PROCESSOS FOTOGRÀFICS ANTICS. DESCRIPCIÓ I CONSERVACIÓ D’EXEMPLARS
DATA: ÚS COMERCIAL
(DECADÈNCIA). DENOMINACIÓ
SUPORT, EMMULSIÓ, IMATGE FINAL, TIPUS DE PROCÉS, AGENT SENSIBILITZADOR.
PROCESSAT.
PAIS, AUTOR.
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1839 |
1860 |
(1860) |
DAGUERROTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PLATA PLATA/COURE |
SENSE EMULSIÓ |
AMALGAMA |
POSSITIU DIRECTE de càmera |
IODE |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Revelat al vapor de mercuri. Fixat en solució concentrada de clorur sòdic/tiosulfat de sodi |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
Daguerre |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés DAGUERROTIP |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE Objecte complex. La placa vé sempre protegida per
VIDRE i un SEPARADOR. |
|||||||
MILLORES |
1840: Virat a l’or (Fizeau) |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
La imatge pot aparèixer com a possitiva o negativa
depenent de l’angle de iluminació. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Sulfuració i oxidació de l’argent. Rajadures.
Indentacions. Exfoliació de la llàmina d’argent. Taques alcalines derivats
del sodi i el potasi del vidre protector. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
40/50% Humitat Relativa. 65ºF / 18ºC Paper, cuir, pell i fusta presents en marcs i capses es degraden en ambients secs. |
||||||
EXHIBICIÓ |
40 / 50 % HR |
||||||
ANOTACIONS |
|
||||||
-LA PERMANÈNCIA DE LA IMATGE ve condicionada per
l’actuació del segell com a barrera davant els gasos oxidants. El SEGELLAT és
INEXCUSABLE. Els especimens sobreexposats presenten un COLOR BLAU en LLUMS
que cal no confondre amb la il·luminació aplicada a mà. |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1839 1840 |
1855 |
(1850) |
CALOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
PLATA-revelat fisic (reducció) |
NEGATIU DIRECTE de càmera POP |
IMMERSIÓ EN IODUR POTÀSIC=IODUR DE PLATA. BANY EN GALONITRAT DE PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Imatge latent processada en galomitrat de
plata.Reducció: |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
Fox Talbot |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA TALBOTIP / CALOTIP |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE Procés negatiu* sobre suport de PAPER, freqüentment
encerat o tractat amb oli per augmentar la seva transparència.
|
|||||||
MILLORES |
Encerat i tractament a l’oli. Fixat al tiosulfat
sodic. Virat a la plantxa. Virat a l’or. Atur en bany d’àcid acètic. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Imatge negativa sobre suport de paper. Color marronòs o vermellòs. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Totes les associades al paper. Factors associats a la cera (craquel·lat –clivellatge-, esquerdes, trencadures, dipòsits, rasgats, pèrdues, taques anulars de color vermellòs) |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40 % HR, 65ªF / 18ºC. Suport secundari de PH neutre, ric en alfa.cal·lulosa, més funda de mylar. |
||||||
EXHIBICIÓ |
CALDRIA PROHIBIR-LA |
||||||
ANOTACIONS |
|
||||||
AL voltant de LA CALOTÍPIA /
TALBOTÍPIA: |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1839 1841 |
1890 |
(1850) |
PAPERS A LA SAL |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
SOLUCIÓ DE SAL (ClNa) EN AIGUA. AIXUGAT. SOLUCIÓ SATURADA DE NITRAT DE PLATA=CLORUR DE PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Rentat en aigua. Fixat amb solució concentrada de sal |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
Fox Talbot |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA PAPERS A LA SAL |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE Procés d’ennegriment directe d’una sola capa.
|
|||||||
MILLORES |
Fixat al tiosulfat de sodi. Virat a la plantxa calent. Virat a l’òr. Recobriment de capa d’albúmina per evitar deterioraments. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Còpies amb evident esvaïment de la imatge. Planes o
de pobre contrast. Tò càlid. Muntades sovint en suport secundari. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Factors associats a la degradació del paper. Factors
associats als adhesius del muntatge. Pèrdua de detall en llums o tons
mitjans. Esvaïment general de la imatge. Tendència trencadissa. Degradacions
mecàniques. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 65ºF / 18ºC. SUPORT SECUNDARI DE PH
NEUTRE, ric en alfa-celulosa + funda de mylar. |
||||||
EXHIBICIÓ |
30 LUX / 3 fotocandel·les. NO SOMETRE MAI A RADIACIÓ U.V. |
||||||
ANOTACIONS |
|
||||||
-SENSE ÒXID REDUCCIÓ: |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1847 |
|
|
NEGATIUS A L’ALBÚMINA |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
VIDRE |
ALBÚMINA |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE |
ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE |
|||
PROCESSAT |
|||||||
(Nièpce de Saint Victor) VIDRE |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
Nièpce de Saint Victor |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1840/48 |
1880 1940 |
(1920) |
CIANOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
SALS DE FERRO |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
AMONI-CITRAT DE FERRO-FERROCIANUR POTASIC |
|||
PROCESSAT |
|||||||
|
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
HERSCHEL |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés CIANOTIP / CIANOTÍPIA /CÒPIA BLAVA |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE Procés d’ennegriment directe d’una sola capa. Imatge
embeguda a les fibres del paper. CÒPIES D’UN MARCAT COLOR BLAU.
|
|||||||
MILLORES |
Alteracions químiques del color. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Superfície mat. Color Blau. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Esborrat fotoquímic. Factors associats al deteriorament del suport de paper. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
40-50% HR, 65ºF / 18ºC. No emmagatzemar mai en
sobres o capses dotats de reserva alcalina (2% carbonat càlcic) ni tractar en
solucions alcalines. |
||||||
EXHIBICIÓ |
30-40 lux / 3-5 fotocandel·les. Periodes curts. |
||||||
ANOTACIONS |
|
||||||
LA CIANOTÍPIA ÉS L’ÚNIC
PROCÉS FOTOGRÀFIC QUE, PATINT L’ESBORRAT FOTOQUIMIC ALCANÇA, EMMAGATZEMAT A
LA FOSCOR, UNA CERTA REGENERACIÓ DE LA IMATGE. |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1850 |
1900 |
(1855) |
ALBÚMINA |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
ALBÚMINA |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
CLORUR DE PLATA +ÀCID NÍTRIC |
|||
PROCESSAT |
|||||||
|
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
B. Èvrard |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés ALBÚMINA |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE Procés d’ENNEGRIMENT DIRECTE DE DUES CAPES. Imatge
final suspesa en emulsió. Fibres de paper visibles.
|
|||||||
MILLORES |
1855: virat a l’or alcalí. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Muntades en suport secundari. Originalment, púrpures o marrons, sovint grogues.Tendència a pèrdua de densitat de la imatge. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Les asociades al suport de paper. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 55ºF / 13ºC. |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandel·les. Metacrilat, filtre U.V. MAI LLUM SOLAR DIRECTA. |
||||||
ANOTACIONS |
EL PROCÉS SUPOSA LA NECESSITAT DE MUNTATGE D’UN
SUPORT SECUNDARI. L’ALBÚMINA TIRA A POC A POC DEL PAPER I L’ENROTLLA. |
||||||
LES ALBÚMINES ES VAN INTRODUÏR ALS LLIBRES ELS ANYS 1860s -Van suposar un gran ús
(massiu) d’ous, apartant el rovells per a reposteria. Les CLARES es batien a
punt de neu en contenidors i es deixaven tornar a liquar. |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1853 |
1856 1920 |
(1915) |
FERROTIP (TINTIP) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
METALL |
COL·LODIÓ HUMIT (sobre laca) |
PLATA DE REVELAT FISIC |
POSSITIU DIRECTE |
COL·LODIÓ IODAT SUBMERGIT EN NITRAT DE PLATA aplicat humit al suport |
|||
PROCESSAT |
|||||||
SULFATFerròs+ÀCIDnitric/sulf/acètic |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
MARTIN |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés MELANOTIP / TINTIPUS / FERROTIP |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE POSITIU DIRECTE DE CÀMERA. SUPORT METALL: Full de llauna lacada en negre per
totes dues cares. |
|||||||
MILLORES |
Usat sovint en joieria. Albums: gemmes. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Si no estan muntats son inconfundibles. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Sulfuració i oxidació de l’argent. Pèrdua d’adhesió de la capa de col·lodi. Els especimens que no tenen la protecció daguerriana mostren totes les formes de degradació física. Factors associats a la descomposició del vernís. Factors associats a l’oxidació del suport de llautò. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 65ºF / 18ºC. A règims d’humitat més alta, la degradació del ferro present al suport s’accel·lera notablement. |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles. |
||||||
ANOTACIONS |
Els ferrotips carents de protecció es poden guardar
en sobres de plàstic, com ara olyèster, o triacetat de cel·lulosa, dotant-los
d’un suport secundari rigid, com cartró lliure d’àcid, per tal de prevenir
els damnis mecànics tipics de suports metalics tan flexibles. |
||||||
EL FERROTIP APORTA FRESCOR I
ECONOMIA (12 ferrotips/1$) |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1854 |
1860 |
(1865) |
AMBROTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
VIDRE |
COL·LODIÓ HUMIT |
PLATA DE REVELAT FISIC |
POSSITIU DIRECTE de càmera |
IODUR DE PLATA+SOLUCIÓ ACUOSA DE NITRAT DE PLATA=IODUR DE PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Sulfat
Ferròs+àcid nitrica/sulfúric/acètic/cítric |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA |
James Ambrose Cutting |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés AMBROTIP |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE NEGATIU SUBEXPOSAT SOBRE COL·LODIÓ HUMIT. |
|||||||
MILLORES |
1860: COL·LODI PRE-MANUFACTURAT. CRISTALL RUBÍ. Segellat al bàlsam de Canadà (sovint origen de degradacions) |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Es poden confondre amb els daguerrotips o amb els
ferrotips a causa del paquet daguerrià. Fora d’aquet es tracta d’un negatiu
subexposat de col·lodió. Es pot confondre amb un negatiu de col·lodió (per a
contacte amb papers a la sal) subexposat: el tipus de resultat és idèntic. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Sulfuració i oxidació de la plata. Pèrdua d’adhesió
de la capa de col·lodió. Rajadures, pèrdues, exfoliacions. Factors associats
a la descomposició del vidre, present al suport i a la protecció de
l’artefacte. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
40- 50% HR, ; 65ºF / 18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
GUSTAVE LE GRAY va ser el primer en descriure el mètode
del col·lodió l’any 1850 al seu “Traité practique de photographie sur
paper et sur verre” |
||||||
-Cal VERNISSAR. Depèn de la
qualitat del col·lodió. La seva identificació depèn d’identificar la
localització del material fotosensible. Tenen sovint un to cremòs i són
freqüents additius com el clorur de mercuri (potencia lluentor a les llums). |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1855 |
1990s |
|
PHOTOTYPE / COLLOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
LA DEL PAPER |
TINTA D’IMPRESSIÓ |
FOTOLITOGRAFIC |
GELATINA BICROMATADA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
BICROMATS EXPOSATS A LA LLUM per GENERAR UN MOTLLE
QUE TRANSFERIRÀ LA TINTA AL PAPER. |
|||||||
PAIS FRANÇA |
AUTOR ALPHONSE POITEVIN |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés PHOTOTYPE / ALBERTYPE / HELIOTYPE
/AUTOTYPE REPRODUCTION / PHOTOTINT / HUMPHREY’S PROCESS/ |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PRIMER PROCÉS FOTOLITOGRAFIC
|
|||||||
MILLORES |
Vernissat final. Recobriment de la capa de gelatina. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Es pot presentar en acabat lluent o mat. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Els associats a la qualitat del paper i les tintes. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
40-50% HR, 65ºF – 18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
PROCEDIMENTS FOTOMECANICS |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1855 |
1940… |
(1940…) |
CARBÓ |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA BICROMATADA |
TINTA d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) |
TINTA
d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) BICROMATS |
BICROMATS |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Gelatina Pigmentada sobre paper.Aixugat.Bicromat potàsic.Copiat(contacte)Rentat.Transferència. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
FRANÇA |
A.Poitevin |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés CARBÓ
|
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCÉS DE DUES CAPES. Paper / emulsió.
|
|||||||
MILLORES |
1864: SIR JOHN SWAN introdueix els tissues ja
preparats en tres grans de diferents contrast, i en tres colors: sèpia,
violat, tinta índia. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
To continuu. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Les associàdes al paper. Possibles esquerdes a la zona de màxima densitat |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 65ºF / 18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
AMB AQUEST PROCÉS ES FAN LES PRIMERES FOTOGRAFIES
A COLOR D’UN SOL TRET, a registre, de tres exposicions, el que suposa una
notable manifestació de L’EXPLOSIÓ DEL GLAMOUR AMERICÀ. |
||||||
A ESPANYA més que
destacable la qualitat dels carbons de JOSÉ ORTIZ ECHAGÜE |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1864 |
1865 1900 |
(1895) |
WOODBURYTIP (FOTOGLITIPUS) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA BICROMATADA |
PIGMENTS DUES CAPES |
(bicromats sota negatiu de col·lodió) |
GELATINA BICROMATADA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
PIGMENTS DUES CAPES (bicromats sota negatiu de col·lodió) CAPA GRUIXUDA DE GELATINA BICROMATADA SOTA NEGATIU DE COL·LODIÓ REVELADA EN AIGUA CALENTA=RELLEU GELATINA PIGMENTADA TRANSFERIDA AL PAPER (+_1000 CÒPIES x MOTLLO) |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA |
W.B. Woodbury |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés FOTOGLITIPUS /WOODBURYTIPUS |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCÉS FOTOMECÀNIC DE DUES CAPES, BASAT EN LA
INSOLUBILITAT DELS BIROMATS EXPOSATS A LA LLUM.
|
|||||||
MILLORES |
|
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Resposta idèntica a les còpies al carbó. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Les associàdes al paper. Possibles esquerdes a la
zona de màxima densitat. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 65ºF / 18ºC. Cal atorgar la protecció d’un segon suport secundari de PH neutre, ric en alfacel·lulosa més funda de mylar. |
||||||
EXHIBICIÓ |
L’absoluta permanència dels procediments dels quals la
imatge està constituïda per pigments permet la seva exhibició sense més grans
limitacions que les que s’apliquen als documents gràfics. |
||||||
ANOTACIONS |
-Tot i que es tracta d’un mètode fotomecanic, és el
membre honorífic que CONSERVA L’OBRA DE NADAR. |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1871 |
|
|
NEGATIUS AL COL·LODI (PLAQUES SEQUES DE MADDOX) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
VIDRE |
GELATINO-BROMUR |
Plata |
Es va fonamentar en els estudis de Poitevin sobre l'ús de gelatina seca i en els de Marc-Antoine Gaudin sobre la sensibilitat a la llum de l'bromur de plata. |
BROMUR de PLATA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
humitejar la gelatina amb aigua, estendre sobre ella bromur de cadmi i nitrat de plata perquè reaccionessin i s'obtingués bromur de plata i finalment dipositar el resultat en un vidre fins que s'assequés |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
Anglaterra |
Richard Leach Maddox |
||||||
El gelatinobromur és un procediment fotogràfic creat l'any 1871 per R. L. Maddox i millorat en l'any 1878 gràcies als treballs de Charles Harper Bennett que va acabar desplaçant el col·lodió humit, a partir de l'any 1882.
Aquest procés bàsicament suposa en els seus inicis l'ús d'una placa de vidre sobre la qual s'estén una solució de bromur de cadmi, aigua i gelatina sensibilitzada amb nitrat de plata, que ja no necessita mantenir humida la placa en tot moment, la qual cosa posa fi a un dels grans inconvenients de l'col·lodió humit.
A l'aconseguir Charles E. Bennett millorar la sensibilitat de l'gelatinobromur deixant assecar durant més temps la placa emulsionada, va aconseguir rebaixar el temps d'exposició a un quart de segon, el que ens permet apropar-nos a l'concepte d'instantània fotográfica.
Les plaques seques "a l'gelatinobromur de plata" es fabricaven a indústries. Es compraven en caixes que havien de obrir-se en una cambra fosca, amb feble llum vermella, per carregar els xassís. I un cop exposades, es podien revelar sense presses, dies després, en tornar dels viatges. Un dels fabricants de plaques seques va ser A. Lumière & ses fils, de Lió (França), que va rebre grans premis entre els anys 1889 i 1900. A més de la societat Lumière, altres destacats fabricants van ser: Guilleminot et Cie., I Agfa .
A la fi de segle XIX va començar a sensibilitzar-se el paper mitjançant aquest procediment emprant el bromur de plata convertint-se en el tipus de paper fotogràfic més emprat en el segle XX.
La creació d'aquest mètode va suposar la culminació de l'invent de la fotografia, quedant bàsicament constituïda fins a l'aparició de la fotografia digital.
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1873/79 |
1880 – 1930 |
|
PLATINOTIP |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
METALL (PLATÍ) |
PROCÉS D’UNA CAPA (imatge en la fibra del paper) |
CLORO-PLATÍ POTÀSIC, OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC |
|||
PROCESSAT |
|||||||
CLORO-PLATÍ POTÀSIC,
OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC I AIGUA. REVELAT EN OXALAT FÈRRIC.
ATUR EN ÀCID HIPOCLÒRIC EXPOSICIÓ PER CONTACTE |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA/UK |
W.Willis
|
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés PLATINOTIP
|
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCÉS D’UNA SOLA CAPA.
|
|||||||
MILLORES |
VIRATS A L’URANI. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
EXCEL·LENT PERMANÈNCIA DE LA IMATGE. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Suport de paper trencadís: els banys àcids utilitzats
al procés enfebleixen l’estructura de les fibres del paper. Cantonades
especialment febles. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
40-50% HR, 65ºF / 18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
1913 “PLATINOTYPE Co.” Va fabricar un paper a la
plata-platí sota la denominació de “SATISTA”, fàcil de distingir dels
autentics platins per la tendància a mostrar els símptomes de l’òxid-reducció
de la plata (MIRRORING) |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1879 1880 |
vigent |
|
FOTOGRAVAT |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
TINTA d’impressió |
PROCÉS FOTOMECÀNIC |
(BICROMATS) |
|||
PROCESSAT |
|||||||
PROCÉS FOTOMECÀNIC GELATINA FOTOGRÀFICAMENT (BICROMATS) EN RELLEU PER GRAVAR EN AIGUAFORT PROCEDIMENT D’ARTS GRÀFIQUES |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
AUSTRIA |
Karl Klic |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés FOTOGRAVAT |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCÉS FOTOMECANIC d’alta qualita de reproducció. |
|||||||
MILLORES |
“HUECOGRABADO”, GRAVAT EN RELLEU. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
QUALITAT FOTOGRÀFICA. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
ELS RELATIUS AL PAPER |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30 – 40% HR, 65ºF / 18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
EL FOTOGRAVAT PLOMA té el seu antecedent a la
PANICOGRAFIA (o bé “guillotage”, del nom del seu inventor Guillot). |
||||||
AL FOTOGRAVAT AL GRÀ DE RESINA
els mitjos tons no s’obtenen, com al fotogravat directe, per intervenció
d’una trama, sinò per “granejat” i fusió de pols de resina. |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1880’s |
vigent |
|
HALF-TONE (LETTER-PRESS) |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
SENSE EMULSIÓ |
TINTA d’impressió |
PROCÉS FOTOMECÀNIC |
BICROMATS |
|||
PROCESSAT |
|||||||
BETUM DE JUDEA |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA/Anglaterra (Alemanya) |
Stephen H. Horgan / Georg Meisenbach / Berchtold i Swan / Louis i Max Levy / |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés LETTER-PRESS / HALF-TONE |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCEDIMENT D’IMPREMTA PLANOGRAFIC
|
|||||||
MILLORES |
|
||||||
ANÀLISI VISUAL |
QUALITAT DE REPRODUCCIÓ DOLENTA. No té to continuu.
No té tons mitjos. Patró d’impressió detectable a simple vista. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
El associats a la qualitat del paper i les tintes d’impressió. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
40-50% HR, 65ºF /18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
|
||||||
La idea de la impressió amb semitons és acreditada a William Fox Talbot. En els primers anys de la dècada de l'any 1830, va suggerir utilitzar trames o vels fotogràfics connectats amb un procés fotogràfic de gravat de relleu
Diversos tipus de vels es van anar proposant al llarg de les següents dècades. Un dels intents més coneguts va ser de Stephen H. Horgan mentre treballava per al New York Daily Graphic. La primera fotografia impresa va ser una imatge de l'Steinway Hall a Manhattan, publicada el 2 de desembre de 1873. Després, el Graphic va publicar la "primera reproducció d'una fotografia amb una gamma tonal completa en un diari" en 4 de març de 1880, sota el títol de "a Scene in Shantytown" (en castellà, "Una escena en un barri de barraques") amb una trama tosca de semitons.
El primer mètode comercial realment reeixit va ser patentat per Frederic Ives de Filadèlfia en 1881.3 5 Tot i que el va trobar la manera de trencar la imatge en diversos punts de mides variables, no va utilitzar cap vel. El 1882, l'alemany Georg Meisenbach va patentar un procés de semitons a Anglaterra. La seva invenció estava basada en les idees prèvies de Berchtold i Swan. Va utilitzar trames d'una sola línia que eren transformades durant l'exposició per produir efectes d'encreuament de línies. Ell va ser el primer a aconseguir èxit comercial amb semitons en relieve.3
Poc després, Ives, aquesta vegada en col·laboració amb Louis i Max Levy, van millorar el procés amb la invenció i producció comercial de trames de qualitat d'encreuament de línies.
El procés dels semitons en relleu va ser gairebé immediatament un èxit. L'ús de molts semitons en diaris populars es va tornar regular durant els inicis de la dècada de 1890.
El desenvolupament de mètodes d'impressió de semitons per litografies sembla que va seguir un camí independent. En els 1860 's, A. Hoen & Co Es van centrar en mètodes que permetessin als artistes la manipulació dels tons de les pedres d'impressió treballades a mà. Cap a la dècada de 1880, Hoen estava treballant en mètodes de semitons que poguessin ser utilitzats en conjunció amb pedres treballades a mà o fotolitogràfiques.
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1880’s 1881 |
Fins la irrupció dels procediments d’impressió digital però vigent |
1990s / vigent |
GELATINA D.O.P. |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA D.O.P. |
PLATA FILAMENTÀRIA |
ENNEGRIMENT PER REVELAT D.O.P |
Clorur, bromur, clor-bromur de plata. |
|||
PROCESSAT |
|||||||
Clorur, bromur, clor-bromur de plata. HALURS DE
PLATA+ALCALÍ REVELAT QUÍMIC. EL REVELADOR PROPORCIONA L’ELECTRÓ NECESSARI PER
REDUIR ELS IONS DE PLATAaPLATAFILAMENTÀRIA(metàlica) |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
|
|
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés GELATINA D.O.P. (DEVELOPING OUT PAPER) |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCESSAT DE REVELAT QUÍMIC DE 3 CAPES.
|
|||||||
MILLORES |
1890: Virat al sulfur. |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Còpies en b/n de to neutre |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
L’estructura de la plata filamentària permet una més
gran permanència de imatge davant les formes comuns de degradació presents
als processos de còpia fotografics dels quals la imatge final està composta
de plata. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 65ºF / 18ºC. Atorgar la protecció d’un segon suport secundari de PH neutre, ric en alfa-cel·lulosa més funda de mylar. |
||||||
EXHIBICIÓ |
(el procés de paper al clorur de plata de revelat
quimic) |
||||||
ANOTACIONS |
LA GELATINA és una PROTEÏNA ALTAMENT PURIFICADA. |
||||||
GELATINA D.O.P. / CREYONS -Aquest procés de imatge final
en PLATA FILAMENTÀRIA VEHICULITZADA MANCAVA INICIALMENT DE BARITA. |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1882 |
1930 |
(1915) |
GELATINA P.O.P. |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
GELATINA |
PLATA FOTOLÍTICA |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
CLORUR DE PLATA EN EMMULSIÓ DE GELATINA |
|||
PROCESSAT |
|||||||
(INDUSTRIALMENT) COPIAT PER CONTACTE. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
UK |
Sir William Abney |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés GELATINA P.O.P. (PRINTING OUT PAPER) |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCÉS DE ENNEGRIMENT DIRECTE DE 3 CAPES.
|
|||||||
MILLORES |
1881: PAPER DE GAS (EDER-PIZZIGHELI) |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
Presència de sulfat de bari com a capa intermitja
que impedeix veure la fibra del paper i augmenta la lluminositat i el
contrast. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
Les associàdes a la qualitat del suport secundari. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
30-40% HR, 65ºF / 18ºC |
||||||
EXHIBICIÓ |
50 lux / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
LES INICIALS P.O.P. indicatives dels PAPERS
D’ENNEGRIMENT DIRECTE, van ser utilitzades per primer cop per la
companyia ILFORD l’any 1891. |
||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1865 |
1880 - 1920 |
DECLIVI: 1915 |
col·lodió p.o.p |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
COL·LODIÓ |
PLATA FOTOLÍTICA |
PROCÉS D’ENNEGRIMENT DIRECTE DE 3 CAPES |
CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODI INDUSTRIALMENT |
|||
PROCESSAT |
|||||||
COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT EL TIOSULFIT. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
USA |
WHARTON SIMPSON |
||||||
DESCRIPCIÓ TÈCNICA procés col·lodió p.o.p |
|||||||
ANÀLISI DE L’ARTEFACTE PROCÉS D’ENNEGRIMENT DIRECTE DE 3 CAPES.
|
|||||||
MILLORES |
TOTA MENA D’ACABATS: |
||||||
ANÀLISI VISUAL |
PRESÈNCIA DEL SULFAT DE BARI COM A CAPA INTERMITJA
que impedeix veure la fibra del paper i augmentar la lluminositat i el
contrast. |
||||||
DEFECTES I DEGRADACIONS |
ELS ASSOCIATS A LA QUALITAT DEL SUPORT SECUNDARI.
ELS ASSOCIATS AL PAPER. |
||||||
EMMAGATZEMATGE |
20-40% HR, 65ºF / 18ºC. Cal atorgar la protecció d’un segon suport secundari de PH neutre, ric en alfa-cel·lulosa més funda de mylar. |
||||||
EXHIBICIÓ |
Els especimens que presenten el tintat de l’emulsió de col·lodi patiran l’esborrat foquimic d’aquest i no es recomana la seva exhibició. En qualsevol cas, no excedir els 30/50 lux – 3 / 5 fotocandeles |
||||||
ANOTACIONS |
es tracta dels PRIMERS PAPERS BARITATS |
||||||
COL·LODI P.O.P. (PRINT OUT
PAPER) ENNEGRIMENT DIRECTE |
|||||||
DATA |
ÚS COMERCIAL |
(DECADÈNCIA) |
DENOMINACIÓ |
||||
1894 |
1940 |
(1930) |
COL·LODI MAT P.O.P. virat a l’or-platí |
||||
SUPORT |
EMULSIÓ |
IMATGE FINAL |
TIPUS DE PROCÉS |
AGENT SENSIBILITZADOR |
|||
PAPER |
COL·LODI |
AMALGAMA (PLATA FOTOLÍTICA,OR,PLATÍ) |
ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P |
CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODIÓ (Industrialment) |
|||
PROCESSAT |
|||||||
(Industrialment) COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT AL TIOSULFAT DE SODI, DESPRÈS D’UN VIRAT A L’OR I AL PLATÍ. |
|||||||
PAIS |
AUTOR |
||||||
UK |
Sir W. Abney |
No hay comentarios:
Publicar un comentario