Páginas

domingo, 10 de mayo de 2020

TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (CFGS Fotografia 1er Curs) UF 5 UPs i Activitats d’aprenentatge




TÈCNICA FOTOGRÀFICA I 1er Curs UF 5 UPs i Activitats d’aprenentatge

CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 5  Percepció visual i Òptica Fotogràfica l
ECTS 2
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol
5.1  Percepció visual i Òptica Fotogràfica l. Flaix Portàtil: Aplicacions
Hores 60
Lectives 36’5
No presencials 23’5
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 5.1.1  Funcionament del flaix de reportatge
Hores 29
Lectives 19
No presencials 10
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fedez. Alborés
Objectius
Reafirmar la comprensió de les propietats físiques de la llum i les seves aplicacions fotogràfiques
-Conèixer les característiques dels diferents tipus de fonts de llum
-Analitzar l’escena i interpretar les dades fotomètriques i de l’histograma del control d’exposició
-Experimentar amb els mecanismes de la càmera per al control de la imatge
-Comprendre els principis de la il·luminació
-Conèixer tècnicament i fer servir els moduladors de la llum
-Il·luminar una escena i modelar i adequar la llum disponible
-Fer servir el flaix portàtil com a recolzament de la il·luminació amb llum natural
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Resultats de l’aprenentatge

Analitza la base científica i tecnològica de la fotografia
Estudia el fet fotogràfic des d’aspectes científics i mecànics
Té una idea completa i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Comprèn les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre d’imatges
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.

Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.

Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment

Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Percepció visual i Òptica Fotogràfica l. Flaix Portàtil: Aplicacions. Funcionament del flaix de reportatge. Establir relacions entre fotometria bàsica i òptica fotogràfica.
  • Condicionants
Fonaments del flaix:
Adquirir coneixements teòrics que possibiliten el maneig correcte del flaix.
Establir les possibilitats d’abast d’un flaix de reportatge a partir de les especificacions tècniques.
Definir els diferents modes de funcionament (Manual, Automàtic i TTL).
Adaptar el mode de funcionament a les necessitats de la situació.
Identificar els accessoris d’un flaix de reportatge i quina és la seva utilitat.
Descriure les tècniques de flaix com a llum principal i en combinació de la llum contínua.
Adquirir el lèxic adequat de les parts, modes, funcionament, accessoris... del flaix.

  • Pautes de treball
Utilitzar de manera introductòria el flaix de reportatge.
Utilitzar el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar de les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir criteris d’adequació en l’aplicació del flaix
  • Procés de treball:
  • Formar equips de treball no superiors a tres alumnes amb flaixos de reportatge incorporats a càmera i autònoms amb suports, fent servir si es cau reflectors i altres equipaments com a difusors. L’activitat es realitzarà en principi en espais exteriors amb zones de llum, ombra i penombra, com ara parcs amb arbrat i vegetació. S’aceptarà opcionalment que el treball es faci individualment amb a tenció a la diversitat per alumnes amb horaris incompatibles, però en principi es programarà la sortida en horari lectiu.

Utilitzar el flaix de reportatge en contrallums.
Utilitzar el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir criteris per l’aplicació adequada del flaix.
Identificar escenes en contrallum d’alt contrast.
Utilitzar el flaix de reportatge en contrallums.
Equilibrar i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.
Identificació d’escenes d’alt contrast d’il·luminació.
Utilització del flaix de reportatge per disminuir el contrast d’il·luminació.
Equilibrar i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.

  • Forma de presentació:
Selecció de les preses obtingudes en format PDF explicatiu amb breus texts de caire tècnic i didàctic.
A les memòries en PDF hauran de constar els noms dels participants i la seva funció a l’obtenció de cada presa, havent de realitzar cadascú al menys un de cada exemple demanat per a cada circumstància
  • Lliuraments parcials i final
Les esmentades memòries s’hauràn de presentar abans de la data d’inici de l’activitat següent, sense obtenir nota superior a l’apte en cas de superar aquest termini. Per pujar nota, o en cas de no haver presentat en aquest termini, s’haurà de presentar individualment abans de la data d’entrega de l’avaluació final.
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
Es dedicarà un màxim de dues sessions (6h) per a les explicacions teòriques amb projecció d’exemples i explicacions teòric-pràctiques al plató de llum natural o a espais interiors o exteriors del centre depenent de les condicions meteorològiques.
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Els alumnes hauran d’optimitzar el temps dedicat a les sortides en grup (màxim una sessió (3h) per a la realització de les presses. El temps restant l’hauran d’administrar de l’horari no lectiu del que també disposaran per a l’edició de les imatges per a la seva inclusió a la memòria escrita.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
-Càmera fotogràfica
-Flaix portàtil
-Tripode (opcional, recomanable)
  • Espais i recursos del centre
-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR amb flaixos portàtils compatibles per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Trípodes per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Accesoris (reflectors)
-Kits de flaixos autònoms de reportatge amb suports, reflectors i difusors. Flaixos d’acoplament a càmera per a alumnes que no en disposin
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Langford, M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
VVAA.: “La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.

  • Existent recomanada
Prakel, David. Exposición. Ed. Blume
Prakel, David. Iluminación. Sin miedo al flash. Ed. Blume

Avaluació:

La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici

·        Ponderació

-Resultats de la prova escrita (20%)
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

Criteris d’avaluació específics
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Assimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament)
-Grau de comprensió de la velocitat de sincronització i del Nombre Guia
-Grau de control de les diferents fonts de llum directa o reflectida que afecten l’escena
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
-Es valorarà especialment la interrelació de continguts amb altres mòduls del cicle
-Es valorarà que l’alumne relacioni i apliqui a l’explicació escrita de l’exercici els coneixements adquirits en les UFs 1 i 3

·        Recuperació

Prova escrita.(20%)
La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici.
És obligada la seva recuperació i l’entrega de les activitats no presentades abns del termini marcat per a l’avaluació final


CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 5  Percepció visual i Òptica Fotogràfica l
ECTS 2
ECTS 2
Unitat de programació:
Nº / Títol 5.1  Percepció visual i Òptica Fotogràfica l. Flaix Portàtil: Aplicacions
Hores 60
Hores 60
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 5.1.2  Fotografia amb flaix de reportatge
Hores 31
Lectives 17’5
No presencials 13’5
Professorat  Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fedez. Alborés
Objectius
-Reafirmar la comprensió de les propietats físiques de la llum i les seves aplicacions fotogràfiques
-Conèixer les carecterístiques dels diferents tipus de fonts de llum
-Analitzar l’escena i interpretar les dades fotomètriques i de l’histograma del control d’exposició
-Experimentar amb els mecanismes de la càmera per al control de la imatge
-Comprendre els principis de la il·luminació
-Conèixer tècnicament i fer servir els moduladors de la llum
-Il·luminar una escena i modelar i adequar la llum disponible
-Fer servir el flaix portàtil com a recolzament de la il·luminació amb llum natural
-Utilitzar expressivament i personal el flaix portàtil
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Resultats de l’aprenentatge
Analitza la base científica i tecnològica de la fotografia.
Estudia el fet fotogràfic des d’aspectes científics i mecànics
Té una idea completa i identifica les especificacions tècniques dels materials i equips fotogràfics

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Comprèn les diferents possibilitats òptiques de percepció i captació de la imatge
Estableix els fenòmens físic-químics que intervenen en un sistema de captació i registre d’imatges.
Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics
Continguts
Principis físics. La llum i l'òptica.
Lleis que intervenen directament en el fet fotogràfic.
Les càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i manteniment
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Fotografia amb flaix de reportatge. Aplicació de les pautes apreses a la pràctica precedent en l’enregistrament documental d’un esdeveniment
  • Condicionants
Utilitzar de manera introductòria el flaix de reportatge.
Utilitzar el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar de les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir criteris d’adequació en l’aplicació del flaix.

  • Pautes de treball
Utilitzar el flaix de reportatge en contrallums.
Utilitzar el flaix per disminuir el contrast de l’escena.
Identificar les característiques formals que proporciona diferents usos del flaix.
Adquirir criteris per l’aplicació adequada del flaix.
Identificar escenes en contrallum d’alt contrast.
Utilitzar el flaix de reportatge en contrallums.
Equilibrar i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.
Identificació d’escenes d’alt contrast d’il·luminació.
Utilització del flaix de reportatge per disminuir el contrast d’il·luminació.
Equilibrar i ponderar la llum entre fons i figura utilitzant el flaix.


  • Procés de treball
Escollir un esdeveniment o acte públic o privat per el seu enregistrament documental
Planificar l’obtenció del material necessari i organitzar el treball en grup.
Seguiment d’una classe teòrica introductòria com a encàrrec dels condicionants informatius i estètics que pretenem per al reportatge amb suggerències i intercanvi d’idees.
  • Formar equips de treball no superiors a tres alumnes amb flaixos de reportatge incorporats a càmera i autònoms amb suports, fent servir si es cau reflectors i altres equipaments com a difusors. L’activitat es realitzarà en principi en espais urbans públics o privats on es desenvolupin esdeveniments o events esportius o artístics, públics o privats on es potenciarà làtenció sobre el factor humà, els protagonistes i assistents. S’aceptarà opcionalment que el treball es faci individualment amb a tenció a la diversitat per alumnes amb horaris incompatibles, però en principi es programarà la sortida en horari lectiu.
  • Selecció i classificació de les imatges obtingudes com a il·lustració dels paràmetres establerts a l’activitat precedent per a la seva inclusió a la memòria en format PDF.

  • Forma de presentació: memòria en PDF amb la selecció d’imatges escollides amb caire didàctic i tècnic (pautes anàlogues a l’activitat precedent)
  • Lliuraments parcials i final
Les esmentades memòries s’hauràn de presentar abans de la data d’inici de l’activitat següent, sense obtenir nota superior a l’apte en cas de superar aquest termini. Per pujar nota, o en cas de no haver presentat en aquest termini, s’haurà de presentar individualment abans de la data d’entrega de l’avaluació final.
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
Es dedicarà un màxim d’na sessió (3h) per a les explicacions teòriques amb suggeriments per a les diferents propostes de reportatges i planificació del treball, amb participació de tot el grup-classe.
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
  • Els alumnes hauran d’optimitzar el temps dedicat a les sortides en grup (màxim una sessió (3h) per a la realització de les presses. El temps restant l’hauran d’administrar de l’horari no lectiu del que també disposaran per a l’edició de les imatges per a la seva inclusió a la memòria escrita.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
-Càmera fotogràfica
-Flaix portàtil
-Tripode (opcional, recomanable)
  • Espais i recursos del centre
-Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR amb flaixos portàtils compatibles per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Trípodes per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Accesoris (reflectors)
  • -Kits de flaixos autònoms de reportatge amb suports, reflectors i difusors. Flaixos d’acoplament a càmera per a alumnes que no en disposin
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Prakel, David. Exposición. Ed. Blume
Prakel, David. Iluminación.  Sin miedo al flash. Ed. Blume

  • Existent recomanada

Avaluació:

La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici

·        Ponderació

-Resultats de la prova escrita (20%)
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

Criteris d’avaluació específics
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament)
-Grau de comprensió de la velocitat de sincronització i del Nombre Guia
-Grau de control de les diferents fonts de llum directa o reflectida que afecten l’escena
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar amb claredat allò que es demana.
-Es valorarà especialment la interrelació de continguts amb altres mòduls del cicle
-Es valorarà que l’alumne relacioni i apliqui a l’explicació escrita de l’exercici els coneixements adquirits en les UFs 1 i 3

·        Recuperació

Prova escrita.(20%)
La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici.

·        És obligada la seva recuperació i l’entrega de les activitats no presentades abns del termini marcat per a l’avaluació final

No hay comentarios:

Publicar un comentario