, etcètera.
Annex a aquest
laboratori analògic hi ha un de digital que inclou una estació de reprografia i
impressió digital, amb un espai amb capacitat per a 15 alumnes.
Aquest espai
disposa de taules de treball, espais per a tall de còpies i paper, amb cisalles
i suports de tall, un plotter de gran format, dos impressores digitals i quatre
ordinadors.
Les especificacions d’ús, accés i normatives de
funcionament dels espais d’ús específic es troben al NOFC
(punts 8 -veure 8.3, 8.4, 8.5, 8.6, 8.8, 8.10-, 9, 10) i quant al mòdul aquí desenvolupat cal tenir
en compte les referents a platós de llum d’estudi (discontínua/flaix), platós
de llum natural (a les UFs corresponents a 1er curs, no contemplades en aquest
document), laboratori fotogràfic, aules d’informàtica, aula-taller de tècniques
gràfiques, aula-taller de laboratori digital de fotografia (escanejat i
impressió digital), taquilles d’alumnat, biblioteca, espai expositiu, jardí i
altres recursos (organitzatius -sortides, activitats, TIC, agrupaments
d’alumnes, espai/temps, didàctics -biblioteca, blog/classe, bibliografia,
webgrafia, recursos de xarxa, referents...-, materials, personals/humans).
Només afegiríem una menció a
l’apartat de l’espai expositiu:
L’escola
disposa de diversos espais expositius dels quals destaca l’ampla zona de
vestíbul dotat de prestatgeries amb vidreres per a l’exposició de volumetries,
exemplars gràfics i manufactures
originals que s’hi adeqüin per la seva grandària, a més de les parets del passadís
de la planta baixa i les partes dels replans de l’escola, orientats a un gran
pati de llums que domina aquest hall lluminós i diàfan.
L’exposició periòdica
de treballs d’alumnes i d’artistes externs és fonamental per mantenir l’esperit
comunicatiu i visual de l’escola i de les activitats que desenvolupa, així com
per fomentar el coneixement interdisciplinari dels diversos cicles que s’hi
imparteixen.
A més
de l’espai expositiu físic de l’escola, cal tenir en compte els espais
virtuals a l’àmbit dels recursos on line que ofereix l’escola i també els
que ofereix el professor partint de la seva iniciativa i elaboració.
Així,
doncs, cal tenir en compte les mostres oferides puntualment pel blog de
l’escola
o els espais específics reservats a la seva
web.
Tot i
que especificarem més a l’apartat de recursos didàctics, cal considerar un
espai expositiu més el blog-classe (Fotografiar
Animales Invisibles)
gestionat pel professor que subscriu aquestes línies i que, a més d’espai
d’accés a continguts desenvolupats i il·lustrats per al seu estudi, també
funciona molt bé com a espai expositiu dels treballs del grup, i no només de
forma interna, sinó també com una forma de projecció a l’exterior, ja que també
rep visites arreu i ofereix per tant una certa promoció de la feina feta al
centre.
Els
treballs més destacats son seleccionats per a la seva exhibició i comentari a
un altre blog vinculat que acull seleccions de comentaris de treballs artístics
de tota mena, no només fotogràfics, de manera que l’alumne troba un al·licient
per millorar la qualitat i l’abast dels seus treballs, dons aquest espai (El Animal Invisible) els tracta amb el mateix grau
d’atenció que als artistes més reconeguts, entre articles temàtics variats, i
el seu seguiment internacional és prou gran com per haver tingut una certa
repercussió positiva en el reconeixement de l’obra d’alumnes com Jose Navarrete, Xènia Lau, o Rubén Madrid.
En
aquests espais virtuals és possible cercar per temes les aplicacions de la
Tècnica Fotogràfica a diferents tipus d’activitats, com a Il·luminació d’Estudi, Profunditat de Camp, Fotometria, Retrat, Fotomuntatge, etcètera.
El centre disposa a
més d’un agradable espai exterior força ample i enjardinat, amb arbres, gespa i
taules i bancs per a descans i esbarjo.
Aquest espai no només afavoreix un cert
confort a l’àrea urbana on s’ubica, sinó que a més, en el cas concret dels
estudis de fotografia, afavoreix el disposar d’un espai valuós on desenvolupar
activitats pràctiques de fotometria i òptica fotogràfica a l’aire lliure i en
condicions òptimes.
5.2
– NORMATIVA I FUNCIONAMENT
1 NORMATIVA DE FUNCIONAMENT DE L’AULA I AULES-TALLER.
1.1 L’AULA DEL GRUP/CLASSE.
a) El/la professor/a tutor/a del grup d’alumnes
és qui vetlla pel compliment d’aquesta
normativa, pel manteniment del material de l’aula i comunica les deficiències o desperfectes al secretari/a.
b) El professorat i el tutor/a del grup d’alumnes
són qui vetllen pel compliment d’aquesta
normativa.
c) L’alumnat que
utilitza l’aula es fa responsable
del bon ús de les instal·lacions, l’ordre i
el material de l’aula.
d) L’aula disposa d’un armari pel professorat del grup on hi
ha el material didàctic comú: aparell de diapositives, allargador, guix, paper,
etcètera. Cada professor/a disposa d’una clau.
e) La resta dels armaris són a compartir per l’alumnat. L’escola no es fa responsable del material que en
ells es guarda.
f) A l’acabament del curs, mes
de juny, els armaris han de quedar buits.
g) Qualsevol tipus d’informació és
col·locarà al suro de l’aula amb
xinxetes, mai amb grapes; en el cas que l’aula
no en disposi es penjarà a la paret amb cinta adhesiva.
h) Pel reciclatge del paper i cartró al centre disposa d’un petit contenidor, el plàstic i altre
material es llença a la paperera.
i) Per tal de facilitar les feines de neteja en acabar la jornada escolar,
després de l’última classe, l’alumne/a col·locarà la cadira o tamboret
a sobre la taula.
j) Un cop acabada la classe anterior al descans els/les alumnes sortiran
de l’aula. Podran quedar-s’hi amb el vist-i-plau del
professor/a corresponent, tot fent-se responsables de l’ordre de l’aula i
del material que utilitzin.
k) El professor/a recollirà les claus de les aules a consergeria abans d’entrar a classe i les
retorna al acabar la jornada.
1.2 LABORATORI FOTOGRÀFIC.
1.2.1 Normativa de funcionament.
a) El/la professor/a del grup d’alumnes
és qui vetlla pel compliment d’aquesta
normativa, pel manteniment del material de l’aula i comunica les deficiències o desperfectes al
secretari/a.
b) L’alumnat que
utilitza l’aula es fa responsable
del bon ús de les instal·lacions, l’ordre i
el material de l’aula.
c) La possibilitat d’utilitzar els
materials de l’aula està supeditada
a la presència dels professors/es o al permís exprés dels mateixos/es sobre un
responsable que n’exerciti el
control.
d) Els armaris, destinats a tal efecte, són a compartir per l’alumnat. L’escola no es fa responsable
del material que en ells es dipositi.
e) A l’acabament del curs, mes
de juny, els armaris de l’alumnat han
de quedar buits.
f) Per tal d’estalviar energia
a l’hivern, calefacció, les finestres
estaran tancades; si la temperatura és massa elevada es tancarà el radiador, no
s’obrirà la finestra.
g) Un cop acabada la classe anterior al descans els/les alumnes sortiran
de l’aula. Podran quedar-s’hi amb el vistiplau del
professor/a corresponent, tot fent-se responsables de l’ordre de l’aula i
del material que utilitzin.
h) En cap moment ni en cap concepte es podran cedir als alumnes en règim
de préstec o lloguer els materials de l’aula
ni ser utilitzats per a realitzar altre mena de tasques que no
corresponguin a les programacions del curs o a les demandes de l’escola.
1.2.2 Accés.
Els laboratoris són d’ús exclusiu del curs que estigui assignat al taulell
d’horaris. Es a dir, en cap moment es podrà accedir lliurement per part
dels/les alumnes que no tinguin classe.
Un cop acabada la classe anterior al descans els/les alumnes sortiran de l’aula.
Podran quedar-s’hi amb el vistiplau del professor/a corresponent, tot fent-se
responsables de l’ordre de l’aula i del material que utilitzin.
1.2.3 Ús.
És convenient que l’alumnat
treballi sempre amb la mateixa ampliadora.
Al començar la sessió de laboratori l’alumnat comprovarà que tot estigui en
ordre: ampliadores objectius, filtres ...
Els alumnes no han de posar a assecar les fotografies als plafons de les
cabines, ni a les finestres, ja que l’aigua malmet el seu estat.
No s’han de portar
papers fotogràfics mullats ni cubetes als químics de les ampliadores. No s’ha
de tallar amb cúter sobre la base de l’ampliadora.
L’alumnat
farà un ús correcte de les ampliadores, el material i les instal·lacions.
La possibilitat d’utilitzar els materials de l’aula està supeditada a la
presència dels professors/es o al permís exprés dels mateixos sobre un responsable
que n’exerciti el control.
Les cabines quedaran netes i endreçades en acabar el seu
ús.
En tancar el laboratori s’ha de: revisar les piques, han de quedar buides,
i els desguassos, comprovar que no estiguin obstruïts; recollir i ordenar el
material, tant el propi com el del laboratori; recollir les restes de paper o
qualsevol altre tipus de deixalla; deixar el material esbandit (cubetes,
provetes pinces) i assecant-se; verificar que el pas de l’aigua resta
correctament tancat; revisar les connexions de les ampliadores i llums de
seguretat i assegurar-se de que queden correctament desconnectades i que tenen
l’objectiu.
a) El professor/a responsable és l’encarregat
de tancar personalment el laboratori en acabar la classe.
b) El professor és també el responsable que es compleixin les normes de seguretat en riscos
laborals.
1.3 AULA-TALLER: PLATÓ FOTOGRÀFIC
1.3.1 Normativa del funcionament.
a) El/la professor/a tutor/a del grup d’alumnes
és qui vetlla pel compliment d’aquesta
normativa, pel manteniment del material de l’aula i comunica les deficiències o desperfectes al secretari/a.
b) El professorat i el tutor/a del grup d’alumnes
són qui vetllen pel compliment d’aquesta
normativa.
c) L’alumnat que
utilitza l’aula es fa responsable
del bon ús de les instal·lacions, l’ordre i
el material de l’aula.
d) La possibilitat d’utilitzar els
materials de l’aula està supeditada
a la presència dels professors/es o al permís exprés dels mateixos sobre un
responsable que n’exerciti el
control.
e) Els armaris, destinats a tal efecte, són a compartir per l’alumnat. L’escola no es fa responsable
del material que en ells es guarda.
f) A l’acabament del curs, mes
de juny, els armaris de l’alumnat han
de quedar buits.
g) Per tal d’estalviar energia
a l’hivern, calefacció, les finestres
estaran tancades; si la temperatura és massa elevada es tancarà el radiador, no
s’obrirà la finestra.
h) Un cop acabada la classe anterior al descans els/les alumnes sortiran
de l’aula. Podran quedar-s‟hi amb el vistiplau del
professor/a corresponent, tot fent-se responsables de l’ordre de l’aula i
del material que utilitzin.
i) En cap moment ni en cap concepte es podran cedir als alumnes en règim
de préstec o lloguer els materials de l‟aula
ni ser utilitzats per a realitzar altre mena de tasques que no
corresponguin a les programacions del curs o a les demandes de l’escola.
1.3.2 Accés.
Els platós són d’ús exclusiu del curs que estigui assignat al taulell d’horaris.
Es a dir, en cap moment es podrà accedir lliurement per part dels/les alumnes
que no tinguin classe.
Un cop acabada la classe anterior al descans els/les alumnes sortiran de l’aula.
Podran quedar-s’hi amb el vistiplau del professor/a corresponent, tot fent-se
responsables de l’ordre de l’aula i del material que utilitzin.
1.3.3 Ús.
En tancar el laboratori s’ha de comprovar: que l’aula està endreçada i el
material torna a estar al seu lloc i que el material elèctric està desendollat
El professor
responsable és l’encarregat de tancar personalment el plató en acabar la
classe.
El professor és també el responsable que es compleixin les normes de
seguretat en riscos laborals.
1.4 INFORMÀTICA
1.4.1 Normativa del funcionament
a) El/la professor/a responsable del grup d’alumnes que utilitzi l’aula
és qui vetllarà pel compliment d’aquesta
normativa
b) El/la professor/a serà el responsable del manteniment del material de l’aula i qui comunicarà les deficiències o
desperfectes, una vegada comprovades, en els fulls d’incidències que es troben a la sala de professorat. Cal
especificar bé quin és el problema perquè sigui entenedor pel tècnic informàtic.
c)
El/la professor/a haurà de crear
una carpeta dins de “mis documentos” amb el seu nom i dins d’aquesta carpeta estaran els treballs
dels alumnes i el seu material didàctic. Tots els alumnes de la seva UP han de
guardar els treballs en aquesta carpeta i evitar fer altres recorreguts.
d) Per una millor optimització dels equips és preferible que els alumnes
guardin els seus treballs en un CD, i que l’eliminin
de l’ordinador. Igualment els
professors/ores hauran de buidar en freqüència el material a corregir o bé
guardar-lo amb un CD.
e) La instal·lació i desinstal·lació de qualsevol programa es sol·licitarà
al coordinador d’informàtica mitjançant els fulls d’incidència. Cal pensar que el programari del centre és el
que es va sol·licitar, mitjançant les coordinacions de cicle, a principi de
curs i cal d’evitar modificacions.
f)
Tots els programes que necessiteu
per la instal·lació al vostre ordinador personal s’hauran de sol·licitar a coordinació d’informàtica.
1.4.2 Accés
a) Les aules d’informàtica són d’ús exclusiu del curs que estigui assignat
al taulell d’horaris. Es a dir, en cap moment es podrà accedir
lliurement per part dels/les alumnes que no tinguin classe.
b) Un cop acabada la classe anterior al descans els/les alumnes sortiran
de l’aula. Podran quedar-s’hi amb el vistiplau del
professor/a corresponent, tot fent-se responsables de l’ordre de l’aula i
del material que utilitzin i hauran de comunicar-ho a direcció.
1.4.3 Ús
Donat l’ús constant que se’n
fa, de les aules d’informàtica, per part de la majoria d’alumnes d’aquesta
escola, i el prejudici que es causa amb el mal ús dels ordinadors i la seva
configuració:
a) No es pot variar la configuració de
Windows
b) Al introduir qualsevol disquet s’ha de
passar obligatòriament per l’antivirus.
c) Cada ordinador està assignat a un grup d’alumnes, sempre utilitzaran el mateix i se’n faran responsables.
d) El ús de les impressores és exclusiu per a proves informàtiques, mai no s’utilitza per el lliurament de projectes.
1.4.4 Material.
a) L’alumne ha de portar
el ratolí amb connexió USB
1.5 TÈCNIQUES GRÀFIQUES
1.5.1 Normativa del funcionament
a) El/la professor/a responsable del grup d’alumnes que utilitzin l’aula
és qui vetlla pel compliment d’aquesta
normativa, pel manteniment del material de l’aula i comunica les deficiències o desperfectes al secretari/a.
b) L’alumnat que
utilitza l’aula es fa responsable
del bon ús de les instal·lacions, l’ordre i
el material de l’aula.
c) La possibilitat d’utilitzar els
materials de l’aula està supeditada
a la presència dels professors/es o al permís exprés dels mateixos/es sobre un
responsable que n’exerciti el
control.
1.5.2 Accés
a) L’aula de tècniques
gràfiques és d’ús exclusiu del curs
que estigui assignat al taulell d’horaris. Es
a dir, en cap moment es podrà accedir lliurement per part dels/les alumnes que
no tinguin classe.
b) Previ acord amb els/les professors/es, si aquests ho creguessin
convenient, i fent-se responsables del bon ús de les instal·lacions i l’ordre del material de l’aula, els/les alumnes podran quedar-s’hi a treballar a les hores de
descans i d’altres que estigui lliure
de necessitats de les programacions assignades aquest espai.
1.5.3 Ús de l’aula
a) L’ús del material,
de les eines i maquinari que pertanyen a l’aula,
és exclusiu per a realitzar matrius, proves i estampes que estiguin
contemplades dins de les unitats de programació dels mòduls en curs.
b) En els armaris es guarden totes les eines, els materials i l’utillatge comú de l’alumnat i del professorat.
c) En cap moment ni en cap concepte es podran cedir als alumnes en règim
de préstec o lloguer els materials de l’aula,
ni ser utilitzats per a realitzar altre mena de tasques que no
corresponguin a les programacions del curs o a les demandes de l’escola.
d)
Qualsevol tipus d’informació en relació al centre o a l’aula és col·locarà al suro.
1.5.4 Material
a) En finalitzar cada sessió el/la professor/a o responsable supervisarà l’estat en que és retorna el material
utilitzat i vetllarà perquè restin correctament endreçats.
b)
L’escola
no compra el material fungible (marcs, teles, emulsions,
tintes, papers, dissolvents,
...) pels alumnes,
però pot participar en la gestió i la compra d’aquest material, amb el
consentiment dels alumnes.
c) A principi de curs i en el seu desenvolupament, es demanarà a l’alumnat material didàctic fungible; cara a afavorir
la seva economia i a potenciar els conceptes de relacions grupals i socialització, es demanarà una
aportació econòmica que gestionarà el grup classe. El que no vulgui
participar-hi, el tindrà de comprar pel seu
compte.
d) El professor és també el responsable que es compleixin les normes de seguretat en riscos
laborals.
1.6 AULA D’IMPRESSIÓ DIGITAL
L’aula està destinada a
fer demostracions d’impressió digital des de les assignatures de qualsevol dels
estudis impartits i que contemplen aquest contingut en el seu currículum.
No es pot utilitzar
per a imprimir treballs de l’alumnat.
a) El professorat pot sol·licitar l’aula
mitjançant el full d’utilització de l’aula,
que serà a la sala del professorat destinat
a tal efecte. S’ha de fer constar el nom, l’assignatura, els estudis, el dia i
l’hora d’utilització amb una setmana
d’antelació com a mínim.
b) Per la seva utilització consergeria proporcionarà la clau al professorat.
c) El/la professor/a responsable del grup d’alumnes que utilitzin l’aula
és qui vetlla pel compliment d’aquesta
normativa, pel manteniment del material de l’aula i comunica les deficiències o desperfectes al responsable
d’aula i al secretari/a.
d) És obligació de l’alumnat que
utilitza l’aula utilitzar amb cura
els materials i respectar les instal·lacions.
e) L’escola aporta el
material fungible de l’aula per a
les demostracions del professorat. En cas de necessitats específiques s’ha de sol·licitar el material al
responsable de manteniment de l’aula.
f) Per a qualsevol altre ús s’ha de
sol·licitar a la direcció del centre i especificar el treball que s’hi vol
realitzar.
g) El professor responsable de manteniment de l’aula serà qui mantindrà vigent i al dia el material fungible i
no fungible, en col·laboració del coordinador d’informàtica
en el cas del material informàtic.
1.7 AULES I ESPAIS AMB MATERIAL COMPARTIT Accés a les aules
Per accedir a les aules cal demanar les claus a
consergeria i lliurar-les en acabar les classes. A l‟entrada de cada aula es
pot consultar el full de règim d’ocupació de l’aula.
Ús de les aules
a)
Les aules estan dotades de 15
ordinadors més l’ordinador PROFE i
un canó projector
b) No hi ha ratolins i els alumnes són responsables de portar el seu com a
material propi.
c) Al professor el centre li proporciona un ratolí particular
d) El professorat és responsable de l’ús
del material de l’aula durant
la classe.
e) Si en entrar o durant la classe es detecta alguna anomalia o
desperfecte cal comunicar-ho per fer possible la reparació:
·
En cas de funcionament informàtic:
emplenar el full d’incidències i
deixar-ho a la bústia destinada a tal efecte.
·
En cas d’altre material escolar: comunicar-ho al professorat encarregat
del manteniment de l’aula.
f) Al sortir de l’aula cal
comprovar que totes les CPU, monitors, escàners i projectors estan apagats.
g) Per entrar al ordinador de l’alumne
no hi ha contrasenya. El nom és usuari i la contrasenya en blanc.
h) Tots els ordinadors tenen accés a la carpeta compartida en l’escriptori.
1.8 TAQUILLES DE L’ALUMNAT
El Centre disposa de
taquilles per a l’alumnat, tant a les aules com als passadissos.
L’alumne
en
pot fer ús sol·licitant-ne una a principi de curs, tot dipositant una fiança
per la clau. La fiança li serà retornada en retornar la clau a fi de curs,
sempre que la taquilla estigui en bon l’estat.
A més d’aquestes aules o espais/taller
específics, les aules de classes teòriques de l’escola compten amb capacitat
per a més de 30 alumnes i tenen dotació d’ordinadors per als alumnes que no en
disposen, a més d’ordinador per al professor, amb connexió a internet i
projector amb pantalla de projecció per a les explicacions teòric-pràctiques i
la visualització d’exemples, treballs i referents.
Cal destacar l’existència d’altres
espais d’ús comú a la resta dels cicles impartits al centre i que tenen
especial rellevància al desenvolupament dels estudis de Fotografia, i ens
referim concretament a:
Biblioteca
L’espai de Biblioteca recull
bibliografia bàsica i específica de les especialitats d’arts plàstiques i
disseny que s’imparteixen a l’escola. És un espai de lectura i consulta que
també es fa servir com a aula de connexió a internet mitjançant taules amb un
parell d’ordinadors, servei de consulta i préstec i servei d’impressió en color
de treballs d’alumnes mitjançant l’ús d’una targeta i que suposa un servei de
reprografia alternatiu a la sala abans esmentada, més idònia per a impressions
fotogràfiques i no pas per a treballs teòrics i documents escrits.
Normativa del funcionament.
a)
La biblioteca del centre estarà
oberta tots els dies lectius, segons horari de principi de curs.
b)
Durant l’horari d’obertura de
la biblioteca sempre hi haurà un alumne becat a l’inici del curs escolar el cap d’estudis
establirà l’horari del
professorat responsable.
c)
Servei de préstec. S’establiran
les següents modalitats de préstec de llibres:
Préstec a alumnes
Tot préstec d’un llibre a un alumne o professor s’haurà d’anotar als fulls
de registre corresponents, on s’indicarà la data i hora de sortida, títol de l’exemplar,
nom de l’alumne i curs.
L´alumne haurà de deixar
el seu carnet escolar.
Hi ha dues possibilitats de préstec a alumnes:
Préstec diari:
Préstec De dilluns a divendres de 9 h.
a 14 h. i de 15:30 a 20:30h Devolució El
mateix dia del préstec abans de les 14h. i de les 20:30h. Préstec de cap de setmana:
Préstec Divendres de 9 h. a 14 h. i de
15:30 a 20:30h Devolució Dilluns
de 9 h. a 14 h. i de 15:30 a 20:30h
Préstec als professorat
Préstec De dilluns a
divendres de 9 h. a 14 h. i de 15:30 a 20:30h Devolució De dilluns a divendres
de 9 h. a 14 h. i de 15:30 a 20:30h Els préstecs als professors s’hauran d’anotar
al llibre de préstecs.
El llibre s’haurà de retornar als set dies lectius
posteriors al préstec. El professorat haurà de deixar el seu carnet de
professor.
La penalització per tres retards en el retorn d’un llibre
és un mes sense possibilitat de préstec El professorat pot excloure de préstec
alguns llibres durant una temporada en cas de ser necessaris per a la docència.
a) Els
llibres de nova adquisició hauran d’entregar-se al professor encarregat de la
biblioteca per al seu registre.
b) El/la
professor/a responsable de la biblioteca o l’alumne becari són els encarregats
de donar i tornar els llibres als prestatges corresponents, en cap cas l’alumne/a.
c) Els
armaris de la biblioteca han d’estar sempre tancats i el/la professor
responsable de la biblioteca o alumne becari són els encarregats de les claus.
Las claus dels armaris es troben a la consergeria.
d) L’alumne/a
que utilitza els llibres ha de retornar-los en el mateix estat en què els ha
trobat, el/la professor/a de guàrdia ha de comprovar-ho.
e) A l’ordinador
de la biblioteca hi ha un programa informàtic de gestió dels fons de la
biblioteca.
f) La
biblioteca és un lloc d’estudi i consulta. S’ha de estar en silenci. No s’hi
pot menjar ni beure. No és un aula/taller i per tant no es poden realitzar
treballs amb materials que puguin deteriorar els llibres o mobiliari de la
sala: pintures, eines de tall, pegament, i d’altres.
g) En cas de no haver el professor/a responsable de la
biblioteca o l’alumne becari encarregats de la biblioteca no hi haurà servei de
préstec, pot haver consulta sempre que el professor acompanyat es faci
responsable de la custòdia i manteniment els llibres, aplicant aquesta
normativa.k) A la biblioteca hi haurà arxivades les memòries dels Projectes
Finals presentats pels alumnes del centre. Les memòries estan excloses de
préstec. Els alumnes només poden consultar les memòries d‟una en una i sempre
sota la supervisió del responsable de la biblioteca o d‟un professor. També i
haurà un arxiu de les memòries en format PDF exclòs de préstec i consulta.
ALTRES RECURSOS:
· ORGANITZATIUS:
Sortides,
activitats, TIC...
Gairebé
totes les activitats es poden vehicular mitjançant el blog de classe,
des de comentaris de treballs entregats i seleccionats a aquest espai on line,
com ara comunicacions i espais de crítica tant als mateixos treballs entregats
i exposats com als referents exposats i comentats pel professor a articles
específics. Dins d’aquestes activitats s’hi inclouen les desenvolupades pel
departament de Fotografia i altres departaments, si es cau, de l’escola, com
ara xerrades de professionals, conferàncies, tallers, etc., que son
enregistrats per a la seva visualització a la xarxa i canals de la pròpia
escola i més extensament o concreta al blog-classe.
A part de les col·laboracions amb
entitats locals per a esdeveniments, exposicions o mostres temàtiques (amb el
centre d’art Tecla Sala, amb Foto
Colectània o amb altres escoles d’Art com
a Llotja -col·laboració amb projectes del cicle de disseny de moda- etc.)
l’escola desenvolupa anualment unes “Jornades Fora de Sèrie” plenes
d’activitats culturals i artístiques, tallers, seminaris i conferències. Com és
fàcil deduir, també es procura l’assistència dels alumnes a cites ineludibles
com la Primavera Fotogràfica, Foto Press, exposicions d’autors reconeguts o
emergents, exposicions col·lectives i cobriment fotogràfic d’altres events
relacionats amb el mon de l’art i el disseny que suposi la visita d’alumnes
d’altres cicles formatius de l’escola.
-Agrupament
alumnes
Donat que l’afluència d’alumnes a aquest
cicle és significativa però no massiva, amb grups no molt més nombrosa de la
vintena d’alumnes per grup, és possible gestionar sense excessius problemes les
qüestions relatives a la gestió de l’espai i del temps quant a les matèries
teòriques però cal remarcar que la Fotografia és matèria comuna a la resta de
cicles formatius i estudis de grau impartits a l’escola i que, per tant, cal
tenir cura de la gestió dels mòduls que requereixen de l’ús dels espais i
tallers d’ús específic, com els platós i laboratoris. És per això que es
procura concentrar a 1er curs, les pràctiques amb tècniques analògiques i, per
tant, l’ús i accés al laboratori, i també es procura centrar les pràctiques de
fotometria amb llum contínua i llum natural, per tal de donar prioritat als
grups de tècnica fotogràfica de segon dels platós de llum de flaix d’estudi on
es concentren les activitats pràctiques més encaminades a la gestió del flux de
treball professional:
-Espai / Temps
Com veiem, doncs, tot i què normalment
els espais utilitzats i el temps disposat per a les activitats no son problemàtics,
hem de tenir en compte que no sempre es així, si més no puntualment, com ara en
demanar certes pràctiques que exigeixen o al menys recomanen l’ús d’espais
específics com el plató de llum discontínua o el laboratori, o potser el taller
de gravat en cas de enllestir treballs de fotogravat o serigrafia que puguin
completar els coneixements tècnics i procedimentals dels alumnes. Les preses
fotogràfiques de primer curs impliquen el control de l’exposició amb llum
contínua i natural, per tant, sempre que el temps ho permeti, es faran a
l’exterior de l’escola, evitant els espais reduïts dels platós de llum contínua
on procurarem treballar amb grups inferiors sempre a 8 alumnes i procurant que
mentre un grup enllesteix una pràctica a un plató i una altre a l’altre, la
resta faci altres tipus de feines a l’aula teòrica. A segon, la tècnica
fotogràfica és un seguit de continguts teòric pràctics, que exigeixen moltes
explicacions teòriques però més temps d’aplicació pràctica i d’exercicis
pràctics als platós de llum d’estudi. Moltes explicacions es poden desenvolupar
a plató amb grups no massa superiors al 20 alumnes, però els treballs pràctics
s’hauran de portar a terme amb grups d’alumnes no superiors a 6 a cada àrea de
treball dels esmentats platós, per la qual cosa és recomanable avançar
explicacions teòriques o de pràctiques d’edició digital a l’aula mentre grups
seleccionats per torns d’alumnes es reparteixen en els platós disponibles. Cal
tenir això en compte amb el cap d’estudis i el coordinador pedagògic en
començar el curs per tal que els horaris de tècnica fotogràfica de segon no
tinguin coincidències conflictives amb amb els horaris de fotografia comuna
d’altres cicles.
· DIDÀCTICS (biblioteca, blog,
bibliografia, webgrafia -recursos de xarxa-, referents...)
Com dèiem a l’apartat de metodologia
emprada i al d’espais expositius i recursos, hem trobat un suport valuós en la
gestió de mostres i continguts on line a l’esmentat blog-classe. Aquest espai
és assequible des de qualsevol lloc de l’escola o fora de l’escola, per a
consulta i comentaris, preguntes i consultes, tot i que l’aula acostuma ser
suficient si l’assistència es desenvolupa amb normalitat. Donat, però, que els
alumnes freqüentment tenen obligacions laborals fora de l’escola, ajuda sens dubte
a que disposin amb certa immediatesa de les activitats i continguts
desenvolupats a l’aula o al plató. Aquest espai compartit serveix també com a
espai de visualització de treballs d’alumnes per a la seva discussió crítica
dins i fora de l’aula, o per al seu visionat immediat durant els exercicis
pràctics com a exemple o referent d’allò que han de fer, cosa a la qual es
solen acostumar a fer des dels seus propis dispositius mòbils.
· MATERIALS
No cal especificar que es procura que
els alumnes disposin dels seus propis dispositius, com càmeres fotogràfiques
digitals o analògiques i ordinadors portàtils, així com els estris i suports
necessaris (flaixos de reportatge, trípodes...) però l’escola ofereix l’oportunitat de accedir a
qualsevol d’aquests elements en cas que l’alumne no en disposi, mitjançant un
estoc de material fotogràfic. Tot i això, s’informa a l’alumne que es matricula
que és pertinent que disposi de la seva pròpia DSRL i del seu propi ordinador
portàtil, i que caldria que es fes la idea d’una certa inversió en diferents
òptiques fotogràfiques per facilitar l’optimització de recursos de l’escola,
que compta evidentment amb un pressupost limitat.
Tal i com hem especificat més amunt, a
més dels espais d’us específics i les seves instal·lacions, cal tenir en compte
la dotació d’equipament que ens porta des de lluminàries fins a peus de focus,
trípodes, pantògrafs, flaixos, exposímetres, cables i cèl·lules de
sincronització amb flaixos, jocs de flaixos portàtils, càmeres, òptiques,
làmpades i material fungible coma a bateries, piles, paper de fons, etc. Per
donar només una idea aproximativa, oferim l’inventari d’un dels tres platós de
llum d’estudi (discontínua/flaix):
Material
d’instal·lació permanent:
Material
per a posible reposició
Material a disposició als armaris del
plató:
Considerem que tenim les habilitats i
coneixements necessaris per oferir un model clar i alhora suggerent a l’alumne,
que sovint necessita no només de demostracions pràctiques de l’aplicació de les
tècniques precises a les pràctiques, sinó també de les seves intencions
expressives i estètiques, a més d’oferir una esquematització precisa i alhora
flexible del seu desenvolupament, presa de referents, exemples, continguts
tècnics i teòrics i objectius de les esmentades pràctiques. Quant a la
qualificació acadèmica exigida, la mínima de la qual és precisament el títol
del cicle formatiu de grau superior en Fotografia al que opten els alumnes,
comptem amb l’equivalent d’un grau, concretament la llicenciatura en Belles
Arts en l’Especialitat d’Imatge, en la qual també estem doctorats. La nostra
dedicació a diferents camps artístics (disseny gràfic, publicitat,
il·lustració, còmic, cinema, escenografia...) ens proporciona una certa
experiència i visió de conjunt d’allò rellevant en diferents disciplines dels
oficis artístics, en tots els quals la fotografia exerceix una important tasca
documental i expressiva. La nostra experiència docent també ens atorga una
certa credibilitat i recursos expositius i didàctics.
La cooperació amb la resta de professors
del centre sempre és enriquidora, i no només amb els companys de fotografia,
sinó molt especialment amb els de dibuix artístic, mitjans audiovisuals i
informàtics i processos d’impressió i reproducció. La seva vàlua i aportacions
no tenen preu, sobretot quant al desenvolupament d’activitats compartides,
transversals o mixtes. És molt important també la crida a docents, formadors i
professionals externs que ajudin a refrescar el dia a dia a l’escola i
connectin l’alumnat amb el món exterior més vinculat amb la realitat
professional del món editorial, artístic, publicitari, etc.
en el següent post:
No hay comentarios:
Publicar un comentario