Páginas

domingo, 10 de mayo de 2020

TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (CFGS Fotografia 1er Curs) UF 3 Ups i Activitats



TÈCNICA FOTOGRÀFICA I (1er Curs) UF 3 Ups i Activitats

CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul:  TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 
3/  Processament fotogràfic i flux de treball l
ECTS 3
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 
3.1  Processament fotogràfic i flux de treball l
Hores 75
Lectives 43
No presencials 32
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 
3.1.1  Edició digital d’imatges. Fotomuntatge.
Hores 32
Lectives 20
No presencials 12
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
- Detallar el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge
- Enumerar i diferenciar les característiques i propietats de diferents tipus d’emulsions, materials fotosensibles fotoquímics i digitals.
- Identificar el suport emprat en una fotografia de procés fotoquímic i de procés  digital.
- Emprar adequadament els diferents formats d’arxiu digital.
-Relacionar diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
-Comprendre i descriure els trets característics d’una imatge fotogràfica concreta per realitzar fotomuntatges coherents amb la presa fotogràfica (òptica, qualitat i direcció de la llum, enfocament, profunditat de camp)
-Conèixer els ajustaments d’imatge i altres eines d’edició pròpies de Photoshop.
  • Capacitats

Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.

Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients


  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)

Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari

Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi

Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema

Autonomia: capacitat per l’autoconeixement i el control de les seves emocions amb comprensió crítica per a la integració i transferència de sabers, aplicar i integrar els coneixements artístics i tecnològics en la definició i desenvolupament de procediments de treball, fixant-se metes i elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit, buscant solucions a problemes basant- se en els propis recursos.

Resultats de l’aprenentatge
  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat sistema d’impressió
Identifica el suport emprat en una fotografía
Enumera les característiques i propietats de diferents tipus d’emulsions, sensors, escàners etc.
Processa correctament imatges mitjançant diferents tècniques i realitza l'adequat tractament del B / N i el color.
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge.
Domina les tècniques de processament de la imatge fotogràfica i les seves fases
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i processament més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases
Fa propostes imaginatives de manipulació d’una imatge fotogràfica Presenta i emmarca adequadament imatges fotogràfiques.
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Continguts
El processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips.
Retoc i manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color
La materialització de la imatge fotogràfica, la seva reproducció i edició.
Tecnologies de reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to Plate, Computer to Film.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat: Processament fotogràfic fotoquímic i digital i fluix de treball. Realització de còpies fotogràfiques i anàlisi dels elements determinants del procés i la seva relació amb la reproducció de l’escena fotogràfica.
  • Condicionants:  Entendre el comportament de la llum i la seva percepció a la presa fotogràfica i a la seva reproducció. Entendre la relació entre enfocament, nitidesa i contrast. Escala de grisos i escala cromàtica. Relació entre la taca i la densitat del processat fotoquímic i el píxel al processat digital. Brillantor, matís i saturació.
  • Pautes de treball: To i que en principi es tracta de fer una introducció a l’edició digital de les imatges fotogràfiques mitjançant Adobe Photoshop i Càmera Raw (opcionalment amb introducció a LightRoom) s’aprofitará per establir sessions de presa analògica i de revelatge fotoquímic al laboratori, on es procurarà fer fotogrames de contacte a més de revelat de negatius i positivats amb ampliadora. Tot i que es valorarà la qualitat dels resultats obtinguts, es prioritzarà la comprensió dels processos i l’aproximació pràctica als conceptes d’imatge latent, negatiu, positiu, ampliació i temps d’exposició a l’ampliadora, de revelat i de fixat. Els resultats obtinguts analògicament seran susceptibles de la seva utilització digital escanejant-los per a la seva optimització per via digital. Es preveu fer pràctiques de collage manual amb els resultats obtinguts i amb fotocòpies i retalls de revistes i material gràfic de rebuig.
  • Procés de treball:
-Buscar o realitzar imatges fotogràfiques susceptibles de ser utilitzades a un fotomuntatge de caire foto-realista.
-Editar-les quan convingui per optimitzar la coherència dels seus trets característics (resolució, escala dels subjectes de la imatge, direcció i qualitat de la il·luminació, equilibri de color, enfocament i profunditat de camp, perspectiva, moviment aparent…)
-Realitzar un mínim de tres fotomuntatges partint de tres fotografies de paisatges naturals o urbans u disposarem elements, figures o objectes que s’hi integrin de forma fotogràficament coherent.
  • Forma de presentació:
-Guardar el fotomuntatge en el seu format original (PSD) per a la seva entrega i depositar a la carpeta d’entrega digital de treballs (intranet de l’escola) els JPGs corresponents en formats finals no superiors a 720 x 576 pícsels per a la seva visualització en pantalla o per a la seva inclusió en un PDF explicatiu del procés i dels ajustaments fets. Cal sempre mostrar les fotografies originals emprades per a la realització del fotomuntatge.
-Redactar un breu memòria escrita incloent-hi imatges de les etapes significatives del treball i depositar-la en format PDF a la carpeta d’entregues corresponent

  • Lliuraments parcials i final:
Els treballs es lliuraran abans de la data de fi de la UF com a màxim i preferentment abans de la data d’inici de la següent activitat. En cas de no fer-ho, es presentaran abans de la data de tancament de l’avaluació final.

Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
--Explicació teòrica dels continguts de l’activitat. (3h)
-Prova escrita dels continguts de la UP  observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica. (1’5h)
-Projecció d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Observació dels trets de la imatge que potencien la sensació òptica de nitidesa (contrast dels valors tonals que constitueixen la textura d’una superfície) i resolució mitjançant explicacions del comportament de les eines i màscares d’enfocament als programes d’edició digital d’imatges com ara Photoshop.
-Realització de fotomuntatges digitals que no mostrin incoherències impossibles a una presa fotogràfica única. (3h)
-Entrega i observació col·lectiva del treball. (1’5h)
-Buscar o realitzar imatges fotogràfiques susceptibles de ser utilitzades a un fotomuntatge de caire fotorrealista.
-Editar-les quan convingui per optimitzar la coherència dels seus trets característics (resolució, escala dels subjectes de la imatge, direcció i qualitat de la il·luminació, equilibri de color, enfocament i profunditat de camp, perspectiva, moviment aparent…) (1’5h)
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
-Editar-les quan convingui per optimitzar la coherència dels seus trets característics (resolució, escala dels subjectes de la imatge, direcció i qualitat de la il·luminació, equilibri de color, enfocament i profunditat de camp, perspectiva, moviment aparent…)
-Realitzar un mínim de tres fotomuntatges partint de tres fotografies de paisatges naturals o urbans u disposarem elements, figures o objectes que s’hi integrin de forma fotogràficament coherent.
-Guardar el fotomuntatge en el seu format original (PSD) per a la seva entrega i depositar a la carpeta d’entrega digital de treballs (intranet de l’escola) el JPGs corresponents en formats finals no superiors a 720 x 576 pícsels per a la seva visualització en pantalla.
-Redactar un breu memòria escrita incloent-hi imatges de les etapes significatives del treball i depositar-la en format PDF a la carpeta d’entregues corresponent.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
  • Càmera fotogràfica analògica o digital quan el fotomuntatge es vulgui realitzar amb imatges pròpies (opcional)
  • Pel·lícula fotogràfica (mínim un carret B/N) i paper fotogràfic B/N multigrade i paper d’impressió de qualitat fotogràfica
  • Objectes o atrezzo opcional per a les preses fotogràfiques
  • Ordinador portàtil sempre que sigui possible.
  • Material d’emmagatzematge i gravació dogital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
  • Arxiu d’imatges fotogràfiques extretes d’internet o d’altres fonts.
  • Trípode
  • Photoshop CS +

  • Espais i recursos del centre
Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interès, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, vídeos documentals i temes on line d’interès per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (desitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Photoshop CS o superior.
-Laboratori de revelat fotoquímic.
-Laboratori de revelat digital i impressió
-Pel·lícula negativa i paper fotogràfic per a alumnes que no en disposin
Bibliografia /  Webgrafia:

  • Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

  • Existent recomanada
-ERIC , RALPH Manual de fotografia Jacobson.. Ed. Omega S.A.

-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la Fotografía.. Ed. Actar. Barcelona, 2000.

-HEDGECOE, JOHN, El nuevo libro de la fotografia, Ed. Blume, Barcelona, 1995.

-HEDGECOE, JOHN Manual de técnica fotografica.. Ed. Blume. Madrid 1982.

-Laguillo, Manolo: “El sistema de zonas”, Kodak/Photovision

-LANGFORD, MICHAEL Tratado de fotografia.. Ed. Omega, Madrid 1997.

-LANGFORD , MICHAEL Fotografia básica. Ed. Omega, Barcelona 2003.

-LANGFORD , MICHAEL La fotografia paso apaso. Un curso completo.. Ed. Hermman Blume. Madrid 2001.

-Langford, M.: “La fotografía paso a paso”, Herman Blume, Barcelona 1986

-VVAA.: “Manual completo de fotografía”, Celeste, Madrid, 1998

Busiek, Kurt, Ross, Alex: “Marvels”, Marvel Editons, Panini 2006

Avaluació:

·        Ponderació

La prova escrita constituirà un 15% de la nota final obtinguda a partir dels exercicis pràctics.

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

Criteris d’avaluació específics
-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Asimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica (càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament, profunditat de camp, perspectiva, aplicació de la reciprocitat, composició i enquadrament, descripció de la il·luminació (temperatura de color, qualitat, direcció i intensitat) i color (contrast i to), volum i textura, distància focal, l’enfocament selectiu, contrast, contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per interpretar el fotomuntatge com a una presa fotogràfica única i tècnicament coherent i possible.
-Es valorarà l’expressivitat i originalitat de la proposta.
Criteris d’avaluació
-Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
- Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, interés).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat

·        Recuperació

Repetició de la prova escrita. Els treballs no entregats a les dates indicades abans del tancament de la UF es podran entregar abans de l’avaluació final.


CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul:  TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 3/  Processament fotogràfic i flux de treball l
ECTS 3
Curs 1er
Unitat de programació:
Nº / Títol 3.1  Processament fotogràfic i flux de treball l
Hores 75
Lectives 43
No presencials 32
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol
3.1.2  Ajustaments i interpretació gràfica d’una imatge (caracterització digital)
Hores 53
Lectives 23
No presencials 20
Professorat:  Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
Detallar el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge
-Enumerar i diferenciar les característiques i propietats de diferents tipus d’emulsions, materials fotosensibles fotoquímics i digitals.
- Identificar el suport emprat en una fotografia de procés fotoquímic i de procés  digital.
- Emprar adequadament els diferents formats d’arxiu digital.
-Relacionar diferents tipus de captació i registre d’imatges amb les seves aplicacions, cobertura, qualitat i cost.
-Comprendre i descriure els trets característics d’una imatge fotogràfica concreta per realitzar fotomuntatges coherents amb la presa fotogràfica (òptica, qualitat i direcció de la llum, enfocament, profunditat de camp)
-Conèixer els ajustaments d’imatge i altres eines d’edició pròpies de Photoshop.
-Conèixer les particularitats de l’exercici del retrat fotogràfic i les seves diferents aplicacions als diferents camps de la fotografia.
-Conèixer i aprofitar els elements anatòmics del rostre, les seves particularitats i la seva evolució al llarg de la vida de qualsevol persona.
-Emprar els recursos digitals tipicament emprats per maquillar o embellir  (fins i tot envellir) rostres fotografiats.
-Portar a l’extrem aquests recursos per a una observació més precissa i científica dels trets modificables i les seves possibilitats expressives i antropològiques.
  • Capacitats
·       Autonomia: capacitat per l’autoconeixement i el control de les seves emocions amb comprensió crítica per a la integració i transferència de sabers, aplicar i integrar els coneixements artístics i tecnològics en la definició i desenvolupament de procediments de treball, fixant-se metes i elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit, buscant solucions a problemes basant- se en els propis recursos.

·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)

Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari
Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema

Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.

  • Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
    Seleccionar i analitzar documents i materials de referència del projecte fotogràfic.
    Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
    Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i /o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.
    Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients
Resultats de l’aprenentatge
  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat sistema d’impressió
Identifica el suport emprat en una fotografia
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Enumera les característiques i propietats de diferents tipus d’Impressió
Enumera les característiques i propietats de diferents tipus d’emulsions, sensors, escàners etc.
Processa correctament imatges mitjançant diferents tècniques i realitza l'adequat tractament del B / N i el color.
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge.
Domina les tècniques de processament de la imatge fotogràfica i les seves fases.
Du a terme adequadament el control de qualitat de la reproducció de la imatge i del color.
Fa propostes imaginatives de manipulació d’una imatge fotogràfica Presenta i emmarca adequadament imatges fotogràfiques.
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Continguts
El processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips.

Retoc i manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color

La materialització de la imatge fotogràfica, la seva reproducció i edició.

Tecnologies de reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to Plate, Computer to Film.

Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Ajustaments i interpretació gràfica d’una imatge (caracterització digital)
  • Condicionants
-Obsevació dels trets de la imatge que potencien la sensació òptica de nitidesa (contrast dels valors tonals que constitueixen la textura d’una superfície) i resolució mitjançant explicacions del comportament de les eines i màscares d’enfocament als programes d’edició digital d’imatges com ara Photoshop.
-Observació i comprensió dels trets característics d’una imatge fotogràfica concreta (direcció i qualitat de la llum, dominants cromàtiques, nitidesa, resolució, mida…) per valorar la seva idoneïtat com a part integrant d’un fotomuntatge amb imatges fotogràfiques de característiques semblants o coherents.
  • Pautes de treball
-Explicació teòrica dels continguts de l’activitat.
-Prova escrita dels continguts de la UP  observats a les activitats i exposats a l’explicació teòrica.
-Projecció d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Realització de preses fotogràfiques preveient la seva utilització per a un resultat concret.
-Edició digital de les imatges obtingudes.
-Realització de fotomuntatges digitals que no mostrin incoherències impossibles a una presa fotogràfica única.
-Entrega i observació col·lectiva del treball.

  • Procés de treball
-Visionat d’exemples de la mateixa activitat
-Modificar la imatge d’un personatge, combinant  fotografies pròpies.
-Realització d’un auto-retrat fotogràfic per a la seva posterior edició digital.
-Realització o recerca documental d’un retrat fotogràfic d’una persona gran amb signes de vellesa a la textura facial i amb una il·luminació el més semblant possible a l’auto-retrat de referència.
-Edició digital de l’auto-retrat per donar una aspecte més jove al retratat mitjançant eines de retoc fotogràfic digital en Photoshop (tampó de clonar, pinzells de desenfocament, màscares, eines d’edició-transformació-deformació, filtres –liquat- etc.)
-Edició digital de l’auto-retrat aprofitant elements del retrat de la persona vella per “envellir” digitalment el rostre de la imatge original (combinació d’elements per capes, transparències, ajustaments d’equilibri de color, tò-saturació, etc.)
-Visionar i analitzar col·lectivament els resultats, tant a nivell tècnic com conceptual

  • Forma de presentació:
Carpeta d’arxius en JPG de les imatges emprades i PDF explicatiu del procés emprat amb captures de pantalla del procés i imatges de les seves diferents fases. Cal conservar el document PSD per cas que el professor el soliciti en considerar-ho oportú.
  • Lliuraments parcials i final
El treball s’ha d’entregar abans de la data de tancament de la UF. Es podrà entregar a les dates establertes per a les entregues finals de fi de curs abans de la última avaluació
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
-Explicació teòrica dels continguts de l’activitat.
-Projecció d’exemples seleccionats pel professor al blog de seguiment de continguts de la classe.
-Visionat d’exemples de la mateixa activitat
-Obsevació dels trets de la imatge que potencien la sensació òptica de nitidesa (contrast dels valors tonals que constitueixen la textura d’una superfície) i resolució mitjançant explicacions del comportament de les eines i màscares d’enfocament als programes d’edició digital d’imatges com ara Photoshop.
-Observació i comprensió dels trets característics d’una imatge fotogràfica concreta (direcció i qualitat de la llum, dominants cromàtiques, nitidesa, resolució, mida…) per valorar la seva idoneïtat com a part integrant d’un fotomuntatge amb imatges fotogràfiques de característiques semblants o coherents.
-Realització de preses fotogràfiques preveient la seva utilització per a un resultat concret.
-Visionar i analitzar col·lectivament els resultats, tant a nivell tècnic com conceptual. 
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
-Edició digital de les imatges obtingudes i realització de fotomuntatges digitals que no mostrin incoherències impossibles a una presa fotogràfica única.
.
-Realització d’un auto-retrat fotogràfic per a la seva posterior edició digital.
-Realització o recerca documental d’un retrat fotogràfic d’una persona gran amb signes de vellesa a la textura facial i amb una il·luminació el més semblant possible a l’auto-retrat de referència.
-Edició digital de l’auto-retrat per donar una aspecte més jove al retratat mitjançant eines de retoc fotogràfic digital en Photoshop (tampó de clonar, pinzells de desenfocament, màscares, eines d’edició-transformació-deformació, filtres –liquat- etc.)
-Edició digital de l’auto-retrat aprofitant elements del retrat de la persona vella per “envellir” digitalment el rostre de la imatge original (combinació d’elements per capes, transparències, ajustaments d’equilibri de color, tó-saturació, etc.)
-Entrega i observació col·lectiva del treball.
-Modificar la imatge d’un personatge, combinant  fotografies pròpies
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
  • Càmera fotogràfica
  • Ordinador portàtil sempre que sigui possible.
  • Material d’emmagatzematge i gravació digital (CDs regravables, Pen Drives, Discs Durs…).
  • Arxiu d’imatges fotogràfiques extretes d’internet o d’altres fonts.
  • Trípode (opcional/recomanable)
  • Photoshop CS +

  • Espais i recursos del centre
Blog de la classe administrat pel professor amb recull d’informació, links d’interés, programació del curs i exemples de treballs d’anteriors cursos, amés de links a llocs d’autors, temes, galeries d’imatges, videos documentals i temes on line d’interés per a l’alumne.
-Intranet del centre amb espais específics per a l’entrega de treballs i seguiment dels continguts i activitats del curs
-Aula amb un ordinador per alumne (desitjable), a més de projector, pissarra i pantalla de projecció.
-Càmeres fotogràfiques DSLR per a alumnes que eventualment no en disposen.
-Photoshop CS o superior.
-Laboratori de revelat digital i impressió
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017

  • Existent recomanada

Webgrafia:

El fotomuntatge com a eina didàctica en fotografia


Avaluació:

-Adaptació al plantejament de la proposta.
-Assimilació dels coneixements relacionats amb els continguts desenvolupats.
-Grau de control dels factors que hi intervenen en la presa fotogràfica: càlcul de l’exposició, diafragmació, obturació, enfocament, profunditat de camp, perspectiva, aplicació de la reciprocitat, composició i enquadrament, descripció de la il·luminació (temperatura de color, qualitat, direcció i intensitat) i color (contrast i to), volum i textura, distància focal, l’enfocament selectiu, contrast, contorn i ombra, format, punt de vista…).
-Es valorarà que els motius i elements triats siguin els adequats per interpretar el fotomuntatge com a una presa fotogràfica única i tècnicament coherent i possible.

-Es valorarà l’expressivitat i originalitat de la proposta 

·        Ponderació

La prova escrita suposarà una primera nota referencial que farà mitja amb la nota obtinguda com a resultat dels muntatges fotogràfics i l’adequació d’aquests als objectius de l’exercici
-S’avaluarà la correcta resolució tècnica.
-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.
-La creativitat i l’originalitat en els resultats.
-Expressivitat del personatge.
-La presentació en el terminis fixats.

Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)-
Resultats de la prova escrita.
-Presentació en els terminis fixats.
-Utilització de la terminologia adient en les intervencions orals.
-Nivell d’autoexigència en el compliment de les normes de seguretat a l’aula i al plató de llum natural o artificial.
-Organització del material realitzat.
Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia, interès, participació, respecte i constància).
-Es valorarà la participació activa en les explicacions teòriques fomentant el debat.

·        Recuperació

Les activitats que no hagin estat entregades abans de la data de finalització de l’activitat no rebran nota superior a l’aprovat, però podran ser entregades revisades i re-avaluades a la seva entrega final abans de la data de termini de tancament de curs i avaluació final

No hay comentarios:

Publicar un comentario