Páginas

jueves, 5 de junio de 2014

A la recerca de pautes per al gènere del GIF animat

Internet ha possibilitat l'aparició d'un gènere fotogràfic genuí del nostre nou segle : el GIF animat , una mena de aquestes fotografies de premsa , cartells i quadres que es mouen en el particular món de Harry Potter .El GIF no és altra cosa que un format d'arxiu digital que admet guardar imatges de color indexat per capes que admeten transparència ia més mostrar-se amb certes assignacions de temps, el que suposa una forma particular de vídeo digital sense so . Podem guardar en format GIF imatges estàtiques , una successió de capes d'un arxiu de photoshop o la successió de fotogrames d'un arxiu de vídeo .Sota el meu punt de vista , una cosa és considerar el GIF com un format d'arxiu, un suport , i una altra ben diferent és pensar en el GIF com un gènere artístic particular , que no és cinema , ni vídeo ni fotografia. Seria absurd pensar que el baix relleu és merament un subgènere de l'escultura o del dibuix , sense entitat pròpia , sense les seves pròpies característiques , i crec que el GIF animat reivindica les seves particularitats com a gènere quan és pensat com a tal, és a dir , quan no es limita a reproduir d'una forma lleugera els fotogrames d'un vídeo o les capes de qualsevol arxiu de Photoshop . Fa un temps dediquem una entrada al particular estil de les fotos amb moviments selectius de Romain Laurent , i també hem adonat d'alguns treballs proposats per alumnes d'Arts Plàstiques i Disseny de l'escola en la qual treball com a professor . És evident que considero que ens trobem davant d'un camp fotogràfic més , que pot emprar-se per alguna cosa més que cridar l' atenció des d'un racó d'una pantalla . No hauria de passar amb el GIF animat el mateix que amb la fotografia i el cinema tridimensionals , ja que parlem de camps artístics amb les seves peculiaritats però tan vàlids per generar obres mestres com les formes artístiques més tradicionals .Us deixo amb una selecció del que em sembla més significatiu entre els treballs lliurats pels meus alumnes en l'EASD Serra i Abella de l'Hospitalet de Llobregat .




Internet ha posibilitado la aparición de un género fotográfico genuíno de nuestro nuevo siglo: el GIF animado, algo así como esas fotografías de prensa, carteles y cuadros que se mueven en el particular mundo de Harry Potter.

El GIF no es otra cosa que un formato de archivo digital que admite guardar imágenes de color indexado por capas que admiten transparencia y además mostrarse con ciertas asignaciones de tiempo, lo que supone una forma particular de video digital sin sonido. Podemos guardar en formato GIF imágenes estáticas, una sucesión de capas de un archivo de photoshop o la sucesión de fotogramas de un archivo de video.

Bajo mi punto de vista, una cosa es considerar el GIF como un formato de archivo, un soporte, y otra bien diferente es pensar en el GIF como un género artístico particular, que no es cine, ni video ni fotografía. Sería absurdo pensar que el bajorrelieve es meramente un subgénero de la escultura o del dibujo, sin entidad propia, sin sus propias características, y creo que el GIF animado reivindica sus particularidades como género cuando es pensado como tal, es decir, cuando no se limita a reproducir de una forma liviana los fotogramas de un video o las capas de cualquier archivo de Photoshop. Hace un tiempo dedicamos una entrada al particular estilo de las fotos con movimientos selectivos de Romain Laurent, y también hemos dado cuenta de algunos trabajos propuestos por alumnos de Artes Plásticas y Diseño de la escuela en la que trabajo como profesor. Es evidente que considero que nos hallamos ante un campo fotográfico más, que puede emplearse para algo más que llamar la atención desde un rincón de una pantalla. No debería ocurrir con el GIF animado lo mismo que con la fotografía y el cine tridimensionales, ya que hablamos de campos artísticos con sus peculiaridades pero tan válidos para generar obras maestras como las formas artísticas más tradicionales.

Os dejo con una selección de lo que me parece más significativo entre los trabajos entregados por mis alumnos en la EASD Serra i Abella de l'Hospitalet de Llobregat.


Victor Baladoch:













Agata Bellochio:











Judit Díaz:














Luna Igor:





Aurora Campos:








Cristina Villegas:










 Eric Fernàndez:











Glòria Flores Leonart:










Xavi Puig:







Nerea Villaécija:







Elisabeth Quintana:










Ana M. Cachón:







Jose Navarrete:







Carlos Guimerà:





 Gisel·la Peñalba:








 Javier Gama:

Javier Gama


Laura Cabezudo:








Ricardo Ruiz:






Cristina Farrarons:








Elena Fernández:







Adela Framis:









Sílvia Morés:












Elena Filizzola:










Héctor Quevedo:





Elisabet Encina:











Marina Ferrón:









Paolo Pimentel:










Jonathan Arroyo:








Irene Pizarro:






No hay comentarios: