UF
1 ACTIVITATS D’APRENENTATGE
Activitats d’ensenyament
aprenentatge. Títol i
hores
|
Hores totals: 100
|
|||
Lectives: 69
|
No presencials: 31
|
|||
Activitats d’avaluació i recuperació /
Ponderació
|
||||
EXAMEN (PROVA ESCRITA)
|
||||
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|||
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i
fotometria I
|
ECTS
4
|
Curs
1er
|
||
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica
i fotometria I
|
Hores
100
|
Lectives
69
|
||
No
presencials 31
|
||||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
1_1_1 / Principis de la
formació de la imatge. La càmera. Llei de la reciprocitat
|
Hores 20
|
Lectives 14
|
||
No presencials 6
|
||||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fernández Alborés
|
||||
Objectius
-Domini
de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar
l’exposició.
-Composar
i enquadrar correctament la imatge.
-Control
de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer
còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre
la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica
Té una idea completa
i identifica les especificacions i característiques tècniques dels materials
i equips fotogràfics
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la
realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de
control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i artístiques
dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la
terminologia especifica del medi.
·
Aprendre a aprendre: tenir les estratègies
d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera
autònoma, amb maduresa per innovar
en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells
superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar-
se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball
intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
·
Planificar i desenvolupar
el projecte de l’especialitat de fotografia des de la identificació de
l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals
i tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de
la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació
del treball en equip.
·
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i
tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber
realitzar-lo.
·
Seleccionar i utilitzar les
tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució
fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i
tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
·
Utilitzar i dominar els formats,
les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat,
tant en els
·
aspectes teòrics com pràctics, i
conèixer tant les especificitats del material i dels equips professionals com
la seva cura i manteniment
|
||||
Resultats de l’aprenentatge
1. Coneix les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
2. Maneja i utilitza equips
fotogràfics per a la realització de la presa
de la imatge i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Té una idea completa i identifica les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la
realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de
control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i
artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la
terminologia especifica del medi.
Criteris
d’avaluació (aspectes
a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Comprèn el
maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Maneja
amb destresa càmeres i equips fotogràfics.
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica
Compren i utilitza adequadament la
terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
|
||||
Continguts
1. Esquema general dels
processos fotogràfics.
2. Formació de la imatge
fotoquímica i digital: comparativa.
3. Els suports fotogràfics:
l’emulsió i el sensor.
4. Característiques del
píxel i de la imatge digital.
5. El revelatge químic.
6. Ajustaments i
interpretació gràfica de la imatge.
7. La càmera i la presa fotogràfica.
8. La càmera:
mecanismes, parts, accessoris, menús de configuració, tipologia.
9. La presa fotogràfica.
10. Els objectius fotogràfics.
11. Formació de la imatge
als objectius fotogràfics.
12. El processament RAW.
13. Preparació de la
imatge per a les diferents possibles sortides
|
||||
Descripció de
l’activitat: Principis de la formació
de la imatge. La càmera. Llei de la reciprocitat
En
aquesta activitat es posa en pràctica el maneig bàsic de l'aparell fotogràfic
i la llei de reciprocitat. Es fa us del control l'enfoc i identificar quines
són les possibilitats i els límits del nostre aparell fotogràfic digital
Exposicions
teòriques a classe de:
Esquema general
dels processos fotogràfics (fotoquímics i digitals).
Similituds i diferències entre el
funcionament del sistema fotoquímic i el digital: el píxel i les seves característiques
Conceptes bàsics
de la imatge digital: mida de la imatge, resolució, profunditat de color,
mida i formats d’arxiu.
Introducció a Photoshop. Preferències
de Photoshop. Introducció als ajustaments bàsics de la imatge.
Configuració de
l’entorn de treball digital.
Mostres d’exemples
com ajuda per entendre els conceptes que s’expliquen i veure exemples.
Descripció de l’activitat
-Explicació
teòrica dels continguts de l’activitat.
-Prova
escrita dels continguts de la UP
observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica.
-Projecció
d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de
la classe.
-Realització
d’exercicis d’experimentació amb els controls de càmera (diafragma/obturació)
per observar les variacions a l’EV.
-Entrega
i observació col·lectiva del treball.
-Enquadrar
una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Fer
preses fotogràfiques amb el mateix enquadrament en les següents condicions:
a)
Fent servir el mode automàtic de la càmera prenent nota de la velocitat i del
diafragma seleccionats pel sistema.
b)
Fent servir la velocitat d’obturació seleccionada pel sistema realitzar totes
les preses fotogràfiques possibles amb totes les obertures de diafragma que
ens permeti la nostra òptica, des d’el diafragma més petit (subexposant) fins
el més obert (sobreexposant)
c) Fent servir
el diafragma inicialment seleccionat pel sistema en mode automàtic realitzar
totes les preses fotogràfiques possibles amb totes les velocitats d’obturació
que ens permeti la nostra càmera, des de la més ràpida (subexposant) fins la
més lenta (sobreexposant)
Entrega de
la selecció de preses significatives i explicatives de les pautes demanades
en word o PDF amb breus textos explicatius del desenvolupament.
L’entrega es
lliurarà abans de la data final de la UF corresponent (o passarà als
lliuraments del quadrimestre corresponents amb nota màxima d’aprovat) i es
pot presentar abans de l’avaluació final per a la seva recuperació.
|
||||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
Activitat
dirigida i tutorada a l'aula. L'alumne ha de desenvolupar l'activitat sota la
supervisió docent. Es donen indicacions i orientacions sobre com realitzar
l'activitat d'una manera intel·ligible i que sigui una eina eficaç per l'aprenentatge
de l'alumne.
Primer s'expliquen els continguts a
l'aula i posteriorment l'alumne posa en pràctica els coneixements.
- Explicació de
continguts teòrics -4h-
- Explicació de
l’activitat -2h-
- Realització de
l'activitat -5h-
-
Comprovació
visualització de l'activitat de manera
individual
-3h- - Presentació de l'activitat i entrega -2h-.
Practicar els
continguts treballats a l'aula -3h-.
Seleccionar i
maquetar l'activitat en format PDF -3h-.
|
||||
Recursos i materials
específics:
Càmera fotogràfica digital,
targetes de memòria, bateries. Ordinador i software de processament de RAW:
-
Càmera
fotogràfica analògica o digital de qualsevol format que permeti un control
manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm,
TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
-
Ordinador
portàtil sempre que sigui possible.
-
Material
d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs
Durs…).
-
Pel·lícules
del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera analògica
i en volen treure un profit didàctic.
-
Objectes
o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
Aules equipades amb ordinadors.
Software de gestió i processament de imatges RAW. Projector i pantalla de
projecció
Recursos de l’escola i el professor:
-Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals
i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet
del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels
continguts i activitats del curs
-Aula
amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i
pantalla de projecció.
-Càmeres
fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen.
|
||||
Bibliografia / Webgrafia:
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Langford,Michael.Fotografia
básica. Prakel, David. Exposición. Ed. Blume Prakel, David. Iluminación. Ed.
Blume
WEBGRAFIA:
LLEI DE RECIPROCITAT (1er Tècnica Fotogràfica)Llei de reciprocitat. Diafragmació i profunditat de camp. Enfocament. (1er de Fotografia -i demés cicles i cursos-)TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics)
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Langford,
M.: “La Fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986.
Laguillo,
Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision
VVAA.:
“La imagen fotográfica”, Akal, Madrid 2007.
WEBGRAFIA:
FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=reciprocitathttp://animalinvisible.blogspot.com/p/tecnica-fotografica-resum-de-continguts.html |
||||
Avaluació:
Ponderació: La prova escrita
suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda
com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als
objectius de l’exercici
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
· Recuperació: Entrega d’un PDF amb un resum explicatiu de les pràctiques proposades més la superació de la prova escrita |
CFGS: FOTOGRAFIA
|
|||||||||||||||||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS 9
|
||||||||||||||||
Unitat formativa:
Nº / Títol
Nº /Títol 1/Captació de la
imatge fotogràfica i fotometria I
|
ECTS 4
|
Curs 1er
|
|||||||||||||||
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
|
Hores 100
|
Lectives 69
|
|||||||||||||||
No presencials 31
|
|||||||||||||||||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
1.1.2 Llei de Reciprocitat. (Diafragmació-obturació) Obturació
i moviment
|
Hores 17
|
Lectives 12
|
|||||||||||||||
No presencials 5
|
|||||||||||||||||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia (808) Manoel A. Fernández Alborés
|
|||||||||||||||||
Objectius
·
Responsabilitat: disposició per
implicar-se en el treball, garantir la realització de la tasca, cuidant que
el funcionament dels recursos sigui l'adequat, amb la capacitat de prendre
decisions, de dirigir una activitat amb responsabilitat de coordinació i
supervisió del treball tècnic, respondre del resultat i donar-ne raó.
·
Resolució de problemes: disposició i habilitat
d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a
situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions
fonamentades, creatives i innovadores dins
d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació
d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema,
diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la
solució que respongui de la millor forma possible al problema.
Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per
resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes
pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o
tasques concretes, si es considera necessari
·
Organització del
treball: disposició
i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels materials i
els recursos humans, distribuir les
funcions
entre els integrants d’un grup, definir els procediments i coordinar les
accions per a desenvolupar les tasques amb el màxim d'eficiència.
·
Identificar i definir els
aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia
d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
·
Utilitzar i dominar els formats,
les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat,
tant en els aspectes teòrics com
pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips
professionals com la seva cura i manteniment.
·
Transmetre la informació
adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i
posterior evolució del producte fotogràfic.
|
|||||||||||||||||
Resultats de
l’aprenentatge
Té una idea completa i identifica
les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips
fotogràfics.
Manipula i utilitza equips
fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa
procediments operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les
peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica
en exercicis pràctics.
Domina la
terminologia especifica del medi
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica.
Comprèn el maneig de
les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa càmeres i equips
fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre
d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les
peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona
l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics.
Compren i utilitza
adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia.
Criteris
d’avaluació específics per a les activitats 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5
-Adaptació al plantejament de la
proposta.
-Asimilació dels coneixements
relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi
intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació,
obturació, enfocament, profunditat de camp, perspectiva, aplicació de la
reciprocitat, composició i enquadrament, descripció de la il·luminació
(temperatura de color, qualitat, direcció i intensitat) i color (contrast i
to), volum i textura, distància focal, l’enfocament selectiu, contrast,
contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es
valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar
amb claredat allò que es demana
|
|||||||||||||||||
Continguts
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
El
control tècnic en la presa.
|
|||||||||||||||||
Descripció de
l’activitat:
Activitat que inicia
a l'alumne al maneig amb un grau mes de control. Posa en pràctica el
mecanisme d'Obturació.
·
Condicionants:
·
Ja que la velocitat d’obturació serà la variable més
important en aquest exercici, es convenient fer servir el mode d’exposició de
“prioritat d’obturació”.
Manté
en totes les imatges la mateixa localització i distància focal.
Procés de treball: Capta les quatre possibilitats de
representació del moviment especificades en el següent esquema:
.
El lliurament es farà
en Word o PDF amb una selección d’imatges amb breus textos explicant els
processos per a cada apartat
Opcionalment, les
imatges finals es presentaran en arxius RGB en format JPG.
Cadascuns dels arxius
tindran un nom que identifiqui el que es pretén, i les condicions de presa
fent constar la velocitat i el diafragma. Per exemple: “mogut congelat, v 125
f16
Els treballs que no superin els mínims que
demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o
repetir dins del període marcat de la pròpia UF.
Si no es recuperessin aleshores es lliuraran
durant les dates de recuperació de la convocat juny determinades al calendari
de curs.
Els
exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es
podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari. La no
entrega o no assistència a un examen s'ha de justificar documentalment
|
|||||||||||||||||
Metodologies
emprades
(treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
Metodologia: Fases
1.- Per part del
professor
- Explicacions dels
continguts que han de permetre el desenvolupament de l’activitat. Projecció
d’imatges de referencia i exemples
extrets del blog/classe
Seguiment
formatiu: tutoria, i assistència d’incidències en la práctica de l’activitat.2:
Per
part de l’alumne
Tria
i localització d’un lloc adient per la presa
fotogràfica.
Realització
de les preses: determinació de la composició i exposició.
Selecció
i lliuraments de les imatges finals.
3.- En grup.
Presentació
pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta. Treball presencial /Temporització del treball a l’aula
Explicació
de continguts teòrics -2h-.
Explicació
de l’activitat -1h-.
Realització
de l'activitat -5h-.
Comprovació
visualització de l'activitat de manera individual -2h-.
Presentació
de l'activitat i entrega -2h-.
Practicar
els continguts treballats a l'aula -2h-.
-
Seleccionar i maquetar
l'activitat en format PDF -3h-.
|
|||||||||||||||||
Recursos i
materials específics:
Recomanat com a
bàsic: Càmera fotogràfica digital, targetes de memòria, bateries. Ordinador i
software de processament de RAW
Desitjable:
-
Càmera
fotogràfica analògica o digital de qualsevol format que permeti un control
manual de la diafragmació i l’obturació (preferentment compactes de 35 mm,
TLR o SLR de mig format, SLR de 35mm i/o DSLR).
-
Ordinador
portàtil sempre que sigui possible.
-
Material
d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs
Durs…).
-
Pel·lícules
del format corresponent en el cas dels alumnes que disposen de càmera
analògica i en volen treure un profit didàctic.
-
Objectes
o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
Recomanat
com a bàsic: Aules equipades amb ordinadors. Software de gestió i
processament de imatges RAW. Projector i pantalla de projecció.
Blog de la classe administrat pel
professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i
exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors,
temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a
l’alumne.
-Intranet del centre amb espais
específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i
activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne
(dessitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes
que eventualment no en disposen.
|
|||||||||||||||||
Bibliografia
/ Webgrafia:
|
|||||||||||||||||
Avaluació:· Ponderació
L'activitat 1.1.2_ Obturació i captació del moviment de la UP1, té un valor del 10%
sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge. Les 2
proves escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre
la qualificació final de la UF 1.
La prova escrita suposarà una primera
nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat de les
preses fotogràfiques i l’adeqüació d’aquestes als objectius de l’exercici
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
Presentació Presentació pública a
l’aula.
Criteris
d’avaluació
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient
en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el
compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o
artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència,
puntualitat, motivació, interés).
-Es
valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el
debat.
-
Seguiment i reorientació de
l’alumne durant el procés de treball.
-
Presentació pública a l’aula de
les imatges. Avaluació conjunta. Autoavaluació.
Ítems de valoració
1. Tria dels elements, originalitat i adequació de l’escena.
2. Qualitat tècnica de les imatges.
3. Composició, qualitat estètica.
4. Consecució dels objectius.
5. Termini de lliurament.
Nous continguts i
competències que cal assolir
1.
Determinar la velocitat
d’obturació relacionant-la amb el diafragma.
2.
Iniciar-se en la correcta
aplicació de les velocitats d’obturació com a recurs expressiu de la
representació del moviment.
3.
Determinació de la velocitat
d’obturació per evitar imatges mogudes involuntàriament.
4.
Realitzar preses
fotogràfiques amb el mode de captura prioritat d’obturació. Recuperació
· Recuperació
Els
treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els
continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia
UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de
recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no
superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria
de juny marcada al calendari. La no entrega o no assistència a un examen s'ha
de justificar documentalment
|
: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
UniNº
/ Títol Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i
fotometria I
|
ECTS
4
|
Curs
1er
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 1/Captació de la imatge
fotogràfica i fotometria I
|
Hores
100
|
Lectives
69
|
No
presencials 31
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
1.1.3 Llei de
Reciprocitat.
(Diafragmació-obturació)
Profunditat de camp i
enfocament selectiu
|
Hores 17
|
Lectives 12
|
No presencials 5
|
||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
Capacitats
Domini
de tots els mecanismes de la càmera rèflex que permeten controlar l’exposició.
-Composar
i enquadrar correctament la imatge.
-Control
de la temperatura de color i correcte balanç de blancs.
-Conèixer
còm es comporta la llum sobre l’objecte en diferents condicions.
-Entendre
la llei de reciprocitat i la seva aplicació pràctica
Competències (tranversals: de nivell / generals:
de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per
resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes
pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o
tasques concretes, si es considera necessari
Aprendre a
aprendre: tenir les
estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de
manera autònoma, amb maduresa per innovar
en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells
superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat
d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques
de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
1. Idear i elaborar projectes de l’especialitat de
fotografia, amb qualitat formal i funcional (tècnica, artística i
comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un encàrrec professional
determinat
2. Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de
fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició
dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització
del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic
especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.
3. Planificar i realitzar els controls de qualitat corresponents
a les fases diferents del projecte per garantir un producte acabat que
compleixi amb els objectius gràfics, comunicatius i expressius exigibles a
nivell professional i seguint en tot moment del procés les normes vigents de
seguretat, salut laboral i de protecció del medi ambient
4. Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i
tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
5. Seleccionar i utilitzar les tècniques i els recursos o estils
artístics més adients per donar solució fotogràfica als objectius
comunicatius i expressius, formals, funcionals i tècnics d’un problema comunicatiu
de l'encàrrec de projecte.
6.
Utilitzar i dominar els formats,
les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat,
tant en els
aspectes teòrics com pràctics, i conèixer tant les
especificitats del material i dels equips professionals com la seva cura i
manteniment.
|
||
Resultats de l’aprenentatge
Té una idea completa i identifica les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Manipula i utilitza equips fotogràfics per a la
realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments operatius de
control tècnic.
Identifica i descriu les peculiaritats tècniques i
artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi
Interpreta adequadament símbols, imatges i
representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Comprèn el maneig de
les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa càmeres i equips
fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de
captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat
i cost.
Donat un exercici específic de
fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere
al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat i ho fa correctament en
totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de
l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
|
||
Continguts
El control tècnic en
la presa.
Les càmeres i equips
fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i
manteniment.
|
||
Descripció de l’activitat:
-Explicació
teòrica dels continguts de l’activitat.
-Prova
escrita dels continguts de la UP
observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica.
-Projecció
d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de
la classe.
-Realització
d’exercicis d’experimentació amb els controls de càmera (diafragma/obturació)
per observar les variacions a l’EV.
-Entrega
i observació col·lectiva del treball.
Descripció de l’activitat
-Enquadrar
una escena i descriure l’enquadrament i la seva il·luminació.
-Fer
preses fotogràfiques amb el mateix enquadrament en les següents condicions:
1-Buscar
o disposar una escena amb subjectes mòbils o immòbils a diferents distàncies
de la càmera.
2-
Fer preses fotogràfiques buscant diferents possibiltats expressives als
resultats canviant el pla d’enfocament i la profunditat de camp aplicant els conceptes apresos a les activitats
precedents.
En
aquesta activitat l'alumne ha d’adquirir la capacitat de controlar els
mecanismes bàsics de la càmera fotogràfica. Els nous continguts i competències
que cal assolir per l’alumne són:
1. Identificar i
determinar amb criteri el punt d’enfocament.
2. Determinar el
diafragma el funció de la profunditat de camp
3. Fer servir la
diafragmació com a eina bàsica del llenguatge fotogràfic
4. Realitzar fotografies
amb el mode de captura de prioritat de diafragma
La
determinació de l’enfocament i la profunditat de camp són principis
fonamentals de la fotografia, recursos expressius que sempre estan presents independentment
del gènere, camp, aplicació o nivell professional del fotògraf
L’activitat
parteix d’una posada en escena d’un mínim de tres a quatre subjectes, -
persones o objectes -. Es col•locaran arrenglerats i equidistants entre si,
en direcció a la càmera. S’aniran enfocant depenent de les demandes de la
presa, segon les pautes que s’estableixen a continuació:
1a exposició Enfocament selectiu del 1r subjecte
2a exposició Enfocament selectiu del 2n subjecte
3a exposició Enfocament selectiu del 3r subjecte
4a exposició Enfocament selectiu del 4t subjecte (opcional)
5a exposició Tots el subjectes desenfocats (opcional)
següents exposicions Enfocant al 2n subjecte, com a la 2a exposició, es faran
diferents preses tancant diafragmes fins arribar al menor f/ que ens donarà
la màxima profunditat de camp.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball
en grup, tutoria, ...)
Metodologia: Fases
1.- Per part del professor
- Explicacions dels
continguts que han de permetre el desenvolupament de l’activitat.
- Projecció d’imatges
de referència.
- Seguiment formatiu:
tutoria, i assistència d’incidències en la pràctica de l’exercici.
2.- Per part de l’alumne
- Tria i recerca
d’elements que farà servir per la realització de l’exercici.
- Tria i localització d’un
lloc adient per la presa fotogràfica.
- Realització de les
preses: determinació de la composició i exposició.
- Selecció i
lliuraments de les imatges finals.
- Presentació pública a
l’aula de les imatges. Avaluació conjunta.
-
Treball presencial / Temporització
del treball a l’aula
- Explicació de
continguts teòrics -3h-.
- Explicació de
l’activitat -1h-.
- Realització de
l'activitat -3h-.
- Examen/prova de
continguts -3h-.
- Presentació de
l'activitat i entrega -2h-.
-
Treball no presencial /
Temporització del treball per compte propi
Practicar els continguts treballats a
l'aula -2h-.
- Seleccionar i
maquetar l'activitat en format PDF -3h-.
|
||
Recursos i materials
específics:
Blog
de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links
d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos,
amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals
i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet
del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels
continguts i activitats del curs
-Aula
amb un ordinador per alumne (dessitjable), a més de projector, pissarra i
pantalla de projecció.
-Càmeres
fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen
Bàsics:
Recomanables/Desitjables:
Espai exterior
per a preses fotogràfiques a l’aire lliure
Plató de llum
natural o contínua quan les circumstàncies atmosfèriques no permeten
treballar a exterior
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Castelo
Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen
Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
WEBGRAFIA:
FOTOGRAFIAR ANIMALES INVISIBLES (http://animalinvisible.blogspot.com)http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=reciprocitathttp://animalinvisible.blogspot.com/p/tecnica-fotografica-resum-de-continguts.htmlLLEI DE RECIPROCITAT (1er Tècnica Fotogràfica)Llei de reciprocitat. Diafragmació i profunditat de camp. Enfocament. (1er de Fotografia -i demés cicles i cursos-)TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics) |
||
Avaluació:
-
Seguiment i reorientació de
l’alumne durant el procés de treball.
-
Presentació pública a l’aula de
les imatges finals. Avaluació conjunta. Autoavaluació.
Ítems de valoració
1. Tria dels elements, originalitat i adequació de la proposta.
2. Qualitat tècnica de les imatges.
3. Composició, qualitat estètica.
4. Consecució dels objectius.
5. Termini de lliurament.
Objectius. Nous continguts i
competències que cal assolir
1.
Determinar el punt d’enfocament.
2.
Determinar el diafragma el
funció de la profunditat de camp.
3.
Realitzar fotografies amb el
mode de captura prioritat de diafragma.
· Ponderació
La
prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la
nota obtinguda com a resultat de les preses fotogràfiques i l’adeqüació
d’aquestes als objectius de l’exercici
Criteris d’avaluació
específics per a les activitats 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5
-Adaptació
al plantejament de la proposta.
-Asimilació
dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau
de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de
l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament, profunditat de camp,
perspectiva, aplicació de la reciprocitat, composició i enquadrament,
descripció de la il·luminació (temperatura de color, qualitat, direcció i
intensitat) i color (contrast i to), volum i textura, distància focal, l’enfocament
selectiu, contrast, contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es
valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per visualitzar
amb claredat allò que es demana
L'activitat 1.1.2_ Determinació del punt d’enfocament.
Diafragma i control de la profunditat de camp de la UP1 té un valor del
10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge.
Criteris d’avaluació
-Resultats
de la prova escrita.
-Presentació
en els terminis fixats.
-Utilització
de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell
d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al
plató de llum natural o artificial.
-Organització
del material realitzat.
-
Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en
les explicacions teòriques fomentant el debat.
Les 2 proves escrites/exàmens de
continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la
UF 1.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
Exposició pública a l’aula.
El lliurament
Les imatges finals es presentaran en
arxius RGB en format JPG i els arxius RAWs.
Cadascuns
dels arxius tindran un nom que identifiqui el que es pretén, i les condicions
de presa fent constant el diafragma i la velocitat
· Recuperació
Els
treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els
continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia
UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de
recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els
exàmens de coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es
podran recuperar a la convocatòria de juny marcada al calendari. La no
entrega o no assistència a un examen s'ha de justificar documentalment
|
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||||||||||||||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS 9
|
|||||||||||||
Unitat formativa:
Nº / Títol
Nº /Títol 1/Captació de la
imatge fotogràfica i fotometria I
|
ECTS 4
|
Curs 1er
|
||||||||||||
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
|
Hores 100
|
Lectives 69
|
||||||||||||
No presencials 31
|
||||||||||||||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 1.1.4 Fotometria.
Compensació de l'exposició
|
Hores 14
|
Lectives 9
|
||||||||||||
No presencials 5
|
||||||||||||||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manoel A.
Fdez. Alborés
|
||||||||||||||
Objectius
Nous continguts i
competències que cal assolir
Identificar
en la càmera els controls de la compensació de l’exposició.
Identificar en una presa fotogràfica
les condicions de reflexió dels subjectes que poden “enganyar” al fotòmetre
Establir accions de correcció de les
lectures fotomètriques a partir de la interpretació crítica d’una escena.
Adquirir criteri per definir una
correcta exposició
|
||||||||||||||
Resultats de
l’aprenentatge
Té una idea completa i identifica les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics
Manipula i utilitza equips fotogràfics
per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa procediments
operatius de control tècnic.
Identifica i descriu les
peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica
en exercicis pràctics.
Domina la terminologia especifica del medi
Interpreta
adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia
fotogràfica.
Comprèn el maneig de
les càmeres i els equips fotogràfics. Manipula amb destresa càmeres i equips
fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de captació i registre
d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les
peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona
l'equip i més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una
gran diversitat d'exercicis específics.
|
||||||||||||||
Continguts
El
control tècnic en la presa.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
Sistemes, equips i
tècniques d'il·luminació. Fotometria.
Les
càmeres i equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
|
||||||||||||||
Descripció de
l’activitat:
Condicionants:
El fotòmetre és un instrument que transforma
la resposta d’una cèl·lula sensible a la llum en una lectura aplicable
directament als valors d’obertura i velocitat d’obturació. Qualsevol que
sigui la intensitat lluminosa que la cèl·lula rebi, la lectura presentarà
sempre un valor per registrar-la com a valor
de to mig de mitjana.
Pautes
de treball Buscar
una figura blanca i una altre de negra adequades per construir unes natures
mortes. Aquestes figures s’ hauràn de col·locar sobre un fons i fer les
exposicions tal com s’indica a la següent taula:
|
||||||||||||||
Metodologies
emprades
(treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
1.- Per part del professor
-
Explicacions dels continguts que
han de permetre el desenvolupament de l’activitat.
-
Projecció d’imatges de referència.
-
Seguiment formatiu: tutoria, i
assistència d’incidències en la pràctica de
l’exercici. 2.- Per part de l’alumne
-
Tria dels objectes i fons adient
per la presa fotogràfica.
-
Realització de les preses:
determinació de la composició i l’exposició.
-
Selecció de la fotografia que es
considerin millor exposada en cada una de les tres natures mortes.
Argumentació de les raons de l’elecció.
-
Conclusions. 3.- En grup
-
Presentació pública a l’aula de
les imatges. Avaluació conjunta. Treball
presencial /Temporització del treball a l’aula
-
Explicació de continguts teòrics -3h-.
-
Explicació de l’activitat -1h-.
-
Realització de l'activitat -2h-.
-
Comprovació visualització de
l'activitat de manera individual -1h-.
-
Presentació de l'activitat i
entrega -2h-.
Practicar els continguts treballats a
l'aula -3h-.
-
Seleccionar i maquetar
l'activitat en format PDF -2h-.
|
||||||||||||||
Recursos i
materials específics:
|
||||||||||||||
Bibliografia
/ Webgrafia:
Langford, Michael. Fotografia básica.
Prakel, David. Exposición. Ed. Blume Prakel, David. Iluminación. Ed. Blume
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz,
Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid
2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo
Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de
Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
WEBGRAFIA:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA (resum de continguts teòrics) |
||||||||||||||
Avaluació:· Ponderació
L'activitat 1.1.4_ Fotometria. Compensació de l'exposició de
la UP1 té un valor del 10% sobre la qualificació final de la UF1 Captació i
formació de la imatge. Les 2 proves escrites/exàmens de continguts tenen un
valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la UF 1.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
Activitats
Presentació
oral a l'aula Seguiment de les activitats Participació activa a l'aula
Proves
escrites/ examen de continguts
· Recuperació
Els treballs que no
superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els
haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es
recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la
convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no
superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria
de juny marcada al calendari.
La no entrega o no assistència a un
examen s'ha de justificar documentalment.
|
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul:
TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS
9
|
|
Unitat
formativa:
Nº
/ Títol Nº /Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i
fotometria I
|
ECTS
4
|
Curs
1er
|
Unitat
de programació:
Nº
/ Títol 1/Captació de la imatge
fotogràfica i fotometria I
|
Hores
100
|
Lectives
69
|
No
presencials 31
|
||
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol
1.1.5 Distància focal i escala del
pla
(Tipus d’objectius: característiques i usos)
|
Hores 18
|
Lectives 13
|
No presencials 5
|
||
Professorat: Mestre de Taller
de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
|
||
Objectius
-Fer
servir i controlar la càmera i l’equipament fotogràfic en la presa
fotogràfica.
-Aplicar
les tècniques de càmera i de software de control de la nitidesa.
-Triar
i emprar adequadament els diferents tipus d’objectius i equipament fotogràfic
tenint en compte les necessitats de la presa.
-Reconèixer
les característiques tècniques dels diferents objectius i complements
fotogràfics en observar els resultats obtinguts en les preses pròpies i alienes.
-Reproduïr
digitalment els trets característics dels diferents objectius a una presa
fotogràfica concreta.
-Adequar
i mantenir l’equipament fotogràfic correctament.
Objectius. Nous continguts i competències
que cal assolir
1. Determinar quina és
la focal equivalent en 35mm per una focal emprada en una càmera digital
aplicant el “factor de retall”
2. Relacionar DF, angle
de visió i angle d’eix òptic
3. Relacionar distància
càmera-subjecte i perspectiva
|
||
Resultats de l’aprenentatge
1. Coneix les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
2. Maneja i utilitza equips
fotogràfics per a la realització de la presa de la imatge i desenvolupa
procediments operatius de control tècnic.
3. Coneix les peculiaritats
tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i les aplica en exercicis pràctics.
4. Domina la terminologia
específica del medi.
1.1 Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats
la tecnologia fotogràfica.
1.2 Comprèn el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
2.2 Maneja amb destresa càmeres i equips
fotogràfics.
2.3 Relaciona diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les
seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
3.1 Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat
i ho fa correctament en totes les seves fases.
3.2 Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat
d'exercicis específics.
4.1 Compren i
utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la
fotografia.
|
||
Continguts
Les càmeres i
equips fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques,
utilització i manteniment.
El control
tècnic en la presa.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres
Sistemes, equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
|
||
Descripció de l’activitat:
Encertar la
distància focal (DF) idònia per a cada presa, tasca a vegades no exempta de
complexitat
-Sessions
teòriques sobre els continguts de la UP
-Realització
de preses fotogràfiques amb diferents tipus de lents i distàncies focals:
ajustament del seu ús en funció de les necessitats i justificació de les
tries.
Descripció
de l’activitat:
-Triar
un tema i reproduir el mateix enquadrament amb diferents distàncies focals
(com a mínim angular, normal i teleobjectiu no inferior a 170mm)
-Triar
tres temes diferenciats per representar-los amb cadascuna de les òptiques
empradas en les preses precedents.
-Descriure
per escrit el desenvolupament de l’activitat incloent-hi les imatges
obtingudes a un document PDF per a la seva entrega a la carpeta
corresponent del mòdul a EASA.
La determinació de la distància focal
és una decisió fonamental que defineix la perspectiva de la imatge, és a dir:
l’angle de visió de càmera i la
perspectiva i tamanys relatius amb els quals es captaran el subjectes i
l’espai en la imatge final
L’objectiu d’aquesta activitat
d’autoaprenentatge és determinar com influeix les variables de la distància
focal i la distància càmera-subjecte en la definició de la perspectiva i
captació de l’espai.
L’activitat parteix de la realització
dels següents exercicis:
1. Punt de vista fix. Adaptació de DF.
1.1.-
Realitzar tres fotografies d’un subjecte, en pla general, pla mig i primer
pla, canviant les distàncies focals, però no la distància càmera-subjecte.
Pel pla general es fara servir l'angular,
al voltant d’un 28mm*. A certa distància l’angular no produeix les
distorsions que produiria a distàncies curtes.
Pel pla mig es pot utilitzar una focal normal de 50mm.
Pel primer pla, es pot utilitzar el zoom en la posició de
teleobjectiu d’uns 105mm a 175mm.
Cal
tenir en compte
que les distàncies focals en fotografia digital no es corresponen amb les de
la fotografia analògica degut a la diferent mida entre el negatiu tradicional
i el sensors. Les focals amb què es treballa en fotografia digital acostumen
a ser més curtes.
1.2.-
Partint de la fotografia ja feta del pla general es re-enquadrarà (retallarem) per aconseguir un pla mig i un
primer pla. Cal comparar aquests re-enquadraments amb les imatges del PM i PP
prèvies.
Exposar les conclusions.
2. Escala del pla fixa. Canvi a les DF i distancia càmera-subjecte.
Realització
d’una sèrie de fotos utilitzant tot el ventall de les distàncies focals, des
d’el gran angular més extrem al teleobjectiu més llarg, de manera que es
mantingui la mateixa escala del pla sobre el subjecte. Si es comença, per
exemple, pel gran angular, la càmera haurà d’estar molt a prop de la figura i
conforme s’augmenta la focal haurem de distanciar-nos de la figura per
mantenir el tipus de pla.
Observar
el canvi de punt de vista a la perspectiva i explicar les conclusions
extretes de les observacions
3. (opcional) Escala del pla fixa. Manteniment de les DF i canvi d’angle de l’eix òptic respecte a l’objecte enfocat (esteroscòpia).
Es
tracta d’entendre que l’enfocament depenent de la distancia focal és
consustancial a la fotografía monoscòpica i que es basa en la capacitat de
l’ull de canviar-la mitjançant el músculs que alteren la seva forma, però que
en la visió esteroscòpica amb dos ulls está convinat amb els músculs que
roten els ulls per girar els seus eixos òptics, que tendeixen a ser parl·les
en mirar cap a l’infinit però que convergeixen a un punt d’una vertival del
pla d’enfocament. Realització d’una sèrie de fotos rotant l’eix òptic
lleugerament i radial respecte el punt d’enfocament per tal d’obtenir una
sequència que rodeja lleument l’escena. Es tracta de seleccionar dues
d’aquestes fotografies que puguin funcionar com a parella estereoscópica per
tal d’editar-les digitalment com a anaglifs
per al seu visionat en 3D (es tracta de substituir el canal
vermell de la foto de la dreta pel de l’esquerra). Amb això l’alumne prendrà
consciència de que la doble imatge implícita en el procés de la visió
augmenta el seu desajustamet o desplaçament lateral quan més s’allunya del
pla d’enfocament, i que pot alterar-se el centre d’interés o enfocament
aparent de la imatge en moure lateralment el canal vermell eliminant al màxim
l’aparent desajustament de la imatge en un objecte concret tal i com
s’explica a diferents entrades del blog classe com per exemple al capítol
dedicat a la seva aplicación al dibuix i l’us instrumental de la técnica
fotográfica a altres cicles. Així, doncs, si a
l’activitat anterior l’alumne observa còm a la fotografía monscòpica l’escasa
profunditat de camp augmenta la percepció de profunditat espacial, a la visó
esteroscòpica i a la fotografía esteroscòpica, les preses fetes amb focals
curtes o amb diafragmes reduïts augmenten la percepció de l’espai.
Aprofitarem
per introduïr allò que començarem a l’activitat següent referent a la
temperatura de color i el seu ajustament digital a equilibri de color i altres
ajustaments cromàtics a Photoshop a més d’entendre els modes de color i les
diferents descomposicions per canals.
Observar
el canvi de punt de vista a la perspectiva en variar l’angle de l’eix òptic i
explicar les conclusions extretes de les observacions
El
treball final inclourà la composició i l’edició de les imatges i textos
(títols, peus de fotos, conclusions, nom de l’autor). Exposició pública a
l’aula.
Les imatges i text maquetats en
presentaran en arxius RGB en JPG.
També
es presentaran totes les imatges finals utilitzades i ajustades JPGs i els
RAWs originals. Cadascuna de les fotos tindrà un nom que identifiqui el que
es pretén precedit d’un nombre d’ordre.
Opcionalment es
pot fer per a l’apartat 2 una edició a la línia de temps de Photoshop per
capes per guardar-lo com a Gif animat segons els exemples
mostrats a la pàgina del blog de classe corresponent
( http://animalinvisible.blogspot.com/2017/03/fotografia-y-gif-animado.html)
Els treballs
s’hauràn de presentar
abans de les dates de finalització de la UF
Els
treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els
continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia
UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de
recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no
superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria
de juny marcada al calendari.
|
||
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari,
treball en grup, tutoria, ...)
1.- Per part del professor
·
Explicacions dels continguts que han de permetre el
desenvolupament de l’activitat.
·
Projecció d’imatges de
referència.
·
Seguiment formatiu: tutoria, i assistència d’incidències
en la pràctica de l’exercici
2.- Per part de l’alumne
·
Tria i recerca d’elements que farà servir per la
realització de l’exercici.
·
Tria i localització d’un lloc adient per la presa fotogràfica.
·
Realització de les preses: determinació de la composició
i exposició.
·
Selecció i lliuraments de les imatges finals.
·
Presentació pública a l’aula de les imatges. Avaluació conjunta.
·
Explicació de continguts teòrics -3h-.
·
Explicació de l’activitat -1h-.
·
Realització de l'activitat -5h-.
·
Comprovació visualització de l'activitat de manera
individual -2h-.
·
Presentació de l'activitat i entrega -2h-.
|
||
Recursos i materials
específics:
-Càmera
fotogràfica
-Ordinador
portàtil
-Òptiques
de diferent DF (angular, normal, teleobjectiu) sempre que sigui possible
-Òptiques
de DF variable (zoom) sempre que sigui possible
Blog
on-line de seguiment dels continguts teòrics de la classe
-Recull
d’apunts d’òptica fotogràfica disponibles a l’espai de la intranet
corresponent al mòdul de tècnica fotogràfica
-Blog
on-line de seguiment d’activitats i exemples d’altres cursos coordinat pel
professor
-Càmera
amb òptica variable si aquesta no és compatible amb la càmera de l’alumne que
no en dispossi.
-Objectius
de diferents distàncies focals i zoom per a alumnes que no disposen
d’òptiques de diferents distàncies focals
-Aula
amb ordinadors, Photoshop versió actualitzada
-Projector
|
||
Bibliografia / Webgrafia:
Calbet
Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress
Imagen, Madrid 2018
Dilg,
Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume,
Barcelona 2017
Mellado,
José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”,
PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
ADAMS, ANSEL La cámara. Ed. Omnicon,
Madrid 2002.
-ERIC , RALPH Manual de fotografia
Jacobson.. Ed. Omega S.A.
-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la
Fotografía.. Ed. Actar. Barcelona, 2000.
-HEDGECOE,
JOHN, El nuevo libro de la fotografia,
Ed. Blume, Barcelona, 1995.
-HEDGECOE, JOHN Manual de técnica fotografica.. Ed. Blume. Madrid 1982.
-LANGFORD, MICHAEL Tratado de
fotografia.. Ed. Omega, Madrid 1997.
-LANGFORD , MICHAEL Fotografia básica. Ed. Omega,
Barcelona 2003.
-LANGFORD , MICHAEL La fotografia paso apaso. Un curso
completo.. Ed. Hermman Blume. Madrid 2001.
-Langford,
M.: “La
fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986
-VVAA.: “La imagen fotográfica”, Akal,
Madrid 2007
-VVAA.: “Manual completo de
fotografía”, Celeste, Madrid, 1998
Webgrafia:
Fotografía y GIF animado. Experimentación de posibilidades expresivas EASD Serra i Abella 2016/17 (I)Cómic 3D. Imagen 3D y fotografía estereoscópica aplicada al cómic y la ilustración |
||
Avaluació:
·
Seguiment i reorientació de
l’alumne durant el procés de treball.
·
Presentació pública a l’aula de
les imatges finals. Avaluació conjunta. Autoavaluació.
-Es
valorarà, mitjançant observació sistemàtica del seguiment de les activitats,
els resultats obtinguts en relació a l’aplicació pràctica dels continguts teòrics de la UP.
-L’obtenció
de la nota mínima (5) per aprovar
l’activitat depèn de la realització i entrega de tots els exercicis pràctics
que la composen, prioritzant el procediment sobre els resultats, la qualitat
dels quals suposará l’increment quantitatiu d’aquesta nota.
· Ponderació
L'activitat
1.1.5_ Escala del pla fixa. Canvi e les
DF i distancia càmera-subjecte, de la UP1 té un valor del 10% sobre la
qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge
Les 2 proves escrites/exàmens de
continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la qualificació final de la
UF 1.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
·
Adequació de l model i la seva
actitud i pose.
·
Localització.
·
Qualitat tècnica de les imatges.
Exposició, color, densitat, enfocament..
·
Composició de les imatges i de
la maquetació del conjunt.
·
Consecució dels objectius.
·
Termini de lliurament.
· Recuperació
Els
treballs que no superin els mínims que demostrin que l'alumne ha assolit els
continguts, els haurà de refer o repetir dins del període marcat de la pròpia
UF. Si no es recuperessin aleshores es lliuraran durant les dates de
recuperació de la convocat juny determinades al calendari de curs.
Els exàmens de coneixements que no
superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar a la convocatòria
de juny marcada al calendari.
|
CFGS: FOTOGRAFIA
|
||
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
|
ECTS 9
|
|
Unitat formativa:
Nº / Títol
Nº /Títol 1/Captació de la
imatge fotogràfica i fotometria I
|
ECTS 4
|
Curs 1er
|
Unitat de programació:
Nº / Títol 1/Captació de la imatge fotogràfica i fotometria I
|
Hores 100
|
Lectives 69
|
No presencials 31
|
||
ACTIVITAT
D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE
Nº / Títol 1.1.6 Temperatura de
color
|
Hores 13
|
Lectives 9
|
No presencials 5
|
||
Professorat:
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A.
Fernández Alborés
|
||
Objectius
·
Planificar i desenvolupar totes
les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques
i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament
determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
·
Identificar i definir els
aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia
d’acord a les especificacions de l'encàrrec.
·
Seleccionar i utilitzar les
tècniques i els recursos o estils artístics més adients per donar solució
fotogràfica als objectius comunicatius i expressius, formals, funcionals i
tècnics d’un problema comunicatiu de l'encàrrec de projecte.
·
Transmetre la informació
adequada amb precisió i elaborar normes d'aplicació i generar documents que facilitin la comprensió, gestió i
posterior evolució del producte fotogràfic.
· Coordinar el treball que es derivi o generi a partir del
desenvolupament del projecte de fotografia.
·
Realitzar els controls de
qualitat necessaris en cada fase del procés projectual per
a l'obtenció d'un producte
fotogràfic de qualitat tècnica, artística i comunicativa i adequat al mitjà
gràfic on s’ha d’incorporar
·
Utilitzar i dominar els formats,
les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat,
tant en els
aspectes teòrics
com pràctics, i conèixer tant les especificitats del material i dels equips
professionals com la seva cura i manteniment
|
||
Resultats de
l’aprenentatge
Coneix les especificacions i
característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
Maneja i utilitza equips
fotogràfics per a la realització de la presa
de la imatge
i desenvolupa procediments operatius de control tècnic
Comprèn
el maneig de les càmeres i els equips fotogràfics.
Maneja amb destresa càmeres i
equips fotogràfics.
Relaciona diferents tipus de
captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat
i cost.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i més adequat
i ho fa correctament en totes les seves fases
Aplica els continguts propis de
l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics
|
||
Continguts
Les càmeres i equips
fotogràfics. Tipus i aplicacions. Especificacions tècniques, utilització i
manteniment.
El control tècnic en la presa.
Condicionaments
tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents
gèneres
Sistemes,
equips i tècniques d'il·luminació.
Fotometria.
|
||
Descripció de
l’activitat:
Escenes i color: retrats, foto urbana, interiors, bodegons...
En l'activitat
s'ha de treballar sobre el color de la llum; explorar a nivell tècnic i
expressiu la temperatura de color des de la càmera i des de les fonts de llum
existents.
Realitzar
3 series de 3 fotografies cadascuna en les que hi hagi elements de diferents colors.
Cada escena ha de tenir una font de llum amb una temperatura de color
diferent sense repetir les temperatures de color de les fonts de llum en les
succesives escenes. Mesurar com es cregui convenient i realitzar la gamma de temperatures de color disponibles
la càmera.
Observar els
canvis als colors aparents dels objectes depenent de la temperatura de color.
Observar i descriure l’aspecte general de l’escena. Explicar quins tipus de
mesura s’ha fet servir, com i justificar els motius. Descriure raonadament
quina funciona millor per a les nostres intencions estètiques, expressives o
informatives.
1-La llum com a motiu
fotogràfic
Realitzar un mínim de 3 i un màxim de 6
series d’escenes diferents en les que fotografiïem la llum i la ombra. En aquesta
activitat es tracta de observar com actua la llum quan incideix sobre les
superfícies tant a les zones il·luminades com a les zones d’ombra i penombra.
Les imatges poden ser figuratives o abstractes, mentre es treballi la llum
com a tema principal. Experimentar a cada escena amb totes les temperatures
de color disponibles a la càmera. Mesurar com es cregui convenient segons les
nostres intencions expressives o estètiques o experimentar les possibilitats
que en sorgeixin.
2-Observar i explicar els canvis
de l’aspecte de la llum depenent de la temperatura de color. Descriure el
tipus de mesura fet servir i justificar-lo. Raonar quin es creu que funciona millor.
Escollir una de les dues
opcions següents:
a) Llum dia al llarg del dia
-Posar la càmera en un trípode a
Temperatura de color llum dia o 5600K / 5200K . Enquadrar des d’una finestra,
balcó o porta exterior. Agafar un enquadrament en el que hi hagi cel,
finestres i carrer a ser possible. Convé començar la feina abans de la
sortida del sol per obtenir una primera foto,abns d’aquest instant i
fotografiar cada canvi de llum fins que s'hagi completat l'alba i el sol hagi
sortit completament. Hora aprox: 7:30 fins a 8:10. Desprès fotografiar cada horafins el moment en que comenci
a caure el sol
fotografia a cada canvi de llum fins el momento que es comenci a fer
fosc, reduint l’interval com haviem fet de matinada fins el moment que es fa
de nit.
Canviar
diafragma i velocitat com creiem necessari, pero mesurant sempre al mateix
punt de referència de l’escena. Justificar el mode de medició.
b)
Llum càlida i Llum freda
-Escollir
una escena al costat d’una finestra , un balcó o una porta que rebi llum
natural de l’exterior. Fotografiar un objecte o subjecte al costat d’aquesta
font de llum procurant que rebi des de l’interior una altra Font de llum
artificial càlida (si cal la filtrarem). Fent canvis en el balanç de blancs i
la temperatura de color de la càmera, hem de neutralitzar la dominant blava
de la llum natural al costat iluminat per la finestra i una altra
neutralitzant la dominant càlida de la llum artificial provinent de
l’interior. Explicar el procediment emprat i el tipus de mesura
justificant-lo. Aquesta variant es pot fer a plató de llum contínua a casa o
a plató de llum contínua fent servir filtres cromàtics. Hem d’aconseguir una
llum blanca neutra i una càlida a cada costat del subjecte sempre en totes
les preses, tant si posem un filtre càlid com blau o fred a una de les fonts
obligatòriament.
Recollir les imatges seleccionades a un PDF amb texts explicatius amb
la informació dels paràmetres tècnics emprats a les preses.
Com a presentació opcional, l’opció a) de l’apartat 1 es pot presentar
con a time lapse en format Gif animat editant-lo des de la línia de temps de
Photoshop i guardant-lo a l’opció exportar-guardar para web y dispositivos
(heredado) toto reduint el tamany de les imatges a un màxim de 600 píxels
d’alçada.
L’activitat s’entregarà preferentment abans del començament de la
següent, però s’admet l’entrega abans del tancament de la UF
|
||
Metodologies
emprades
(treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
Activitat dirigida i tutorada
a l'aula. L'alumne ha de desenvolupar l'activitat sota la supervisió docent.
Es donen indicacions i orientacions
sobre com realitzar l'activitat d'una manera intel·ligible i que sigui una
eina eficaç per l'aprenentatge de l'alumne.
Primer s'expliquen els continguts a l'aula i posteriorment l'alumne
posa en pràctica els coneixements.
Activitat dirigida i tutorada
a l'aula. L'alumne ha de desenvolupar l'activitat sota la supervisió docent.
Es donen indicacions i
orientacions sobre com realitzar l'activitat d'una manera intel·ligible i que
sigui una eina eficaç per l'aprenentatge de l'alumne.
Primer s'expliquen els continguts a l'aula i posteriorment l'alumne
posa en pràctica els coneixements.
- Practica de l'activitat -4h-
(descomptant el temps de les preses fotogràfiques)
- Seleccionar i
maquetar l'activitat en format PDF -1h-.
|
||
Recursos i
materials específics:
Càmera fotogràfica digital, targetes de memòria, bateries. Ordinador
i software de processament de RAW
Recomanable: trípode i filtres cromàtics (gelatines, celofans,
reflectors de color)
Aules equipades
amb ordinadors. Software de gestió i processament de imatges RAW.
Aula amb
projector i pantalla de projecció i pissarra.
Plató de llum
contínua i/o natural
Filtres
cromàtics per a fonts de llum
Recull
d’exemples i apunts teòrics amb mostres gràfiques del professor al blog
classe
|
||
Bibliografia
/ Webgrafia:
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz,
Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid
2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo
Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de
Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Langford,Michael.Fotografiabásica. Prakel,David.Exposición.Ed.Blume Prakel,David.Iluminación.Ed.Blume
Fotografía y color: Humanae (by Angelica Dass)Humanae (by Angelica Dass)FUNCIONS I CARACTERÍSTIQUES DE LA LLUM (1er i 2on Tècnica Fotogràfica)El Balanç de Blancs. Llum i color. Sensibiltat cromàtica. (2on Tècnica Fotogràfica)Imagen y percepción. Los principios de la imagen raster, los telares y el ejemplo de los retratos bordados de Cayce ZavagliaMida de la Imatge Digital i profunditat de color. |
||
·
Seguiment i reorientació de
l’alumne durant el procés de treball.
·
Presentació pública a l’aula de
les imatges finals. Avaluació conjunta. Autoavaluació.
-Es valorarà, mitjançant observació
sistemàtica del seguiment de les activitats, els resultats obtinguts en
relació a l’aplicació pràctica dels
continguts teòrics de la UP.
-L’obtenció de la nota mínima (5) per aprovar l’activitat depèn de la
realització i entrega de tots els exercicis pràctics que la composen,
prioritzant el procediment sobre els resultats, la qualitat dels quals
suposará l’increment quantitatiu d’aquesta nota.
· Ponderació
L'activitat
1.1.5_ Escala del pla fixa. Canvi e les
DF i distancia càmera-subjecte, de la UP1 té un valor del 10% sobre la
qualificació final de la UF1 Captació i formació de la imatge
Les 2 proves
escrites/exàmens de continguts tenen un valor del 20% cadascun sobre la
qualificació final de la UF 1.
· Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)
·
Adequació de l model i la seva
actitud i pose.
·
Localització.
·
Qualitat tècnica de les imatges.
Exposició, color, densitat, enfocament..
·
Composició de les imatges i de
la maquetació del conjunt.
·
Consecució dels objectius.
·
Termini de lliurament.
· Recuperació
Els treballs que no superin els mínims
que demostrin que l'alumne ha assolit els continguts, els haurà de refer o
repetir dins del període marcat de la pròpia UF. Si no es recuperessin
aleshores es lliuraran durant les dates de recuperació de la convocat juny
determinades al calendari de curs.
Els exàmens de
coneixements que no superin el 5 es consideren suspesos i es podran recuperar
a la convocatòria de juny marcada al calendari.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario