Percepció visual i experimentació amb il·lusions òptiques i les seves possibiltats expressives i gràfiques. Esteroscòpia i percepció visual. Trames de línies i trames òptiques. Xarxes modulars.
Carla Abellán:
Pau Alasà:
Jose Cano:
Gerard Igualada:
Joan Marc Navarro:
Paula Olid:
Guillermo Peláez:
Gerard Vicedo:
Posada en context de l'activitat
Juan Carlos Robles (Anys 90. Distancia zero, 1994, Centre d'Art Santa Mónica, Barcelona)
El Mite de la Caverna de Plató és una reflexió clàssica sobre les
limitacions de la pecepció humana recordant-nos que, de fet, allò que
anomenem realitat és una construcció feta partint d'allò que ens
proporcionen els nostres sentits, i que, per tant, es tracta d'una
il·lusió sensorial a la qual volem donar coherència mitjançant les
nostres interpretacions segons els nostres interesos i creences. És
interessant veure la interpretació gràfica d'en Dick Oden de 1973 narrat
pel cineasta Orson Wells:
<iframe width="560"
height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QFi8JUIwu2s"
frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write;
encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"
allowfullscreen></iframe>
Il·lusions òptiques
Una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament.
Aquestes poden ser de caràcter fisiològic o cognitiu. No estan sotmeses a la voluntat i poden variar entre una persona i altra,
depenent de factors com l'existència de defectes visuals o altres.
Entendre aquests fenòmens és útil per comprendre les limitacions
del sentit visual de l'ésser humà i la possibilitat de distorsió, ja
sigui pel que fa a la forma, el color, la dimensió i la
perspectiva del que observa.
Molts artistes han aprofitat les il·lusions òptiques per a donar a les seves obres un aspecte
màgic,
de profunditat, d'ambigüitat i contrastos, entre ells s'inclouen
Maurits Cornelis Escher, Salvador Dalí, Giuseppe Arcimboldo o Marcel
Duchamp.
Tanmateix s'han utilitzat molt en el món del disseny gràfic.
Fotografia estereoscòpica, miratge, holografia i altres desafiaments a la percepció els podeu descobrir als següents enllaços:
Veure:
Una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament.
depenent de factors com l'existència de defectes visuals o altres.
perspectiva del que observa.
màgic, de profunditat, d'ambigüitat i contrastos, entre ells s'inclouen Maurits Cornelis Escher, Salvador Dalí, Giuseppe Arcimboldo o Marcel Duchamp.
Hiroshi Sugimoto fotografiando dioramas. El cuadro dentro del cuadro y otros retos intelectuales de la fotografía naturalista.
Fotografía y representación
Fotografía y simulacro. Dioramas fotográficos recreando fotos ilustremente icónicas por Jojakim Cortis y Adrian Sonderegger, y todo un periplo fotográfico por escenografías realistas.
Escultura, fotografía y percepción visual. Seung Mo Park.
Arte y percepción: Collages tridimensionales en múltiples capas de vidrio de Juan Carlos Robles a Dustin Yellin
Refragmentación, collage fotográfico y fotomontaje como signo de los tiempos. Pliegues en la realidad por Cé Tomé y desfragmentación fotográfica de Víctor Baladoch.
La realidad inscrita
Nadia Guthmann. Traslapo, escultura y animales.
Máqinas de ver. Máquinas de dibujar. La sombra de la Rejilla Albertiana.
El dibujo como transmisión de información naturalista. Conflictos entre reproducción y representación.
Naturaleza y artificio. La percepción deconstruída. Esculturas zoológicas a partir de piezas de un mapa perceptivo o de piezas de analogía anatómica.
Trampantojos fotográficos: Pejac pinta siluetas sobre ventanas para fotografiarlas en interacción con el mundo exterior.
Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)
El artista Banksy nos explica la condición de la fotografía digital, aunque no sea exactamente su intención, de forma muy gráfica.
Iluminación y óptica. Arte y percepción. Fotografía y simulacro. Michael Paul Smith: Elgin Park. Costumbrismo en miniatura de Satoshi Araki y poesía pacifista de Mika Araki.
Fotografía y simulacro: Vesa Lehtimäki sigue los senderos del arte conceptual para cine fotografiando juguetes y modelismo de Star Wars.
Roland Reiss y el recurso expresivo del diorama.
Reflexión sobre la fotografía estereoscópica. Trampas Fotográficas de Mafa Alborés.
percepción y contexto (Confunden estatua con una mujer real)
Llenguatges del Disseny i Aplicacions I: mostres d'activitats. Observant les possibilitats de la línia i les xarxes modulars al disseny gràfic. L'efecte Moiré: conèixe'l per evitar-lo i aprofitar-lo segons les circumstàncies.
Nil Domínguez |
Entrades Relacionades:
Posibilidades expresivas del GIF animado. Distinción entre el formato y el género artístico a través de la fotografía. GIF animado fotográfico, Cinemagraph, GIF animado con fotografías y videos guardados como GIF animado.
Fotografía Estereoscópica. Anaglifos en ESDAP Catalunya, campus Badalona. EASD Badalona/Pau Gargallo
El GIF animado como género artístico. Diseño 3D y movimiento (fotografía y escultura virtuales) por DarkAngelØne.
A la recerca de pautes per al gènere del GIF animat
Reivindicando el cinemagraph como género fotográfico. El GIF animado como soporte (II)
GIFs animados de Nicolas Montserrat y la reivindicación de Romain Laurent y Bill Domonkos como indiscutibles referentes de la sublimación del género.
GIF animado y esteroscopia.
El arte del GIF animado: postales animadas de Bill Domonkos (para todos los ciclos, especialmente recomendado para animación y gráfica audiovisual)
La esencia del GIF animado por el fotógrafo Romain Laurent.
Fotografía y Movimiento I. GIFs animados por alumnos de Animación Visual y Fotografía (EASD Serra i Abella)
GIF animat (fotografia i moviment)
FOTOGRAFÍA Y MOVIMIENTO II (Gif fotográfico animado, cinemagraph, stop-motion, time-lapse, pixilación)
No hay comentarios:
Publicar un comentario