LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1
Elements Visuals Bàsics: Línia (Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÓ I Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÓ (II). Interacció dels sentits en el disseny: el màrqueting sensorial. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÖ (III) Teories de la visió.
PERCEPCIÓ (IV) Il·lusions Òptiques. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
TIPUS: Formació Bàsica Crèdits ECTS: 6
Curs: 2020/21 Semestre: 1S Matèria: Llenguatges i tècniques de representació i comunicació
Professor que l’imparteix: Manoel A. Fernández Alborés Correu: mfern385@xtec.cat
Campus ESDAP Badalona-Pau Gargallo
Horari: dilluns de 16:30 a 19:00 h i dimarts de 17:30 a 19:30 h Aula: 12 (2a planta)
PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA
L’assignatura de Llenguatges del disseny i aplicacions 1 constitueix un dels components bàsics del disseny: estructura, forma, color i espai. Els fonaments dels llenguatges són necessaris per poder entendre, interpretar i, finalment, actuar en l’àmbit de la representació i comunicació visual. L’alumne coneixerà les bases de l’expressió gràfica i experimentació per comunicar-se gràficament en el camp del disseny i aportarà uns coneixements que aplicarà a la resta d’assignatures. És una assignatura teòrica pràctica on els coneixements teòrics s’aplicaren i experimentaran per desenvolupar la comprensió dels conceptes fonamentals de l’anàlisi de la forma, composició i percepció en l’espai bidimensional i tridimensional. Aquesta assignatura proporcionarà les bases i els recursos teòrics i expressius de la representació i la comunicació dels llenguatges del disseny. Es formarà a l’alumne en la introducció en els coneixements de les eines informàtiques vinculades al món del disseny perquè pugui desenvolupar de forma inicial les propostes referides al llenguatge gràfic, en concret al programari vectorial tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop. S’imparteix al primer semestre i està lligada a llenguatges del disseny i aplicacions II del segon semestre, són dues assignatures ubicades a primer curs i es desenvolupen consecutivament.
|
|
1. LA PERCEPCIÓ |
|
Continguts |
1.1. El procés de la percepció. 1.2. Teories perceptives. 1.3. Experimentació i construcció amb la forma i l’espai amb diferents tècniques analògiques i digitals amb els conceptes de; figura i fons, forma i contraforma, positiu i negatiu, profunditat de plans. 1.4. Les il·lusions òptiques. |
Competències |
Transversals: CT -04 Generals: CT - 01 CG -02 CG -03 |
Resultats d’aprenentatge |
Identificar i descriure el procés perceptiu i les teories perceptives.
Analitzar les teories perceptives a treballs de l’entorn.
Organitzar, elaborar i experimentar formes bidimensionals i tridimensionals a partir de les teories perceptives utilitzant diferents tècniques analògiques i digitals (vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)
Reconèixer i experimentar amb els elements morfològics com a canal de comunicació i els seus valors expressius.
Identificar, distingir i aplicar els principis compositius i organitzatius de l’espai. Realitzar composicions amb xarxes i retícules modulars amb tècniques digitals. (vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator)
Adquirir i utilitzar els recursos cromàtics; les dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color per utilitzar correctament el programari vectorial i bitmap en futurs projectes i representar i comunicar idees. (anticipació i enllaç amb continguts de la unitat / activitat 3) Utilitzar eines i recursos analògics i eines informàtiques adequades. Utilitzar i gestionar els programaris vectorials tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop.
Argumentar i valorar els resultats obtinguts amb capacitat analítica.
|
Activitat d’avaluació |
Carpeta de pràctiques guiades. Exercicis de tècniques i llenguatges de representació analògiques i digitals.
Carpeta de pràctiques aplicades. Exercicis i treballs d’aplicació de les tècniques i llenguatges de representació analògiques i digitals.
ACT 01 Treball/s pautat/s de caràcter teòric/pràctic sobre aplicació, experimentació i creació de les teories perceptives i la construcció de la forma. Opcions i / o apartats experimentals de l’activitat: 01.1- Inicial / Avaluativa /Orientativa: Interacció dels sentits en el disseny: el màrqueting sensorial. Descripció escrita en termes de percepció sensorial d’un objecte físic, producte, persona, animal... En aquesta pràctica intentarem analitzar i mostrar gràficament els aspectes sensorials d'un producte. Per a això tria alguna cosa (el que vulguis/ésser viu, producte industrial, etc...) i analitza'l des del punt de vista del tacte, olfacte, vista, oïda i gust. Evidentment hi haurà coses en que intervendran més uns sentits que els altres. Realitza una presentació gràfica en .pdf per pantalla i una explicació d'uns 5 minuts. Com a criteris avaluatius s’obserbarà l’exlicació i capacitat de traducció gràfica, varietat de recursos per tal d'expressar-se, quantitat i qualitat de les representacions i bona presentació. + info a viernes, 9 de diciembre de 2022"Marqueting Sensorial" Descripció sensorial d'un concepte, objecte o producte, per alumnes de 1er de Grau en Disseny Gràfic (Llenguatges del Disseny i Aplicacions I, 1er semestre, 1er curs)
http://comein.uoc.edu/divulgacio/comein/ca/numero38/articles/Article-Elisenda-Estanyol.html https://www.youtube.com/watch?v=17Kr_yQQQgg 01.2- Representació Gràfica d’un referent extret d’un arxiu sonor: En aquesta pràctica intentarem traduir la informació procedent del só a una expressió gràfica. Sobre DIN A5 representa sons del següent catàleg amb tècniques diverses. No es tracta de fer dibuixos bonics sinó de representar sensacions. De tots els treballs comenteu-ne el que més us agradi fent una petita fitxa del que us ha suggerit. S’afegiran als criteriteris avaluació la capacitat de traducció gràfica, varietat de recursos per tal d'expressar-se, quantitat i qualitat de les representacions, bona presentació i netedat. 01.3- Aplicacions de les Lleis de la Gestalt en disseny gràfic. Proximitat, semblança, tancament, pregnància, continuïtat i experiència previa. Pràctica : Amb tinta xinesa i pinzell realitza dos originals lliures on es posi de manifest una de les lleis de la Gestalt, a triar entre proximitat, semblança o tancament. L'original ha de ser negre 100% contra blanc. S'han de realitzar esbossos i un procés de disseny. S’afegeix als objectius objectius conèixer les lleis de la Gestalt, practicar amb les lleis per tal de dissenyar i aconseguir un bon resultat de disseny, així com conèixer la tècnica de la tinta xinesa i els suports adequats per a ser treballada. Acoseguir un bon acabat amb netedat d'execució. Veure: http://animalinvisible.blogspot.com/2019/09/percepcio-iii-teories-de-la-visio.html 01.4- Experimentació amb trames de línies, xarxes I estructures modular. Observació d’efectes òptics generats pel seu ús. Efecte Moiré: còm evitar-lo I còm provocar-lo per al seu aprofitament expressiu. Realització digital de dissenys basats en trames de línies abstractes o figuratives (enllaçada amb l’activitat 02.1)
Pràctica: Dibuixa simplificant i ordenant una composició amb un tema. El tema el pots triar tu mateix: cares, animals, objectes. Procés: Fer un esbós simpliflcant. Calcar i realitzar l'original. La tècnica més adient pera fer aquest treball és un retolador de punta fina. Si algú té prou tècnica amb l'eina ploma d'lllustrator o amb Photoshop també pot obtenir un resultat adequats. Repetir l’operació dibuixant o imprimint dissenys iguals o semblants sobre un acetat transparent o a una capa transparent en cas de fer-ho digitalment per comprovar els possibles efectes òptics de moviment en moure longitudinal o circularment un disseny sobre l’altre. Es pot presentar físicament o en format digital com a GIFF animat on es vegi l’efecte aconseguit en pantalla. Afegirem als objectius: Fer una bona iHustraci ó (bon dibuix modu lat, sintètic, expressiu), Conèixer bé el procés de treball, Emprar el material o els procediments digitals adequats. Ser polit. Presentar-ho bé. 01.4.1- Vinculació amb l’unitat 3, activitat 03.3 (3.1. Fonaments de la teoria del color, 3.3. Percepció i interaccions cromàtiques) Anàlisi de la percepció visual del color a les imatges analògiques I digitals mitjançant l’observació dels modes de color (RGB, CMYK) I el comportament dels canals cromàtics. Realització de parelles fotogràfiques estereoscòpiques per a la seva visualització 3D amb sistema anàglif. Aplicació dels seus principis per a dissenys d’aparença tridimensional. Entrega dels resultats en format JPG amb resolució sufficient per ser visualitzable en pantalla (imatges inferiors a 732 pícsels d’alçada) |
Data lliurament de l’activitat: Setmana 5
Durada estimada 5 setmanes |
Criteris d’avaluació · Disposar de recursos conceptuals referits a la percepció visual. · Seleccionar la informació útil per tal de definir els conceptes. · Identificar, analitzar i descriure les imatges corresponents als principis de la Gestalt i de les il·lusions òptiques. · Interpretar, argumentar i valorar els resultats obtinguts amb capacitat analítica. · Relacionar els signes visuals amb la significació comunicativa. · Utilitzar recursos i eines manuals i informàtiques adequades. ( Programes tipus Photoshop i Il.lustrator) · Generar propostes interessants que resolguin els problemes plantejats. . |
Percentatge
% 30 |
2. ELS ELEMENTS MORFOLÒGICS.
Veure Exemples de treballs d'alumnes (curs 2022-23) Elements Visuals Bàsics: Línia (Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
|
||
Continguts |
2.1. El punt, la línia, el pla, la forma, la textura. 2.2. Intencionalitat comunicativa de la forma. Valor i qualitat expressiva. 2.3. Principis compositius. Composició i organització de l’espai. Estructura. Equilibri. Ritme. Direcció. Manipulacions bàsiques per procediment vectorial.
2.4. Xarxes i mòduls. Estructures de repetició i estructures modulars per procediment vectorial. (Trets gràfics analògics i/o vectorials tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop. per a la visualització i creació de les formes.)
|
|
Competències |
Transversals: CT -01 CT -03 CT -04 Generals: Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. CT - 01. Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. CT - 04.
Dominar els llenguatges i els recursos expressius de la representació i la comunicació.
CG – 02. Establir relacions entre el llenguatge formal, el llenguatge simbòlic i la funcionalitat específica. CG – 03 |
|
Resultats d’aprenentatge |
Reconèixer i experimentar amb els elements morfològics com a canal de comunicació i els seus valors expressius.
Identificar, distingir i aplicar els principis compositius i organitzatius de l’espai. Realitzar composicions amb xarxes i retícules modulars amb tècniques digitals. (vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator) |
|
Activitat d’avaluació |
Activitat/s sobre reconeixement i experimentació amb els elements morfològics com a canal de comunicació i els seus valors expressius. Mòduls i xarxes. Composició i organització de l’espai. Estructura. Equilibri. Ritme. Direcció. Manipulacions bàsiques per procediment vectorial |
Data de l’activitat:
Setmana 11
Durada estimada 6 setmanes |
|
02.1- Realització digital de dissenys basats en trames de línies abstractes o figuratives (enllaçada amb l’activitat 01.4)
|
|
Criteris d’avaluació Nivell de domini dels continguts. Grau d’assoliment respecte a capacitats i destreses. Presentació adient. Puntualitat en les entregues |
Percentatge
% 35 |
3. EL COLOR. |
||
Continguts |
3.1. Fonaments de la teoria del color. 3.2. Dimensions del color: to, valor, saturació. 3.3. Percepció i interaccions cromàtiques. 3.4. La significació del color, valors simbòlics. 3.5. Sistemes i catàlegs de color. Codificació del color. Models i reproducció del Color. 3.6. Gestió del color, de les mostres i biblioteques de color. Escales amb fórmules a partir de programa vectorial tipus Il.lustrator i bitmap tipus Photoshop.
|
|
Competències |
Tenir una visió científica sobre la percepció i el comportament de la forma, de la matèria, de l’espai, del moviment i del color. CG- 04
|
|
Resultats d’aprenentatge |
Adquirir i utilitzar els recursos cromàtics; les dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color per utilitzar correctament el programari vectorial i bitmap en futurs projectes i representar i comunicar idees. Conèixer i aplicar les interaccions cromàtiques i simbologia per a obtenir objectius concrets en l’elaboració de treballs. Utilitzar eines i recursos analògics i eines informàtiques adequades. Utilitzar i gestionar els programaris vectorials tipus Photoshop i bitmap tipus Il.lustrator. Argumentar i valorar els resultats obtinguts amb capacitat analítica.
|
|
Activitat d’avaluació |
ACT 03. Activitat sobre els fonaments de la teoria del color; les dimensions, els estàndards, les paletes, mostres i modes de color mitjançant eines i recursos manuals i el programari vectorial i bitmap. Anàlisi dels canals de color en JPG i CMYK.
03.1- Vinculació amb l’activititat 01.4.1 (percepcció / il·lusions òptiques / tridimensionalitat I estereoscòpia) Anàlisi de la percepció visual del color a les imatges analògiques I digitals mitjançant l’observació dels modes de color (RGB, CMYK) I el comportament dels canals cromàtics. Realització de parelles fotogràfiques estereoscòpiques per a la seva visualització 3D amb sistema anàglif. Aplicació dels seus principis per a dissenys d’aparença tridimensional. Entrega dels resultats en format JPG amb resolució sufficient per ser visualitzable en pantalla (imatges inferiors a 732 pícsels d’alçada)
03.2- Pràctica Utilitzant alguna de les estratègies de composició que s’han explicat prèviament fes una composició per harmonies. Aquesta composició ha de ser el més exemplar possible d’una harmonia, per tant, es recomana la variació d’un sol tó. Tècnica i format lliure Objectius específics: Comprendre l'importància de la composició en disseny Demostrar gràficament la comprensió dels continguts referents a color Demostrar una qualitat estètica en les composicions. Presentar els treballs de manera polida. Escriure bé la memòria i sense faltes d'ortografia.
A |
Data de l’activitat:
A partir de la setmana 17 Durada estimada
6 setmanes |
Criteris d’avaluació · Seleccionar les imatges adients per tal d’aplicar els conceptes. · Aplicar els coneixements teòrics sobre els sistemes del color. · Utilitzar recursos i eines informàtiques adequades. · Adequació dels elements triats en relació als coneixements teòrics. · Reconeixent dels sistemes i catàlegs de color. Codificació del color. · Interès plàstic, resolució adequada i enteniment del concepte demanat. · Aplicació dels coneixements teòrics sobre les gammes de color. · Recerca, resolució i ús de les paletes i mostres de color del programa bitmap tipus Photoshop i vectorial tipus Il.lustrator. · Té cura en la presentació. · Grau de complexitat i d’aprofundiment en la tasca demanada.
|
Percentatge
% 35 |
CRITERIS GENERALS I FONTS D’INFORMACIÓ I RECURSOS DIDÀCTICS |
|
Criteris generals |
● L’assistència a classe és obligatòria. Els professors establiran mecanismes per fer-ne el control. L’alumnat que no acompleixi un mínim del 80% de les hores presencials de l’assignatura obtindrà una qualificació de “No presentat”. L’alumnat en aquests casos, haurà de comunicar la seva situació al professorat i al tutor de grup, i presentar la documentació justificativa per ser estudiada per la junta d’avaluació. En cas de ser refusada, obtindrà una qualificació de “No presentat”.
● Qualificació de l’activitat: Es farà mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes d’acord amb els percentatges descrits.
● L’alumnat pot lliurar una activitat fora de termini sense penalització sempre que aporti documentació justificativa. Si no compleix el termini fixat ni aporta documentació justificativa, o en el cas de les activitats suspeses, l’alumnat tindrà l’opció de lliurar-les fins la darrera setmana del semestre, obtenint una qualificació màxima de 5.
● Qualsevol acte de còpia i/o plagi suposarà el suspens immediat i irrevocable de l’activitat avaluable.
|
Fonts d’informació I recursos pràctics |
Transversals: CT -01 CT -03 CT -04 Generals: CG -02 CG -03 |
Bibliografia bàsica de consulta |
Acaso, M. (2006). El lenguaje visual. Barcelona: Paidós. Albers, J. (1980). La interacción del color. Madrid: Alianza Forma. Aparici, R. i García Matilla, A. (2008). Lectura de imágenes en la era digital. Madrid: Ediciones de la Torre. Arnheim, R. (1983). Arte y Percepción visual (4ª ed.). Barcelona: Alianza Forma. Dondis, D.A. (2008).La sintaxis de la imagen: Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili. Goldstein,B. (2002). Sensación y percepción. Madrid: Thomson. (Capítols referents als temes d’estudi.) Heller, E. (2004). Psicología del color. Barcelona: Gustavo Gili. Küppers, H. (1978). Fundamentos de la teoría de los colores. Barcelona: Gustavo Gili. Lupton, C (2008). Diseño gráfico: Nuevos fundamentos. Barcelona: Gustavo Gili. Menkhoff, I. (2008). Ilusiones ópticas. Reino Unido: Parragón Books. Pawlik, J. (1996) Teoría del color. Barcelona: Paidós. Samara, T. (2009) Los elementos del diseño. Barcelona: Gustavo Gili. Villafañe, J. i Mínguez,N. (1996) Principios de Teoría General de la Imagen. Madrid: Pirámide. Wong, W. (1995). Fundamentos del diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
|
|
Bibliografia recomanada I recursos on line seleccionats I elaborats pel professor |
Bibliografia recomanada Bronowski, J.: "El sentido común de la ciencia", ("¿Son incompatibles el arte y la ciencia?”), Ediciones Península, Barcelona 1978. Caillois, Roger: Finlay, Victoria: "Colores", Editorial Océano, Barcelona 2004 Fontcuberta, Joan et alt.: "Ciencia y fricción. Fotografía, naturaleza, artificio", Mestizo A.C., Murcia 1998. Català Doménech, Josep M.: "La violación de la mirada", FUNDESCO, Madrid 1993.
Foucault, Michel:
"Ceci n'est pas une pipe", Fata Morgane, Montpellier 1973. ("Esto no es una pipa", Anagrama, Barcelona 1993)
"Las palabras y las cosas", Siglo Veintiuno, Madrid 1993.
Gállego, Julián: "El cuadro dentro del
cuadro", Cátedra, Madrid 1991.
Gombrich, E. H.; Hochberg, J.; Black, M.:
"Arte, percepción y realidad", Paidós, Barcelona 1983.
Gubern, Román:
Kandinsky, Vasili:
Sager, P.: "Nuevas formas de realismo", Alianza Forma, Madrid 1981.
Scruton, Roger: "La experiencia estética", Breviarios, Fondo de Cultura Económica, 2º ed., México 1987.
St Clair, Kassia: “Las vidas secretas del color”, Indicios, Barcelona 2017 Tafalla, Marta: Ecoanimal. Una estética plurisensorial, ecologista y animalista (Plaza y Valdés, 2019): http://gent.uab.cat/marta.tafalla/node/65 Tolkien, J. R. R.: ""Hoja", de Niglel", en "Egidio...", Minotauro, Barcelona 1981. Zunzunegui, Santos: "Paisajes de la forma", Cátedra, Madrid 1994.
|
|
Recursos on line seleccionats I elaborats pel professor:
LLENGUATGES DEL DISSENY I APLICACIONS 1Elements Visuals Bàsics: Línia (Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
Exemples de treballs d'alumnes (curs 2022-23) Elements Visuals Bàsics: Línia (Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)PERCEPCIÓ I Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÓ (II). Interacció dels sentits en el disseny: el màrqueting sensorial. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
PERCEPCIÖ (III) Teories de la visió.
PERCEPCIÓ (IV) Il·lusions Òptiques. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)
El dibujo como transmisión de información naturali..
DINOSAURIOS DIBUJADOS POR NIÑOS REINTERPRETADOS PO...
Hiroshi Sugimoto fotografiando dioramas. El cuadro dentro del cuadro y otros retos intelectuales de la fotografía naturalista.
la contribución del arte a las ciencias
Arte y sinestesia. Ver el canto de los pájaros. Más allá del espejo de Jordá, los arreglos digitales de Andy Thomas
Arte y percepción: dibujar a ciegas.
Mierdas cúbicas: Chinchillas, marmotas y wombats.
La imagen grande se come a la pequeña. Imágenes bo...
Joyas de la Naturaleza y la divulgación científica...
Elefantes, caballos y las proporciones del paraíso...
Fotografía y técnicas de expresión gráfica. Transversalidad entre fotografía, cómic, animación audiovisual y gràfica audiovisual
Ante la adversidad, todos somos superhéroes. Superhéroes Fotográficos. Un proyecto reivindicativo de las Enseñanzas Artísticas desde la EASD de L'Hospitalet.
Concept Art de Sofía Medina para Romeo, el lobo negro documentado por Nick Jans.
Antrozoología literaria. Antrozoología y ficción según Michelle Szydlowski.
Elefantes, caballos y las proporciones del paraíso...
Enllaços d’interés:
https://animalinvisible.blogspot.com/
http://lab.cccb.org/ca/el-subjecte-precari-treballadors-culturals-en-lera- digital/
http://serraiabella.blogspot.com.es/2017/07/fotografia.html
http://mafa- elanimalinvisible.blogspot.com.es/search?q=escola+serra+i+abella+ense
http://www.christophniemann.com/
http://mafa- elanimalinvisible.blogspot.com.es/search?q=el+arte+de+la+ense%C3%B 1anza+y+la+ense%C3%B1anza+del+arte
http://mafa- elanimalinvisible.blogspot.com.es/search?q=el+arte+de+la+ense%C3%B 1anza+y+la+ense%C3%B1anza+del+arte&updated-max=2014-01- 13T18:29:00%2B01:00&max-results=20&start=2&by-date=false
http://mafa- elanimalinvisible.blogspot.com.es/search?q=el+arte+de+la+ense%C3%B 1anza+y+la+ense%C3%B1anza+del+arte&updated-max=2012-10- 04T12:59:00%2B02:00&max-results=20&start=4&by-date=false https://blogsostenible.wordpress.com/2019/06/08/libro-ecoanimal-estetica-plurisensorial- ecoanimalista-marta-tafalla-resumen/ http://animalinvisible.blogspot.com/search?q=Unitats+de+Mesura+de+la+Llum+ https://www.youtube.com/watch?v=FNHhh2Ml5rM
|
|
o
No hay comentarios:
Publicar un comentario