Páginas

martes, 17 de septiembre de 2019

PERCEPCIÓ (IV) Il·lusions Òptiques. Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)

Nil Domínguez





Juan Carlos Robles (Anys 90. Distancia zero, 1994, Centre d'Art Santa Mónica, Barcelona)


El Mite de la Caverna de Plató és una reflexió clàssica sobre les limitacions de la pecepció humana recordant-nos que, de fet, allò que anomenem realitat és una construcció feta partint d'allò que ens proporcionen els nostres sentits, i que, per tant, es tracta d'una il·lusió sensorial a la qual volem donar coherència mitjançant les nostres interpretacions segons els nostres interesos i creences. És interessant veure la interpretació gràfica d'en Dick Oden de 1973 narrat pel cineasta Orson Wells:


                          <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QFi8JUIwu2s" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>



Il·lusions òptiques
 
Una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament. 

Aquestes poden ser de caràcter fisiològic o cognitiu. No estan sotmeses a la voluntat i poden variar entre una persona i altra,
depenent de factors com l'existència de defectes visuals o altres. 
Entendre aquests fenòmens és útil per comprendre les limitacions del sentit visual de l'ésser humà i la possibilitat de distorsió, ja sigui pel que fa a la forma, el color, la dimensió i la
perspectiva del que observa. 

Molts artistes han aprofitat les il·lusions òptiques per a donar a les seves obres un aspecte
màgic, de profunditat, d'ambigüitat i contrastos, entre ells s'inclouen Maurits Cornelis Escher, Salvador Dalí, Giuseppe Arcimboldo o Marcel Duchamp. 

Tanmateix s'han utilitzat molt en el món del disseny gràfic.
 


Fotografia estereoscòpica, miratge, holografia i altres desafiaments a la percepció els podeu descobrir als següents enllaços:


 Veure:

Hiroshi Sugimoto fotografiando dioramas. El cuadro dentro del cuadro y otros retos intelectuales de la fotografía naturalista.

Fotografía y representación

Fotografía y simulacro. Dioramas fotográficos recreando fotos ilustremente icónicas por Jojakim Cortis y Adrian Sonderegger, y todo un periplo fotográfico por escenografías realistas.

 Escultura, fotografía y percepción visual. Seung Mo Park.

Arte y percepción: Collages tridimensionales en múltiples capas de vidrio de Juan Carlos Robles a Dustin Yellin

Refragmentación, collage fotográfico y fotomontaje como signo de los tiempos. Pliegues en la realidad por Cé Tomé y desfragmentación fotográfica de Víctor Baladoch.

La realidad inscrita

 Nadia Guthmann. Traslapo, escultura y animales.

Máqinas de ver. Máquinas de dibujar. La sombra de la Rejilla Albertiana.

El dibujo como transmisión de información naturalista. Conflictos entre reproducción y representación.

Naturaleza y artificio. La percepción deconstruída. Esculturas zoológicas a partir de piezas de un mapa perceptivo o de piezas de analogía anatómica.

Trampantojos fotográficos: Pejac pinta siluetas sobre ventanas para fotografiarlas en interacción con el mundo exterior.

Redundancias fotográficas de Ashraul Arefin. Apuntes sobre estética Tilt (efecto maqueta)

El artista Banksy nos explica la condición de la fotografía digital, aunque no sea exactamente su intención, de forma muy gráfica.

Iluminación y óptica. Arte y percepción. Fotografía y simulacro. Michael Paul Smith: Elgin Park. Costumbrismo en miniatura de Satoshi Araki y poesía pacifista de Mika Araki.

Fotografía y simulacro: Vesa Lehtimäki sigue los senderos del arte conceptual para cine fotografiando juguetes y modelismo de Star Wars.

Roland Reiss y el recurso expresivo del diorama.

Reflexión sobre la fotografía estereoscópica. Trampas Fotográficas de Mafa Alborés.

percepción y contexto (Confunden estatua con una mujer real)

 

Llenguatges del Disseny i Aplicacions I: mostres d'activitats. Observant les possibilitats de la línia i les xarxes modulars al disseny gràfic. L'efecte Moiré: conèixe'l per evitar-lo i aprofitar-lo segons les circumstàncies.

 

Exemples d'alumnes:

Curs 2021-22:

 

 

Maria José Tupiza:

 



















 

 

 

 

Pablo Torrelio:

 


 

 



 

 

 

Anna Luna Siemontowitz:

 


 



 

 

 

Clara Romero:

 



 

 

 

Víctor Pagès:

 



 

 

 

David Pacheco:

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thalia Muñoz:



 

 



 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carla Muñoz:

 




 

 

 

Nerea Marín:

 

 








 

 

 

Marc Fernández:

 







 

 

 

Xènia Fàbregas:

 

















 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erica Baeza:

 


 

 

 

 

Paula Guerrero:

 


 

 







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marc Fernández:









 

 

Anna Luna Siemontowitz:

 


 



 

 

 

 

Pablo Torrelio:


 

 



 

 

 

Clara Romero:

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Víctor Pagès:

 



 

 

 Thalia Muñoz:



 



 


 

Marta Marchante:

 






 

 

 

Paula Guerrero:

 


 

 







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna García:




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Decembre 2020:

Continuem amb allò iniciat el curs passat. Enguany, les dificultats del context sociopolític català s'han vist deplaçades per l'emergència sanitària i un règim semipresencial a les nostres classes que ha condicionat força el seguiment dels continguts i activitats programats, per la qual cosa aquest blog ha esdevingut un lloc comú, una plataforma on exposar i estudiar els resultats dels experiments gràfics realitzats a partir de les explicacións i exemples pràctics desenvolupats a l'aula física i simultàniament virtual.

Efecte Moiré i possibles aplicacions gràfiques:

Nil Domínguez

Marta Aguilera

Marta Aguilera

Marc Bolivar

Michael Fuentes

Pol Naranjo


Iván Vallés

 

 


Laia Planas

Laia Planas

Laia Planas

Laia Planas

Laia Planas

Laia Planas

Lucia Soto


Lucia Soto

Lucia Soto


Laura Pozas.

 

Irene Armada

Irene Armada

 

 

Andrea Cardelo


Andrea Cardelo

Laura Corbalán


(Laura Corbalán)

Óscar Gutiérrez

Mark Klimt

Natàlia Loaiza

Joan Masip

Tania Sarrias

Ana Torres

Ana Torres




(Llenguatges del disseny i aplicacions. 
Percepció visual i metàfores socials)

Mireia Villarroya


EJEMPLOS DE ACTIVIDADES ANÁLOGAS BASADAS EN EL USO EXPRESIVO DEL EFECTO MOIRÉ EN LA APLICACIÓN DE TRAMAS DESDE OTROS NIVELES DE CICLOS FORMATIVOS:

EXEMPLES D'ACTIVITATS ANÁLOGUES BASADES A L'US EXPRESSIU DE L'EFECTE MOIRÉ A L'APLICACIÓ DE TRAMES DES D'ALTRES NIVELLS DE CICLES FORMATIUS:

Gyvanna Nieto 
(1er CFGS Gràfica Impresa): 






 

 

 

 

Christian Arquès (1er CFGS Gràfica Impresa): 

Dayra Ferrufino
(1er CFGS Gràfica Impresa):





Andrea Giménez
(1er CFGS Gràfica Impresa):




 Alina Merino

(1er CFGS Gràfica Impresa):



 


Jèssica Amer (2on CFGS Gràfica Impresa):











 




 

 

Nerea Martínez (2on CFGS Gràfica Impresa):


 Natalia Loaiza
(2on CFGS Gràfica Impresa):






Joan Curto (2on CFGS Gràfica Impresa):


Clara Pulido (2on CFGS Gràfica Impresa):





 

 

Alexandra Martínez (2on CFGS Gràfica Impresa):



 

Enric Calderón (1er CFGS Gràfica Impresa):



 

Emma Casermeiro (1er CFGS Gràfica Impresa):



Nerea Martínez (1er CFGS Gràfica Impresa):

 

Jazmín Roldán (1er CFGS Gràfica Impresa):







Laia Martín (1er CFGS Gràfica Impresa):

 






Martí Navarro (1er CFGS Gràfica Impresa):


 



Nadia Silva (proves - 1er CFGS Gràfica Impresa):

 

 



Exemples del curs 2019-20 i comparativa amb nous exemples del curs 2020-21:


Carme Martínez
Aquest curs ha estat una mica complex en el seu inici a les escoles d'arts plàstiques i disseny catalanes a causa de les múltiples interrupcions degudes a les mobilitzacions socials i estudiantils. Tot motivat per les conseqüències del Procés i pel procés judicial envers els seus principals protagonistes, i, en definitiva, dels conflictes entre el govern espanyol i el català, i potser entre diferents sectors socials de les poblacions espanyola i catalana. 

En el nostre cas ens hem vist tocats molt de prop a l'impartir el mòdul del primer semestre de 1r d'estudis de Grau en Disseny Gràfic en ESDAP Catalunya, ensopegant amb inevitables interrupcions i pèrdua de sessions en un inici de curs accidentat i complex. Complir amb el programa establert i dur a terme les pràctiques corresponents als diferents apartats i continguts ens ha obligat a la improvisació en alguns casos, i procurar condensar diversos aspectes, en ocasions en una sola pràctica, per reduir el nombre de lliuraments sense que això anés en detriment dels continguts observats. 

Així, mentre els moviments polítics creaven derives confuses cap a dreta i esquerra, cap al retrocés o cap al progrés social, cap a la confusió informativa i el confrontrament de direccionalitats oposades, confrontades o transversals, hem procurat que les absències i faltes d'assistència per dies de vaga i manifestacions d'estudiants i docents es veiessin compensades d'alguna manera. 

Anaïs Lagonigro
És curiós que aquestes dates coincidissin amb l'estudi i l'experimentació gràfica tant de la percepció visual i les il·lusions òptiques com posteriorment amb el desglossament i aplicació dels elements visuals bàsics, com la línia, la trama i la textura, per exemple, abans de introduir-nos en les relacions entre color i composició mitjançant el contrast, la proximitat, el pes, l'equilibri, el moviment la simetria o la direccionalitat. Mentre un país sense govern disputava colors, matisos, direccions i directrius, mentre establia trames complexes que aparentaven moure's en direccions enganyoses, la societat es mobilitzava perquè es posessin d'acord, perquè alliberessin a suposats dissidents o deixessin de fer-ho i, a més, mentrestant, seguien amb les seves vides i quefers quotidians. En el nostre cas, com dic, experimentar amb les possibilitats expressives i gràfiques de la línia, de la trama de línia i de diverses il·lusions òptiques derivades de diverses causes. 

Anaïs Lagonigro
Hem introduït un exercici per estudiar l'efecte o patró moaré, o de Moiré, i per observar com per efecte de proximitat, pes i semblança, les interseccions entre les línies pertanyents a diverses trames paral·leles multidireccionals produeixen efectes en la nostra percepció predisposada a identificar elements agrupant-los segons pautes establertes en les lleis de la Gestalt. 

Ana Maria Fernández
En alguns casos l'efecte pot funcionar de forma estàtica però el seu comportament en moviment fa que aquestes pautes resultin especialment interessants per a la gràfica interactiva i audiovisual, encara que no per això són menyspreables per als estudiants de disseny gràfic ni per als dissenyadors i estudiosos de la imatge en general.

Carme Martínez
Els alumnes ha començat amb observacions a partir de diversos dissenys de trames i la seva impressió sobre material transparent per comprovar el comportament de la seva superposició successiva en directe, però també han optat per utilitzar les interfícies de les aplicacions gràfiques per superposar capes de trames lineals de diverses direccions, angles, adreces i curvatures per observar què passava. En alguns casos, com ens mostra Ana Mª Fernández, per exemple, realitzant exaustivas proves amb elements materials abans de començar a imaginar com aprofitar els recursos digitals.

Anaïs Lagonigro
En altres casos es va intentar integrar des d'un principi l'experimentació amb el color en el mateix exercici, o amb les possibilitats que ofereix des del punt de vista de l'animació audiovisual, com vam comprovar en alguns assajos d'Anaïs Lagonigro o
Andrea Suxo
Andrea Suxo, però en general n'hi havia prou amb divertir experimentant possibilitats gràfiques i comprenent el perquè d'aquest efecte abans de decidir-se, en el millor dels casos a utilitzar-expressivament en projectes concrets o ficticis però factibles, tal com ens mostra Anaïs Lagonigro. En entrades successives mostrarem les altres activitats pràctiques desenvolupades en aquest mòdul, però sens dubte creiem que aquest mostrari d'avui és una bona introducció conceptual per a això.



Efecte Moiré o patró de Moiré.





Alèxia Paredes:       


Ana Mª Fernández










Anaïs Lagonigro:










Andrea Suxo:



Carme Martínez










Diana Castillo:








Emil Lismond:










Laura Pozas:







Leila Ciaravino:






Laura Peris:



Rocío Castillejos:






Tania Lopez:






Paula Peris



Aplicació de xarxes modulars i interaccions de games cromàtiques per...

 

 

Maria José Tupiza:

































 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pablo Torrelio:

 



 

 

 

Anna Luna Siemontowitz:

 







 

 

 

Clara Romero:

 


 

 

 

Víctor Pagès:

 


 

 

 

David Pacheco:

 









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thalia Muñoz:

 










 

 

 

Carla Muñoz:

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nerea Marín:

 
















 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marta Marchante:










 

 

Paula Guerrero:

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna García Alonso:

 




 

 

 

Marc Fernández:

 







 

 

 

Xènia Fàbregas:

 










 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Erica Baeza:

 





 

 

 

Mireia Villarroya:












  ANAMORFOSI:

 

 

 

 

 

Thalia Muñoz:



 

 

 

Marta aguilera:

 


 

 

 

Irene Armada (esboços preliminars):



 

 

 

 









Andrea Cardelo:


 

 

Ferran Fernàndez:
 

 

Laura Corbalán:










Nil Domínguez:








 

 

Óscar Gutiérrez:


 Mark Klimt:





Laia Planas:





Julia Santiago:

 



Ana Torres:





 

Michael Fuentes:



Lucía Soto:



 

 

 

 

 

 

 

 

Descomposició cromàtica i estereoscòpia. Parelles estereoscòpiques fusionades per canals cromàtiques en imatges anaglifes (calen ulleres filtrades vermell/cyan):

 

Anna Luna Siemontowitz:

 




 

 

 

 

 

Paula Guerrero:

 


 

 

 

Xènia Fàbregas:

 





 

 


Thalia Muñoz:



 

 

Entrades Relacionades:

Disseny Gràfic

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario