Páginas

miércoles, 16 de noviembre de 2022

Representació Gràfica d'un Arxiu Sonor. Propostes d'alumnes. PERCEPCIÓ I Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo) Curs 2022-23

 

 


 

 

 

PERCEPCIÓ I Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)



PERCEPCIÓ (I)

Mapa dels sentits

Vista: (l'analitzarem en profunditat des del punt de vista sensorial, perceptiu i estètic)

Oïda: ones sonores, so

Tacte: contacte i pressió (apreciació de la textura tàctil, associat a la termocepció, la propiocepció i la nocicepció)

Gust: dolç, salat, àcid, amarg, umami (+ metàl·lic? Discutit)

Sistema trigeminal (nervi trigemin): boca, nas, ulls i altres parts de la cara (picant, frescor mentolada, sensació astringent dels aliments i begudes, i irritació de la ceba, per exemple)

Olfacte ortonasal: olors externs

Olfacte retronasal: olors dels aliments ingerits: responsable del sabor (combinació de gust i olfacte)

Propiocepció: (receptors en articulacions, tendons i músculs) Percep la posició dels nostres membres (base sensorial de la psicomotricitat)

Equilibri: (sistema vestibular localitzat en l'oïda)

Kinestèsia: percepció del moviment del nostre cos associat a la propiocepció i l'equilibri

Interocepció: percepció dels òrgans interns (estat fisiològic de el cos: gana, set, digestió, necessitats escretoras, cansament, estrès, nerviosisme, ansietat, relaxació, son ...)

Termocepció: percepció tèrmica (temperatura)

Nocicepció: dolor i dany físic (receptors a la pell, articulacions, músculs, tendons i òrgans interns)

Cronocepció: sentit del pas del temps (ritme cardíac, cicles circadians, dia, nit ...)




Procés de la visió

Com es produeix la visió?

D'una manera molt genèrica, podem respondre a la pregunta de com es produeix la visió definint el procés com el reconeixement i
interpretació en l'escorça cerebral de les imatges que arriben des de l'ull, que és l'òrgan receptor de la informació.

Les 4 fases del procés de producció de la visió
Encara que explicat d'aquesta manera pugui semblar simple, la veritat és que el mecanisme de producció de la visió és summament complex,
ja que els estímuls visuals recollits per l'ull han d'arribar en perfectes condicions al cervell, on acaben transformant-se en sensacions visuals.
Explicat d'una manera senzilla: l'ull veu i el cervell interpreta allò que hem vist.
Per completar el procés complet de la visió és necessària l'execució de 4 fases diferenciades:

Percepció. En la primera etapa del procés, la llum entra en l'ull travessant una sèrie d'òrgans transparents: còrnia, humor aquós i humor vitri. És
en aquest moment quan es busca, se segueix i s'enfoca la imatge.
Transformació. La imatge arriba a la retina on s'activen les cèl·lules sensorials, que són les que transformen la llum en impulsos nerviosos.
Transmissió. Els impulsos nerviosos creats en la retina inicien el seu camí fins al cervell, en concret a l'escorça cerebral, a través del nervi òptic.
Interpretació. El cervell s'encarrega de reconèixer, processar i interpretar aquests impulsos, convertint-los en imatges amb sentit per a nosaltres. Cal destacar que, com ocorre en les càmeres fotogràfiques tradicionals, la imatge que es forma en la retina es troba invertida, però
nosaltres no ens adonem gràcies a la labor interpretativa del cervell, el qual s'encarrega de donar-li la volta perquè la vegem correctament.

En un sentit estricte, hauriem de distingir entre sensació i percepció, que implica un esquema previ que preseleciona les sensacions purament físiques, doncs la nostra percepció s'ajusta a unes preferències i selecciona en diferents graus certes característiques d'allò percebut.

Altres funcions visuals
Perquè el procés de la visió funcioni de forma òptima, són també necessàries una sèrie de funcions visuals complementàries com:
L'acomodació o enfocament per poder veure amb nitidesa tots els objectes, independentment de la distància a la qual es trobin.
La visió cromàtica o facultat de l'ull per distingir els colors gràcies als cons.
Existeix un important nombre de malalties, ja siguin de caràcter congènit o hereditari, així com diversos defectes de refracció que impedeixen
dificulten el perfecte funcionament del procés de visió.

Per aclariments sobre la relació entre els objectes i la llum al procés visual des d'un punt de vista físic:

Magnituds i unitats de mesura de la llum

 




Video 6 minuts:

https://www.youtube.com/watch?v=_kvPa77FVSQ

# PROCÉS #4FASES #ALGUNDEFECTEVISUAL


Interessant:


                              

Arte y sinestesia. Ver el canto de los pájaros. Más allá del espejo de Jordá, los arreglos digitales de Andy Thomas

Arte y percepción: dibujar a ciegas.

 

Realitat i percepció
No és el mateix la forma material d'un objecte (que només concerneix a l'objecte i les seves propietats) que la forma que percebem a través
dels nostres sentits (on intervé la informació parcial que ens arriba de l'objecte, els nostres sistemes receptius, el procés de percepció i
d'interpretació).
Percebem les formes com un esquema total, no com una suma analítica de parts. Percebem sobretot els trets sortints d'una forma (rodona,
angulosa, simètrica, vermella, apaisada, etc.).
La percepció és una activitat activa i organitzadora; no esperem passivament al fet que un estímul arribi a l'ull, anem a buscar-ho i ho
processem. A partir de l'experiència visual el nostre cervell construeix ràpidament conceptes perceptuals que ens permeten formar-nos un
model propi del que veiem.

Rudolf Arnheim (1995-2007) ha descrit amb detall els processos i fenòmens que intervenen en la percepció visual i la seva vinculació amb la
percepció de l'art. Segons ell (Arnheim, 1995) la forma perceptual és el resultat del joc recíproc entre:

 
• l'objecte material,
• el mitjà lluminós transmissor d'informació
• les condicions del sistema nerviós de l'observador
 

A això podríem afegir que la percepció de la forma també es veu influenciada pel context i pel moviment de l'objecte.
Com podem veure són molts els factors que influeixen en la percepció. Del joc d'aquestes variants externes i personals trobem la riquesa en la
representació humana.


#PERCEPCIÓGENERAL #PERCEPCIÓACTIVA #INFLUÈNCIES
 

És evident quels nens no veuen el món com el representen. L'home tardarà anys d'aprenetatge en poder fer una representació aproximada de la
realitat i aquesta sempre estarà influenciada per condicions internes i externes al individu 

Un cas d'interferència sensorial: la sinestèsia
 

https://www.youtube.com/watch?v=FNHhh2Ml5rM
 


 

Pràctica

En aquesta pràctica intentarem traduir la informació procedent del só a una expressió gràfica. 

Sobre DIN A5 representa sons del següent catàleg
amb tècniques diverses. No es tracta de fer dibuixos bonics sinó de representar sensacions. De tots els treballs comenteu-ne el que més us
agradi fent una petita fitxa del que us ha suggerit.

 

http://www.elongsound.com/
 

Criteris avaluació
Capacitat de traducció gràfica, varietat de recursos per tal d'expressar-se, quantitat i qualitat de les representacions, bona presentació i netedat
 

Piet Mondrian/1943/Broadway Boogie Woogie: aquesta pintura està inspirada en un exemple del món real: la quadrícula de la ciutat de Manhattan, i
el Broadway boogie woogie, música que a Mondrian li encantava ballar
 

https://www.youtube.com/watch?v=76dJIRh4BU0

 

Exemples de treballs realitzats:

arxius sonors associats a la seva interpretació gráfica

(Podeu veure'n de cursos precedents a

El sonido hecho imagen. Arte y sinestesia para alumnos de Lenguajes del Diseño y Aplicaciones en ESDAP Cataluña / Campus Badalona-Pau Gargallo)

 





 

 

 

 



























































 








































































































Més exemples a

PERCEPCIÓ I Llenguatges del Disseny i Aplicacions I (primer semestre alumnes Grau de Disseny ESDAP Catalunya/Campus Pau Gargallo)

El sonido hecho imagen. Arte y sinestesia para alumnos de Lenguajes del Diseño y Aplicaciones en ESDAP Cataluña / Campus Badalona-Pau Gargallo

 

 


No hay comentarios:

Publicar un comentario