Alejandro López |
Teories de la visió
L'explicació
del procés de la visió ocupa un lloc preferent en la història del pensament
occidental. En el mateix naixement del pensament filosòfic en la Grècia antiga
(segle VI a. C.) es donen cita ja dues teories explicatives: el model actiu de
la visió i el model passiu de la visió. El primer creia que l'ull humà emet un
feix de rajos que, viatjant per l'espai, arriba a tocar els objectes, mentre
que el segon afirmava que són els mateixos objectes de la realitat els que
envien contínuament imatges de si mateixos cap a l'espai natural que els
embolica. A aquesta teoria en succeïren d'altres, però nosaltres ens centrarem
en la psicologia de la percepció de l'Escola de la Gestalt.
Psicología de la Gestalt
La
psicologia de la Gestalt és un moviment experimental que comença just abans de
la Primera Guerra Mundial. La seva psicologia està centrada en l'estudi del
coneixement, la percepció i els processos mentals. Els principals representants
de l'escola de la Gestalt són Max Wertheimer, Wolfgang Köhler i Kurt Koffka
(imatge inferior).
Les
teories i lleis exposades per l'Escola de la Gestalt, encara que no expliquen
el perquè del procés perceptiu, segueixen sent un referent important perquè
descriuen i prediuen alguns principis del seu funcionament.
Per
als psicòlegs de la Gestalt, la visió consisteix en un procés de percepció
activa en el qual, més enllà de la recepció passiva dels rajos lumínics,
apareix implicada una sèrie bàsica de processos actius d'organització i
estructuració dels estímuls.
Lleis de la visió
segons l'escola de la Gestalt
A
partir d'uns principis bàsics, els autors varen determinar una sèrie de lleis
visuals que tenen molt interès en les arts plàstiques. Amb aquestes lleis
pretenen predir com agruparem els diferents estímuls en unitats en funció de
les seves característiques i relacions.
● Llei
de la proximitat o llei per la que tendim a percebre com a junts els elements més
propers a l'espai.
●
Llei
de la semblança. Si un estímul visible està constituït per una multitud
d'elements diversos, es manifesta en el subjecte receptor la tendència a
agrupar aquells elements més similars entre si.
●
Llei
de tancament per la qual tendim a clausurar les bretxes existents en
una possible figura amb línies incompletes.
●
Llei
de bona continuïtat per la qual tendim a percebre com a part d'una mateixa
figura els estímuls que guarden entre si una continuïtat de forma.
●
Llei
del moviment comú per la que tendim a percebre com a grup o conjunt
aquells elements que es mouen conjuntament o es mouen de la mateixa manera
●
Llei
de la pregnancia o de la “bona forma” per la qual tendim a percebre
com a unitat aquells elements que presenten el major grau de simplicitat,
simetria, regularitat i estabilitat (bones formes).
●
Llei
de l'experiència. L'experiència prèvia del subjecte receptor intervé,
juntament amb els aspectes citats anteriorment, en la constitució de les formes percebudes.
Pràctica
Amb
tinta xinesa i pinzell realitza dos originals lliures on es posi de manifest
una de les lleis de la Gestalt, a triar entre proximitat, semblança o
tancament. L'original ha de ser negre 100% contra blanc. S'han de realitzar
esbossos i un procés de disseny.
Objectius
Conèixer les lleis de la Gestalt
Practicar
amb les lleis per tal de dissenyar Aconseguir un bon resultat de disseny
Conèixer
la tècnica de la tinta xinesa i els suports adequats per a ser treballada
Aconseguir un bon acabat amb netedat d'execució
Exemples de treballs d'alumnes
(curs 2021-22):
Víctor Pagès:
Pablo Torrelio:
Anna Luna Siemontovitz:
Clara Romero:
Carla Muñoz:
Nerea Marín:
Anna García:
Marc Fernández:
Xènia Fàbregas:
Víctor Pagès:
Carla Muñoz:
Silvia Guerrero:
Alejandro López:
Erica Baeza:
David Pacheco:
María José Tupiza:
Thalía Muñoz:
Marta Marchante:
No hay comentarios:
Publicar un comentario