Páginas

CRONOLOGIA PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS

 

CRONOLOGIA I RESUM DE CARACTERÍSTIQUES DE PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS

 

CRONOLOGIA DELS PROCEDIMENTS FOTOGRÀFICS ANTICS

1840 1860 1880 1900 1920 1940 1960 1980


1840-55 PAPER SALAT
1855-95 ALBÚMINA__________
1895-1905 GELATINA i COL·LODI P.O.P
1905-1960 GELATINA D.O.P.____________
1960-… COLORS CROMOGÈNICS


 

1840

1860

1880

1900

1940

1960

1980

 

1840-55

Daguerrotip

 

 

 

 

Calotip

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1855-95

 

 

 

Albúmina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1895-1905

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Col·lodió

 

 

 

 

Gelatina DOP

 

 

 

 

Gelatina POP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1960-…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Colors Crmogènics

 

 

 

 

 

 

 

 



HISTÒRIA DE LA TÈCNICA I LA TECNOLOGIA FOTOGRÀFIQUES
Des de fa molt de temps és conegut el fet i el mode de formar una imatge fent servir el principi de la cambra fosca,
constituida per una capsa, una de les parets de la qual té un petit forat destinat al pas de la llum.

CARDAN(1550) Va tenir la idea d’augmentar la lluminositat de la imatge colocant una lent davant l’esmentat forat convenientment agrandat.
Per altra banda, els alquimistes savien què la llum transforma l’aspecte de la plata còrnia (clorur de plata fòs); però cap manuscrit menciona que s’hagués arribat a associar o relacionar tots dos fenomens, que constitueixen la fotografia.
J.H. SCHULTZE (1727) Va demostrar que un paper impregnat en nitrat de plata i cals dòna una imatge quan és exposat al sol sota un dibuix.
CHARLES(1780) Fisic francès. Va enunciar demostracions anàlogues, utilitzant aquestes observacions per obtenir siluetes de retrats.
NIÈPCE (1827)
Va ser el primer que va conseguir fotografiar objectes corporals a la cambra fosca, tot fent servir BETUM DE JUDEA com a CAPA SENSIBLE, i eren necessaris temps d’exposició de fins a vuit hores per impressionar la imatge d’un paissatge.
DAGUERRE(1838) Noves investigacions portades a terme en colaboració amb Nièpce van donar com a resultat la invenció del Daguerrotip
TALBOT (1839) Aconseguí fabricar papers sensibles impregnant-los en sal marina i nitrat de plata.
ABEL NIÈPCE DE SAINT VICTOR (1841) Plaques de vidre recobertes d’una CAPA D’ALBÚMINA que contenia sals de plata, i que donàven un clixé transparent.
LEGRAY (1850) Noves investigacions van donar lloc a la substitució de l’albúmina pel COL·LODIÓ.
GAUDIN (1861) Proposa l’utilització de la GELATINA.
MADDOX (1871) Prepara les primeres emulsions al GELATOBROMUR DE PLATA: PLAQUES SEQUES.

LES CRONOFOTOGRAFIES DE MUYBRIDGE I MAREY

·EADWEARD MUYBRIDGE
Fotògraf britànic (Kingston 1830-1904)

Emigrat a Amèrica l’any 1852, va començar fotografiar paissatges de l’Oest americà al voltant de l’any 1860.
Va investigar mitjanjant la fotografia al voltant del moviment de persones i animals, als quals fotografiava amb diverses càmeres a la vegada i obtenia sèries de fotografies a les quals es representàven les fases successives d’un desplaçament ràpid.
Va crear a Filadèlphia el ZOOPRAXISCOPI (1879)
que l’hi va permetre projectar de forma continuada les seves preses fotogràfiques, amb un efecte proper al cinema.
Aquestes sèries es van publicar als 11 volums de “LOCOMOCIÓ ANIMAL” (1837)


ETIENNE JULES MAREY
Metge francès (Beane 1830 – Paris 1904)
Fisòleg. Professor d’Història Natural al Col·legi de França l’any 1867.

El seu nom va unit al perfeccionament de les tècniques de registre gràfic als experiments de fisiologia: CÀPSULA DE MAREY.
1882: Creà allò que va anomenar CRONOFOTOGRAFIA, que pot ser considerada com a un important precedent de la cinematografia.

Va formular la LLEI DE MAREY: Relació inversament proporcional entre la frecuència del puls i la presió arterial. Amb el nom de “LLEI DE LA INESTABILITAT PERIÒDICA DEL COR” o “LLEI DE MAREY” és conegut un altre fenòmen relacionat amb la fase refractària del miocardi a l’estímul elèctric, durant la sístole

 

RESUM DE CARACTERÍSTIQUES DE PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS

DATA ÚS COMERCIAL(DECADÈNCIA) DENOMINACIÓ
PROCÉS SUPORT EMULSIÓ IMATGE FINAL TIPUS DE PROCÉS AGENT SENSIBILITZADOR PROCESSAT PAIS / AUTOR

DEGRADACIONS FREQUENTS

 
1839 (1860) 1860 DAGUERROTIP

PLATA
PLATA/COURE SENSE EMULSIÓ AMALGAMA
Plata-mercuri (+or) POSSITIU DIRECTE
De càmera IODE
IODE-BROM
IODE-BROM-IODE Revelat al vapor de mercuri. Fixat en solució concentrada de clorur sòdic/tiosulfat de sodi FRANÇA
Daguerre
(Nièpce) -Sulfuració/oxidació de la plata
-exfoliació de ll’àmina de plata
-Taques alcalines (sodi i potasi del vidre)

1839 1840 (1850) 1855 CALOTIP

PAPER SENSE EMULSIÓ PLATA-revelat fisic (reducció)

NEGATIU DIRECTE De càmera POP

SOLUCIÓ SATURADA DE NITRAT DE PLATA.SECAT.IMMERSIÓ EN IODUR POTÀSIC=IODUR DE PLATA. BANY EN GALONITRAT DE PLATA Imatge latent processada en galomitrat de plata.
Reducció:Dipòsit de plata als halurs exposats Anglaterra
Fox Talbot -craquelat/esquerdes de la cera
-dipòsits, taques, pèrdues, rasgats (paper)

1839 1841 (1850) 1890 PAPERS A LA SAL

Paper SENSE EMULSIÓ PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P SOLUCIÓ DE SAL (ClNa) EN AIGUA. AIXUGAT. SOLUCIÓ SATURADA DE NITRAT DE PLATA=CLORUR DE PLATA Rentat en aigua. Fixat amb solució concentrada de sal Anglaterra
Fox Talbot -craquelat/esquerdes de la cera
-dipòsits, taques, pèrdues, rasgats (paper)

1847 NEGATIUS A L’ALBÚMINA
(Nièpce de Saint Victor)

VIDRE
ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE FRANÇA
Nièpce de Saint Victor -esvaiment de la imatge

1840/48 1880 (1920) 1940 CIANOTIP

PAPER SENSE EMMULSIÓ SALS DE FERRO ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P
negatiu AMONI-CITRAT DE FERRO-FERROCIANUR POTASIC Embegut el paper amb la mescla, s’exposa a la llum (contacte negatiu) i rentar Anglaterra
HERSCHEL -esborrat fotoquímic (recuperable a les fosques)
-deteriorament del paper

1850 (1855) 1900 ALBÚMINA

PAPER ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA +ÀCID NÍTRIC Rentat.Fixat al tiosulfit.Virat.Aixugat.Muntatge en suport secundari. FRANÇA
B. Èvrard -les del paper+albúmina: craquelat, esgroigement, “cigarros”
-esvaiment de la imatge

1853 1856 (1915) 1920 FERROTIP (TINTIP)

METALL COL·LODIÓ HUMIT (sobre laca) PLATA DE REVELAT FISIC POSSITIU DIRECTE
DE CÀMERA COL·LODIÓ IODAT SUBMERGIT EN NITRAT DE PLATA aplicat humit al suport SULFATFerròs+ÀCIDnitric/sulf/acètic
Clorur mercuri=llums+blanques.
Fixat amb cianur potàsic o tiosulfit.Rentat,aixugat,vernissat

FRANÇA
MARTIN

Sulfur-oxidació de l’argent
-pèrdua d’adhesió de la capa de col·lodió
-damnis mecànics (fora del paquet daguerrià)

1854 (1865) 1860 AMBROTIP

VIDRE COL·LODIÓ HUMIT PLATA DE REVELAT FISIC POSSITIU DIRECTE
De càmera IODUR DE PLATA+SOLUCIÓ ACUOSA DE NITRAT DE PLATA=IODUR DE PLATA Sulfat Ferròs+àcid nitrica/sulfúric/acètic/cítric
Clorur mercuri (blancor llums) Fixat amb cianur potàsic o tiosulfat de sodi USA James Ambrose Cutting -les del ferrotip+rajadures, pèrdues, exfoliacions, descomposició del vernís, degradacions del vidre.
1855 … COLLOTIPUS PAPER SENSE EMMULSIÓ TINTA d’impressió 1er PROCÉS FOTOLITOGRÀFIC GELATINA BICROMATADA Utilitza l’insolubilitat dels bicromats exposats a la llum per generar un motlle que transferirà la tinta al paper.

FRANÇA
A.Poitevin

-les del paper i tintes

1855 1940… CARBÓ

PAPER GELATINA BICROMATADA TINTA d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) BICROMATS
+POLS DE CARBÓ Tissue+Gelatina. Gelatina Pigmentada sobre paper.Aixugat.Bicromat potàsic.Copiat(contacte)Rentat.Transferència. FRANÇA
A.Poitevin -les del paper. Possibles esquerdes a zones d’alta densitat.

1864 1865 (1895) 1900 WOODBURYTIP
(FOTOGLITIPUS) PAPER GELATINA BICROMATADA PIGMENTS DUES CAPES (bicromats sota negatiu de col·lodió) CAPA GRUIXUDA DE GELATINA BICROMATADA SOTA NEGATIU DE COL·LODIÓ REVELADA EN AIGUA CALENTA=RELLEU GELATINA PIGMENTADA TRANSFERIDA AL PAPER (+_1000 CÒPIES x MOTLLO) USA W.B. Woodbury -les del paper. Possibles esquerdes a zones d’alta densitat.

1865 1880 (1915) 1920 COL·LODI P.O.P.

PAPER SENSE EMMULSIÓ PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODIÓ INDUSTRIALMENT
1ers:ILFORD,
darrers: Kodak Studio Proof Paper COPIAT PER CONTACTE.
RENTAT.
FIXAT AL TIOSULFIAT
SOVINT VIRAT A L’OR USA
W. Simpson -Relatives al suport secundari i al paper i adhesius.
-pèrdua dels plastificadors del col·lodió (esquerdaments-trencadís-) “Fading” , “Mirroring”

1871 NEGATIUS AL COL·LODI (PLAQUES SEQUES DE MADDOX)

VIDRE GELATINO-BROMUR

1873/79 1880 – 1930 PLATINOTIP

PAPER SENSE EMMULSIÓ METALL (PLATÍ) PROCÉS D’UNA CAPA (imatge en la fibra del paper) CLORO-PLATÍ POTÀSIC, OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC I AIGUA. REVELAT EN OXALAT FÈRRIC. ATUR EN ÀCID HIPOCLÒRIC EXPOSICIÓ PER CONTACTE
LLUM+OXALAT FÈRRIC=
=PRECIPITACIÓ SALS DE PLATÍ USA/UK
W.Willis
A.Clements -Paper afectat pels banys àcids. Pèrdua de color de la base del paper.
-El platí catalitza amb les fibres de cel·lulosa = transferència de la imatge a papers i altres còpies en contacte.

1879 1880… FOTOGRAVAT

PAPER SENSE EMMULSIÓ TINTA d’impressió PROCÉS FOTOMECÀNIC GELATINA FOTOGRÀFICAMENT (BICROMATS) EN RELLEU PER GRAVAR EN AIGUAFORT PROCEDIMENT D’ARTS GRÀFIQUES AUSTRIA
Karl Klic -les del paper i tintes.

1880’s … HALF-TONE
(LETTER-PRESS)

PAPER SENSE EMMULSIÓ TINTA d’impressió PROCÉS D’IMPREMTA PLANOGRAFIC BETUM DE JUDEA
+GELATINA DE PEIX (SENSIBILTZAT) TRAMA NEGATIVA OBTINGUDA D’UNA FOTOGRAFIA TRANSFERIDA A UNA PLACA DE COURE RECOBERTA PER UNA EMULSIÓ, LLAVORS LLUM+RENTA I BANY DE GRAVAT. -les del paper i tintes.

1880’s 1881… GELATINA D.O.P.

PAPER GELATINA PLATA FILAMENTÀRIA ENNEGRIMENT PER REVELAT D.O.P. Clorur, bromur, clor-bromur de plata. HALURS DE PLATA+ALCALÍ REVELAT QUÍMIC. EL REVELADOR PROPORCIONA L’ELECTRÓ NECESSARI PER REDUIR ELS IONS DE PLATAaPLATAFILAMENTÀRIA(metàlica) -BONA PERMANÈNCIA (PLATA FILAMENTÀRIA)
-MIRRORING (ÒXID REDUCCIÓ)
-FADING (ESVAÏMENT)

1882 (1915) 1930 GELATINA P.O.P.

PAPER GELATINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA EN EMMULSIÓ DE GELATINA
(INDUSTRIALMENT) COPIAT PER CONTACTE.
RENTAT.
FIXAT AL TIOSULFIAT
SOVINT VIRAT A L’OR -INESTABILITAT QUÍMICA
-MIRRORING
-FADING

1894 (1930) 1940 COL·LODI MAT P.O.P. virat a l’or-platí

PAPER COL·LODI AMALGAMA (PLATA FOTOLÍTICA,OR,PLATÍ) ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA DISPERS EN COL·LODIÓ (Industrialment) COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT AL TIOSULFAT DE SODI, DESPRÈS D’UN VIRAT A L’OR I AL PLATÍ. UK Sir W. Abney -LES DE PAPER I ADHESIUS
-PÈRDUA DEL PLASTIFICADOR I TRENCADISS DEL COL·LODIÓ.
-TRANSFERÈNCIA

No hay comentarios: