Páginas

sábado, 9 de mayo de 2020

Tècnica Fotogràfica II (2on Curs) UF 4. Processament fotogràfic, flux de treball ll UPs 4.1 i 4.2 (Activitats) Concept-Art. Presa fotogràfica d’estudi per a fotomuntatge: superheroi / fotograma cinema. Imatge i edició 3D



UF 4 ACTIVITATS


CFGS:  FOTOGRAFIA
Mòdul:  TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 4 Processament fotogràfic, flux de treball ll
ECTS 1
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol
4.1 Processament fotogràfic, flux de treball ll.
Concept Art. Anàlisi de la imatge i planificació de la presa per a la seva edició digital
Hores 16
Lectives 16
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol
4.1.1/  Presa fotogràfica d’estudi per a fotomuntatge: superheroi / fotograma cinema / (opció A)
Hores 6
Lectives 6
No presencials
Professorat
Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
5. Desenvolupar procediments operatius de control tècnic.
6. Conèixer les tecnologies aplicades a la reproducció i impressió de la imatge fotogràfica.
7. Aplicar els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
8. Manejar i utilitzar equips fotogràfics des de la realització de la presa fins a l'edició de la imatge.
10. Conèixer en la teoria i en la pràctica els diversos sistemes d'il·luminació i exercitar-se en la realització de fotografies en tot tipus de condicions d'il·luminació.
11. Conèixer les peculiaritats tècniques i artístiques dels gèneres fotogràfics i aplicar-les en exercicis pràctics.
  • Capacitats
  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)

Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques de el projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Seleccionar i analitzar documents i materials de referència de el projecte fotogràfic. Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per les feines assignades.
Dotar la imatge fotogràfica dels elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.

Resultats de l’aprenentatge
Discerneix les tecnologies aplicades a la reproducció i impressió de la imatge fotogràfica i utilitza els equips fotogràfics per a l'edició de la imatge
Processa imatges mitjançant diferents tècniques i desenvolupa procediments operatius de control tècnic.
Domina la terminologia específica del medi

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat sistema d’impressió
Identifica el suport emprat en una fotografia
Interpreta adequadament símbols, imatges i representacions utilitzats la tecnologia fotogràfica.
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge.
Resol exercicis pràctics de fotografia fotoquímica i digital realitzant correctament tot el procés fins a la materialització d'imatges de la qualitat tècnica exigible a nivell professional.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i processament més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases
Continguts
El processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
La materialització de la imatge fotogràfica, la seva reproducció i edició. Tecnologies de reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to Plate, Computer to Film.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres.
El processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
Descripció de l’activitat:
  • Enunciat:  Art conceptual amb postproducció digital
Condicionants: Es plantegen dues opcions A i B a les dues activitats consecutives donant la possibilitat de fer totes dues com a una proposta combinada o depenent del ritme de treball de l’alumne pot fer totes dues o escollir-ne la que creu s’adapta més a les seves possibilitats. A l’activitat  4.1.1 es planteja l’opció A. A l’activitat 4.2.1 es planteja la B.

-Realització de preses fotogràfiques encaminades a recrear exemples gràfics preexistents extrets del mon de la il·lustració, la novela gràfica, el cómic (i el cinema - es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula-) com a primera opció, o per a la seva visualtzació tridimensional en pantalla o impresa com a segona opció

  • Pautes de treball:

OPCIÓ A:

-Visionat d’exemples de la mateixa activitat.

-Crear la imatge d’un personatge, combinant fotografies pròpies.

-Recreació fotogràfica d’una portada o vinyeta de còmic de superherois (marvel, DC) - es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula-.

-Visionar i analitzar col·lectivament els resultats, tant a nivell tècnic com conceptual.



El treball es pot realitzar de forma individual o en equips d’un màxim de 5 alumnes que hauran de constar com a participants, però el seu caràcter és individual i, per tant, cada alumne presenta la activitat com a autor i director artístic de la feina.



Modelar la il·luminació d’una escena adequant-se a les expectatives expressives del fotògraf

-Saber descriure la il·luminació d’una fotografia, una escena teatral, cinematogràfica o pictòrica ja existent

-Saber utilitzar les eines necessàries de Photoshop per crear una nova imatge, mitjançant el retoc i la combinació, la deformació i la transformació d’altres fotografies (pròpies o de banc d’imatges).

-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica.

-Reconèixer els trets característics de la il·luminació d’una escena i reproduir-los

-Controlar tots els aspectes referents a la presa fotogràfica.

-Assolir les possibilitats expressives dels diferents controls de la càmera.

-Previsualitzar els resultats diferents en funció dels canvis aplicats a la càmera (ús de diferents òptiques, enquadraments, enfocaments selectius, nitidesa, profunditat de camp, velocitat d’obturació)

-Entendre que els conceptes de nitidesa, enfocament I profunditat de camp de la visió monoscòpica tenen un diferent comportament expressiu a la visió estereoscòpica.

-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició
digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica en editar anàglifs estereoscòpics

  • Procés de treball
OPCIÓ A:

-Fer una proposta per a la creació d’un personatge de caràcter fantàstic o la recreació fotogràfica d’un referent del mon del comic de superherois (es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula, i en aquest cas s’exigeix la reproducció exacta de l’esquema d’il·luminació del referent com a evolució de l’activitat “il·luminacions exemplars”)

-Una vegada aprovada la proposta, procedir a la presa fotogràfica o escaneig dels elements que compondran el(s) personatge(s).

-Crear la imatge del personatge i fraccionar-la en parts tenint en compte els seus possibles elements o moviments no presents a l’escena fotografiada

  • Forma de presentació
Memòria en PDF amb el recull d’imatges, tant les trobades com les fetes durant el procés i justificació de les imatges escollides per a l’elaboració del fotomuntatge resultant. Cal adjuntar també les imatges de referència que s’estan reproduint o recreant, siguin fotogràfiques, cinematogràfiques o il·lustracions de còmic, sempre contextualitzant-les històricament i donant informació sobre els seus autors i artistes participants. El professor podrà reclamar l’arxiu PSD del procés d’edició de la imatge final.

  • Lliuraments parcials i final
Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació finalEn cas que el treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final
Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
L’activitat precedent de recreació d’il·luminacions exemplars servirà com introducció durant les explicacions teòriques i els comentaris de les imatges obtingudes per anar plantejant les condicions d’aquesta activitat, i per tant es farà servir una sessió de hora i mitja per a la seva exposició teòrica i mostra d’exemples d’autors reconeguts i de treballs de cursos precedents, amés d’endreçar a l’alumnat als enllaços corresponents del blog classe referents a aquesta activitat. El treball a plató es farà de forma autònoma i el professor supervisarà la feina puntualment o a requeriment de l’alumne estant constantment a la seva disposició a l’aula de referència on farà el seguiment del treball d’edició de les imatges dels alumnes que cronològicament ja hagin passat pel plató.

  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Tot i que inevitablement els alumnes dedicaran part del seu propi temps a l’edició digital de les imatges i l’edició de la memòria de l’activitat, en principi es preveu que hi hagi prou amb les hores lectives a classe per a la seva realització si s’optimitza el temps ni es produeixen faltes d’assitència.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
-Càmera DSLR
-Trípode
-Models per a la representació dels personatges
-Elements per a fotografiar i atrezzo, vestuari, maquillatge etc., si es cau

  • Espais i recursos del centre
-Recull d’imatges I referents grafics.

-Blogs de seguiment dels mòduls impartits pel professor, amb continguts teòrics, imatges referencials I exemples d’activitats de cursos anteriors)

-Exemples de fotomuntatges i/o imatges estereoscòpiques relacionats amb l’activitat.

-Projector.

-Ulleres 3D (anaglifo, filtre vermell-esquerre I filtre blau-dret)

-Aula d’informàtica.

-Programa de edició d’imatges: Photoshop.

-Plató fotogràfic totalment equipat amb focus, flaixos d’estudi, trípodes, fons de paper, pantalles difusores ...

-Càmeres rèflex (un mínim d’una per a cada dos alumnes)
-Escàner. Laboratori d’edició digital / Aula dimpressió
Bibliografia /  Webgrafia:
  • Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002

  • Existent recomanada

CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015

-BERNAL, FRANCISCO Técnicas de iluminación en fotografía y cinematografía.. Ed.Omega. Barcelona, 2003.

-BUSIEK, KURT, ROSS, ALEX: “Marvels”, Marvel Editons, Panini 2006

-ERIC , RALPH Manual de fotografia Jacobson.. Ed. Omega S.A.

-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la Fotografía.. Ed. Actar. Barcelona, 2000.

-HEDGECOE, JOHN, El nuevo libro de la fotografia, Ed. Blume, Barcelona, 1995.

Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua:: La iluminación en fotografía Anaya Multimedia - Photo Club ISBN: 978-84-415-3105-5
PDF GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"

Fil Hunter, Steven Biver , Paul Fuqua:: LA ILUMINACION EN EL ESTUDIO FOTOGRAFICO



WEBGRAFIA:

El fotomuntatge com a eina didàctica en fotografia

·        Página principal
·        Superhéroes fotográficos

Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía.

Avaluació:

·        Ponderació

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)

-Es valorarà el domini de les tècniques inherents a l’aplicació digital emprada (Photoshop CS…)
-Es valorarà la credibilitat o versemblança òptica i fotogràfica del resultat final
-Es valorarà la correcta aplicació dels continguts apresos a l’activitat i explicació teòrica precedent.
-Es valoraran les qualitats expressives i estètiques de les imatges finals
-Es valorarà la qualitat de la imatge seleccionada per a la seva impressió i la correcta execució d’aquest procés d’impressió

específics:



OPCIÓ A:

-Es valorarà la idea original. (es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula, i en aquest cas es valorarà la complexitat de l’enquadrament i la il·luminació escollida com a referent i la seva òptima recreació)

-S’avaluarà la correcta resolució tècnica.

-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.

-La creativitat i l’originalitat en els resultats.

-Expressivitat del personatge. En el cas d’escollir l’opció d’un fotograma de cinema, la semblança amb el referent original a nivell d’enquadrament i, sobretot, d’il·luminació.

-La correcta evolució dels passos seguits a la presa fotogràfica per a la seva posterior edició digital

-La presentació en el terminis fixats.

-Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia, interès, participació, respecte i constància).

·        Recuperació


Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació final

En cas que el treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final








 UF 4 UP 1 Activitat 4.2.1







 



 






CFGS: FOTOGRAFIA
Mòdul: TÈCNICA FOTOGRÀFICA
ECTS 9
Unitat formativa:
Nº / Títol 4 Processament fotogràfic, flux de treball ll.
ECTS 1
Curs 2on
Unitat de programació:
Nº / Títol 4.2 Processament fotogràfic, flux de treball ll.
Imatge i edició 3D. Relació entre les condicions òtiques de la presa i els seus paràmetres digitals.
Hores 9
Lectives
No presencials
ACTIVITAT D’ENSENYAMENT –  APRENENTATGE
Nº / Títol 4.2.1 / Captura d’imatge 3D (opcional a 4.1.1 – Opció B)
Hores 9
Lectives
No presencials
Professorat: Mestre de Taller de Fotografia i Processos de Reproducció (808) Manuel A. Fdez. Alborés
Objectius
1. Dominar la terminologia específica del medi.
2. Estudiar el fet fotogràfic des d'aspectes científics i mecànics.
3. Analitzar la base científica i tecnològica de la fotografia.
4. Conèixer les especificacions i característiques tècniques dels materials i equips fotogràfics.
5. Desenvolupar procediments operatius de control tècnic.
7. Aplicar els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics.
8. Manejar i utilitzar equips fotogràfics des de la realització de la presa fins a l'edició de la imatge.
9. Processar imatges mitjançant diferents tècniques.

  • Capacitats
·       Autonomia: capacitat per l’autoconeixement i el control de les seves emocions amb comprensió crítica per a la integració i transferència de sabers, aplicar i integrar els coneixements artístics i tecnològics en la definició i desenvolupament de procediments de treball, fixant-se metes i elements de motivació i ajuda per aconseguir l'èxit, buscant solucions a problemes basant- se en els propis recursos.
·       Resolució de problemes: disposició i habilitat d’analitzar la informació necessària per avaluar i donar resposta a situacions previstes i no previstes, mitjançant la recerca de solucions fonamentades, creatives i innovadores dins d’un camp d’estudi o professional, mitjançant l'organització i/o aplicació d'una estratègia o seqüència operativa - identificació del problema, diagnòstic, formulació de solucions i avaluació - definida o no per trobar la solució que respongui de la millor forma possible al problema.
·       Treball de forma autònoma: disposició i habilitat per resoldre problemes de manera individual tot prenent decisions amb propostes pròpies i innovadores, cercant l’assessorament d’experts en certes etapes o tasques concretes, si es considera necessari.
·       Aprendre a aprendre: tenir les estratègies d’aprenentatge necessàries per avançar en la seva formació de manera autònoma, amb maduresa per innovar en la seva aplicació i progressar en l’aprenentatge i formació a nivells superiors, inclou tant el pensament estratègic com la capacitat d'autoavaluar- se, i el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.

  • Competències (tranversals: de  nivell / generals: de família professional / específiques: de cicle formatiu)
Tècnic o tècnica superior d'arts plàstiques i disseny en fotografia
El tècnic superior en fotografia desenvolupa treballs professionals, amb domini de la tècnica i del llenguatge fotogràfic, amb finalitat i intenció comunicativa, des dels diferents camps de la fotografia: publicitat, moda, reportatge, fotoperiodisme, fotografia científica o d'altres.

Idear i elaborar projectes de l’especialitat de fotografia, amb qualitat formal i funcional (tècnica, artística i comunicativa) a partir d'un projecte propi o d'un encàrrec professional determinat
Planificar i desenvolupar el projecte de l’especialitat de fotografia des de la identificació de l’encàrrec comunicatiu, la definició dels aspectes formals i estètics, funcionals i tècnics, fins la realització del producte acabat, responsabilitzant-se de la supervisió del treball tècnic especialitzat i possibilitant la coordinació del treball en equip.

Competències generals
Elaborar obra original de fotografia a partir d'un encàrrec professional determinat o d'un projecte propi.
Definir les variables formals, funcionals, estètiques i tècniques del projecte de fotografia, planificar el procés i saber realitzar-lo.
Organitzar i desenvolupar les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents per garantir un producte fotogràfic concorde als paràmetres professionals exigibles.

Competències professionals
Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives d'un encàrrec fotogràfic a partir de les especificacions donades.
Suggerir idees i proposar diverses solucions fotogràfiques per als treballs assignats.
Portar a terme l'encàrrec fotogràfic atenent al posterior mitjà i suport de comunicació i dotar-lo dels recursos gràfics comunicatius més eficients.
Atendre adequadament les especificacions d'un encàrrec donat proposant solucions diverses de fotografia, orientades a formats i mitjans tècnics diferents.
Dotar al producte fotogràfic dels elements persuasius, informatius i / o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec i comunicar eficientment els missatges adreçats a mitjans d’informació i/o de difusió diferents mitjançant la fotografia, atenent a les característiques del mitjà i suport.
Planificar i desenvolupar totes les fases dels projectes de fotografia mitjançant les tècniques fotogràfiques i estils més adequats a les especificacions narratives i tècniques prèviament determinades i amb el nivell de qualitat exigible professionalment.
Identificar i definir els aspectes artístics, formals, funcionals i tècnics d'un projecte de fotografia d’acord a les especificacions de l'encàrrec.

Resultats de l’aprenentatge
Discerneix les tecnologies aplicades a la reproducció i impressió de la imatge fotogràfica i utilitza els equips fotogràfics per a l'edició de la imatge
Domina la terminologia especifica del medi

  • Criteris d’avaluació (aspectes a avaluar/observar + conductes/resultats esperats)
Aplica els continguts propis de l'especialitat en una gran diversitat d'exercicis específics
Detalla el procediment que s’ha d’emprar per al tractament d’una imatge.
Donat un exercici específic de fotografia, identifica les peculiaritats tècniques i artístiques del gènere al qual pertany, selecciona l'equip i processament més adequat i ho fa correctament en totes les seves fases
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat format de pel·lícula i/o sensor digital
Distingeix les prestacions tècniques que caracteritzen un determinat sistema d’impressió
Domina les tècniques de processament de la imatge fotogràfica i les seves fases
Comprèn i utilitza adequadament la terminologia i els conceptes tècnics de la fotografia
Continguts
El processat fotogràfic fotoquímic i digital. Tècniques i equips. Retoc i manipulació. Gestió i tractaments especials de B/N i color.
La materialització de la imatge fotogràfica, la seva reproducció i edició. Tecnologies de reproducció i impressió. Sistemes Computer to Print, Computer to Plate, Computer to Film.
Condicionaments tècnics, artístics i comunicatius de la pràctica fotogràfica en els diferents gèneres.
Descripció de l’activitat

  • Enunciat: Processat fotogràfic: Art conceptual amb postproducció digital i fotografia estereoscòpica (3D)

  • Condicionants:
-Realització de preses fotogràfiques encaminades a recrear exemples gràfics preexistents extrets del mon de la il·lustració, la novela gràfica, el cómic (i el cinema - es dona l’opció d’escollir com a referent un fotograma o foto fixa promocional d’una pel·lícula-) com a primera opció, o per a la seva visualtzació tridimensional en pantalla o impresa com a segona opció



-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica.

-Controlar tots els aspectes referents a la presa fotogràfica.

-Assolir les possibilitats expressives dels diferents controls de la càmera.

-Previsualitzar els resultats diferents en funció dels canvis aplicats a la càmera (ús de diferents òptiques, enquadraments, enfocaments selectius, nitidesa, profunditat de camp, velocitat d’obturació)

-Prendre consciència de les particularitats de la visió monoscòpica pròpia de la fotografia en contrast amb la visió humana I la fotografia estereoscòpica.

-Entendre que els conceptes de nitidesa, enfocament I profunditat de camp de la visió monoscòpica tenen un diferent comportament expressiu a la visió estereoscòpica.

-Realitzar parelles estereoscòpiques.

-Saber preveure les tasques fotogràfiques que ens podem estalviar amb l’edició digital I quines tasques de l’edició digital ens podem estalviar a la presa fotogràfica en editar anàglifs estereoscòpics


  • Pautes de treball:


OPCIÓ B:

-Visionat d’exemples de la mateixa activitat de realització d’imatges fotogràfiques 3D, estreoscòpiques, tot distingint les seves diferents tipologies (parelles estereoscòpiques, estreogrames de punts aleatoris, anaglifos, projeccions polaritzades, pantalles de microlents etc.)

-Realització de parelles estereoscòpiques (fotografies consecutives realitzades amb un desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la càmera del voltant de 3 a 12 cm (o millor encara entès com a 15º a 30º) depenent de la distància al motiu fotografiat I la distància focal de l’òptica emprada)

-Realització d’anaglifs (parelles per a la seva visualtzació simultània amb ulleres vermell-blau 3D) tot substituint en Photoshop el canal vermell de la imatge dreta pel mateix de la imatge esquerra)

-Visionar I analitzar l’ajustament de les imatges dobles resultants per l’optimització de la sensació de tridimensionalitat

Aquesta activitat serveix com a pont introductori a la següent i última UF sobre Percepció visual i Òptica Fotogràfica ll


  • Procés de treball

OPCIÓ B:
-Proposar temes fotogràfics que puguin guanyar expressivitat mitjançant l’ús de la fotografia 3D (textures I paisatges oberts per a focals curtes, espais tancats per a focals normals, retrats I elements del paissatge per a focals llargues).
-Realització de parelles estreoscòpiques mitjançant el desplaçament horitzontal de l’eix òptic de la càmera.

  • Forma de presentació
Memòria en PDF amb el recull d’imatges, tant les trobades com les fetes durant el procés i justificació de les imatges escollides per a l’elaboració del fotomuntatge resultant. Cal adjuntar també les imatges de referència que s’estan reproduint o recreant, siguin fotogràfiques, cinematogràfiques o il·lustracions de còmic, sempre contextualitzant-les històricament i donant informació sobre els seus autors i artistes participants. El professor podrà reclamar l’arxiu PSD del procés d’edició de la imatge final.

  • Lliuraments parcials i final
Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació finalEn cas que el treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final


Metodologies emprades (treball dirigit, seminari, treball en grup, tutoria, ...)
  • Treball presencial / Temporització del treball a l’aula
L’activitat precedent de recreació d’il·luminacions exemplars servirà com introducció durant les explicacions teòriques i els comentaris de les imatges obtingudes per anar plantejant les condicions d’aquesta activitat, i per tant es farà servir una sessió de hora i mitja per a la seva exposició teòrica i mostra d’exemples d’autors reconeguts i de treballs de cursos precedents, amés d’endreçar a l’alumnat als enllaços corresponents del blog classe referents a aquesta activitat. El treball a plató es farà de forma autònoma i el professor supervisarà la feina puntualment o a requeriment de l’alumne estant constantment a la seva disposició a l’aula de referència on farà el seguiment del treball d’edició de les imatges dels alumnes que cronològicament ja hagin passat pel plató.
  • Treball no presencial / Temporització del treball per compte propi
Tot i que inevitablement els alumnes dedicaran part del seu propi temps a l’edició digital de les imatges i l’edició de la memòria de l’activitat, en principi es preveu que hi hagi prou amb les hores lectives a classe per a la seva realització si s’optimitza el temps ni es produeixen faltes d’assitència.
Recursos i materials específics:
  • Eines i material de l’alumne
-Càmera DSLR

-Trípode

-Models per a la representació dels personatges
-Elements per a fotografiar i atrezzo, vestuari, maquillatge etc., si es cau

  • Espais i recursos del centre
-Recull d’imatges I referents grafics.

-Blogs de seguiment dels mòduls impartits pel professor, amb continguts teòrics, imatges referencials I exemples d’activitats de cursos anteriors)

-Exemples de fotomuntatges i/o imatges estereoscòpiques relacionats amb l’activitat.

-Projector.

-Ulleres 3D (anaglifo, filtre vermell-esquerre I filtre blau-dret)

-Aula d’informàtica.

-Programa de edició d’imatges: Photoshop.

-Plató fotogràfic totalment equipat amb focus, flaixos d’estudi, trípodes, fons de paper, pantalles difusores ...

-Càmeres rèflex (un mínim d’una per a cada dos alumnes)
-Escàner. Laboratori d’edició digital / Aula dimpressió
Bibliografia /  Webgrafia:

  • Bàsica
Castelo Sardina, Luis; Munárriz Ortiz, Jaime; Perea González, Joaquín: “La imagen Fotográfica”, Ed. Akal, Madrid 2007
Calbet Carrillo, Javier; Castelo Sardina, Luis: “Aprender a fotografiar”, Ompress Imagen, Madrid 2018
Dilg, Brian: “50 Conceptos de Fotografía. Tecnología y Técnicas”, Ed. Blume, Barcelona 2017
Mellado, José María: “Fotografía de Alta Calidad. Los Fundamentos de la Fotografía”, PhotoClub/Anaya, Madrid 2017
Montaner J.“Iluminación. Técnicas de Iluminación en la fotografía de estudio” Ed. Casanova .Barcelona 2002

  • Existent recomanada

CALVEY TAYLOR HAW: La luz. Ciencia y magia (PHOTOCLUB) 2015

-BERNAL, FRANCISCO Técnicas de iluminación en fotografía y cinematografía.. Ed.Omega. Barcelona, 2003.

-BUSIEK, KURT, ROSS, ALEX: “Marvels”, Marvel Editons, Panini 2006

-ERIC , RALPH Manual de fotografia Jacobson.. Ed. Omega S.A.

-FONTCUBERTA, JOAN El artista y la Fotografía.. Ed. Actar. Barcelona, 2000.

-HEDGECOE, JOHN, El nuevo libro de la fotografia, Ed. Blume, Barcelona, 1995.

Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua:: La iluminación en fotografía Anaya Multimedia - Photo Club ISBN: 978-84-415-3105-5
PDF GRATUITO "Aprender a Iluminar en Fotografía"

Fil Hunter, Steven Biver , Paul Fuqua: LA ILUMINACION EN EL ESTUDIO FOTOGRAFICO


WEBGRAFIA:

Iluminación: De la Pintura a la Fotografía, del cine a la fotografía, de la fotografía a la fotografía.

Avaluació:

·        Ponderació

·        Instruments per l’avaluació (proves, treballs, presentació oral, ...)


-Es valorarà el domini de les tècniques inherents a l’aplicació digital emprada (Photoshop CS…)

-Es valorarà la credibilitat o versemblança òptica i fotogràfica del resultat final

-Es valorarà la correcta aplicació dels continguts apresos a l’activitat i explicació teòrica precedent.

-Es valoraran les qualitats expressives i estètiques de les imatges finals

-Es valorarà la qualitat de la imatge seleccionada per a la seva impressió i la correcta execució d’aquest procés d’impressió



específic:



OPCIÓ B:

-Es valorará l’adeqüació expresiva dels temes fotografiats al seu visionat en tres dimensions.

-S’avaluarà la correcta resolució tècnica a la presa fotogràfica.

-S’avaluarà la comprensió dels objectius de l’activitat a la minimització digital dels problemes d’enfocament I triangulació de les imatges dobles obtingudes.

-El nivell adquirit en la utilització de Photoshop.

-La presentació en els terminis fixats.
-Actitud a classe (assistència, puntualitat, motivació, experimentació, autonomia, interès, participació, respecte i constància).

·        Recuperació

Les fotografies obtingudes i seleccionades del treball a plató s’hauran d’entregar durant la mateixa setmana per a la seva revisió i comentari. El treball final s’entregarà abans del tancament del quadrimestre i podrà ser corregit o millorat en cas necessari abans de l’avaluació final
En cas que el treball no aprovi o compleixi amb els requisits mínims, es recomanarà repetir-lo o fer una activitat alternativa abans del tancament de quadrimestre per donar temps de fer una recuperació cap a l’avaluació final

No hay comentarios:

Publicar un comentario