Páginas

FOTOGRAFIA DOCUMENTAL. DOCUMENTS PER A ARTISTES. ANOTACIONS SOBRE FOTOGRAFIA TÈCNICA FOTOGRÀFICA (HISTÒRIA)

 

Eugène Atget

ANOTACIONS SOBRE FOTOGRAFIA

TÈCNICA FOTOGRÀFICA (HISTÒRIA). EVOLUCIÓ DELS DOCUMENTS PER A ARTISTES.

ANYS 20:

 

 

1925: PAPER BRILLANT

KARL BLOSSFELDT

“FORMES ARTÍSTIQUES DE LA NATURA”

Claredat, ordre. Interés enciclopèdic.

 

BERENICE ABBOTT

Fotografia documental

Forma part del moviment fotografia directa

Fotografies de personalitats de la cultura, d’arquitectura i vida urbana de Nova Iork a la dècada de 1930

 

JAMES AGEY

 

 

LAZSLO MOHOLI-NAGY

 

Pintor de vocació, deixa els estudis de dret i es dedica per complet a ésser artista.

 

L'amor li va arribar el 1920 un cop instal·lat a Berlín. Allà va conèixer la que es convertiria en la seva esposa, Lucía Schulz (més coneguda com Lucia Moholy). La parella va experimentar al màxim la fotografia i van realitzar interessants fotogrames, els quals daten de 1922 i van aconseguir la fama.

 

Un any més tard, l'escola Bauhaus tria a Moholy-Nagy perquè es faci càrrec de taller de treballs de Metall. Posteriorment, el director de el curs, Johannes Itten, va abandonar l'escola i Moholy-Nagy va ocupar el seu càrrec. En aquest període es va bolcar en l'estudi dels efectes d'equilibri i pressió dels materials i es va convertir en el precursor de la fotografia Bauhaus.

 

La seva publicació "Pintura, Fotografia, Film", apareguda en 1925, constitueix el vuitè volum dels "Llibres de la Bauhaus" i és un dels principals pilars de la fotografia. En aquest volum, Moholy-Nagy establia una relació entre la pintura i la fotografia. L'artista classificava la pintura com un mitjà per donar forma a la color, mentre que la fotografia servia d'instrument d'investigació i l'exposició del fenomen llum.

“...els que no entenguin la fotografia son els analfabets del futur”

 

 

Així mateix, en 1922 i 1930, Moholy-Nagy va treballar en un Modulador llum-espai, que consisteix en una sèrie de plans metàl·lics perforats que produeixen efectes de llums i ombres per mitjà d'un motor. En aquest mètode es realitza una associació de formes de diferents materials, que són il·luminades perquè provoqui un efecte d'ombrejat concret. Moholy-Nagy fa xocar aquestes formes a través d'un moviment continu. Aquest treball va repercutir decisivament en la seva vinculació amb l'escultura i amb les investigacions fotogràfiques de moment.

 

La recerca de ombres diferents i de dring de Moholy-Nagy va suposar una gran innovació en el terreny de l'art lluminós cinètic, ja que Alexander Rodchenko havia treballat prèviament amb un modulador en el qual només es buscaven ombres.

Molt AVIAT (segle XIX)

ANNA ATKINS

Botànica anglesa.

Considerada:

Primera dona fotògrafa

British Algae (1843) es considera el primer llibre publicat amb il·lustracions fotogràfiques.

Algues (cianotípies / fotogrames)

 

 

Molt AVIAT: Fitxes policials

Influent encara amb els seus treballs iniciats 4 anys desprès de la invenció.

1a classificació científica fotogràfica

EXEMPLES DE FOTOGRAFIA DE CARÀCTER DOCUMENTAL

 

 

DONOVAN WYLIE

 

Finals anys 80 fins l’actualitat

Torres de vigilància de l’exèrcit anglés a Irlanda

Fotografia aèria (helicòpter exèrcit) a l’alçada de les torres abans de la seva demolició

BERND & HILLA BECHER

 

Finals anys 50 fins finals anys 90

Durant 50 anys

Classificació metòdica i sistemàtica de castellets de mines (diferents tipus d’”A”), alts forns, dipòsits d’aigua...(tractats com a “monstres” del paisatge.

TIPOLOGIES HUMANES

 

 

AUGUST SANDER

(ALEMANYA) Retratista des de començaments de segle.

1929: “El rostre del temps”. Li va fer un forat entre els modernistes.

Actitud d’entomòleg o col·leccionista. Feia servir negatius de vidre, segons el seu treball pioner en un estudi fotogràfic (retrats).

Classificació obsessiva però poc rigorosa, extravagant.

“Retrat d’un notari”= denota la decadència econòmica i social de la república de Weimar en la desgastada elegància del seu abric.

URSS: NOVA SOCIETAT

 

 

ALEKSANDR RODCHENKO

Refusa la pintura i abraça la fotografia.

Vesteix un uniforme inventat en pro d’una humanitat a la recerca de la modernitat (rebuig del trípode i les SLR “de melic”)

Apareixen les càmeres compactes de 35 mm (Leica):

Llibertat i lleugeresa de l’enquadrament: noves perspectives.

Perspectives radials i complicitat amb les arts gràfiques industrials.

Revista “URSS EN CONSTRUCCIÓ”: Fotomuntatge

Influència del muntatge cinematogràfic

El fotomuntatge evidencia la possible falsedat/tergiversació/manipulació fotogràfica.

Canal del Mar Blanc: “Triomf de l’engenyeria soviètica”. Obra mestra de la propaganda política. Manipula el contrast, la composició i l’aparença dels “presos reinserits” o “rehabilitats”, en realitat presoners polítics en un Gulag, de rostres originalment seriosos i tristos, no pas decidits i somrients com a la foto final

...mentres a Paris...

 

 

EUGÈNE ATGET

30 anys recopilant més de 10.000 imatges del vell Paris a punt de desaparèixer (a una de les còpies va escriure: “desapareixerà”)

Pertanyia al segle XIX i feia servir: ·càmera de plaques ·paper albuminat (1851)

Al seu estudi de Montparnasse venia “documents per a artistes” (això sí: molt personals)

“El Mozart de la Fotografia” (Joel Megerovitz)

Atget era anacrònic. Un “objecte trobat” pel seu veí Man Ray, el seu descobridor per al mòn.

 

Al final de la seva carrera, deixa de limitar-se a documentar i busca allò poètic, de forma gairebé inconscient.

MAN RAY

S’endinsa en somnis/dessitjos/inconscient/irrealitat

 

Relació amb Duchamp: Documentació de l’obra “Gran Vidre”---------------------

 

Coneix ATGET l’any 1926 al seu mateix carrer.

Li compra unes 50 fotografies.

Importància dels “objectes trobats” (surrealisme): les fotos antigues ho son i en mostren

==--DADAÏSME

      -SURREALISME

 

 

-----“Cria de Pols”: experiment sobre un vidre amb traços de Duchamp.

Abstracció que comparteix caràcter d’obra d’art i de document

BERENICE ABBOTT

Llavors ajudant de Man Ray

Retrata ATGET com si es tractés d’un veritable “objecte trobat”

1929: Exposició i Catàleg de “FILM UND PHOTO” a Stutgart

La modernitat estava a la URSS i Alemanya.

Man Ray hi participa i presenta l’obra d’Atget, qui figurarà entre els noms de Bayer, Anna Hawk, Edward Weston, Iziscky, Moholi-Nagy, Pier Soist i Cecil Beaton (únic britànic destacable a una època d’inactivitat fotogràfica relevant al Regne Unit)

A la URSS i a Alemanya: Auge de la propaganda.

Rodchenko obligat a destruir la seva pròpia obra d’encàrrec, tot tapant cares amb tinta negra.

ANYS 30

ALEMANYA

AUGE DEL NAZISME

AUGUST SANDER

Reclutat per retratar la raça alemanya. Els nazis havien prohibit el seu llibre “El Rostre del Temps”, però quan es van fer amb el poder, Sander els retrata amb els jueus (passaports) i els documenta i classifica.

Sander fotografia el seu fill Erik empresonat per comunista i, deu anys desprès, la seva màscara mortuòria.

USA: CRISI

 

 

WALKER EVANS

Veu dissident en contra de la humanitat, el liberalisme, el comunisme...

Intel·lectual sofisticat de l’època del jazz.

De jove aspirava a escriptor. Va estudiar a Paris. A la seva tornada havia copiat, amb personalitat, l’estil del catàleg de “Film und Photo”, fins que va començar a imitar i evocar Atget amb una vella càmera de plaques cercant el vestigi de les persones als objectes.

Va ser reclutat per l’”Agència de Seguretat per a l’Agricultura” juntament amb altres fotògrafs com a Dorothea Lang per retratar una realitat social esperançadora, però les seves imatges es separaven de la resta

REMARCABLE LA SEVA FOTO DE L’ESCAPARAT DE L’ESTUDI DE FOTOGRAFIA AMB EL MOT “STUDIO· SOBRE UN MOSAIC RETICULAT DE RETRATS D’ESTUDI.

 

 

1936: El seu retrat d’Ali May Burroughs davant la paret de fusta de casa seva és implacable.

 

Llavors, “Documental” suggeria 2 significats:

 

-Testimoni

-Propaganda:

   Evans refiuig la idea d’objectivitat, tot creuant la línia cap a allò idealitzat o poètic, reubicant objectes de les escenes per a la seva visió personal dignificant objectes de la vida quotidiana americana, però no propiciant, tot i això, la visió propagandística=--1937: despatxat

ANYS 40

ARRIBADA DE LA GUERRA

 

BILL BRANDT

REGNE UNIT

Va unir allò documental i artificiós

Va ser ajudant de Man Ray, del qual, a les seves absències (segons sembla li va dir ell mateix a Man Ray) va aprendre recercant als seu estudi.

Creava i composava situacions, posades en escena sinceres, sovint a mig camí entre realitat i ficció.

 

Va retratar el Londres de la guerra, una ciutat de somni o de malson, amb nits de lluna i talls elèctrics, amb gent dormint en refugis antiaeris, túnels de metro i estacions de tren.

 

Veu la nova dislocació en termes surrealistes.

 

 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/FXmXvThMXus" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe> 



<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/wKFFMLd4vkc" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>



No hay comentarios: