Nil Domínguez |
Juan Carlos Robles (Anys 90. Distancia zero, 1994, Centre d'Art Santa Mónica, Barcelona)
El Mite de la Caverna de Plató és una reflexió clàssica sobre les limitacions de la pecepció humana recordant-nos que, de fet, allò que anomenem realitat és una construcció feta partint d'allò que ens proporcionen els nostres sentits, i que, per tant, es tracta d'una il·lusió sensorial a la qual volem donar coherència mitjançant les nostres interpretacions segons els nostres interesos i creences. És interessant veure la interpretació gràfica d'en Dick Oden de 1973 narrat pel cineasta Orson Wells:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QFi8JUIwu2s" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Il·lusions òptiques
Una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament.
Aquestes poden ser de caràcter fisiològic o cognitiu. No estan sotmeses a la voluntat i poden variar entre una persona i altra,
depenent de factors com l'existència de defectes visuals o altres.
Entendre aquests fenòmens és útil per comprendre les limitacions
del sentit visual de l'ésser humà i la possibilitat de distorsió, ja
sigui pel que fa a la forma, el color, la dimensió i la
perspectiva del que observa.
Molts artistes han aprofitat les il·lusions òptiques per a donar a les seves obres un aspecte
màgic, de profunditat, d'ambigüitat i contrastos, entre ells s'inclouen Maurits Cornelis Escher, Salvador Dalí, Giuseppe Arcimboldo o Marcel Duchamp.
Tanmateix s'han utilitzat molt en el món del disseny gràfic.
Fotografia estereoscòpica, miratge, holografia i altres desafiaments a la percepció els podeu descobrir als següents enllaços:
Veure:
Una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament.
depenent de factors com l'existència de defectes visuals o altres.
perspectiva del que observa.
màgic, de profunditat, d'ambigüitat i contrastos, entre ells s'inclouen Maurits Cornelis Escher, Salvador Dalí, Giuseppe Arcimboldo o Marcel Duchamp.
Hiroshi Sugimoto fotografiando dioramas. El cuadro dentro del cuadro y otros retos intelectuales de la fotografía naturalista.
Fotografía y representación
Fotografía y simulacro. Dioramas fotográficos recreando fotos ilustremente icónicas por Jojakim Cortis y Adrian Sonderegger, y todo un periplo fotográfico por escenografías realistas.
Escultura, fotografía y percepción visual. Seung Mo Park.
Arte y percepción: Collages tridimensionales en múltiples capas de vidrio de Juan Carlos Robles a Dustin Yellin
Refragmentación, collage fotográfico y fotomontaje como signo de los tiempos. Pliegues en la realidad por Cé Tomé y desfragmentación fotográfica de Víctor Baladoch.
La realidad inscrita
Nadia Guthmann. Traslapo, escultura y animales.
Máqinas de ver. Máquinas de dibujar. La sombra de la Rejilla Albertiana.
El dibujo como transmisión de información naturalista. Conflictos entre reproducción y representación.
Naturaleza y artificio. La percepción deconstruída. Esculturas zoológicas a partir de piezas de un mapa perceptivo o de piezas de analogía anatómica.
Trampantojos fotográficos: Pejac pinta siluetas sobre ventanas para fotografiarlas en interacción con el mundo exterior.
Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)
El artista Banksy nos explica la condición de la fotografía digital, aunque no sea exactamente su intención, de forma muy gráfica.
Iluminación y óptica. Arte y percepción. Fotografía y simulacro. Michael Paul Smith: Elgin Park. Costumbrismo en miniatura de Satoshi Araki y poesía pacifista de Mika Araki.
Fotografía y simulacro: Vesa Lehtimäki sigue los senderos del arte conceptual para cine fotografiando juguetes y modelismo de Star Wars.
Roland Reiss y el recurso expresivo del diorama.
Reflexión sobre la fotografía estereoscópica. Trampas Fotográficas de Mafa Alborés.
percepción y contexto (Confunden estatua con una mujer real)
Llenguatges del Disseny i Aplicacions I: mostres d'activitats. Observant les possibilitats de la línia i les xarxes modulars al disseny gràfic. L'efecte Moiré: conèixe'l per evitar-lo i aprofitar-lo segons les circumstàncies.
Exemples d'alumnes:
Curs 2021-22:
Maria José Tupiza:
Pablo Torrelio:
Anna Luna Siemontowitz:
Clara Romero:
Víctor Pagès:
David Pacheco:
Thalia Muñoz:
Carla Muñoz:
Nerea Marín:
Marc Fernández:
Xènia Fàbregas:
Erica Baeza:
Paula Guerrero:
Marc Fernández:
Anna Luna Siemontowitz:
Pablo Torrelio:
Clara Romero:
Víctor Pagès:
Thalia Muñoz:
Marta Marchante:
Paula Guerrero:
Anna García:
Decembre 2020:
Continuem amb allò iniciat el curs passat. Enguany, les dificultats del context sociopolític català s'han vist deplaçades per l'emergència sanitària i un règim semipresencial a les nostres classes que ha condicionat força el seguiment dels continguts i activitats programats, per la qual cosa aquest blog ha esdevingut un lloc comú, una plataforma on exposar i estudiar els resultats dels experiments gràfics realitzats a partir de les explicacións i exemples pràctics desenvolupats a l'aula física i simultàniament virtual.
Efecte Moiré i possibles aplicacions gràfiques:
Nil Domínguez |
Marta Aguilera |
Marta Aguilera |
Marc Bolivar |
Michael Fuentes |
Pol Naranjo |
Iván Vallés
Laia Planas |
Laia Planas |
Laia Planas |
Laia Planas |
Laia Planas |
Laia Planas |
Lucia Soto |
Lucia Soto |
Lucia Soto |
Laura Pozas.
Irene Armada |
Irene Armada |
Andrea Cardelo |
Andrea Cardelo |
Laura Corbalán |
(Laura Corbalán)
Óscar Gutiérrez |
Mark Klimt |
Natàlia Loaiza |
Joan Masip |
Tania Sarrias |
Ana Torres |
Ana Torres |
(Llenguatges del disseny i aplicacions.
Percepció visual i metàfores socials)
Mireia Villarroya |
EJEMPLOS DE ACTIVIDADES ANÁLOGAS BASADAS EN EL USO EXPRESIVO DEL EFECTO MOIRÉ EN LA APLICACIÓN DE TRAMAS DESDE OTROS NIVELES DE CICLOS FORMATIVOS:
EXEMPLES D'ACTIVITATS ANÁLOGUES BASADES A L'US EXPRESSIU DE L'EFECTE MOIRÉ A L'APLICACIÓ DE TRAMES DES D'ALTRES NIVELLS DE CICLES FORMATIUS:
Gyvanna Nieto
(1er CFGS Gràfica Impresa):
Christian Arquès (1er CFGS Gràfica Impresa):
Dayra Ferrufino
(1er CFGS Gràfica Impresa):
Andrea Giménez
(1er CFGS Gràfica Impresa):
Alina Merino
(1er CFGS Gràfica Impresa):
Jèssica Amer (2on CFGS Gràfica Impresa):
Nerea Martínez (2on CFGS Gràfica Impresa):
Natalia Loaiza (2on CFGS Gràfica Impresa):
Joan Curto (2on CFGS Gràfica Impresa):
Clara Pulido (2on CFGS Gràfica Impresa):
Alexandra Martínez (2on CFGS Gràfica Impresa):
Enric Calderón (1er CFGS Gràfica Impresa):
Emma Casermeiro (1er CFGS Gràfica Impresa):
Nerea Martínez (1er CFGS Gràfica Impresa):
Jazmín Roldán (1er CFGS Gràfica Impresa):
Laia Martín (1er CFGS Gràfica Impresa):
Martí Navarro (1er CFGS Gràfica Impresa):
Nadia Silva (proves - 1er CFGS Gràfica Impresa):
Exemples del curs 2019-20 i comparativa amb nous exemples del curs 2020-21:
Carme Martínez |
En el nostre cas ens hem vist tocats molt de prop a l'impartir el mòdul del primer semestre de 1r d'estudis de Grau en Disseny Gràfic en ESDAP Catalunya, ensopegant amb inevitables interrupcions i pèrdua de sessions en un inici de curs accidentat i complex. Complir amb el programa establert i dur a terme les pràctiques corresponents als diferents apartats i continguts ens ha obligat a la improvisació en alguns casos, i procurar condensar diversos aspectes, en ocasions en una sola pràctica, per reduir el nombre de lliuraments sense que això anés en detriment dels continguts observats.
Així, mentre els moviments polítics creaven derives confuses cap a dreta i esquerra, cap al retrocés o cap al progrés social, cap a la confusió informativa i el confrontrament de direccionalitats oposades, confrontades o transversals, hem procurat que les absències i faltes d'assistència per dies de vaga i manifestacions d'estudiants i docents es veiessin compensades d'alguna manera.
Anaïs Lagonigro |
Anaïs Lagonigro |
Ana Maria Fernández |
Carme Martínez |
Anaïs Lagonigro |
Andrea Suxo |
Efecte Moiré o patró de Moiré.
Alèxia Paredes:
Ana Mª Fernández
Anaïs Lagonigro:
Andrea Suxo:
Emil Lismond:
Laura Pozas:
Leila Ciaravino:
Laura Peris:
Rocío Castillejos:
Tania Lopez:
Aplicació de xarxes modulars i interaccions de games cromàtiques per...
Maria José Tupiza:
Anna Luna Siemontowitz:
Clara Romero:
Víctor Pagès:
David Pacheco:
Thalia Muñoz:
Carla Muñoz:
Nerea Marín:
Marta Marchante:
Paula Guerrero:
Anna García Alonso:
Marc Fernández:
Xènia Fàbregas:
Erica Baeza:
Mireia Villarroya:
ANAMORFOSI:
Thalia Muñoz:
Marta aguilera:
Irene Armada (esboços preliminars):
Andrea Cardelo:
Óscar Gutiérrez:
Mark Klimt:
Lucía Soto:
Descomposició cromàtica i estereoscòpia. Parelles estereoscòpiques fusionades per canals cromàtiques en imatges anaglifes (calen ulleres filtrades vermell/cyan):
Anna Luna Siemontowitz:
Paula Guerrero:
Xènia Fàbregas:
Thalia Muñoz:
Entrades Relacionades:
No hay comentarios:
Publicar un comentario