Páginas

martes, 17 de septiembre de 2019

PERCEPCIÖ (III) Teories de la visió.





Teories de la visió

L'explicació del procés de la visió ocupa un lloc preferent en la història del pensament occidental. En el mateix naixement del pensament filosòfic en la Grècia antiga (segle VI a. C.) es donen cita ja dues teories explicatives: el model actiu de la visió i el model passiu de la visió. El primer creia que l'ull humà emet un feix de rajos que, viatjant per l'espai, arriba a tocar els objectes, mentre que el segon afirmava que són els mateixos objectes de la realitat els que envien contínuament imatges de si mateixos cap a l'espai natural que els embolica. A aquesta teoria en succeïren d'altres, però nosaltres ens centrarem en la psicologia de la percepció de l'Escola de la Gestalt.

Psicología de la Gestalt
La psicologia de la Gestalt és un moviment experimental que comença just abans de la Primera Guerra Mundial. La seva psicologia està centrada en l'estudi del coneixement, la percepció i els processos mentals. Els principals representants de l'escola de la Gestalt són Max Wertheimer, Wolfgang Köhler i Kurt Koffka (imatge inferior).
Les teories i lleis exposades per l'Escola de la Gestalt, encara que no expliquen el perquè del procés perceptiu, segueixen sent un referent important perquè descriuen i prediuen alguns principis del seu funcionament.
Per als psicòlegs de la Gestalt, la visió consisteix en un procés de percepció activa en el qual, més enllà de la recepció passiva dels rajos lumínics, apareix implicada una sèrie bàsica de processos actius d'organització i estructuració dels estímuls.

Lleis de la visió segons l'escola de la Gestalt

A partir d'uns principis bàsics, els autors varen determinar una sèrie de lleis visuals que tenen molt interès en les arts plàstiques. Amb aquestes lleis pretenen predir com agruparem els diferents estímuls en unitats en funció de les seves característiques i relacions.
    Llei de la proximitat o llei per la que tendim a percebre com a junts els elements més propers a l'espai.








    Llei de la semblança. Si un estímul visible està constituït per una multitud d'elements diversos, es manifesta en el subjecte receptor la tendència a agrupar aquells elements més similars entre si.








    Llei de tancament per la qual tendim a clausurar les bretxes existents en una possible figura amb línies incompletes.













    Llei de bona continuïtat per la qual tendim a percebre com a part d'una mateixa figura els estímuls que guarden entre si una continuïtat de forma.










    Llei del moviment comú per la que tendim a percebre com a grup o conjunt aquells elements que es mouen conjuntament o es mouen de la mateixa manera







    Llei de la pregnancia o de la “bona forma” per la qual tendim a percebre com a unitat aquells elements que presenten el major grau de simplicitat, simetria, regularitat i estabilitat (bones formes).








    Llei de l'experiència. L'experiència prèvia del subjecte receptor intervé, juntament amb els aspectes citats anteriorment, en la constitució de les formes percebudes.












Aplicacions de les Lleis de la Gestalt en disseny gràfic. Proximitat, semblança, tancament, pregnància, continuïtat i experiència prèvia.
Pràctica

Amb tinta xinesa i pinzell realitza dos originals lliures on es posi de manifest una de les lleis de la Gestalt, a triar entre proximitat, semblança o tancament. L'original ha de ser negre 100% contra blanc. S'han de realitzar esbossos i un procés de disseny.
Objectius

Conèixer les lleis de la Gestalt
Practicar amb les lleis per tal de dissenyar Aconseguir un bon resultat de disseny
Conèixer la tècnica de la tinta xinesa i els suports adequats per a ser treballada Acoseguir un bon acabat amb netedat d'execució


Exemples de treballs d'alumnes:
 
 
 
Víctor Pagès:
 
 




 
 
 
 
 

 
 


 
 
 
 
 
 
Maria José Tupiza:
 
 























 
 
 
 
 
 
 
Pablo Torrelio:
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
Anna Luna Siemontovitz:
 
 
 
 









 
 
 
 
 
 
Clara Romero:
 







 
 
 
 
 
Carla Muñoz:
 
 





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nerea Marín:
 









 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anna García:
 
 












 
 
 
 
 
 
Marc Fernández:
 
 














 
 
 
 
 
 
 
Xènia Fàbregas:
 
 













 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Víctor Pagès:
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 


 

 
 

 
 
 
 
 
 
 Carla Muñoz:







 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Silvia Guerrero:
 
 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alejandro López:
 
 









 
 
 
 
Erica Baeza:
 
 
 
 
 










 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
David Pacheco:
 








 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
María José Tupiza:
 
 
 















 
 
 
 
 
 
 






























 
 
 
 
 
 
 
Thalía Muñoz: 











 
 
 
























 
 
 
 
 
Marta Marchante:
 
 
 










 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ana Torres (esboços) :




 
 
Iván Vallés:
 

 





Andrea Cardelo:
 






Ferràn Fernández:




 
 
Irene Armada: 
 




 
 
 
 
 
 
 
Laia Planas:








 
 
Laura Corbalàn (esboços):
 


 Lucía Soto (esboços):






Mark Klimt (esboços):



Marta Aguilera:








Marc Bolívar:
 

Pregnància
semblança/proximitat
experiència
 



Michael Fuentes (esboços):


Nil Domínguez (esboços):
 




 







 
 
 
Pau Cabello:





 
 
 
Sara Bautista:



 

 

 

 

Pol Naranjo:





Mark Klimt:

1 Proximitat
2 Tancament
3 Moviment comú
4 Continuïtat
5 Semblança
6 Pregnància
7 Experiència
  








 


Mireia Villarroya:







No hay comentarios: