LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1 (MAFA)
Assignatura: LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1
Tipus: Formació Bàsica
Crèdits
ECTS:
6
Curs: 2019/20 Semestre: 1S
Matèria: Llenguatges i tècniques de representació
i comunicació Idioma en què s’imparteix: Català, castellà
Prerequisits: Informàtica a nivell
usuari.
Professor:
Manoel Anxo Fernández Alborés
Estudis:
Grau
en Disseny Gràfic / ESDAP Catalunya / Campus Badalona-Pau Gargallo
Competències, metodologia, continguts, resultats
d’aprenentatge i activitats de formació
Competències
|
Metodologia
|
Continguts
|
Resultats
d’aprenentatge
|
Organitzar i planificar el treball de forma
eficient i motivadora.
CT - 01.
Utilitzar eficientment les tecnologies de la
informació i la comunicació.
CT - 04.
Dominar els llenguatges i els
|
Demostracions pràctiques.
El professor explica i demostra.
Pràctiques tutelades. L’alumne
executa amb seguiment del professor.
Classes magistrals. Explicació de continguts teòrics.
|
1.
La percepció.
1.1. El
procés de la percepció.
1.2. Teories perceptives.
1.3.
Experimentació i construcció amb la
forma i l’espai amb diferents tècniques analògiques i digitals amb els
conceptes de; figura i fons, forma i contraforma, positiu i negatiu,
profunditat de plans.
1.4.
Les il·lusions òptiques.
2. Els
elements morfològics.
2.1. El
punt, la línia, el pla, la forma, la textura.
2.2. Intencionalitat
comunicativa de la forma. Valor i qualitat
expressiva.
2.3. Principis
compositius. Composició i organització de
l’espai.
|
Identificar i descriure el procés perceptiu i les
teories perceptives.
Analitzar les teories perceptives a treballs de
l’entorn.
Organitzar, elaborar i experimentar formes
bidimensionals i tridimensionals a partir de les teories perceptives
utilitzant diferents tècniques analògiques i digitals (vectorials tipus
Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)
Reconèixer i experimentar amb els elements morfològics
com a canal de
|
recursos expressius de la representació i la
comunicació.
CG – 02.
Establir relacions entre el llenguatge
formal, el llenguatge simbòlic i la funcionalitat específica.
CG – 03.
Tenir una visió científica sobre la
percepció i el comportament de la forma, de la matèria, de l’espai, del
moviment i del color.
CG- 04
|
Estructura.
Equilibri. Ritme. Direcció.
Manipulacions
bàsiques per procediment vectorial.
2.4. Xarxes
i mòduls. Estructures de repetició i estructures modulars per procediment
vectorial. (Trets gràfics analògics i/o vectorials tipus Il.lustrator i
bitmap tipus Photoshop. per a la visualització i creació de les formes.)
3.
El color.
3.1.
Fonaments de la teoria del color.
3.2. Dimensions
del color: to, valor, saturació.
3.3. Percepció
i interaccions cromàtiques.
3.4. La
significació del color, valors simbòlics.
3.5.
Sistemes i catàlegs de color.
Codificació del color. Models i reproducció del Color.
3.6.
Gestió del color, de les mostres i
biblioteques de color. Escales amb fórmules a partir de programa vectorial
tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop.
|
comunicació i els seus valors expressius.
Identificar, distingir i aplicar els principis
compositius i organitzatius de l’espai. Realitzar composicions amb xarxes i
retícules modulars amb tècniques digitals. (vectorials tipus Photoshop i
bitmap tipus Il.lustrator)
Adquirir i utilitzar els recursos cromàtics;
les dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color per
utilitzar correctament el programari vectorial i bitmap en futurs projectes i
representar i comunicar idees.
Conèixer i aplicar les interaccions
cromàtiques i simbologia per a obtenir objectius concrets en l’elaboració de
treballs.
Utilitzar eines i recursos analògics i eines
informàtiques adequades.
Utilitzar i gestionar els programaris
vectorials tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop
|
Argumentar i valorar els resultats obtinguts amb
capacitat analítica.
|
Sistema
d’avaluació i calendari
Activitat d’avaluació
|
Criteris d’avaluació
|
%
|
Previsió calendari
|
ACT 01.
Activitat/s sobre identificació dels principals conceptes i
teories perceptives.
Experimentació forma i espai. Figura i fons.
Forma i contraforma. Positiu i negatiu. Lleis de la Gestalt i
il·lusions òptiques. Construcció de la forma per procediment analògic i
digital.
|
·
Disposar de recursos conceptuals referits a la percepció visual.
·
Seleccionar la informació
útil per tal de definir els conceptes.
·
Identificar, analitzar i
descriure les imatges corresponents als principis de la Gestalt i de les
il·lusions òptiques.
·
Interpretar, argumentar i
valorar els resultats obtinguts amb
capacitat analítica.
·
Relacionar els signes visuals
amb la significació comunicativa.
·
Utilitzar recursos i eines
manuals i informàtiques adequades. ( Programes tipus Photoshop i
Il.lustrator)
·
Generar propostes
interessants que resolguin els problemes plantejats.
|
30
|
Durada
estimada
5 setmanes
|
Activitat d’avaluació a partir de
|
Criteris d’avaluació
|
%
|
Previsió calendari
|
·
Disposar de recursos conceptuals
|
ACT 02.
Activitat/s sobre
reconeixement i experimentació amb els elements morfològics com a canal de
comunicació i els seus valors expressius. Mòduls i xarxes.
Composició i organització de l’espai.
Estructura. Equilibri.
Ritme. Direcció.
Manipulacions bàsiques per
procediment vectorial.
|
referits als elements morfològics i les estructures modulars.
·
Aplica els coneixements
teòrics de la composició en
l’anàlisi de dissenys.
·
Traduir i interpretar
gràficament conceptes i/o imatges amb l’ús d’elements bàsics.
·
Crear significats amb
elements morfològics que interactuen a l’espai.
·
Analitza els diferents elements integrants a la composició.
·
Identificar l’estructura
compositiva subjacent a una composició.
·
Té cura en la presentació del treball.
·
Generar propostes
interessants que resolguin els problemes plantejats.
·
Utilitzar recursos i eines
manuals i informàtiques adequades. (vectorials
tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)
·
Grau en el qual el resultat respon objectivament i correctament a
l’encàrrec demanat.
|
35
|
Durada
estimada
6 setmanes
|
Activitat d’avaluació a partir de
|
Criteris d’avaluació
|
%
|
Previsió calendari
|
ACT 03.
Activitat sobre els fonaments de la teoria del color; les
dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color mitjançant
eines i recursos manuals i el programari vectorial i bitmap.
Anàlisi dels canals de color en JPG i CMYK.
Aproximació
a la
tridimensionalitat
|
·
Seleccionar les imatges
adients per tal d’aplicar els conceptes.
·
Aplicar els coneixements
teòrics sobre els sistemes del color.
·
Utilitzar recursos i eines
informàtiques adequades.
·
Adequació dels elements
triats en relació als coneixements teòrics.
·
Reconeixent dels sistemes i
catàlegs de color. Codificació del color.
·
Interès plàstic, resolució
adequada i enteniment del concepte demanat.
·
Aplicació dels coneixements
teòrics sobre les gammes de color.
·
Recerca, resolució i ús de
les paletes i mostres de color del programa bitmap tipus Photoshop i
vectorial tipus
Il.lustrator.
|
35
|
Durada
estimada
6 setmanes
|
del següent quatrimestre mitjançant tot lo après
des de començament de curs quant a percepció visual i òptica tot estudiant la
imatge estereoscòpica mitjançant el sistema anàglif.
Realització d’anaglifs gràfics i fotogràfics amb
Photoshop
|
·
Té cura en la presentació.
·
Grau de complexitat i d’aprofundiment en la tasca demanada.
|
Criteris
generals:
● L’assistència a
classe és obligatòria. Els professors establiran mecanismes per fer-ne el
control. L’alumnat que no acompleixi un mínim del 80% de les hores presencials
de l’assignatura obtindrà una qualificació de “No presentat”. L’alumnat en
aquests casos, haurà de comunicar la seva situació al professorat i al tutor de
grup, i presentar la documentació justificativa per ser estudiada per la junta
d’avaluació. En cas de ser refusada, obtindrà una qualificació de “No presentat”.
● Qualificació de
l’activitat: Es farà mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes d’acord
amb els percentatges descrits.
● L’alumnat pot
lliurar una activitat fora de termini sense penalització sempre que aporti
documentació justificativa. Si no compleix el termini fixat ni aporta
documentació justificativa, o en el cas de les activitats suspeses, l’alumnat
tindrà l’opció de lliurar-les fins la darrera setmana del semestre, obtenint
una qualificació màxima de 5.
● Qualsevol acte de
còpia i/o plagi suposarà el suspens immediat i irrevocable de l’activitat
avaluable.
Fonts
d’informació i recursos didàctics
Aula on line desenvolupada pel professor:
Aula on line desenvolupada pel professor:
LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1
PERCEPCIÓ I Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÓ (II). Interacció dels sentits en el disseny: el màrqueting sensorial. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÖ (III) Teories de la visió.
PERCEPCIÓ (IV) Il·lusions Òptiques. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo) :
Fotografía Estereoscópica. Anaglifos en ESDAP Catalunya, campus Badalona. EASD Badalona/Pau Gargallo
Llenguatges del Disseny i Aplicacions I: mostres d'activitats. Observant les possibilitats de la línia i les xarxes modulars al disseny gràfic. L'efecte Moiré: conèixe'l per evitar-lo i aprofitar-lo segons les circumstàncies.
Elements Visuals Bàsics: Línia (Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
Llenguatges del Disseny i Aplicacions I: mostres d'activitats. Observant les possibilitats de la línia i les xarxes modulars al disseny gràfic. L'efecte Moiré: conèixe'l per evitar-lo i aprofitar-lo segons les circumstàncies.
Bibliografia
bàsica de consulta:
Acaso, M. (2006). El lenguaje visual. Barcelona: Paidós.
Albers, J. (1980). La interacción del color. Madrid: Alianza Forma.
Aparici,
R. i García Matilla, A. (2008). Lectura
de imágenes en la era digital. Madrid: Ediciones de la Torre.
Arnheim, R. (1983). Arte y Percepción visual (4ª ed.). Barcelona: Alianza Forma.
Dondis,
D.A. (2008).La sintaxis de la imagen:
Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.
Goldstein,B. (2002). Sensación
y percepción. Madrid: Thomson. (Capítols referents als temes d’estudi.)
Heller, E. (2004). Psicología del color. Barcelona: Gustavo
Gili.
Küppers,
H. (1978). Fundamentos de la teoría de
los colores. Barcelona: Gustavo Gili. Lupton, C (2008). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos.
Barcelona: Gustavo Gili.
Menkhoff,
I. (2008). Ilusiones ópticas. Reino
Unido: Parragón Books. Pawlik, J. (1996) Teoría
del color. Barcelona: Paidós.
Samara, T. (2009) Los elementos del diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
Villafañe,
J. i Mínguez,N. (1996) Principios de
Teoría General de la Imagen. Madrid: Pirámide. Wong, W. (1995). Fundamentos del diseño. Barcelona:
Gustavo Gili.
Bibliografia recomanada pel professor:
Fontcuberta, Joan et alt.:"Ciencia y fricción. Fotografía,
naturaleza, artificio", Mestizo A.C., Murcia 1998.
Foucault, Michel:
"Ceci n'est pas une pipe", Fata Morgane, Montpellier 1973.
("Esto no es una pipa", Anagrama, Barcelona 1993)
"Las
palabras y las cosas", Siglo Veintiuno, Madrid 1993.
Tafalla,
Marta: Ecoanimal.
Una estética plurisensorial, ecologista y animalista (Plaza y Valdés, 2019): http://gent.uab.cat/marta.tafalla/node/65
Recursos on line facilitats pel professor
Enllaços
d’interés:
Hiroshi
Sugimoto fotografiando dioramas. El cuadro dentro del cuadro y otros retos
intelectuales de la fotografía naturalista.
https://blogsostenible.wordpress.com/2019/06/08/libro-ecoanimal-estetica-plurisensorial- ecoanimalista-marta-tafalla-resumen/
Arte y
sinestesia. Ver el canto de los pájaros. Más allá del espejo de Jordá, los
arreglos digitales de Andy Thomas
El Arte de la
enseñanza y la enseñanza del arte (III). Humanidades versus Ciencias según
Edward Osborne Wilson.
El Arte de la
Enseñanza y la enseñanza del arte. Arte y supervivencia. El arte de la
enseñanza y la enseñanza del arte (I)
Scott McCloud.
El arte de la enseñanza y la enseñanza del arte. El arte de la
enseñanza y la enseñanza del arte
Fotografía y técnicas
de expresión gráfica. Transversalidad entre fotografía,
cómic, animación audiovisual y gràfica audiovisual
Ante la
adversidad, todos somos superhéroes. Superhéroes Fotográficos. Un proyecto
reivindicativo de las Enseñanzas Artísticas desde la EASD de
L'Hospitalet.
http://mafa- elanimalinvisible.blogspot.com.es/search?q=el+arte+de+la+ense%C3%B 1anza+y+la+ense%C3%B1anza+del+arte
http://mafa- elanimalinvisible.blogspot.com.es/search?q=el+arte+de+la+ense%C3%B 1anza+y+la+ense%C3%B1anza+del+arte&updated-max=2014-01- 13T18:29:00%2B01:00&max-results=20&start=2&by-date=false
No hay comentarios:
Publicar un comentario