Páginas

martes, 17 de septiembre de 2019

LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1




LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1 (MAFA)
Assignatura: LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1
Tipus: Formació Bàsica
Crèdits ECTS: 6
Curs: 2019/20               Semestre: 1S
Matèria: Llenguatges i tècniques de representació i comunicació Idioma en què s’imparteix: Català, castellà
Prerequisits: Informàtica a nivell usuari.
Professor: Manoel Anxo Fernández Alborés
Estudis: Grau en Disseny Gràfic / ESDAP Catalunya / Campus Badalona-Pau Gargallo


Competències, metodologia, continguts, resultats d’aprenentatge i activitats de formació

Competències
Metodologia
Continguts
Resultats d’aprenentatge


Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora.
CT - 01.




Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT - 04.





Dominar els llenguatges i els

Demostracions pràctiques.
El professor explica i demostra.

Pràctiques tutelades. L’alumne executa amb seguiment del professor.

Classes magistrals. Explicació de continguts teòrics.

1.  La percepció.
1.1.  El procés de la percepció.
1.2.  Teories perceptives.
1.3.  Experimentació i construcció amb la forma i l’espai amb diferents tècniques analògiques i digitals amb els conceptes de; figura i fons, forma i contraforma, positiu i negatiu, profunditat de plans.
1.4.  Les il·lusions òptiques.

2.  Els elements morfològics.
2.1.  El punt, la línia, el pla, la forma, la textura.
2.2.  Intencionalitat comunicativa de la forma. Valor i qualitat expressiva.
2.3.  Principis compositius. Composició i organització de l’espai.

Identificar i descriure el procés perceptiu i les teories perceptives.

Analitzar les teories perceptives a treballs de l’entorn.

Organitzar, elaborar i experimentar formes bidimensionals i tridimensionals a partir de les teories perceptives utilitzant diferents tècniques analògiques i digitals (vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)

Reconèixer i experimentar amb els elements morfològics com a canal de


recursos expressius de la representació i la comunicació.
CG – 02.
Establir relacions entre el llenguatge formal, el llenguatge simbòlic i la funcionalitat específica.
CG – 03.





Tenir una visió científica sobre la percepció i el comportament de la forma, de la matèria, de l’espai, del moviment i del color.
CG- 04

Estructura. Equilibri. Ritme. Direcció.
Manipulacions bàsiques per procediment vectorial.

2.4. Xarxes i mòduls. Estructures de repetició i estructures modulars per procediment vectorial. (Trets gràfics analògics i/o vectorials tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop. per a la visualització i creació de les formes.)

3.  El color.
3.1.  Fonaments de la teoria del color.
3.2.  Dimensions del color: to, valor, saturació.
3.3.  Percepció i interaccions cromàtiques.
3.4.  La significació del color, valors simbòlics.
3.5.  Sistemes i catàlegs de color. Codificació del color. Models i reproducció del Color.
3.6.  Gestió del color, de les mostres i biblioteques de color. Escales amb fórmules a partir de programa vectorial tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop.
comunicació i els seus valors expressius.

Identificar, distingir i aplicar els principis compositius i organitzatius de l’espai. Realitzar composicions amb xarxes i retícules modulars amb tècniques digitals. (vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)

Adquirir i utilitzar els recursos cromàtics; les dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color per utilitzar correctament el programari vectorial i bitmap en futurs projectes i representar i comunicar idees.


Conèixer i aplicar les interaccions cromàtiques i simbologia per a obtenir objectius concrets en l’elaboració de treballs.


Utilitzar eines i recursos analògics i eines informàtiques adequades.
Utilitzar i gestionar els programaris vectorials tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop







Argumentar i valorar els resultats obtinguts amb capacitat analítica.



Sistema d’avaluació i calendari

Activitat d’avaluació
Criteris d’avaluació
%
Previsió calendari

ACT 01.
Activitat/s sobre identificació dels principals conceptes i teories perceptives.
Experimentació forma i espai. Figura i fons.
Forma i contraforma. Positiu i negatiu. Lleis de la Gestalt i il·lusions òptiques. Construcció de la forma per procediment analògic i digital.

·        Disposar de recursos conceptuals referits a la percepció visual.
·        Seleccionar la informació útil per tal de definir els conceptes.
·        Identificar, analitzar i descriure les imatges corresponents als principis de la Gestalt i de les il·lusions òptiques.
·        Interpretar, argumentar i valorar els resultats obtinguts amb capacitat analítica.
·        Relacionar els signes visuals amb la significació comunicativa.
·        Utilitzar recursos i eines manuals i informàtiques adequades. ( Programes tipus Photoshop i Il.lustrator)
·        Generar propostes interessants que resolguin els problemes plantejats.



30


Durada estimada
5 setmanes


Activitat d’avaluació a partir de
Criteris d’avaluació
%
Previsió calendari


·        Disposar de recursos conceptuals




ACT 02.
Activitat/s sobre reconeixement i experimentació amb els elements morfològics com a canal de comunicació i els seus valors expressius. Mòduls i xarxes.
Composició i organització de l’espai.
Estructura. Equilibri. Ritme. Direcció.
Manipulacions bàsiques per procediment vectorial.
referits als elements morfològics i les estructures modulars.
·        Aplica els coneixements teòrics de la composició en l’anàlisi de dissenys.
·        Traduir i interpretar gràficament conceptes i/o imatges amb l’ús d’elements bàsics.
·        Crear significats amb elements morfològics que interactuen a l’espai.
·        Analitza els diferents elements integrants a la composició.
·        Identificar l’estructura compositiva subjacent a una composició.
·        Té cura en la presentació del treball.
·        Generar propostes interessants que resolguin els problemes plantejats.
·        Utilitzar recursos i eines manuals i informàtiques adequades. (vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)
·        Grau en el qual el resultat respon objectivament i correctament a l’encàrrec demanat.

35
Durada estimada
6 setmanes


Activitat d’avaluació a partir de
Criteris d’avaluació
%
Previsió calendari


ACT 03.
Activitat sobre els fonaments de la teoria del color; les dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color mitjançant eines i recursos manuals i el programari vectorial i bitmap.

Anàlisi dels canals de color en JPG i CMYK.
Aproximació a la
tridimensionalitat

·        Seleccionar les imatges adients per tal d’aplicar els conceptes.
·        Aplicar els coneixements teòrics sobre els sistemes del color.
·        Utilitzar recursos i eines informàtiques adequades.
·        Adequació dels elements triats en relació als coneixements teòrics.
·        Reconeixent dels sistemes i catàlegs de color. Codificació del color.
·        Interès plàstic, resolució adequada i enteniment del concepte demanat.
·        Aplicació dels coneixements teòrics sobre les gammes de color.
·        Recerca, resolució i ús de les paletes i mostres de color del programa bitmap tipus Photoshop i vectorial tipus
Il.lustrator.



35


Durada estimada

6 setmanes


del següent quatrimestre mitjançant tot lo après des de començament de curs quant a percepció visual i òptica tot estudiant la imatge estereoscòpica mitjançant el sistema anàglif.
Realització d’anaglifs gràfics i fotogràfics amb Photoshop
·        Té cura en la presentació.
·        Grau de complexitat i d’aprofundiment en la tasca demanada.



Criteris generals:
  L’assistència a classe és obligatòria. Els professors establiran mecanismes per fer-ne el control. L’alumnat que no acompleixi un mínim del 80% de les hores presencials de l’assignatura obtindrà una qualificació de “No presentat”. L’alumnat en aquests casos, haurà de comunicar la seva situació al professorat i al tutor de grup, i presentar la documentació justificativa per ser estudiada per la junta d’avaluació. En cas de ser refusada, obtindrà una qualificació de “No presentat”.


  Qualificació de l’activitat: Es farà mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes d’acord amb els percentatges descrits.

  L’alumnat pot lliurar una activitat fora de termini sense penalització sempre que aporti documentació justificativa. Si no compleix el termini fixat ni aporta documentació justificativa, o en el cas de les activitats suspeses, l’alumnat tindrà l’opció de lliurar-les fins la darrera setmana del semestre, obtenint una qualificació màxima de 5.

  Qualsevol acte de còpia i/o plagi suposarà el suspens immediat i irrevocable de l’activitat avaluable.



Bibliografia bàsica de consulta:
Acaso, M. (2006). El lenguaje visual. Barcelona: Paidós.
Albers, J. (1980). La interacción del color. Madrid: Alianza Forma.
Aparici, R. i García Matilla, A. (2008). Lectura de imágenes en la era digital. Madrid: Ediciones de la Torre.
Arnheim, R. (1983). Arte y Percepción visual (4ª ed.). Barcelona: Alianza Forma.
Dondis, D.A. (2008).La sintaxis de la imagen: Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.
Goldstein,B. (2002). Sensación y percepción. Madrid: Thomson. (Capítols referents als temes d’estudi.)
Heller, E. (2004). Psicología del color. Barcelona: Gustavo Gili.
Küppers, H. (1978). Fundamentos de la teoría de los colores. Barcelona: Gustavo Gili. Lupton, C (2008). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Barcelona: Gustavo Gili.
Menkhoff, I. (2008). Ilusiones ópticas. Reino Unido: Parragón Books. Pawlik, J. (1996) Teoría del color. Barcelona: Paidós.
Samara, T. (2009) Los elementos del diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
Villafañe, J. i Mínguez,N. (1996) Principios de Teoría General de la Imagen. Madrid: Pirámide. Wong, W. (1995). Fundamentos del diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
Bibliografia recomanada pel professor:
Fontcuberta, Joan et alt.:"Ciencia y fricción. Fotografía, naturaleza, artificio", Mestizo A.C., Murcia 1998.
Foucault, Michel:

"Ceci n'est pas une pipe", Fata Morgane, Montpellier 1973. ("Esto no es una pipa", Anagrama, Barcelona 1993)

"Las palabras y las cosas", Siglo Veintiuno, Madrid 1993.
Tafalla, Marta: Ecoanimal. Una estética plurisensorial, ecologista y animalista (Plaza y Valdés, 2019): http://gent.uab.cat/marta.tafalla/node/65











No hay comentarios:

Publicar un comentario