Páginas

PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS I PRINCIPIS DE FOTOGRAFIA. Clasificació i descripció bàsica.


CLASIFICACIÓ DELS PROCESSOS FOTOGRÀFICS

CRITERIS:

TIPUS DE

PROCEDIMENTS

1-ORIGINALS POSITIUS DIRECTES DE CÀMERA:

·DAGUERROTIP

·AMBROTIP

·FERROTIP

2-PROCESSOS FOTOMECANICS:

·LETTERPRESS (HALF-TONE)

·FOTOGRAVAT

·COL·LOTIP

.WOODBURYTIPUS

3-ORIGINALS NEGATIUS SOBRE PAPER:

·CALOTÍPIA

·CÒPIES AL PAPER SALAT

4-PROCESSOS D’UNA SOLA CAPA:

·CÒPIES AL PAPER SALAT

.CIANOTÍPIA

·PLATINOTÍPIA

5-PROCESSOS DE DUES CAPES:

·ALBÚMINES

·CÒPIES AL CARBÓ

·WOODBURYTIPUS

6-PROCESSOS DE TRES CAPES:

·COL·LODI P.O.P

·GELATINA P.O.P.

·COL·LODI MAT P.O.P.

·GELATINA D.O.P.

SUPORTS

EXTRANYS

Fusta, Porcellana, Tela, Cuir...

METALL

PLATA, PLATA/COURE:

DAGUERROTIP
FULL DE LLAUNA, LLAUTÒ (Lacada en negre): FERROTIPUS

VIDRE

·NEGATIUS A L’ALBÚMINA DE NIÈPCE DE SAINT VICTOR
·AMBROTIPS
·NEGATIUS AL COL·LODI (PLAQUES SEQUES DE MADDOX) quan no eren sobre cel·luloide

PAPER

(ALBÚMINES, COL·LODIS, CALOTIPS, cianotip, col·lotip, fotogravat, carbó, woodburytip, gelatines, platinotip, half-tone)

EMULSIONS

Sense emulsió

Daguerrotip

Calotip, Paper Salat

Cianotípia

Collotipus

Col·lodi P. O. P.

Platinotip

Fotogravat

Half-tone

 

Amb emulsió

Negatius a l’labúmina

Papers a l’albúmina

Tintipus, Ambrotip (col·lodió)

Carbó (gelatina)

Papers Gelatina (D.O.P. i P.O.P.) (gelatina)

 

IMATGES FINALS

PLATA:

·FOTOLÍTICA*/REVELAT QUÍMIC (separada per la llum)*

-ennegriment directe
-partícula de plata esfèrica diminuta
-no arriba al blanc i negre (zones baixes grisas)
-excel·lent resolució = molts problemes

DE REVELAT FISIC

(unitats centenars de vegades més grans)
-RODONA: delicada però més resistent que la fotolítica
més antiga que la filamentària

-FILAMENTÀRIA

L’ACTUAL. Aconsegueix el blanc i negre
Els viradors (p.ex.: l’or) s’afegeixen a la partícula enfosquint = augmentant-la i protegint-la.
Si la plata filamentària és agredida, en romana tanta que la seva degradació no és pas apreciable.

SALS DE FERRO

Cianotípia.

TINTS (caires)

Col·lotipus, Fotogravat, Half-Tone.

PIGMENTS

Carbó, Woodburytip,

AMALGAMA

PLATA MERCURI (OR)- Daguerrotip


PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS I PRINCIPIS DE FOTOGRAFIA

DATA: ÚS COMERCIAL (DECADÈNCIA). DENOMINACIÓ
SUPORT, EMMULSIÓ, IMATGE FINAL, TIPUS DE PROCÉS, AGENT SENSIBILITZADOR.
PROCESSAT.
PAIS, AUTOR.

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1839

1860

(1860)

DAGUERROTIP

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PLATA PLATA/COURE

SENSE EMULSIÓ

AMALGAMA
Plata-mercuri (+or)

POSSITIU DIRECTE de càmera

IODE
IODE-BROM
IODE-BROM-IODE

PROCESSAT

Revelat al vapor de mercuri. Fixat en solució concentrada de clorur sòdic/tiosulfat de sodi

PAIS

AUTOR

FRANÇA

Daguerre
(Nièpce)









 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1839 1840

1855

(1850)

CALOTIP

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

SENSE EMULSIÓ

PLATA-revelat fisic (reducció)

NEGATIU DIRECTE de càmera POP

IMMERSIÓ EN IODUR POTÀSIC=IODUR DE PLATA. BANY EN GALONITRAT DE PLATA

PROCESSAT

Imatge latent processada en galomitrat de plata.Reducció:
Dipòsit de plata als halurs exposats

PAIS

AUTOR

Anglaterra

Fox Talbot









 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1839 1841

1890

(1850)

PAPERS A LA SAL

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

SENSE EMULSIÓ

PLATA FOTOLÍTICA

ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P

SOLUCIÓ DE SAL (ClNa) EN AIGUA. AIXUGAT. SOLUCIÓ SATURADA DE NITRAT DE PLATA=CLORUR DE PLATA

PROCESSAT

Rentat en aigua. Fixat amb solució concentrada de sal

PAIS

AUTOR

Anglaterra

Fox Talbot









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1847

 

 

NEGATIUS A L’ALBÚMINA

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

VIDRE

ALBÚMINA

PLATA FOTOLÍTICA

ENNEGRIMENT DIRECTE

ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE

PROCESSAT

(Nièpce de Saint Victor) VIDRE
ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE

PAIS

AUTOR

FRANÇA

Nièpce de Saint Victor









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1840/48

1880   1940

(1920)

CIANOTIP

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

SENSE EMMULSIÓ

SALS DE FERRO

ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P
negatiu

AMONI-CITRAT DE FERRO-FERROCIANUR POTASIC

PROCESSAT


Embegut el paper amb la mescla, s’exposa a la llum (contacte negatiu) i rentar

PAIS

AUTOR

Anglaterra

HERSCHEL









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1850

1900

(1855)

ALBÚMINA

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

ALBÚMINA

PLATA FOTOLÍTICA

ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P

CLORUR DE PLATA +ÀCID NÍTRIC

PROCESSAT


Rentat.Fixat al tiosulfit.Virat.Aixugat.Muntatge en suport secundari.

PAIS

AUTOR

FRANÇA

B. Èvrard









 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1853

1856  1920

(1915)

FERROTIP (TINTIP)

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

METALL

COL·LODIÓ HUMIT (sobre laca)

PLATA DE REVELAT FISIC

POSSITIU DIRECTE
DE CÀMERA

COL·LODIÓ IODAT SUBMERGIT EN NITRAT DE PLATA aplicat humit al suport

PROCESSAT

SULFATFerròs+ÀCIDnitric/sulf/acètic
Clorur mercuri=llums+blanques.
Fixat amb cianur potàsic o tiosulfit.Rentat,aixugat,vernissat

PAIS

AUTOR

FRANÇA

MARTIN









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1854

1860

(1865)

AMBROTIP

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

VIDRE

COL·LODIÓ HUMIT

PLATA DE REVELAT FISIC

POSSITIU DIRECTE de càmera

IODUR DE PLATA+SOLUCIÓ ACUOSA DE NITRAT DE PLATA=IODUR DE PLATA

PROCESSAT

Sulfat Ferròs+àcid nitrica/sulfúric/acètic/cítric
Clorur mercuri (blancor llums) Fixat amb cianur potàsic o tiosulfat de sodi

PAIS

AUTOR

USA

James Ambrose Cutting









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1855

1940…

(1940…)

CARBÓ

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

GELATINA BICROMATADA

TINTA d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió)

TINTA d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) BICROMATS
+POLS DE CARBÓ Tissue+Gelatina.

BICROMATS

PROCESSAT

Gelatina Pigmentada sobre paper.Aixugat.Bicromat potàsic.Copiat(contacte)Rentat.Transferència.

PAIS

AUTOR

FRANÇA

A.Poitevin









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1864

1865    1900

(1895)

WOODBURYTIP (FOTOGLITIPUS)

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

GELATINA BICROMATADA

PIGMENTS DUES CAPES

(bicromats sota negatiu de col·lodió)

GELATINA BICROMATADA

PROCESSAT

PIGMENTS DUES CAPES (bicromats sota negatiu de col·lodió) CAPA GRUIXUDA DE GELATINA BICROMATADA SOTA NEGATIU DE COL·LODIÓ REVELADA EN AIGUA CALENTA=RELLEU GELATINA PIGMENTADA TRANSFERIDA AL PAPER (+_1000 CÒPIES x MOTLLO)

PAIS

AUTOR

USA

W.B. Woodbury









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1871

 

 

NEGATIUS AL COL·LODI (PLAQUES SEQUES DE MADDOX)

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

VIDRE

GELATINO-BROMUR

Plata

Es va fonamentar en els estudis de Poitevin sobre l'ús de gelatina seca i en els de Marc-Antoine Gaudin sobre la sensibilitat a la llum de l'bromur de plata.

BROMUR de PLATA

PROCESSAT

humitejar la gelatina amb aigua, estendre sobre ella bromur de cadmi i nitrat de plata perquè reaccionessin i s'obtingués bromur de plata i finalment dipositar el resultat en un vidre fins que s'assequés

PAIS

AUTOR

Anglaterra

Richard Leach Maddox









 

El gelatinobromur és un procediment fotogràfic creat l'any 1871 per R. L. Maddox i millorat en l'any 1878 gràcies als treballs de Charles Harper Bennett que va acabar desplaçant el col·lodió humit, a partir de l'any 1882.

Aquest procés bàsicament suposa en els seus inicis l'ús d'una placa de vidre sobre la qual s'estén una solució de bromur de cadmi, aigua i gelatina sensibilitzada amb nitrat de plata, que ja no necessita mantenir humida la placa en tot moment, la qual cosa posa fi a un dels grans inconvenients de l'col·lodió humit.

A l'aconseguir Charles E. Bennett millorar la sensibilitat de l'gelatinobromur deixant assecar durant més temps la placa emulsionada, va aconseguir rebaixar el temps d'exposició a un quart de segon, el que ens permet apropar-nos a l'concepte d'instantània fotográfica.

Les plaques seques "a l'gelatinobromur de plata" es fabricaven a indústries. Es compraven en caixes que havien de obrir-se en una cambra fosca, amb feble llum vermella, per carregar els xassís. I un cop exposades, es podien revelar sense presses, dies després, en tornar dels viatges. Un dels fabricants de plaques seques va ser A. Lumière & ses fils, de Lió (França), que va rebre grans premis entre els anys 1889 i 1900. A més de la societat Lumière, altres destacats fabricants van ser: Guilleminot et Cie., I Agfa .

A la fi de segle XIX va començar a sensibilitzar-se el paper mitjançant aquest procediment emprant el bromur de plata convertint-se en el tipus de paper fotogràfic més emprat en el segle XX.

La creació d'aquest mètode va suposar la culminació de l'invent de la fotografia, quedant bàsicament constituïda fins a l'aparició de la fotografia digital.

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1873/79

1880 – 1930

 

PLATINOTIP

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

SENSE EMULSIÓ

METALL (PLATÍ)

PROCÉS D’UNA CAPA (imatge en la fibra del paper)

CLORO-PLATÍ POTÀSIC, OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC

PROCESSAT

CLORO-PLATÍ POTÀSIC, OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC I AIGUA. REVELAT EN OXALAT FÈRRIC. ATUR EN ÀCID HIPOCLÒRIC EXPOSICIÓ PER CONTACTE
LLUM+OXALAT FÈRRIC=
=PRECIPITACIÓ SALS DE PLATÍ

PAIS

AUTOR

USA/UK

W.Willis
A.Clements









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1879 1880

vigent

 

FOTOGRAVAT

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

SENSE EMULSIÓ

TINTA d’impressió

PROCÉS FOTOMECÀNIC

(BICROMATS)

PROCESSAT

PROCÉS FOTOMECÀNIC GELATINA FOTOGRÀFICAMENT (BICROMATS) EN RELLEU PER GRAVAR EN AIGUAFORT PROCEDIMENT D’ARTS GRÀFIQUES

PAIS

AUTOR

AUSTRIA

Karl Klic









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1880’s

vigent

 

HALF-TONE (LETTER-PRESS)

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

SENSE EMULSIÓ

TINTA d’impressió

PROCÉS FOTOMECÀNIC

BICROMATS

PROCESSAT

BETUM DE JUDEA
+GELATINA DE PEIX (SENSIBILTZAT) TRAMA NEGATIVA OBTINGUDA D’UNA FOTOGRAFIA TRANSFERIDA A UNA PLACA DE COURE RECOBERTA PER UNA EMULSIÓ, LLAVORS LLUM+RENTAT I BANY DE GRAVAT.

PAIS

AUTOR

USA/Anglaterra (Alemanya)

Stephen H. Horgan / Georg Meisenbach / Berchtold i Swan / Louis i Max Levy /









 

La idea de la impressió amb semitons és acreditada a William Fox Talbot. En els primers anys de la dècada de l'any 1830, va suggerir utilitzar trames o vels fotogràfics connectats amb un procés fotogràfic de gravat de relleu

Diversos tipus de vels es van anar proposant al llarg de les següents dècades. Un dels intents més coneguts va ser de Stephen H. Horgan mentre treballava per al New York Daily Graphic. La primera fotografia impresa va ser una imatge de l'Steinway Hall a Manhattan, publicada el 2 de desembre de 1873. Després, el Graphic va publicar la "primera reproducció d'una fotografia amb una gamma tonal completa en un diari" en 4 de març de 1880, sota el títol de "a Scene in Shantytown" (en castellà, "Una escena en un barri de barraques") amb una trama tosca de semitons.

El primer mètode comercial realment reeixit va ser patentat per Frederic Ives de Filadèlfia en 1881.3 5 Tot i que el va trobar la manera de trencar la imatge en diversos punts de mides variables, no va utilitzar cap vel. El 1882, l'alemany Georg Meisenbach va patentar un procés de semitons a Anglaterra. La seva invenció estava basada en les idees prèvies de Berchtold i Swan. Va utilitzar trames d'una sola línia que eren transformades durant l'exposició per produir efectes d'encreuament de línies. Ell va ser el primer a aconseguir èxit comercial amb semitons en relieve.3

Poc després, Ives, aquesta vegada en col·laboració amb Louis i Max Levy, van millorar el procés amb la invenció i producció comercial de trames de qualitat d'encreuament de línies.

El procés dels semitons en relleu va ser gairebé immediatament un èxit. L'ús de molts semitons en diaris populars es va tornar regular durant els inicis de la dècada de 1890.

El desenvolupament de mètodes d'impressió de semitons per litografies sembla que va seguir un camí independent. En els 1860 's, A. Hoen & Co Es van centrar en mètodes que permetessin als artistes la manipulació dels tons de les pedres d'impressió treballades a mà. Cap a la dècada de 1880, Hoen estava treballant en mètodes de semitons que poguessin ser utilitzats en conjunció amb pedres treballades a mà o fotolitogràfiques.

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1880’s 1881

Fins la irrupció dels procediments d’impressió digital però vigent

1990s / vigent

GELATINA D.O.P.

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

GELATINA D.O.P.

PLATA FILAMENTÀRIA

ENNEGRIMENT PER REVELAT D.O.P

Clorur, bromur, clor-bromur de plata.

PROCESSAT

Clorur, bromur, clor-bromur de plata. HALURS DE PLATA+ALCALÍ REVELAT QUÍMIC. EL REVELADOR PROPORCIONA L’ELECTRÓ NECESSARI PER REDUIR ELS IONS DE PLATAaPLATAFILAMENTÀRIA(metàlica)

PAIS

AUTOR

 

 









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1882

1930

(1915)

GELATINA P.O.P.

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

GELATINA

PLATA FOTOLÍTICA

ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P

CLORUR DE PLATA EN EMMULSIÓ DE GELATINA

PROCESSAT

(INDUSTRIALMENT) COPIAT PER CONTACTE.
RENTAT.
FIXAT AL TIOSULFIAT
SOVINT VIRAT A L’OR

PAIS

AUTOR

 

 









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1865

1880 - 1920

DECLIVI: 1915

col·lodió p.o.p
(“PRINTING OUT PAPER”)

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

COL·LODIÓ

PLATA FOTOLÍTICA

PROCÉS D’ENNEGRIMENT DIRECTE DE 3 CAPES

CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODI INDUSTRIALMENT

PROCESSAT

COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT EL TIOSULFIT.
VIRAT SOVINT A L’OR.

PAIS

AUTOR

USA

WHARTON SIMPSON









 

 

DATA

ÚS COMERCIAL

(DECADÈNCIA)

DENOMINACIÓ

1894

1940

(1930)

COL·LODI MAT P.O.P. virat a l’or-platí

SUPORT

EMULSIÓ

IMATGE FINAL

TIPUS DE PROCÉS

AGENT SENSIBILITZADOR

PAPER

COL·LODI

AMALGAMA (PLATA FOTOLÍTICA,OR,PLATÍ)

ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P

CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODIÓ (Industrialment)

PROCESSAT

(Industrialment) COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT AL TIOSULFAT DE SODI, DESPRÈS D’UN VIRAT A L’OR I AL PLATÍ.

PAIS

AUTOR

UK

Sir W. Abney











No hay comentarios: