CLASIFICACIÓ DELS PROCESSOS FOTOGRÀFICS
CRITERIS:
TIPUS DE |
|
PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS I PRINCIPIS DE FOTOGRAFIA
DATA: ÚS COMERCIAL
(DECADÈNCIA). DENOMINACIÓ
SUPORT, EMMULSIÓ, IMATGE FINAL, TIPUS DE PROCÉS, AGENT SENSIBILITZADOR.
PROCESSAT.
PAIS, AUTOR.
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1839 |
1860 |
(1860) |
DAGUERROTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PLATA PLATA/COURE |
SENSE EMULSIÓ |
AMALGAMA |
POSSITIU DIRECTE de càmera |
IODE |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Revelat al vapor de mercuri. Fixat en solució concentrada de clorur sòdic/tiosulfat de sodi |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
Daguerre |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1839 1840 |
1855 |
(1850) |
CALOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
PLATA-revelat fisic (reducció) |
NEGATIU DIRECTE de càmera POP |
IMMERSIÓ EN IODUR POTÀSIC=IODUR DE PLATA. BANY EN GALONITRAT DE PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Imatge latent processada en galomitrat de
plata.Reducció: |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
Fox Talbot |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1839 1841 |
1890 |
(1850) |
PAPERS A LA SAL |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
SOLUCIÓ DE SAL (ClNa) EN AIGUA. AIXUGAT. SOLUCIÓ SATURADA DE NITRAT DE PLATA=CLORUR DE PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Rentat en aigua. Fixat amb solució concentrada de sal |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
Fox Talbot |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1847 |
|
|
NEGATIUS A L’ALBÚMINA |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
VIDRE |
ALBÚMINA |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE |
ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE |
|||
PROCESSAT |
|||||||
(Nièpce de Saint Victor) VIDRE |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
Nièpce de Saint Victor |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1840/48 |
1880 1940 |
(1920) |
CIANOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMMULSIÓ |
SALS DE FERRO |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
AMONI-CITRAT DE FERRO-FERROCIANUR POTASIC |
|||
PROCESSAT |
|||||||
|
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
HERSCHEL |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1850 |
1900 |
(1855) |
ALBÚMINA |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
ALBÚMINA |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
CLORUR DE PLATA +ÀCID NÍTRIC |
|||
PROCESSAT |
|||||||
|
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
B. Èvrard |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1853 |
1856 1920 |
(1915) |
FERROTIP (TINTIP) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
METALL |
COL·LODIÓ HUMIT (sobre laca) |
PLATA DE REVELAT FISIC |
POSSITIU DIRECTE |
COL·LODIÓ IODAT SUBMERGIT EN NITRAT DE PLATA aplicat humit al suport |
|||
PROCESSAT |
|||||||
SULFATFerròs+ÀCIDnitric/sulf/acètic |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
MARTIN |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1854 |
1860 |
(1865) |
AMBROTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
VIDRE |
COL·LODIÓ HUMIT |
PLATA DE REVELAT FISIC |
POSSITIU DIRECTE de càmera |
IODUR DE PLATA+SOLUCIÓ ACUOSA DE NITRAT DE PLATA=IODUR DE PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Sulfat
Ferròs+àcid nitrica/sulfúric/acètic/cítric |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA |
James Ambrose Cutting |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1855 |
1940… |
(1940…) |
CARBÓ |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA BICROMATADA |
TINTA d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) |
TINTA
d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) BICROMATS |
BICROMATS |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Gelatina Pigmentada sobre paper.Aixugat.Bicromat potàsic.Copiat(contacte)Rentat.Transferència. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
A.Poitevin |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1864 |
1865 1900 |
(1895) |
WOODBURYTIP (FOTOGLITIPUS) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA BICROMATADA |
PIGMENTS DUES CAPES |
(bicromats sota negatiu de col·lodió) |
GELATINA BICROMATADA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
PIGMENTS DUES CAPES (bicromats sota negatiu de col·lodió) CAPA GRUIXUDA DE GELATINA BICROMATADA SOTA NEGATIU DE COL·LODIÓ REVELADA EN AIGUA CALENTA=RELLEU GELATINA PIGMENTADA TRANSFERIDA AL PAPER (+_1000 CÒPIES x MOTLLO) |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA |
W.B. Woodbury |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1871 |
|
|
NEGATIUS AL COL·LODI (PLAQUES SEQUES DE MADDOX) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
VIDRE |
GELATINO-BROMUR |
Plata |
Es va fonamentar en els estudis de Poitevin sobre l'ús de gelatina seca i en els de Marc-Antoine Gaudin sobre la sensibilitat a la llum de l'bromur de plata. |
BROMUR de PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
humitejar la gelatina amb aigua, estendre sobre ella bromur de cadmi i nitrat de plata perquè reaccionessin i s'obtingués bromur de plata i finalment dipositar el resultat en un vidre fins que s'assequés |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
Richard Leach Maddox |
||||||
El gelatinobromur és un procediment fotogràfic creat l'any 1871 per R. L. Maddox i millorat en l'any 1878 gràcies als treballs de Charles Harper Bennett que va acabar desplaçant el col·lodió humit, a partir de l'any 1882.
Aquest procés bàsicament suposa en els seus inicis l'ús d'una placa de vidre sobre la qual s'estén una solució de bromur de cadmi, aigua i gelatina sensibilitzada amb nitrat de plata, que ja no necessita mantenir humida la placa en tot moment, la qual cosa posa fi a un dels grans inconvenients de l'col·lodió humit.
A l'aconseguir Charles E. Bennett millorar la sensibilitat de l'gelatinobromur deixant assecar durant més temps la placa emulsionada, va aconseguir rebaixar el temps d'exposició a un quart de segon, el que ens permet apropar-nos a l'concepte d'instantània fotográfica.
Les plaques seques "a l'gelatinobromur de plata" es fabricaven a indústries. Es compraven en caixes que havien de obrir-se en una cambra fosca, amb feble llum vermella, per carregar els xassís. I un cop exposades, es podien revelar sense presses, dies després, en tornar dels viatges. Un dels fabricants de plaques seques va ser A. Lumière & ses fils, de Lió (França), que va rebre grans premis entre els anys 1889 i 1900. A més de la societat Lumière, altres destacats fabricants van ser: Guilleminot et Cie., I Agfa .
A la fi de segle XIX va començar a sensibilitzar-se el paper mitjançant aquest procediment emprant el bromur de plata convertint-se en el tipus de paper fotogràfic més emprat en el segle XX.
La creació d'aquest mètode va suposar la culminació de l'invent de la fotografia, quedant bàsicament constituïda fins a l'aparició de la fotografia digital.
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1873/79 |
1880 – 1930 |
|
PLATINOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
METALL (PLATÍ) |
PROCÉS D’UNA CAPA (imatge en la fibra del paper) |
CLORO-PLATÍ POTÀSIC, OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC |
|||
PROCESSAT |
|||||||
CLORO-PLATÍ POTÀSIC,
OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC I AIGUA. REVELAT EN OXALAT FÈRRIC.
ATUR EN ÀCID HIPOCLÒRIC EXPOSICIÓ PER CONTACTE |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA/UK |
W.Willis
|
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1879 1880 |
vigent |
|
FOTOGRAVAT |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
TINTA d’impressió |
PROCÉS FOTOMECÀNIC |
(BICROMATS) |
|||
PROCESSAT |
|||||||
PROCÉS FOTOMECÀNIC GELATINA FOTOGRÀFICAMENT (BICROMATS) EN RELLEU PER GRAVAR EN AIGUAFORT PROCEDIMENT D’ARTS GRÀFIQUES |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
AUSTRIA |
Karl Klic |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1880’s |
vigent |
|
HALF-TONE (LETTER-PRESS) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
TINTA d’impressió |
PROCÉS FOTOMECÀNIC |
BICROMATS |
|||
PROCESSAT |
|||||||
BETUM DE JUDEA |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA/Anglaterra (Alemanya) |
Stephen H. Horgan / Georg Meisenbach / Berchtold i Swan / Louis i Max Levy / |
||||||
La idea de la impressió amb semitons és acreditada a William Fox Talbot. En els primers anys de la dècada de l'any 1830, va suggerir utilitzar trames o vels fotogràfics connectats amb un procés fotogràfic de gravat de relleu
Diversos tipus de vels es van anar proposant al llarg de les següents dècades. Un dels intents més coneguts va ser de Stephen H. Horgan mentre treballava per al New York Daily Graphic. La primera fotografia impresa va ser una imatge de l'Steinway Hall a Manhattan, publicada el 2 de desembre de 1873. Després, el Graphic va publicar la "primera reproducció d'una fotografia amb una gamma tonal completa en un diari" en 4 de març de 1880, sota el títol de "a Scene in Shantytown" (en castellà, "Una escena en un barri de barraques") amb una trama tosca de semitons.
El primer mètode comercial realment reeixit va ser patentat per Frederic Ives de Filadèlfia en 1881.3 5 Tot i que el va trobar la manera de trencar la imatge en diversos punts de mides variables, no va utilitzar cap vel. El 1882, l'alemany Georg Meisenbach va patentar un procés de semitons a Anglaterra. La seva invenció estava basada en les idees prèvies de Berchtold i Swan. Va utilitzar trames d'una sola línia que eren transformades durant l'exposició per produir efectes d'encreuament de línies. Ell va ser el primer a aconseguir èxit comercial amb semitons en relieve.3
Poc després, Ives, aquesta vegada en col·laboració amb Louis i Max Levy, van millorar el procés amb la invenció i producció comercial de trames de qualitat d'encreuament de línies.
El procés dels semitons en relleu va ser gairebé immediatament un èxit. L'ús de molts semitons en diaris populars es va tornar regular durant els inicis de la dècada de 1890.
El desenvolupament de mètodes d'impressió de semitons per litografies sembla que va seguir un camí independent. En els 1860 's, A. Hoen & Co Es van centrar en mètodes que permetessin als artistes la manipulació dels tons de les pedres d'impressió treballades a mà. Cap a la dècada de 1880, Hoen estava treballant en mètodes de semitons que poguessin ser utilitzats en conjunció amb pedres treballades a mà o fotolitogràfiques.
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1880’s 1881 |
Fins la irrupció dels procediments d’impressió digital però vigent |
1990s / vigent |
GELATINA D.O.P. |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA D.O.P. |
PLATA FILAMENTÀRIA |
ENNEGRIMENT PER REVELAT D.O.P |
Clorur, bromur, clor-bromur de plata. |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Clorur, bromur, clor-bromur de plata. HALURS DE
PLATA+ALCALÍ REVELAT QUÍMIC. EL REVELADOR PROPORCIONA L’ELECTRÓ NECESSARI PER
REDUIR ELS IONS DE PLATAaPLATAFILAMENTÀRIA(metàlica) |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
|
|
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1882 |
1930 |
(1915) |
GELATINA P.O.P. |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
CLORUR DE PLATA EN EMMULSIÓ DE GELATINA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
(INDUSTRIALMENT) COPIAT PER CONTACTE. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
|
|
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1865 |
1880 - 1920 |
DECLIVI: 1915 |
col·lodió p.o.p |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
COL·LODIÓ |
PLATA FOTOLÍTICA |
PROCÉS D’ENNEGRIMENT DIRECTE DE 3 CAPES |
CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODI INDUSTRIALMENT |
|||
PROCESSAT |
|||||||
COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT EL TIOSULFIT. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA |
WHARTON SIMPSON |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1894 |
1940 |
(1930) |
COL·LODI MAT P.O.P. virat a l’or-platí |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
COL·LODI |
AMALGAMA (PLATA FOTOLÍTICA,OR,PLATÍ) |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODIÓ (Industrialment) |
|||
PROCESSAT |
|||||||
(Industrialment) COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT AL TIOSULFAT DE SODI, DESPRÈS D’UN VIRAT A L’OR I AL PLATÍ. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
UK |
Sir W. Abney |
||||||
No hay comentarios:
Publicar un comentario