Páginas

FOTO-PERIODISME. HISTORIA DEL REPORTATGE GRÀFIC.

  

Conrad Schumann saltant una tanca de filferro de pues durant la construcció del mur de Berlín., per Peter Leibing

HISTÒRIA FOTO. MOMENTS DECISSIUS.

ANOTACIONS FOTO.

REPORTATGE. EVOLUCIÓ HISTÒRICA.

Els primers reporters fotogràfics van ser encarregats de fotografiar esdeveniments i llocs per servir de model a artistes i gravadors.

El Fotoperiodisme va néixer quan una imatge o una foto van ser suficients per explicar una història

PIONERS EXEMPLARS

 

 

JULES ITIER

 

 

 

Present al Tractat dels 100 anys entre França i Xina. Primer reporter gràfic sense proposar-s’ho.

 

Jules Alphonse Eugène Itier (1802–77) Inspector de duanes francès i daguerreotipista amateur. Entre 1842 i 1843 va viatjar al Senegal, Guadalupe i l'Índia, on va realitzar diversos daguerreotips precoços.

Tot i que el daguerrototip va arribar a la Xina en les etapes posteriors de la Primera Guerra de l'Opi, els daguerreotips de Itier són les primeres fotografies conservades de la Xina.

El desembre de 1843, Itier va ser enviat a acompanyar Théodore de Lagrené en el seu viatge a la Xina, on va ser enviat per Louis Philippe per concloure un tractat comercial. A la Xina, Itier va documentar la conclusió del tractat de Whampoa i va realitzar diversos daguerreotips de xinesos i paisatges a la regió de Guangdong.

Al seu retorn a França, Itier va escriure un extens llibre de viatges a la Xina.

ROGER FENTON

 

 

 

A causa de la grandària i la naturalesa feixuga del seu equip fotogràfic, Fenton es va limitar a escollir motius. Com que el material fotogràfic de la seva època necessitava llargues exposicions, només va ser capaç de produir imatges d'objectes estacionaris, sobretot representats; va evitar fer fotos de soldats morts, ferits o mutilats. Però també va fotografiar el paisatge, incloent-hi una zona propera a on va tenir lloc la càrrega de la Brigada lleugera, que es va fer famós en el poema de Tennyson. En cartes els soldats de casa havien anomenat la vall original "La vall de la mort", i el poema de Tennyson utilitzava la mateixa frase, de manera que quan el setembre de 1855 Thomas Agnew va posar la imatge en mostra, com una de les onze titulades col·lectivament Panorama de la Meseta. de Sebastopol en Eleven Parts en una exposició de Londres, va agafar l'epítet de la tropa, i Tennyson, la va expandir com a "La vall de l'ombra de la mort" amb la seva evocació deliberada del salm 23 i la va assignar a la peça; no és la ubicació de la famosa càrrega, que va tenir lloc en una llarga i ampla vall a diverses milles al sud-est

Guerra de Crimea (Enviat de la Reina Victòria)

 (28 de març de 1819 - 8 d'agost de 1869) fotògraf britànic, conegut com un dels primers fotògrafs de guerra.

 

 

És probable que a la tardor de 1854, a mesura que la guerra de Crimea cridés l’atenció del públic britànic, alguns amics i mecenes poderosos –entre ells el príncep Albert i el duc de Newcastle, secretari d’estat de guerra– van instar a Fenton a anar a Crimea a registrar els esdeveniments. L'editor d'impressió londinenc Thomas Agnew & Sons es va convertir en el seu patrocinador comercial. Les fotografies resultants podrien haver estat pensades per compensar la impopularitat general de la guerra entre els britànics i contrarestar els informes puntuals del corresponsal William Howard Russell del The Times; les fotografies es podrien convertir en blocs de fusta i publicat als menys crítics Illustrated London News. Va començar a bord del HMS Hecla a febrer, va aterrar a Balaklava el 8 de març i va romandre allà fins al 22 de juny. Fenton va prendre Marcus Sparling com el seu ajudant de fotografia, un servent conegut com William i una gran furgoneta equipada per cavalls.

 

Malgrat les altes temperatures de l’estiu, trencant diverses costelles a la tardor, patint còlera i també deprimit a la carnisseria en què va presenciar Sevastopol, en tot Fenton va aconseguir fer més de 350 negatius de gran format. Aviat es va exhibir una exposició de 312 estampes a Londres i a diversos llocs de tot el país durant els mesos següents. Fenton també els va mostrar a la reina Victòria i al príncep Albert i també a l’emperador Napoleó III a París. No obstant això, les vendes no van ser tan bones com s’esperava.

 

Fenton va néixer en una família de comerciants de Lancashire. Després de llicenciar-se a Londres amb una llicenciatura en arts, es va interessar per la pintura i més tard va desenvolupar un gran interès per la nova tecnologia de la fotografia després de veure primers exemples a The Great Exhibition el 1851. Al cap d'un any va començar a exposar les seves pròpies fotografies. Es va convertir en un fotògraf britànic líder i instrumental per fundar la Photographic Society (més tard la Royal Photographic Society).

 

El 1854 se li va encarregar documentar els fets ocorreguts a Crimea, on es va allistar en un grup reduït de fotògrafs per produir imatges de les etapes finals de la guerra de Crimea.

 

El 1840 Fenton es va graduar amb una llicenciatura en arts de primer nivell per la Universitat de Londres, estudiant anglès, matemàtiques, grec i llatí. El 1841, va començar a estudiar dret a la University College de Londres, evidentment esporàdicament, ja que no va obtenir la qualificació d'advocat fins al 1847, en part perquè s'havia interessat a aprendre a ser pintor. A Yorkshire, el 1843, Fenton es va casar amb Grace Elizabeth Maynard, probablement després del seu primer viatge a París (el seu passaport va ser emès el 1842), on pot haver estudiat pintura a l'estudi de Paul Delaroche. Quan es va inscriure com a copista al Louvre el 1844 va nomenar el seu professor com a pintor d'història i retratista Michel Martin Drolling, que va ensenyar a l'École nationale supérieure des Beaux-Arts, però el nom de Fenton no apareix als registres escolars. Cap al 1847, Fenton havia tornat a Londres, on va continuar estudiant pintura sota la tutela del pintor d'història Charles Lucy, que es va convertir en el seu amic i amb qui, a partir del 1850, va servir al consell de la North London School of Drawing and Modeling. El 1849, 1850 i 1851 va exposar pintures a les exposicions anuals de la Royal Academy.

 

Fenton va visitar la Great Exhibition a Hyde Park a Londres el 1851 i va quedar impressionat per la fotografia que hi havia exposada. Després va visitar París per conèixer el procés de calotip de paper encerat, molt probablement de Gustave Le Gray, que havia modificat els mètodes emprats per William Henry Fox Talbot, el seu inventor. El 1852 tenia fotografies exposades a Gran Bretanya i viatjà a Kíev, Moscou i Sant Petersburg, i també fotografiava vistes i arquitectura al voltant de Gran Bretanya. La seva convocatòria publicada per a la creació d’una societat fotogràfica va respondre el 1853 amb la creació de la Photographic Society, amb Fenton com a fundador i primer secretari. Més tard es va convertir en la Royal Photographic Society sota el patrocini del príncep Albert.

1850s

Finals s. XIX / inicis s. XX

Finals s. XIX

1850s

1860s

1870s

 

GRAN PREOCUPACIÓ FORMAL (COMPOSITIVA)

Paisatgistes pioners

 

Foto Reportatge

 

Foto Documental

 

 

Foto Documental

HERBERT GEORGE POINTING:

Pol Sud (mort a l’expedició de Scott

FRANK HURLEY:

Pol Sud (expedició de Shackleston)

 

Conquesta Oest Americà

F. JAY HAYNES

WILLIAM HENRY JACKSON

TIMOTHY O’SULLIVAN

 

 

 

 

 

1887

EUGÉNE ATGET

 

1900s

 

 

ALFRED STIEGLITZ

(N. York) Fundador de l’associació “PHOTO SECESSION” i la seva revista “CAMERA WORK” (1903)

Va cercar una identitat pròpia de l’art fotogràfic

JACOB A. RIIS

 

 

Pioner en documentar la pobresa.

 

Riis ja feia temps que es preguntava com es mostra la inquietud de la qual va escriure més vivament del que les seves paraules podien expressar. Va intentar esbossar-se, però era incompetent en això. Les lents de càmera de la dècada de 1880 van ser lentes, així com l'emulsió de plaques fotogràfiques; per tant, la fotografia no va servir per a informar sobre les condicions de vida en interiors foscos. Tanmateix, a principis de 1887, a Riis li va sorprendre a llegir que "s'havia descobert una manera de fer fotografies per la llum de flaix. El cantó més fosc podria ser fotografiat d'aquesta manera" La innovació alemanya, d'Adolf Miethe i Johannes Gaedicke, pols flaix, era una barreja de magnesi amb clorat de potassi i una mica de sulfur d’antimoni per a una major estabilitat; la pols es va utilitzar en un dispositiu similar a la pistola que disparava cartutxos. Aquesta va ser la introducció de la fotografia flash.

 

Riis i els seus fotògrafs van ser els primers nord-americans a utilitzar fotografia flash. Les làmpades de pistola eren perilloses i semblaven amenaçadores i aviat serien reemplaçades per un altre mètode pel qual Riis va encendre pols de magnesi en una paella.

 

El procés consistia en treure la tapa de la lent, encendre la pols de flaix i reemplaçar la tapa de la lent; el temps que es va prendre per encendre la pols de flaix va permetre, de vegades, que es difuminés la imatge visible creada pel flash.

 

El primer equip de Riis aviat es va cansar de les últimes hores, i Riis va haver de trobar una altra ajuda. Els dos ajudants eren mandrosos i un era deshonest, venent plats pels quals Riis havia pagat. Riis el va demandar a la cort amb èxit. Nagle va suggerir que Riis s'havia de fer autosuficient, de manera que el gener de 1888, Riis va pagar 25 dòlars per una càmera de 4 × 5 caixes, portadors de plaques, un trípode i equips per al desenvolupament i la impressió. Va portar l’equip al cementiri del terrissaire de l’illa de Hart per fer pràctiques, fent dues exposicions. El resultat va ser greument sobreexposat però va tenir èxit.

 

 

Descobreix els barris de Nova York amb el recolzament del llavors governador T. Roosevelt, portant a reformes socials.

 

Reconeixent el potencial del flaix, Riis va informar a un amic, el doctor John Nagle, cap de la Oficina d’estadístiques vitals del departament de salut de la ciutat, que també era un fotògraf afeccionat aficionat. Nagle va trobar dos amics fotògrafs més, Henry Piffard i Richard Hoe Lawrence, i els quatre van començar a fotografiar els barris baixos. El seu primer informe es va publicar al diari de Nova York The Sun el 12 de febrer de 1888; va ser un article sense signes de Riis que descrivia al seu autor com "un cavaller enèrgic, que combina en la seva persona, encara que no sigui a la pràctica, les dues dignitats de diaca a una església de Long Island i un periodista de la policia a Nova York". Les "imatges del crim i la misèria de Gotham de nit i dia" es descriuen com "una base per a una conferència anomenada" L'altra meitat: com es viu i mor a Nova York. " per a exposicions escolars i diumenges i similars ". L’article es va il·lustrar amb dotze dibuixos a partir de les fotografies

 

Durant tres anys, Riis va combinar les seves pròpies fotografies amb d’altres per encàrrec de professionals, donacions d’amateurs i diapositives de llanternes comprades, totes elles formant la base del seu arxiu fotogràfic.

 

A causa del treball nocturn, va poder fotografiar els pitjors elements dels barris baixos de Nova York, els carrers foscos, els apartaments adossats i les immersions de "cervesa desbocada" i va documentar les penúries a les quals els pobres i els criminals, especialment als voltants. del famós carrer Mulberry.

 

LEWIS H. HINE

 

 

Sociòleg: La fotografia com a document.

Va denunciar l’explotació infantil i va registrar fotogràficament el món obrer americà

 

 

“Sempre he volgut mostrar allò que cal corregir i mostrar allò que cal admirar”

 

DOROTHEA LANGE

 

També amb recolzament de Roosevelt, el 1935 fotografia com a denúncia social les conseqüències del crack del 29

 

Amb el començament de la Gran Depressió, Lange va canviar els retrats que acostumava a fer en el seu estudi per les preses fotogràfiques als carrers. Els seus estudis de persones sense treball i sense llar van capturar aviat l'atenció de funcionaris locals i la van portar a ser contractada, com a fotògrafa oficial el 1935, per l'administració federal, posteriorment anomenada "Administració per a la Seguretat Agrària" (Farm Security Administration)

 

En desembre de 1935 es divorcia de Dixon i es casa amb l'economista agrari Paul Schuster Taylor,[5] professor d'economia de la Universitat de Califòrnia. Taylor forma Lange en assumptes socials i econòmics, i junts fan un documental sobre la pobresa rural i l'explotació dels llauradors i treballadors immigrants durant els següents sis anys. Taylor feia les entrevistes i recollia la informació econòmica, i Lange prenia les fotografies.

El primer informe resultant d'aquesta col·laboració va trobar un gran èxit polític, i també va arribar a les mans d'Eleanor Roosevelt, un finançament de 20.000 $ es rep per construir el primer campament d'immigrants de Marysville, a l'octubre de 1935. Les fotografies de Dorothea Lange són apreciades per la seva precisió i el seu poder evocador: apel·len als lectors i editors de la premsa nacional. Per aquesta raó l'àmbit d'acció de la parella Taylor-Lange s'estén a Arizona, Nevada, Nou Mèxic i Utah, a més a més de Califòrnia.

Entre 1935 i 1940 Lange va treballar per a departaments oficials,[5] sempre posant en les seves fotografies el pobre i el marginal, especialment camperols, famílies desplaçades i immigrants. Distribuïdes sense cost als diaris nacionals, les seves fotografies es van tornar icones de l'era.

 

Va estudiar fotografia a Nova York com a alumna de Clarence H. White a la Universitat de Colúmbia i informalment va participar com a aprenenta en nombrosos estudis fotogràfics de la ciutat, com en el del cèlebre Arnold Genthe. El 1918 es va traslladar a San Francisco, Califòrnia, on va obrir un reeixit estudi. Es va casar l'any 1920 amb el notable pintor Maynard Dixon, vint anys més gran que ella, amb el qual va tenir dos fills: Daniel, nascut el 1925, i John, nascut el 1928. Va viure a la badia Berkeley per la resta de la seva vida.

 

Internament dels japoamericans

El 1941, Lange va rebre el premi Beca Guggenheim (Guggenheim Fellowship) per l'excel·lència en fotografia. Després de l'atac a Pearl Harbor, es va donar el prestigi de la beca, per registrar l'evacuació forçosa dels japonesos dels Estats Units. La percepció de la natura traïdora de l'atac a Pearl Harbor despertà temors de sabotatge o d'espionatge cap als estatunidencs d'ascendència japonesa, i fou un factor decisiu en el confinament en camps de concentració dels ciutadans estatunidencs d'origen nipó, especialment al primer camp de Manzanar. Nisei és un terme japonès que assenyala japonesos nascuts en segona generació en un país distint del Japó, especialment aplicat als descendents directes de japonesos nascuts als Estats Units. Va cobrir tots els actes de reubicació dels japonesos, la seva evacuació temporal en centres de reunió i els primers camps permanents. Per a molts observadors, les seves fotografies de nens japonesos nord-americans presentant honor a la bandera abans de ser enviats a camps de concentració és un record de les polítiques de detenció de persones sense cap càrrec criminal i sense dret a defensar-se.[8]

Les seves imatges van ser tan òbviament crítiques que l'exèrcit les va embargar.[9] Les mencionades fotografies són en l'actualitat disponibles a la Divisió Fotogràfica i la Biblioteca Bancroft de la Berkeley.

POST-DEPRESSIÓ

BOOM DEL FOTOPERIODISME

PRIMERES AGÈNCIES INTERNACIONALS

 

KEYSTON- Va ser una de les primeres. Fou fundada pels 3 germans hongaresos Garaï a Paris. “Keyston” substitueix el nom dels fotògrafs.

PARIS (ANYS 20 / 30)

Paris compta amb més de 150 anys d’història fotogràfica

Aparició imminent del format de 35 mm, la qual cosa comporta RAPIDESA

ANDRÉ KERTÉSZ

Va cercar el costat humà, tendre i immediat del Paris del seu temps.

 

 

Altres autors, a la seva línia, a la cerca d’un llenguatge pròpiament fotogràfic:

 

IZIS

BRASSAÏ

BRASSAÏ

Amic de Henry Miller i d’altres intel·lectuals del seu temps

“Paris de nit”

Cercles bohemis i surrealistes

EL PERIODISME GRÀFIC MODERN NEIX A L’ALEMANYA DE POSGUERRA (de la I Guerra mundial)

Els fotògrafs deixen de ser anònims

S’imposa l’estil de

“FOTOGRAFIA NATURAL”

ERICH SALOMON

Primer documentant esdeveniments socials, i el seu col·lega Alfred Eisenstaedt

 

Salomon va realitzar un important canvi en la concepció del reportatge gràfic en emprar una càmera de petit format: va començar amb una de la marca Ermanox, que tenia un objectiu molt lluminós de f/2 i l'ús de plaques fotogràfiques ultra ràpides que li va permetre «fotografiar tot el que es posa a l'abast dels ulls».[4] Era una manera de trencar amb la forma tradicional de fer retrats de persones i grups on es reflectia una actitud estàtica, posada i fortament controlada pel retratat. A més a més Salomon va defensar la il·luminació natural per no interferir en les escenes, conservant l'ambient d'elles enfront de l'ús del flaix empleat per la majoria dels fotògrafs: aquests resultats els aconseguia emprant unes velocitats d'obturació d'un quart o cinquè de segon i unes obertures de f/1.8 o f/2.[5]

Càmera Ermanox

Per tal de passar desapercebut, Salomon arriba també a fer-se construir un obturador més silenciós per a la seva càmera. A partir de 1930 va començar a utilitzar la càmera Leica que havia tingut un millor desenvolupament tècnic i era més petita que l'Ermanox. D'altra banda, proposava un treball en què el periodista gràfic passés desapercebut.[2] El seu estil fotogràfic ha estat caracteritzat com a fotografia càndida,[6] o "live", amb referència a l'espontaneïtat amb la qual registra les activitats de personalitats públiques molt conegudes (polítics, artistes, etc.), marcant una notable diferència en la imatge pública d'aquests subjectes, ara presentats com a éssers humans «comuns»: conversant apassionadament, vençuts per la son, tractant d'escoltar, etc. Segons G. Freund, així comença el fotoperiodisme modern: «Ja no serà la nitidesa la que marqui el seu valor, sinó el seu tema i l'emoció que susciti.» Des de 1930 comencen a formar-se amb Salomon fotògrafs joves, que treballen de manera independent per a diversos mitjans, decidint els seus temes de treball, signant les seves fotografies i elaborant els epígrafs que acompanyen les seves imatges. Pel valor de la seva obra i per la seva influència sobre les següents generacions de fotoperiodistes, es considera Erich Salomon com un dels pares del fotoperiodisme.

 

ALFRED EISENSTAEDT

Considerat el primer foto-periodista gràfic.

Autor del famós petó a Times Square i del retrat d’un sorrut Goebbels en assabentar-se que el fotògraf és jueu

 

Eisenstaedt treballava habitualment amb una Leica M3 amb pel·lícula de pas universal de 35mm, que usava des dels inicis de la seva carrera i de la que era entusiasta a diferència d’altres molts fotògrafs de notícies d’aquest mateix temps, que preferien càmeres de premsa, més grans. (de 4 "x 5") i no són molt portàtils, que a més de precisar voluminosos aditaments com el flaix.

 

 

Mateix enfoc per a prínceps i pidolaires

 

L’aposta per una petita càmera lleica que aporta gran rapidesa i flexibilitat davant els actes públics li permetrà capturar la llum de la gent en acció. Les seves fotos també eren notables com a resultat d’utilitzar la llum natural en oposició a la llum emesa pel flaix. El 1944, la revista Life el va descriure com a "decan i expert de la càmera en miniatura".

MOMENT DECISSIU

APARICIÓ DE LES PRIMERES COMPACTES DE 35 mm

Leica

HENRI CARTIER-BRESSON

Treballà per a View i Harper’s Bazaar als seus inicis

 

1947

 

Crea la cooperativa de fot`grafs MAGNUM juntament amb (entre d’altres)

Robert Capa (“ambaixador”) Reporter a la cerca de força i masculinitat a les imatges

David Seymour “Chim” (Europa)

George Rodger (Africa i Orient Mità)

1954

Cartier-Bresson 1er reporter occidental a qui es permet treballar a la URSS

Instant Decissiu

Humanisme.

Cerca d’aspectes marginals de l’escena.

 

Va assistir al funeral de Ghandi

Va donar CATEGORIA ARTÍSTICA AL FOTOPERIODISME

La seva influència abasta tot el segle XX fins avui

ANYS DE POSGUERRA

(de la II Guerra mundial)

MAJOR APOGEU DEL FOTOPERIODISME

LIFE, MATCH, Paris Match, Stern...

1959: REVOLUCIÓ DE CUBA

 

 

DANIEL CAMUS

Va cobrir l’aconteixement per estar-hi de lluna de noces en una Cuba bloquejada

 

ALBERTO KORDA

 

 

En la dècada de 1940 va cursar classes comercials en el Candler College ia l'Havana Business Academy, els dos situats a l'Havana. Al costat de Luis Pierce (Luis Korda) va fundar els estudis Korda, on va treballar entre 1953 i 1968, en els quals realitzaven tota mena de treballs comercials.

Provinent de la foto de moda es va passar al fotoperiodisme i va cobrir la revolució cubana.

 

Encara que la seva formació és autodidacta, va aprendre fotografia en un inici amb Newton Estapé i després amb Luis Pierce. Amb el triomf de la Revolució cubana el 1959, va treballar per a la Revolució i va acompanyar a Fidel Castro com a fotògraf en diferents recorreguts que el líder cubà realitzava en aquests anys.

1960 va ser l'any que canviaria la seva vida, ja que va ser durant aquest any quan va realitzar la famosa fotografia El Guerriller Heroic, la qual a consideració de grans crítics és un dels deu millors retrats fotogràfics de tots els temps i constitueix la més reproduïda de la història de la fotografia a tot el món, la qual, al seu torn, va canviar per sempre l'estètica de l'home revolucionari.

 

Va ser fundador de la fotografia submarina a Cuba. El 1968 es va dedicar a la mateixa a l'Institut de Oceanologia de l'Acadèmia de Ciències realitzant l'Atles de corals cubans. La seva obra fotogràfica s'ha exposat en les principals galeries del continent europeu i Amèrica, així com en altres parts de món.

Anys 60

IRRUPCIÓ MUNDIAL I MASSIVA DE LA TELEVISIÓ COM A MASS MEDIA

ESPECIAL APORTACIÓ DEL DIRECTE:

EVOLUCIÓ DE L’OFICI DE REPORTER

1961

CONSTRUCCIÓ DEL MUR DE BERLIN

Seguiment de

PATRICE HABANS

PETER LEIBNIG

1964

MOLT SIGNIFICATIU el seguiment de la visita del Papa Pau VI a Terra Santa per part de Paris Match, que va noliejar un avió amb 60 reporters gràfics, el que suposà un seguiment fotogràfic exhaustiu

Esdeveniment----Movilització---Velocitat

Maig de 1968 (Paris)

Seguiment de professionals+aficionats

RENÉ VITAL

GILLES CARON

DANIEL COHN-BENDIT

 

MARC RIBOUD

RAYMOND DEPARDOU (Bangladesh, guerra India-Pakistan)

BRUNO BARBEY

IAN BERRY (Sudàfrica)

EUGÉNE SMITH (1970s)

WERNER BSICHOF

PATRICK ZACHMANN

ABBAS

BENOIT GYSEMBERG

JAMES NACHTWEY

MARTNINE FRANK

ANTININ KRATOCHVIL (destrucció del Mur de Berlin)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50s

 

 

 

60s

 

 

70s

 

 

 

 

 

80s

 

90s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEBASTIAO SALGADO

Economista, Ftògraf dels seus viatges de treball en Àfrica i altres llocs. Treballs fotogràfics assumits com més il·lustratius que els seus informes escrits.

 

HUMANISME:

-sèries sobre treballadors

Any 2000

migracions

Econòmiques

Ètniques

Guerres

Afincat a Paris, va esdevenir un fotògraf tardà

 

“Sóc d’un país on hi ha llum per tot arreu. Sempre estàvem a l’ombra, així doncs sé com mirar de de l’ombra cap a la llum”

No hay comentarios: