Páginas

martes, 6 de julio de 2021

Diari d'aprenentatge: "Microformació d'eines i estratègies metodològiques útils per a la classe online"


 De moment, em veig iniciant un nou procés d'aprenentatge online, precissament sobre l'ús d'eines i estratègies sobre les classes online.

He de dir que l'inici d'aquesta activitat ha estat marcada per circumstàncies adverses, doncs em veig obligat a atendre, supervisar i patir els inevitables inconvenients d'una reforma de la instal·lació elèctrica al meu domicili. 

Això comporta interrupcions, sorolls, tancaments puntuals de la meva connexió i, per tant, un seguiment deficient d'aquesta activitat de suport docent.

Tot i això, en principi es tracta de fer servir com a plataforma d'inici l'ús d'un tauler de treball compartit mtjançant l'aplicació Miro, un espai de treball compartit potencialment molt útil per a les tasques docents online.

En la primera sessió es planteja només un primer apropament les aplicacions i eines bàsiques que farem servir els participants, dividits en dos grups de treball. 

Ens presentem i describim breument els nostres camps de treball docent i les nostres necessitats a l'aula. La meva pròpia presentació es veu obstaculitzada pel soroll de fons ocasionat per les obres a casa i no puc exposar com m'agradaria les expectatives que tinc d'aquest curs. Desprès de les presentacions d'uns quants companys, comença la introducció al curs pròpiament dit i, degut a un tall de llum, perdo la connexió i em veig, en tornar aquesta una estona més tard, inmers en una activitat d'iniciació que compartirem amb els membres de l'equip 1, al qual pertanyo, que consisteix en fer, de moment, una mena de brain storming al voltant de la idea d'optimitzar la percepció del barcelonins, i especialment del veïnat proper a la Sagrada Família, del coneixement i de l'accés sense prejudicis al temple, ignorat per aquest colectiu potser per la seva excessiva proximitat o per asociar-lo a una activitat pròpia de turistes que provoca un cert rebuig entre els residents. 

Es tracta, per tant, de fer servir aquest problema a resoldre des d'un punt de vista del merchandising i la comunicació, per compartir propostes dels membres de l'equip de treball fent servir com a plataforma de treball les eines oferides per Miro. 

A més de les dificultats circumstancials i d'accés que m'he trobat, particulars i alienes a l'organització pedagògica del curs, m'he trobat amb una introducció per part dels docents, en els seus diferents apartats, llarga i detallada, amb un decidit esforç per condensar informació i contextualitzar-la, tot i que, potser, he percebut una certa desproporció entre el temps emprat en qüestions relatives al suport (l'objecte d'aquest aprenentatge) i els temes i continguts fets servir com a pretext argumental. 


Estic fent un esforç considerable per invertir un temps del meu dia a dia, desprès d'un curs acadèmic especialment dur i complex degut a les cirmstàncies propiciades per la pandèmia i la semipresencialitat amb els meus propis alumnes (a mòduls d'aprenentatge especialment de tarnnà pràctic i procedimental) com per agafar amb la predisposició adequada el seguiment d'uns continguts de cràcter gairbé anecdòtic. 

S'ha fet servir més temps de la sessió en parlar sobre qüestions relatives al tema de la tasca proposada que no pas al del seu suport. S'ha fet servir com a exemple de l'estudi del target de públic i dels seus possibles qüestionaments el famós fragment de document audiovisual amb el Paco Umbral queixant-se davant l'audiència de la Mercedes Milà, que ell només volia parlar del seu llibre i no participar en cap debat televisiu. 

Mai m'havia sentit tan identificat amb l'escriptor, que tot i mostrar una actitud agra, potser egocèntrica i fins i tot grollera amb la seva hostessa, tenia tota la raó, tot i exposar-la amb poca sensibilitat o aparent delicadesa. Jo he vingut a sentir parlar de la pissarra que fem servir, no del contigut dels elements que compartim a aquesta pissarra. A més a més, he de dedicar un temps a elaborar aquest diari fora de les hores assignades al curs. Intentarem optimitzar el temps.

De totes maneres, un cop dit això, veig que a la segona part de la segona sessió, arriba tota la informació pertinent sobre l'ús de les eines de Miro per optimitzar l'ús dels boards l'aula virtual. Potser, com acostuma passar en aquestes formacions, siguin online o presencials, el ritme de l'explicació, tot i èsser molt amé i àgil, és molt acelerat i dens quant a continguts i informació, de manera que difícilment païrem tot plegat. Personalment necessito un ritme més pausat i donar-me opció a fer preguntes sense tenir la sensació que trenco aquest ritme o interfereixo en l'atenció dels altres participants.

Crec que en ensenyaments artístics, especialment en mòduls teòric-pràctics, l'ús d'aquestes aplicacions és potencialment molt valuòs, però en mòduls normalment pressencials de mena (de taller o eminentment pràctiques) hem d'estudiar força quina mena d'ús donem a aquestes plataformes de treball o de compartició i comentari de treball.

No hay comentarios:

Publicar un comentario