TÈCNICA
FOTOGRÀFICA I 1er Curs UF 5 UPs i Activitats d’aprenentatge
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 5 Percepció visual i Òptica Fotogràfica l
|
ECTS
2
|
Curs
1er
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol
5.1
Percepció visual i Òptica Fotogràfica l.
Flaix Portàtil: Aplicacions
|
Hores
60
|
Lectives
36’5
|
No
presencials 23’5
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 5.1.1 Funcionament
del flaix de reportatge
|
Hores 29
|
Lectives 19
|
No presencials 10
|
||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fedez. Alborés
|
||
Objectius
Reafirmar
la comprensió de les propietats físiques de la llum i les seves aplicacions
fotogràfiques
-Conèixer
les característiques dels diferents tipus de fonts de llum
-Analitzar
l’escena i interpretar les dades fotomètriques i de l’histograma del control
d’exposició
-Experimentar
amb els mecanismes de la càmera per al control de la imatge
-Comprendre
els principis de la il·luminació
-Conèixer
tècnicament i fer servir els moduladors de la llum
-Il·luminar
una escena i modelar i adequar la llum disponible
-Fer
servir el flaix portàtil com a recolzament de la il·luminació amb llum
natural
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Analitza la base
científica i tecnològica de la fotografia
Estudia el fet
fotogràfic des d’aspectes científics i mecànics
Té una idea completa
i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials
i equips fotogràfics
Comprèn
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia
Comprèn
les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix
els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre
d’imatges
Comprèn
el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
|
||
Continguts
Principis
físics. La llum i l'òptica.
Lleis
que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment
|
||
Descripció de l’activitat:
Fonaments del flaix:
Adquirir
coneixements teòrics que possibiliten el maneig correcte del flaix.
Establir les possibilitats d’abast
d’un flaix de reportatge a partir de les especificacions tècniques.
Definir
els diferents modes de funcionament (Manual, Automàtic i TTL).
Adaptar
el mode de funcionament a les necessitats de la situació.
Identificar
els accessoris d’un flaix de reportatge i quina és la seva utilitat.
Descriure
les tècniques de flaix com a llum principal i en combinació de la llum contínua.
Adquirir
el lèxic adequat de les parts, modes, funcionament, accessoris... del flaix.
Utilitzar
de manera introductòria el flaix de reportatge.
Utilitzar
el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar
de les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir
criteris d’adequació en l’aplicació del flaix
Utilitzar
el flaix de reportatge en contrallums.
Utilitzar
el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar
les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir
criteris per l’aplicació adequada del flaix.
Identificar
escenes en contrallum d’alt contrast.
Utilitzar
el flaix de reportatge en contrallums.
Equilibrar
i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.
Identificació
d’escenes d’alt contrast d’il·luminació.
Utilització
del flaix de reportatge per disminuir el contrast d’il·luminació.
Equilibrar
i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.
Selecció de
les preses obtingudes en format PDF explicatiu amb breus texts de caire
tècnic i didàctic.
A les
memòries en PDF hauran de constar els noms dels participants i la seva funció
a l’obtenció de cada presa, havent de realitzar cadascú al menys un de cada
exemple demanat per a cada circumstància
Les
esmentades memòries s’hauràn de presentar abans de la data d’inici de
l’activitat següent, sense obtenir nota superior a l’apte en cas de superar
aquest termini. Per pujar nota, o en cas de no haver presentat en aquest
termini, s’haurà de presentar individualment abans de la data d’entrega de
l’avaluació final.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Es dedicarà
un màxim de dues sessions (6h) per a les explicacions teòriques amb projecció
d’exemples i explicacions teòric-pràctiques al plató de llum natural o a
espais interiors o exteriors del centre depenent de les condicions
meteorològiques.
Els alumnes
hauran d’optimitzar el temps dedicat a les sortides en grup (màxim una sessió
(3h) per a la realització de les presses. El temps restant l’hauran
d’administrar de l’horari no lectiu del que també disposaran per a l’edició
de les imatges per a la seva inclusió a la memòria escrita.
|
||
Recursos i materials
específics:
-Càmera
fotogràfica
-Flaix
portàtil
-Tripode
(opcional, recomanable)
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals
i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet
del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels
continguts i activitats del curs
-Aula
amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i
pantalla de projecció.
-Càmeres
fotogràfiques DSLR amb flaixos portàtils compatibles per a alumnes que
eventualment no en disposen.
-Trípodes
per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Accesoris
(reflectors)
-Kits
de flaixos autònoms de reportatge amb suports, reflectors i difusors. Flaixos
d’acoplament a càmera per a alumnes que no en disposin
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Langford,
M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
VVAA.:
“La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.
Prakel, David. Exposición.
Ed. Blume
Prakel, David. Iluminación. Sin
miedo al flash. Ed. Blume
|
||
Avaluació:
La
prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la
nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació
d’aquestes als objectius de l’exercici
· Ponderació
-Resultats
de la prova escrita (20%)
-Presentació
en els terminis fixats.
-Utilització
de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Organització
del material realitzat.
-
Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es
valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el
debat.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
Criteris d’avaluació
específics
-Adaptació
al plantejament de la proposta.
-Assimilació
dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau
de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de
l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament)
-Grau
de comprensió de la velocitat de sincronització i del Nombre Guia
-Grau
de control de les diferents fonts de llum directa o reflectida que afecten
l’escena
-Es
valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar
amb claredat allò que es demana.
-Es
valorarà especialment la interrelació de continguts amb altres mòduls del
cicle
-Es
valorarà que l’alumne relacioni i apliqui a l’explicació escrita de
l’exercici els coneixements adquirits en les UFs 1 i 3
· Recuperació
Prova escrita.(20%)
La
prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la
nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació
d’aquestes als objectius de l’exercici.
És
obligada la seva recuperació i l’entrega de les activitats no presentades
abns del termini marcat per a l’avaluació final
|
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol 5 Percepció visual i Òptica Fotogràfica l
|
ECTS
2
|
ECTS
2
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 5.1 Percepció visual i Òptica Fotogràfica l.
Flaix Portàtil: Aplicacions
|
Hores
60
|
Hores
60
|
No
presencials
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 5.1.2 Fotografia amb flaix de
reportatge
|
Hores 31
|
Lectives 17’5
|
No presencials 13’5
|
||
Professorat Mestre de Taller de Fotografia i Processos
de Reproducció (808) Manuel A. Fedez. Alborés
|
||
Objectius
-Reafirmar
la comprensió de les propietats físiques de la llum i les seves aplicacions
fotogràfiques
-Conèixer
les carecterístiques dels diferents tipus de fonts de llum
-Analitzar
l’escena i interpretar les dades fotomètriques i de l’histograma del control
d’exposició
-Experimentar
amb els mecanismes de la càmera per al control de la imatge
-Comprendre
els principis de la il·luminació
-Conèixer
tècnicament i fer servir els moduladors de la llum
-Il·luminar
una escena i modelar i adequar la llum disponible
-Fer
servir el flaix portàtil com a recolzament de la il·luminació amb llum
natural
-Utilitzar
expressivament i personal el flaix portàtil
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Analitza
la base científica i tecnològica de la fotografia.
Estudia
el fet fotogràfic des d’aspectes científics i mecànics
Té
una idea completa i identifica les especificacions tècniques dels materials i
equips fotogràfics
Comprèn
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia.
Comprèn
les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix
els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i
registre d’imatges.
Comprèn
el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics
|
||
Continguts
Principis
físics. La llum i l'òptica.
Lleis
que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment
|
||
Descripció de l’activitat:
Utilitzar
de manera introductòria el flaix de reportatge.
Utilitzar
el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar
de les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir
criteris d’adequació en l’aplicació del flaix.
Utilitzar
el flaix de reportatge en contrallums.
Utilitzar
el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar
les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir
criteris per l’aplicació adequada del flaix.
Identificar
escenes en contrallum d’alt contrast.
Utilitzar
el flaix de reportatge en contrallums.
Equilibrar
i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.
Identificació
d’escenes d’alt contrast d’il·luminació.
Utilització
del flaix de reportatge per disminuir el contrast d’il·luminació.
Equilibrar
i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.
Escollir un esdeveniment o
acte públic o privat per el seu enregistrament documental
Planificar
l’obtenció del material necessari i organitzar el treball en grup.
Seguiment
d’una classe teòrica introductòria com a encàrrec dels condicionants
informatius i estètics que pretenem per al reportatge amb suggerències i
intercanvi d’idees.
Les
esmentades memòries s’hauràn de presentar abans de la data d’inici de
l’activitat següent, sense obtenir nota superior a l’apte en cas de superar
aquest termini. Per pujar nota, o en cas de no haver presentat en aquest
termini, s’haurà de presentar individualment abans de la data d’entrega de
l’avaluació final.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Es dedicarà
un màxim d’na sessió (3h) per a les explicacions teòriques amb suggeriments per
a les diferents propostes de reportatges i planificació del treball, amb
participació de tot el grup-classe.
|
||
Recursos i materials específics:
-Càmera
fotogràfica
-Flaix
portàtil
-Tripode
(opcional, recomanable)
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals
i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet
del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels
continguts i activitats del curs
-Aula
amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i
pantalla de projecció.
-Càmeres
fotogràfiques DSLR amb flaixos portàtils compatibles per a alumnes que
eventualment no en disposen.
-Trípodes
per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Accesoris
(reflectors)
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Prakel, David. Exposición.
Ed. Blume
Prakel, David. Iluminación. Sin miedo al flash. Ed. Blume
|
||
Avaluació:
La
prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la
nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació
d’aquestes als objectius de l’exercici
· Ponderació
-Resultats
de la prova escrita (20%)
-Presentació
en els terminis fixats.
-Utilització
de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Organització
del material realitzat.
-
Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es
valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el
debat.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
Criteris d’avaluació
específics
-Adaptació
al plantejament de la proposta.
-Asimilació
dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau
de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de
l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament)
-Grau
de comprensió de la velocitat de sincronització i del Nombre Guia
-Grau
de control de les diferents fonts de llum directa o reflectida que afecten
l’escena
-Es
valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar
amb claredat allò que es demana.
-Es
valorarà especialment la interrelació de continguts amb altres mòduls del
cicle
-Es
valorarà que l’alumne relacioni i apliqui a l’explicació escrita de
l’exercici els coneixements adquirits en les UFs 1 i 3
· Recuperació
Prova escrita.(20%)
La
prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la
nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació
d’aquestes als objectius de l’exercici.
· És obligada la seva recuperació i l’entrega de les activitats no presentades abns del termini marcat per a l’avaluació final |
No hay comentarios:
Publicar un comentario