EXAGERAR ÉS HUMANÍSIM i en aquest bloc trobareu múltiples exageracions de la cultura visual i la percepció a través de l'obra gràfica i d'altres índoles del temible subscriptor i els seus sequaços des de l'àmbit de l'ensenyament de la fotografia, la il·lustració i la imatge digital i /o analògica
Llenguatges del Disseny i Aplicacions I: mostres d'activitats. Observant les possibilitats de la línia i les xarxes modulars al disseny gràfic. L'efecte Moiré: conèixe'l per evitar-lo i aprofitar-lo segons les circumstàncies.
Laura Pozas.
Llenguatges del disseny i aplicacions. Percepció visual i metàfores socials.
Carme Martínez
Aquest curs ha estat una mica complex en el seu inici a les escoles d'arts plàstiques i disseny catalanes a causa de les múltiples interrupcions degudes a les mobilitzacions socials i estudiantils. Tot motivat per les conseqüències del Procés i pel procés judicial envers els seus principals protagonistes, i, en definitiva, dels conflictes entre el govern espanyol i el català, i potser entre diferents sectors socials de les poblacions espanyola i catalana.
En el nostre cas ens hem vist tocats molt de prop a l'impartir el mòdul del primer semestre de 1r d'estudis de Grau en Disseny Gràfic en ESDAP Catalunya, ensopegant amb inevitables interrupcions i pèrdua de sessions en un inici de curs accidentat i complex. Complir amb el programa establert i dur a terme les pràctiques corresponents als diferents apartats i continguts ens ha obligat a la improvisació en alguns casos, i procurar condensar diversos aspectes, en ocasions en una sola pràctica, per reduir el nombre de lliuraments sense que això anés en detriment dels continguts observats.
Així, mentre els moviments polítics creaven derives confuses cap a dreta i esquerra, cap al retrocés o cap al progrés social, cap a la confusió informativa i el confrontrament de direccionalitats oposades, confrontades o transversals, hem procurat que les absències i faltes d'assistència per dies de vaga i manifestacions d'estudiants i docents es veiessin compensades d'alguna manera.
Anaïs Lagonigro
És curiós que aquestes dates coincidissin amb l'estudi i l'experimentació gràfica tant de la percepció visual i les il·lusions òptiques com posteriorment amb el desglossament i aplicació dels elements visuals bàsics, com la línia, la trama i la textura, per exemple, abans de introduir-nos en les relacions entre color i composició mitjançant el contrast, la proximitat, el pes, l'equilibri, el moviment la simetria o la direccionalitat. Mentre un país sense govern disputava colors, matisos, direccions i directrius, mentre establia trames complexes que aparentaven moure's en direccions enganyoses, la societat es mobilitzava perquè es posessin d'acord, perquè alliberessin a suposats dissidents o deixessin de fer-ho i, a més, mentrestant, seguien amb les seves vides i quefers quotidians. En el nostre cas, com dic, experimentar amb les possibilitats expressives i gràfiques de la línia, de la trama de línia i de diverses il·lusions òptiques derivades de diverses causes.
Anaïs Lagonigro
Hem introduït un exercici per estudiar l'efecte o patró moaré, o de Moiré, i per observar com per efecte de proximitat, pes i semblança, les interseccions entre les línies pertanyents a diverses trames paral·leles multidireccionals produeixen efectes en la nostra percepció predisposada a identificar elements agrupant-los segons pautes establertes en les lleis de la Gestalt.
Ana Maria Fernández
En alguns casos l'efecte pot funcionar de forma estàtica però el seu comportament en moviment fa que aquestes pautes resultin especialment interessants per a la gràfica interactiva i audiovisual, encara que no per això són menyspreables per als estudiants de disseny gràfic ni per als dissenyadors i estudiosos de la imatge en general.
Carme Martínez
Els alumnes ha començat amb observacions a partir de diversos dissenys de trames i la seva impressió sobre material transparent per comprovar el comportament de la seva superposició successiva en directe, però també han optat per utilitzar les interfícies de les aplicacions gràfiques per superposar capes de trames lineals de diverses direccions, angles, adreces i curvatures per observar què passava. En alguns casos, com ens mostra Ana Mª Fernández, per exemple, realitzant exaustivas proves amb elements materials abans de començar a imaginar com aprofitar els recursos digitals.
Anaïs Lagonigro
En altres casos es va intentar integrar des d'un principi l'experimentació amb el color en el mateix exercici, o amb les possibilitats que ofereix des del punt de vista de l'animació audiovisual, com vam comprovar en alguns assajos d'Anaïs Lagonigro o
Andrea Suxo
Andrea Suxo, però en general n'hi havia prou amb divertir experimentant possibilitats gràfiques i comprenent el perquè d'aquest efecte abans de decidir-se, en el millor dels casos a utilitzar-expressivament en projectes concrets o ficticis però factibles, tal com ens mostra Anaïs Lagonigro. En entrades successives mostrarem les altres activitats pràctiques desenvolupades en aquest mòdul, però sens dubte creiem que aquest mostrari d'avui és una bona introducció conceptual per a això.
No hay comentarios:
Publicar un comentario