Relació entre UFs, UPs i Activitats
UF
|
UP
/ Activitats
|
||||||||||||
UF 2
Captació de la Imatge i
Fotometria II
|
|
||||||||||||
UF 4
Processament fotogràfic i flux de
treball ll
|
|
||||||||||||
UF 6
Percepció visual i òptica
fotogràfica ll
|
|
Contextualitzades a les corresponents Unitats Formatives i Unitats Didàctiques que les componen observadas així mateix al context general dels mòduls del cicle formatiu
UF2.
Captació de la imatge fotogràfica i fotometria ll.
UF4.
Processament fotogràfic, flux de treball ll.
UF6.
Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
Nº 2
|
Unitat
Formativa:
Captació de la Imatge i Fotometria ll
|
Curs:
2on
|
ECTS:
2
|
|||||||||||
Nº 2.1
|
UNITAT DE PROGRAMACIÓ:
Captació
de la Imatge i Fotometria ll .
Mesura
incident amb exposímetre. Lluminàries.
|
Hores totals: 30
|
||||||||||||
Lectives: 30
|
No presencials: 0
|
|||||||||||||
Nº 2.2
|
UNITAT DE PROGRAMACIÓ:
Captació
de la Imatge i Fotometria ll . Il·luminació d’estudi. Esquemes d’il·luminació
amb flaix i aplicació de la llei inversa del quadrat.
|
Hores totals: 45
|
||||||||||||
Lectives: 30
|
No presencials: 15
|
|||||||||||||
Nº
4
|
Títol
UNITAT FORMATIVA:
Processament
fotogràfic i flux de treball ll
|
Curs
2on
|
ECTS
1
|
Hores:
25
|
||||||||||
Lectives:
25
|
No
presencials: 30*
|
|||||||||||||
1
|
Processament fotogràfic i flux de treball ll.
Concept-art: anàlisi de la imatge i planificació de la presa per a la
seva edició digital
|
16
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
16
|
||||||||||||||
2
|
Processament fotogràfic i flux de treball ll:
Imatge i edició 3D. Relació entre les condicions òtiques de la presa i
els seus paràmetres digitals.
|
9
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
Nº
6
|
Títol
UNITAT FORMATIVA: Percepció visual i òptica fotogràfica ll.
|
Curs
2on
|
ECTS
2
|
Hores:
50
|
||||||||||
Lectives:
29
|
No
presencials: 21
|
|||||||||||||
Nº
|
UNITATS DE PROGRAMACIÓ
|
Hores
|
Curs
|
Quadrimestre
|
*Espais
|
*Recursos
|
||||||||
Lectives
|
No presencials
|
|||||||||||||
1
|
Percepció visual i Òptica Fotogràfica
ll
Gran Format i Sistemes Flexibles. La
cámera técnica i els objectius descentrables.
|
30 h
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
||||||||
30
|
||||||||||||||
2
|
Percepció visual i Òptica Fotogràfica
ll
Estètica dels
diferents formats i sistemas òptics. Edició
digital d’imatges amb estètica d’objectius descentrables
|
20 h
|
2on
|
2on
|
Sí
|
Sí
|
1.- CICLE FORMATIU DE GRAU SUPERIOR
D’ARTS PLÀSTIQUES I DISSENY (LOE): ORGANITZACIÓ
a)
Distribució de mòduls i unitats formatives en els dos cursos CFGS:
FOTOGRAFIA
|
Hores lectives: 2.000
|
No presencials: 1.000
|
ECTS: 120
|
||||||||
Nº
|
MÒDUL
|
Observacions
|
|||||||||
ECTS
|
Hores lectives
|
ECTS
|
|||||||||
1
|
Fonaments de la
representació i l’expressió
|
99h
|
6
|
6
|
|||||||
2
|
visualTeoria de la imatge
|
66h
|
3
|
1
|
66h
|
3
|
3h 1r Q./ 1.5h 2n Q.
|
||||
3
|
Mitjans informàtics
|
99h
|
6
|
3
|
99h
|
6
|
|||||
4
|
Història de la
fotografia
|
6
|
|||||||||
5
|
Projectes de fotografia
|
10
|
2
|
247.5h
|
16
|
* Lliure disposició.
|
|||||
6
|
Teoria Fotogràfica
|
345h
|
21
|
2
|
198h
|
12
|
1
|
148.5h
|
9
|
||
7
|
Tècnica fotogràfica
|
200+48h: 248h*
|
12+3: 15
|
3
|
148.5h
|
9
|
3
|
99h
|
6
|
* Lliure disposició.
|
|
8
|
Llenguatge i tecnologia
audiovisual
|
198h
|
12
|
3
|
198h
|
12
|
.
|
||||
9
|
Formació i orientació
laboral
|
66h
|
3
|
4
|
66h
|
3
|
3h 1r Q./1.5h 2n Q.
|
||||
10
|
Projecte integrat
|
99h
|
10
|
1
|
99h
|
10
|
Mòdul 2n Q. 2ncurs
|
||||
11
|
Formació en centres de
treball (FCT)
|
280h
|
12
|
280h
|
12
|
||||||
Total
|
2.000
|
120
|
52
|
68
|
|||||||
Total
|
2.000
|
120
|
60
|
60
|
b)
Criteris per a l’organització de la fase de formació pràctica en empreses,
estudis o tallers.
(FCT_Decret 304/1995 i Ordre ENS/193/2002)
Objectius
del títol per a la fase de Formació pràctica en empreses, estudis o tallers.
El
tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de
la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa,
des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge,
fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.
Elaborar
obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o
d'un projecte propi.
Definir
les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de
fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Organitzar
i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat
corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres
professionals exigibles.
Concretar
les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec
fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar
i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
Suggerir
idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
Dotar
la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius
adequats als objectius de l'encàrrec.
Portar
a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de
comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.
Concreció
dels criteris de cerca d’empreses per a la fase de Formació pràctica en
empreses, estudis o tallers:
Treballs
professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb
finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia:
publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres
2.-
MODUL: TÈCNICA
FOTOGRÀFICA PROGRAMACIÓ DE LES UF (UNITATS
FORMATIVES)
a) Unitats Formatives: durada i
seqüència d’ impartició
CFGS:
|
|||||||||||||||
Nº
Mòdul: 7
|
Títol
MÒDUL: TÈCNICA FOTOGRÀFICA (1er i 2on curs)
|
ECTS:
12+3: 15
|
Hores:
200+48h: 248h*
|
Lectives:
148,5
|
|||||||||||
No
presencials: 86,5
|
|||||||||||||||
Nº
|
UNITATS FORMATIVES
|
Curs
|
ECTS
|
Hores
|
Curs
|
Quadrimestre
|
*Requeriments d’espais
específics
|
*Requeriments docents específics
|
|||||||
Lectives
|
No presencials
|
||||||||||||||
1
|
Captació
de la Imatge Fotogràfica i Fotometria l
|
1er
|
1er
|
1er
|
sí
|
sí
|
|||||||||
69
|
31
|
||||||||||||||
2
|
Captació de la Imatge i Fotometria ll .
Il·luminació d’estudi
|
2on
|
3
|
75
|
2on
|
1er
|
sí
|
sí
|
|||||||
45
|
30
|
||||||||||||||
3
|
Processament
fotogràfic i flux de treball l
|
1er
|
1er
|
20n
|
sí
|
sí
|
|||||||||
43
|
32
|
||||||||||||||
4
|
Processament fotogràfic i flux de treball ll
|
2on
|
1
|
25
|
2on
|
2on
|
sí
|
sí
|
|||||||
25
|
0
|
||||||||||||||
5
|
Percepció
visual i Òptica Fotogràfica l
|
1er
|
1er
|
2on
|
sí
|
sí
|
|||||||||
36,5
|
23,5
|
||||||||||||||
6
|
Percepció visual i Òptica Fotogràfica ll
|
2on
|
2
|
|
2on
|
2on
|
sí
|
sí
|
|||||||
UF número
|
Descripció
dels requeriments específics d’espais/d’equipaments
|
1, 3, 5
|
Aula amb ordinadors (per
alumnes que no en disposin), projector i pantalla de projecció. Recomanable
accés a espais exteriors i jardins per a treballs de fotometria. Plató de
llum natural o llum contínua amb lluminàries, fons, taules de bodegó,
trípodes, reflectors, difusors, filtres cromàtics i càmeres DSLR per alumnes
que no en disposin.
|
2, 4
|
Aula amb ordinadors (per
alumnes que no en disposin), projector i pantalla de projecció. Recomanable
accés a espais exteriors i jardins per a treballs de fotometria. Plató de
llum d’estudi (flaix) amb lluminàries, fons, taules de bodegó, trípodes,
reflectors, difusors, filtres cromàtics i càmeres DSLR per alumnes que no en
disposin.
|
6
|
Aula amb ordinadors (per
alumnes que no en disposin), projector i pantalla de projecció. Recomanable
accés a espais exteriors i jardins per a treballs de fotometria.
Plató de llum d’estudi (flaix)
amb lluminàries, fons, taules de bodegó, trípodes, reflectors, difusors,
filtres cromàtics i càmeres DSLR per alumnes que no en disposin.
Òptiques fotogràfiques (macro,
angular, tele...). Trípodes de gran format. Càmeres de gran format / flexible
/càmeres tècniques amb òptiques normals (no angulars) o de focal llarga per a
demostracions d’enfocament selectiu a un pla oblic a l’eix òptic.
Recomanable accés a espais
exteriors (jardí) per a preses fotogràfiques d’observació de l’estètica tilt/shift
|
c) Descripció dels
requeriments específics de docents
UF número
|
Descripció
dels requeriments específics de docents
|
1, 2, 3, 4, 5, 6
|
Mestre de taller de fotografia i
processos de reproducció (808)
|
d)
Estratègies metodològiques
Professorat
que l’impartirà:
Mestre
de taller de fotografia i processos de reproducció (808)
Manuel
A. Fdez. Alborés
|
Introduccions
amb classes magistrals teòric pràctiques
|
Demostracions
teòric-pràctiques en projeccions a l’aula. Elaboració de temes amb
power-points i entrades específiques del blog-classe amb exemples
d’activitats de cursos anteriors
|
Desenvolupament
de pràctiques dirigides a plató i altres espais de l’escola organitzades per
equips de treball
|
Recursos
didàctics de referència:
Bibliografia i webgrafia
específica (veure especificacions per activitats)
Estratègies
metodològiques aplicades en el desenvolupament del mòdul:
Introduccions
amb classes magistrals teòric-pràctiques
|
Demostracions
teòric-pràctiques en projeccions a l’aula.
Elaboració
de temes amb power-points i entrades específiques del blog-classe amb
exemples d’activitats de cursos anteriors
|
Desenvolupament
de pràctiques dirigides a plató i altres espais de l’escola organitzades per
equips de treball
|
c) criteris i instruments d’avaluació de la unitat
formativa. criteris de recuperació.
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica.
Comprèn
el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa
càmeres i equips fotogràfics.
Relaciona
diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions,
cobertura, qualitat i cost.
Donat
un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i
artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho
fa correctament en totes les seves fases.
Aplica
els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
Compren
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia.
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica.
Relaciona
diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions,
cobertura, qualitat i cost.
Selecciona
i du a terme el sistema d'il·luminació que millor correspon a les
especificacions tècniques, comunicatives i artístiques d'exercicis pràctics de
l'especialitat.
Compara
les prestacions d’un equip luminotècnic d’un estudi fotogràfic amb un
d’exteriors
Descriu
les característiques tècniques d’un estudi fotogràfic
Donat
un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i
artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho
fa correctament en totes les seves fases.
Aplica
els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis
específics.
Comprèn
i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia
Conjunt
d’unitats de programació: durada i seqüència d’impartició,
Unitats
de programació: resultats d’aprenentatge, continguts, activitats
d’ensenyament/aprenentatge i d’avaluació
Per motius d’espai ens limitem a exposar les unitats
formatives i unitats de programació corresponents a “Tècnica Fotogràfica II”,
de segon curs, que no obstant això han de ser enteses en el context global del
mòdul que inclou primer i segon curs. Per tant, facilitem
en un document annex, si és possible i la seva extensió ho permet, per a
consulta dels membres del tribunal que així ho desitgin, la relació completa
d'unitats formatives i de programació, així com les activitats d'aprenentatge
corresponents als dos cursos per a una millor visualització
de la lliçó complet al llarg de tots dos.
CFGS: FOTOGRAFIA
|
|||||||||||||
Nº
7
|
Nom
del mòdul: Tècnica fotogràfica (2on Curs)
|
ECTS
6
|
Hores:
150
|
||||||||||
Lectives:
99
|
No
presencials: 51
|
||||||||||||
Nº
2
|
Títol
UNITAT FORMATIVA:
Captació
de la Imatge i Fotometria II
|
Curs
2on
|
ECTS
2
|
Hores:
75
|
|||||||||
Lectives:
45
|
No
presencials: 30
|
||||||||||||
Nº
|
UNITATS DE PROGRAMACIÓ
|
Hores
|
Curs
|
Quadrimestre
|
*Espais
|
*Recursos
|
|||||||
Lectives
|
No presencials
|
||||||||||||
1
|
Mesura incident amb exposímetre. Lluminàries.
|
30
|
2on
|
1er
|
Sí
|
sí
|
|||||||
30
|
|||||||||||||
2
|
Esquemes d’il·luminació amb flaix i llei inversa
del quadrat
|
|
2on
|
1er
|
Sí
|
sí
|
|||||||
*Indicar si/no
UP
número
|
Descripció dels requeriments específics
d’espais/d’equipaments
|
2.1
|
Aula
amb ordinadors, connexió a internet, projector i pantalla de projecció
Plató
de llum discontínua / flaix d’estudi. Dotació d’equipament fotogràfic i
lluminàries. Fons intercanviables i taules de Bodegó.
|
2.2
|
Aula
amb ordinadors, connexió a internet, projector i pantalla de projecció
Plató
de llum discontínua / flaix d’estudi. Dotació d’equipament fotogràfic i
lluminàries. Fons intercanviables i taules de Bodegó.
|
UP número
|
Descripció
dels requeriments específics de recursos
|
2.1
|
Càmeres Rèflex Analògiques i DSLR.
Cèl·lules de sincro/flaix. Exposímetres. Trípodes. Lluminàries i accessoris
d’il·luminació (paràboles, cons, canons, nius d’abella, pantògrafs, cables de
sincronització, piles i bateries, targetes de memòria, filtres cromàtics,
filtres polaritzadors, filtres i pantalles difusores, reflectors, etc.)
Ordinadors protàtils per a alumnes que no en disposin i càmeres i òptiques
per alumnes que no en disposin.
|
2.2
|
Càmeres Rèflex Analògiques i DSLR.
Cèl·lules de sincro/flaix. Exposímetres. Trípodes. Lluminàries i accessoris
d’il·luminació (paràboles, cons, canons, nius d’abella, pantògrafs, cables de
sincronització, piles i bateries, targetes de memòria, filtres cromàtics,
filtres polaritzadors, filtres i pantalles difusores, reflectors, etc.)
Ordinadors protàtils per a alumnes que no en disposin i càmeres i òptiques
per alumnes que no en disposin.
|
Programacions de UFs i UPs de 1er i 2on de Tècnica Fotogràfica. Programació on line: enllaços per apartats Entrades blog
Programació on line: enllaços per
apartats
Entrades blog a Programacions de UFs i
UPs de 1er i 2on de Tècnica Fotogràfica
1er Curs:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (1er Curs CFGS Fotografia) PROGRAMACIÓ DE LES UF (UNITATS FORMATIVES)
Tècnica Fotogràfica I (1er curs CFGS Fotografia) PROGRAMACIÓ DE LES UP (UNITATS DE PROGRAMACIÓ)
Tècnica Fotogràfica I (1er curs CFGS Fotografia) UF 1 ACTIVITATS D’APRENENTATGE
TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (CFGS Fotografia 1er Curs) UF 3 Ups i Activitats
TÉCNICA FOTOGRÀFICA I CFGS FOTOGRAFIA 1er Curs UF 5
2on Curs:
Tècnica Fotogràfica II. Segon Curs CFGS Fotografía. M. A. F. Alborés. INTRODUCCIÓ. CONTEXT. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. METODOLOGIA I ACTIVITATS (TEMPORITZACIÓ): METODOLOGIA.
Tècnica Fotogràfica II al CFGS Fotografía. Recursos i altres aspectes de funcionament al context de la EASD de L'Hospitalet
Tècnica Fotogràfica II. Programació de Competències bàsiques, objectius, continguts, avaluació i relació de Unitats Formatives i de Programació vinculades a les seves activitats d'aprenentatge.
TÈCNICA FOTOGRÀFICA II UNITATS DE PROGRAMACIÓ: PROGRAMACIÓ DE LES UP (UNITATS DE PROGRAMACIÓ)
Tècnica Fotogràfica II CFGS Fotografia 2on Curs. UF 2. Captació de la Imatge i Fotometria II. Activitats d'aprenentatge. Il·luminació d'estudi. Lluminàries amb flaix i mesura incident amb exposímetre. Balanç de blancs. Llum de fons blanc, gris, negre. Llei Inversa del quadrat. Llum de farciment (retrat amb barret i ombra als ulls). Objectes opacs, translúcids i transparents. Il·luminacions exemplars. De la pintura a la fotografía. Del cinema a la fotografia.
Tècnica Fotogràfica II (2on Curs) UF 4. Processament fotogràfic, flux de treball ll UPs 4.1 i 4.2 (Activitats) Concept-Art. Presa fotogràfica d’estudi per a fotomuntatge: superheroi / fotograma cinema. Imatge i edició 3D
Tècnica Fotogràfica II CFGS Fotografia 2on Curs Activitats UF 6: Percepció Visual i Òptica Fotogràfica. Gran Format i Sistemes Flexibles. La cámera técnica i els objectius descentrables. Pràctiques amb càmera tècnica. Estètica dels diferents formats i sistemas òptics. Edició digital d’imatges amb estètica d’objectius descentrables. Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables. Estètica dels diferents formats i sistemas òptics. Edició digital d’imatges amb estètica d’objesctius descentrables. Captura i edició d’imatge 3D. .
Relació de pàgines d’interès al blog-classe:
- Página principal
- Digo, miento, fotografío.
- TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)
- PROGRAMACIÓ DEL MÒDUL “TÈCNICA FOTOGRÀFICA” DEL C...
- Gran formato. Cámara de banco óptico o cámara flexible ("cámara de placas") y objetivos descentrables
- Estética Tilt-Shift. Òptica, escala espacial y profundidad de campo.
- Nitidez, enfoque: contraste y textura.
- Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía.
- Fotomontajes y Ajustes digitales. Envejecimiento y Rejuvenecimiento Digital.
- Superhéroes Fotográficos II
- Superhéroes fotográficos
- Mundos de Ficción: Concept-Art y ensoñación a través de un proyecto fotográfico sobre el movimiento cosplay por Rubén Madrid.
- Fotografía estereoscópica (anaglifos digitales)
- FOTOGRAFÍA ESTEREOSCÓPICA II (anaglifos digitales ...
- Fotografía y Retrato Pictórico a través de recursos infográficos (muestras extraídas de ejemplos en la red)
- GIF animat (fotografia i moviment)
- FOTOGRAFÍA Y MOVIMIENTO II (Gif fotográfico animad...
No hay comentarios:
Publicar un comentario