Páginas

domingo, 31 de mayo de 2020

Fotografia i percepció com a eines didàctiques i artístiques. Moviment i tridimensionalitat com a elements expressius possibles en l'elaboració d'imatges.





Ens estem passant el confinament sanitari tancats a casa i submergits en els nostres queheceres docents en circumstàncies estranyes i complicades.

El flux de treball és lent i dispers, i a més ens trobem implicats en un procés selectiu de personal docent igualment estrany i inusual, encara que només per accentuar el caràcter kafkià que sempre ha caracteritzat aquest tipus de situacions per als professionals de l'ensenyament, sempre un tant sobrepassats per les nostres obligacions.

Fa un temps oferíem unes entrades sobre el desenvolupament de certes activitats per part dels nostres alumnes que els introduïen en els marges d'allò que normamente s'executen en els mòduls implicats, com dibuix artístic o fotografia.

Es tracta d'l'ús de l'fotomuntatge i el fotomontatge animat, o cinemagraph (En format Gif Animat) i l'ocupació de fotografies en exposicions successives (amb desplaçament en l'eix òptic) per produir parelles esteroscópicas que serveixin per copiar models en forma de dibuix o il·lustració esteroscòpica.

Aquest últim cas el realitzem editant les imatges resultants en Photoshop, creant anaglifos digitals que funcionen tant en la seva visionat imprès com en pantalla mitjançant ulleres anaglifas percebent en 3D. Es tracta, per tant, d'ampliar els límits de les convencions gràfiques que els alumnes estan habituats a utilitzar i trencar les fronteres de la segona dimensió de l'espai pla, superficial, cap a la tercera de l'espai volumètric o cap a la quarta dimensió temporal que implica la percepció de el moviment.

No ens estendrem sobre el ja aportat a la nostra entrada dedicada a la aplicació de la imatge 3D en la fotografia y en el dibuix (més concretament en l'àmbit de l'còmic i la il·lustració) però sí ampliarem una mica els exemples gràfics oferts pels nostres troballes de referents a la xarxa i, sobretot, pels nous treballs lliurats pels nostres alumnes en la distància. Confiem que siguin d'interès i despertin la curiositat dels nostres seguidors.

En el cas dels cinemagraphs i els time lapse fotogràfics, els alumnes han descobert noves opcions expressives per reclamar l'atenció sobre les seves imatges a les xarxes, no només des d'un punt expressiu, sinó també molt sovint didàctic, com el cas de l'explicació mitjançant pixilació dels canvis produïts en l'apreciació de la profunditat de camp a l'variar la distància focal amb el zoom al mateix temps que es manté l'enquadrament aparent avançant o retrocedint en l'espai determinat per la distància de l'eix òptic a l'escena fotografiada. Dit així pot semblar molest. Visualitzant-ho, tot queda molt més clar i evident.

En altres casos els alumnes han experimentat amb els canvis de la imatge a l'mantenir un valor d'exposició i alterar augmentant o disminuint la il·luminació de l'escena però, en la majoria, s'han limitat a expressar sensacions psicològiques a l'enfrontar-se a fotografies fixes amb evidències de temps congelat en què no obstant això algun element conserva un cert moviment.

Generalment s'escull un moviment cíclic que funcioni bé a l'crear un bucle, o es trenca l'aparença de bucle amb petites ruptures o variacions que ho facin menys previsible, com els moviments dels ulls en el cas de el retrat que obre aquest post, o en el cas de la imatge que acompanya aquestes línies, en el qual no s'ha precisat d'aquesta ruptura de la previsibilitat perquè forma part d'allò que la foto precisament vol expressar.


Una pixilació o un estafi lapse fotogràfic en format gif animat s'acosten a l'experimentació del que normalment es realitzaria en forma d'animació stop-motion o senzillament de seqüència de cinema o de vídeo, però el cinemagraph exigeix ​​per a la seva optimització el compliment de certes regles que augmenten el valor estètic i tècnic de la imatge: evidenciar que la imatge és una foto fixa, quan observem un element congelat en el seu moviment de forma òbvia (potenciar la borrositat de el moviment amb una exposició lenta ajuda, i hauria potenciat aquesta sensació en el cas de l'esmentat retrat que obre el post. Si veiéssim els papers borrosos en la seva caiguda, no se'ns antojarían un mer fons fotogràfic o elements rígids col·locats estratègicament en l'escena per senzillament gravar-la en vídeo.

 En altres casos, el simple fet de saber el que costa que un animal s'estigui realment quiet durant molta estona és el que pot servir ja no només com a recurs per remarcar la peculiar estranyesa de el format de l'cinemagraph, sinó fins i tot convertir-lo en el tema, perllongant indefinidament la perplexitat de l'gosset que observa una joguina en moviment en l'exemple que mostrem sobre aquestes línies, indubtablement senzill però també rotundament efectiu.
En altres casos d'activitats en l'àmbit d'aquesta proposta, el bucle temporal s'evidencia amb trencaments o imperfeccions que no sempre aporten interès. Tot i això serveixen com a exemple molt útil del que passa quan descuidem l'esmentat aspecte, i resulten igualment vàlids com a aportació a les observacions dels integrants de el grup-classe, tant pel que fa a les pixilaciones com als stop motion, time lapse i cinemagraph.

En certs casos, en els marges de tots aquests gèneres d'imatge fotogràfica animada, està senzillament el de l'fotomuntatge animat, un stop motion en rigor, realitzat amb fragments fotogràfics en forma de collage digital.

Us deixem amb alguns exemples més d'aquests exercicis de fotografia i moviment duts a terme per alumnes de fotografia en el cicle formatiu de gràfica interactiva en l'àmbit de l'EASD Pau Gragallo de Badalona, ​​abans de donar pas al comentari dels treballs centrats en el visionat 3D.






Passem doncs a les mostres d'exercicis en 3D recorrent a la descomposició anàglifa de les imatges.

És a dir, es tracta d'utilitzar dues imatges de la mateixa escena o motiu, una realitzada lleugerament més des de l'esquerra (filtrada en vermell, o senzillament fent servir tan sols el canal vermell del seu mode RGB) i una altra lleugerament més des de la dreta filtrada a blau (o simplement eliminat el seu canal vermell substituint-lo per el de l'esquerra).



Per visualitzar el resultat en 3D, evidentment necessitarem d'ulleres anaglifas especials, que no són difícils d'adquirir per vies comercials, o de confeccionar aplicant filtres cromàtics adequats i igualment assequibles.

Per als alumnes aliens a l'àmbit de l'cicle de Fotografia o del mòdul de fotografia comú a qualsevol altre cicle artístic, convé mostrar-los exemples gràfics de com qualsevol doble imatge que pugui oferir l'aparent visió desplaçada d'esquerra a dercha o viceversa d'un objecte pot ser interpretada com una parella estereoscòpica amb opcions a produir un efecte 3D amb el tractament adequat, com per exemple amb la troballa accidental de dues obres d'un pintor que documenta dos exercicis de model des de dos punts de vista alternatius de la mateixa posi.

Podem editar totes dues amb el mètode de substituir a Photshop canal vermell de la que es veu més des de la dreta per la que presenta un angle des de l'esquerra i comprovar que ja suggereix un possible visionat en 3D. Amb aquesta idea, o aquest principi bàsic similar a l'descobert per du Hauron al seu dia, donem als alumnes un aproximació a el principi bàsic de la esteroscopia i de pas de la percepció del color i de la seva filtrat i descomposició tant en mode RGB (additiu ) com CMYK (substractiu) aproximant més a la comprensió de conceptes bàsics de percepció visual i d'edició d'imatge digital.


A partir d'aquest exemple, o d'una demostració mitjançant fotografies realitzades a classe, podem passar a la mostra d'exemples de desdoblament de registre en sistemes d'impressió per realitzar còmics 3D amb tintes planes tal com es va posar de moda en els anys 50 en el còmic americà.

A l'comprendre que del que es tracta és d'alterar l'aparent distància d'enfocament d'un objecte i que, en realitat, sempre percebem dues imatges d'una escena i aquesta deixa de ser doble exclusivament en el pla d'enfocament on convergeixen els dos eixos òptics dels nostres dos ulls, els alumnes ja tenen la informació necessària per comrender com es confeccionen aquest tipus de documents i quan són més o menys efectius, quan aprofiten millor les seves possibilitats.

Per què en els productes gràfics de tintes planes es tendeix a presentar com a retallades plànols percebuts a diferents distàncies però mancats d'autèntic relleu o volum, i com això genera una estètica particular que podríem associar als elements emergents en alguns casos, o als teatrets de elemntos plànols retallables.


És evident que en presentar més detall o textura, com en una imatge fotogràfica, la nostra percepció disposa de més dades de tots els punts percebuts d'una escena, que ja no estan exclusivament a la distància dels plànols que suporten un dibuixos, sinó a la distància precisa en que cada relleu es troba respecte a l'objectiu de la càmera.
Per tant, si disposem de dues fotos que constitueixen una parella estereoscòpica i les copiem amb molt de detall i precisió quant als seus clarobscurs i matisos, podem crear una il·lustració o un dibuix amb autèntica sensació de relleu, i l'interessant seria comprovar fins a quin punt podem oferir un efecte òptic similar fins i tot sintetitzant a l'màxim aquests matisos en el nostre dibuix.

Pau Julià
És possible realitzar un dibuix lineal o de taca plana que doni una sensació tridimensional que no es limiti a la superposició de plànols a diferents distàncies d'enfocament? La veritat és que no és tan senzill com amb un dibuix o pintura molt matisats, però és possible, i així ens ho demostra l'alumne de còmic Pau Julià amb una il·lustració que busca precisament aquest límit.


En altres ocasions, els intents han estat molt instructius però en va, i quan han funcionat ho han fet amb il·lustracions molt més detallades en el clarobscur, i per tant més supeditades a observar o copiar els canvis d'angle en la perspectiva i no obstant això a conservar a l'màxim l'exactitud de matisos i contrastos en les ombres i clarobscurs de l'escena des dels dos punts de vista, tal com podem apreciar en alguns ejmplos pràctics realitzats per alumnes a classe.

En l'exemple de la versió tridimensional d'aquest popular manga, observem que, a diferència d'allò assolit per l'exemple anterior, ens trobem amb la clàssica superposició d'elements plans, a la manera de retallables separats uns centímetres per davant o per darrere del pla de la pantalla o el paper. En aquest cas, el personatge central sembla sobresortir per sobre, mentre els personatges en segon terme es queden sobre la pantalla i el fons per estar per darrere de l'esmentat pla.


Ens sembla una cosa natural en un dibuix realitzat per definició sobre un pla, però la veritat és que podem alterar al nostre gust la distància d'enfocament dels elements d'una escena, i podem fer també que sobresurtin o s'enfonsin en el quadre de visionat a la nostra voluntat, tenint en compte que on menys s'aprecia separació entre la imatge vermella i la blava / verda tendirem a descansar nostre enfocament, mentre que les altres, sigui cap endavant o cap enrere mostraran major separació entre les dues imatges a l'observar-les sense ulleres i semblaran allunyar-se o apropar-se en posar-nos-les.

De fet, podríem editar la mateixa parella estereoscòpica de formes diferents oferint una experiència visual alternativa de la mateixa escena fotogràfica, per exemple.


Penseu que una parella esteroscòpica és la base per realitzar un anaglifo, però sempre podem editar aquest al nostre gust. En l'exemple a continuació, vaig extreure una parella estereoscòpica de la xarxa que vaig editar com anaglifo, però desplaçant lateralment el canal vermell (corresponent a la imatge de l'esquerra) per a centrar l'enfocament en el subjecte més proper a l'esquerra de la imatge resultant i que tot aparegui com a referència a partir dél. Ho fem així perquè dit subjecte apareix tallat, i generaria un efecte molest que sobresortís de el pla de la pantalla o de el paper imprès. En canvi, si es tracta d'un element en posició obliqua i no tallat pels marges, potser estaria bé enfocar més enrere perquè aquest objecte sobresortís de la pantalla en cas que ens semblés convenient o aportés alguna cosa expressivament. Seria l'equivalent a mostrar un baix relleu en un marc profund, a manera de nínxol, o fer-ho sobresortir parcialment d'aquest nínxol.

Observeu ara com s'han editat aquests dos anaglifos i intenteu discernir què els diferencia o quins elements ocupen més o menys importància en la percepció de l'espai observat.

Tot i que en les dues imatges varia l'enquadrament i la perspectiva, s'ha prioritzat l'enfocament en l'arbre, però procurant que romangui després de la finestra el just perquè algunes branques i fulles se'ns acostin fins a l'extrem de sobresortir d'aquesta finestra.

Si eliminem l'arbre i el deixem a la nostra esquena en realitzar-les pràcticament en el mateix lloc, al no disposar de cap element que no superi els marges de l'enquadrament, per obtenir un bon efecte tridimensional, immersiu, procurem que tot quedi enfocat per darrere del pla de la finestra d'enquadrament, i fem servir com a referència per minimitzar la sensació de doble imatge, sense les ulleres anaglifas, del cantó cilíndric de l'edifici (observant per facilitar aquesta tasca el dibuix de la pintada i la línia vertical de l'relleu d'una canonada que protegeix un cablatge fins a terra, a la dreta).

Penseu també que la fotografia estereoscòpica és molt més antiga del que molta gent pensa, i ja es practicava i es venia comercialment gairebé des dels inicis de la fotografia, i és anterior a la fotografia en color.



De fet, el sistema anaglifo de filtrat alternatiu en vermell / blau que fem servir en aquesta cas per veure les imatges els va descobrir Du Hauron accidentalment mentre intentava desenvolupar un sistema de fotografia en color. Aquest sistema estava basat en filtres cromàtics i pigments fotosensibles de diversos colors que s'exposaven sobre la mateixa còpia. A l'observar amb dos filtres simultàniament el registre de la imatge vermella i blava, que havien quedat descentrats, Du Hauron creure veure la imatge per sobre o per sota de mapa de la seva taula de treball, de manera que immediatament va comprendre el que passava a l'seleccionar per cada ull una imatge en una posició lateral i lleugerament diferent.

No obstant això, el més freqüent durant molt de temps va ser veure les parelles estereoscòpiques a través d'un estereoscopi, per mitjà de qual cada ull veia només una de les imatges i el cerebor el percebia com una escena tridimensional.

Un exemple seria el de la parella esteroscòpica que vaig utilitzar per editar com anaglifo i pugueu veure en tres dimensions la cara d'aquesta dona índia que tenia 120 anys quan la van retratar, constituint un document antropològic molt valuós.

Perquè entengueu millor com practiquem i proposem l'activitat de esteroscopia a classe, a part de mostrar exemples a través de les pàgines del bloc tal com les esteu veient vosaltres mateixos, el més senzill és observar el camp visual usant alternativament l'ull esquerre i el dret.

Pot semblar una cosa òbvia, però us asseguro que sempre em trobo amb un bon nombre d'alumnes que no s'ho havia plantejat en la seva vida i que no sempre allò evident és fàcil de comprendre a la primera, potser precisament per tenir-lo sempre davant, i no resulta tan senzill d'explicar com aparenta, al menys no per a tothom, sobretot si té algun problema òptic per percebre la tridimensionalitat, cosa que en alguna ocasió ha descobert durant les meves classes o ha confessat padecrlo a l'arribar a aquest punt.

El més recomanable és fer unes quantes fotos ràpides per descarregar-les a l'ordinador de classe i projectar el procés d'edició (facilitant a el grup, és clar, ulleres anaglifas adequades, o encarregant que es facin amb elles prèviament). Avui dià és una cosa molt immediat, i es pot fer amb la càmera incorporada a qualsevol telèfon mòbil, de manera que ni tan sols ens trobem amb el problema que disposin o no d'una càmera adequada, encara que sí és cert que podem filar més prim en classes específiques de fotografia en què les opcions òptiques i expositives de les càmeres ampliïn i millorin les possibilitats en els resultats.

Un cop saben què han de fer, comencen a experimentar amb escenes estàtiques la successió o ràfega d'exposicions (recomanem sempre que no es limitin a dues preses consecutives, sinó a quatre o sis, entre les quals és més probable trobar una parella esteroscòpica útil) i tant si utilitzen trípode (recomanable) com si es limiten a donar suport a la càmera en un suport horitzontal estable o si tenen cura l'estabilitat de l'horitzontalitat de l'eix òptic durant les preses successives, de seguida es veuen amb material editable, de millor o pitjor qualitat, però útil per a aplicar els principis de la esteroscopia i, per tant, d'utilitzar-los posteriorment com a models per copiar-en forma de dibuix o pintura per disposar de parelles esteroscópicas dibuixades i editar-les com anaglifos per veure les seves il·lustracions en 3D.

A continuació us oferim alguns exemples de resultats obtinguts amb preses fetes molt immediatament i sense excessius problemes, i que posteriorment van ser convertides en dibuixos per observar com es poden realitzar il·lustracions o còmics en tres dimensions sense que això resulti una cosa tan difícil o inaccessible com en principi un podria imaginar.

Com a comentari útil, i tenint en compte les particularitats del sistema anaglif, hem de recordar advertir als alumnes que l'anaglif funciona tant en blanc i negre com en color, sempre que l'arxiu d'imatge aquest en RGB i no en escala de grisos , per a poder disposar dels tres canals, i que també convé evitar o editar els objectes de color saturadamente vermell o saturadamente blau, ja que cada ull amb les ulleres filtrades els interpretaran alternativament com a molt foscos o com a molt clars, el que resulta una mica molest, tal com es pot observar en el marge dret d'aquesta imatge, a causa de la color de la roba de la persona que apareix.

En tractar-se d'un problema de canals, que impliquen l'edició de l'color, trobem al anaglifo no només l'oportunitat d'aprendre conceptes d'òptica i percepció (el que inclou distància focal, distància d'enfocament, eix òptic, triangulació, profunditat de camp, nitidesa, diagragma ...) sinó d'edició i configuració de la color (equilibri de color, to / saturació, correcció selectiva ...).

Observeu, per tant, alguns dels exemples gràfics resultants de l'activitat i tot seguit algunes de les proves fotogràfiques realitzades durant les
pràctiques inicials ja editades com aanaglifs.

 


Més avall podreu veure alguns exemples extrets d'antigues activitats relacionades amb l'òptica i la esteroscopia en el cicle de fotografia i una sèrie d'exemples d'imatges gràfiques planes de visionat esteroscópico sense autèntic relleu o textura.


























































Entrades relacionades:

Cómic 3D. Imagen 3D y fotografía estereoscópica aplicada al cómic y la ilustración

Reflexión sobre la fotografía estereoscópica. Trampas Fotográficas de Mafa Alborés.

Percepción visual y enseñanzas artísticas. Fotografía Estereoscópica. Anaglifos en ESDAP Catalunya, campus Badalona. EASD Badalona/Pau Gargallo

Fotografía Estereoscópica. Anaglifos en ESDAP Catalunya, campus Badalona. EASD Badalona/Pau Gargallo

Animalidad y percepción. Estereoscopia, espacio y tiempo a través de las enseñanzas artísticas.

Roberto Manzano y la tercera dimensión. Escultura y fotografía estereoscópica. El Arte de la Enseñanza y la enseñanza del arte.

"El Animal Invisible: huellas, indicios y vestigios", un proyecto de Mafa Alborés (I)

Entomología anatómica microscópica en 3D y 2D por Igor Siwanowicz

El Animal Invisible como proyecto fotográfico y artístico. (proyecto Animal Invisible V)

GIF animado y estereoscopia.

Animalidad y percepción. Estereoscopia, espacio y tiempo a través de las enseñanzas artísticas.

Fotografía y percepción. Interesantes experimentos con fotografía estereoscópica (editada en anaglifos) por alumnos de la EASD de L'Hospitalet.

Enseñanzas artísticas y estereoscopia. Fotografía 3D en la EASD Serra i Abella.

Fotografía estereoscópica. Jose Navarrete, Ramón Tresens, David Santacruz, Tornike Topchisvili, indagan en las posibilidades expresivas de la fotografía tridimensinal a través de anaglifos digitales. 

Arte y percepción. Adela Framis observa el espacio tridimensional a través de la fotografía estereoscópica

Animalidad en 3D

Posibilidades gráficas y plásticas en 3D

3D

 

Movimiento en la inmovilización y el confinamiento. GIF animado como soporte expresivo: stop motion, time-lapse, giff animado fotográfico, pixilación y cinemagraph

Posibilidades expresivas del GIF animado. Distinción entre el formato y el género artístico a través de la fotografía. GIF animado fotográfico, Cinemagraph, GIF animado con fotografías y videos guardados como GIF animado.


Reivindicar el cinemagraph como género fotográfico. El Gif animado como soporte.

Reivindicando el cinemagraph como género fotográfico. El GIF animado como soporte (II)

El cinemagraph como género fotográfico. Posibilidades del GIF animado como soporte.

GIF animado como soporte y como género fotográfico: cinemagraph

El GIF animado como género artístico. Diseño 3D y movimiento (fotografía y escultura virtuales) por DarkAngelØne.

GIFs animados de Nicolas Montserrat y la reivindicación de Romain Laurent y Bill Domonkos como indiscutibles referentes de la sublimación del género.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario