CRONOLOGIA I RESUM DE CARACTERÍSTIQUES DE PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS
CRONOLOGIA DELS PROCEDIMENTS FOTOGRÀFICS ANTICS
1840 1860 1880 1900 1920 1940 1960 1980
1840-55 PAPER SALAT
1855-95 ALBÚMINA__________
1895-1905 GELATINA i COL·LODI P.O.P
1905-1960 GELATINA D.O.P.____________
1960-… COLORS CROMOGÈNICS
|
1840 |
1860 |
1880 |
1900 |
1940 |
1960 |
1980 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1840-55 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1855-95 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1895-1905 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1960-… |
|
|
|
|
|
|
|
|
HISTÒRIA DE LA TÈCNICA I LA TECNOLOGIA FOTOGRÀFIQUES
Des de fa molt de temps és conegut el fet i el mode de formar una imatge fent
servir el principi de la cambra fosca,
constituida per una capsa, una de les parets de la qual té un petit forat
destinat al pas de la llum.
CARDAN(1550) Va tenir la idea d’augmentar la lluminositat de la
imatge colocant una lent davant l’esmentat forat convenientment agrandat.
Per altra banda, els alquimistes savien què la llum transforma l’aspecte de la
plata còrnia (clorur de plata fòs); però cap manuscrit menciona que s’hagués
arribat a associar o relacionar tots dos fenomens, que constitueixen la fotografia.
J.H. SCHULTZE (1727) Va demostrar que un paper impregnat en nitrat
de plata i cals dòna una imatge quan és exposat al sol sota un dibuix.
CHARLES(1780) Fisic francès. Va enunciar demostracions anàlogues,
utilitzant aquestes observacions per obtenir siluetes de retrats.
NIÈPCE (1827) Va ser el primer que va conseguir fotografiar objectes
corporals a la cambra fosca, tot fent servir BETUM DE JUDEA com a CAPA
SENSIBLE, i eren necessaris temps d’exposició de fins a vuit hores
per impressionar la imatge d’un paissatge.
DAGUERRE(1838) Noves investigacions portades a terme en colaboració amb
Nièpce van donar com a resultat la invenció del Daguerrotip
TALBOT (1839) Aconseguí fabricar papers sensibles impregnant-los en
sal marina i nitrat de plata.
ABEL NIÈPCE DE SAINT VICTOR (1841) Plaques de vidre recobertes d’una
CAPA D’ALBÚMINA que contenia sals de plata, i que donàven un
clixé transparent.
LEGRAY (1850) Noves investigacions van donar lloc a la substitució de
l’albúmina pel COL·LODIÓ.
GAUDIN (1861) Proposa l’utilització de la GELATINA.
MADDOX (1871) Prepara les primeres emulsions al GELATOBROMUR DE
PLATA: PLAQUES SEQUES.
LES CRONOFOTOGRAFIES DE MUYBRIDGE I MAREY
·EADWEARD MUYBRIDGE
Fotògraf britànic (Kingston 1830-1904)
Emigrat a Amèrica l’any 1852, va començar fotografiar paissatges de l’Oest
americà al voltant de l’any 1860.
Va investigar mitjanjant la fotografia al voltant del moviment de persones i
animals, als quals fotografiava amb diverses càmeres a la vegada i obtenia
sèries de fotografies a les quals es representàven les fases successives d’un
desplaçament ràpid.
Va crear a Filadèlphia el ZOOPRAXISCOPI (1879) que l’hi va permetre projectar
de forma continuada les seves preses fotogràfiques, amb un efecte proper al
cinema.
Aquestes sèries es van publicar als 11 volums de “LOCOMOCIÓ ANIMAL”
(1837)
ETIENNE JULES MAREY
Metge francès (Beane 1830 – Paris 1904)
Fisòleg. Professor d’Història Natural al Col·legi de França l’any 1867.
El seu nom va unit al perfeccionament de les tècniques de registre gràfic
als experiments de fisiologia: CÀPSULA DE MAREY.
1882: Creà allò que va anomenar CRONOFOTOGRAFIA, que pot ser considerada
com a un important precedent de la cinematografia.
Va formular la LLEI DE MAREY: Relació inversament proporcional entre
la frecuència del puls i la presió arterial. Amb el nom de “LLEI DE LA
INESTABILITAT PERIÒDICA DEL COR” o “LLEI DE MAREY” és conegut un altre fenòmen
relacionat amb la fase refractària del miocardi a l’estímul elèctric, durant la
sístole
RESUM DE CARACTERÍSTIQUES DE PROCEDIMENTS FOTOGRAFICS ANTICS
DATA ÚS COMERCIAL(DECADÈNCIA) DENOMINACIÓ
PROCÉS SUPORT EMULSIÓ IMATGE FINAL TIPUS DE PROCÉS AGENT SENSIBILITZADOR
PROCESSAT PAIS / AUTOR
DEGRADACIONS FREQUENTS
1839 (1860) 1860 DAGUERROTIP
PLATA
PLATA/COURE SENSE EMULSIÓ AMALGAMA
Plata-mercuri (+or) POSSITIU DIRECTE
De càmera IODE
IODE-BROM
IODE-BROM-IODE Revelat al vapor de mercuri. Fixat en solució concentrada de
clorur sòdic/tiosulfat de sodi FRANÇA
Daguerre
(Nièpce) -Sulfuració/oxidació de la plata
-exfoliació de ll’àmina de plata
-Taques alcalines (sodi i potasi del vidre)
1839 1840 (1850) 1855 CALOTIP
PAPER SENSE EMULSIÓ PLATA-revelat fisic (reducció)
NEGATIU DIRECTE De càmera POP
SOLUCIÓ SATURADA
DE NITRAT DE PLATA.SECAT.IMMERSIÓ EN IODUR POTÀSIC=IODUR DE PLATA. BANY EN
GALONITRAT DE PLATA Imatge latent processada en galomitrat de plata.
Reducció:Dipòsit de plata als halurs exposats Anglaterra
Fox Talbot -craquelat/esquerdes de la cera
-dipòsits, taques, pèrdues, rasgats (paper)
1839 1841 (1850) 1890 PAPERS A LA SAL
Paper SENSE EMULSIÓ
PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P SOLUCIÓ DE SAL (ClNa) EN AIGUA.
AIXUGAT. SOLUCIÓ SATURADA DE NITRAT DE PLATA=CLORUR DE PLATA Rentat en aigua.
Fixat amb solució concentrada de sal Anglaterra
Fox Talbot -craquelat/esquerdes de la cera
-dipòsits, taques, pèrdues, rasgats (paper)
1847 NEGATIUS A L’ALBÚMINA
(Nièpce de Saint Victor)
VIDRE
ALBÚMINA PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE FRANÇA
Nièpce de Saint Victor -esvaiment de la imatge
1840/48 1880 (1920) 1940 CIANOTIP
PAPER SENSE
EMMULSIÓ SALS DE FERRO ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P
negatiu AMONI-CITRAT DE FERRO-FERROCIANUR POTASIC Embegut el paper amb la
mescla, s’exposa a la llum (contacte negatiu) i rentar Anglaterra
HERSCHEL -esborrat fotoquímic (recuperable a les fosques)
-deteriorament del paper
1850 (1855) 1900 ALBÚMINA
PAPER ALBÚMINA
PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA +ÀCID NÍTRIC
Rentat.Fixat al tiosulfit.Virat.Aixugat.Muntatge en suport secundari. FRANÇA
B. Èvrard -les del paper+albúmina: craquelat, esgroigement, “cigarros”
-esvaiment de la imatge
1853 1856 (1915) 1920 FERROTIP (TINTIP)
METALL
COL·LODIÓ HUMIT (sobre laca) PLATA DE REVELAT FISIC POSSITIU DIRECTE
DE CÀMERA COL·LODIÓ IODAT SUBMERGIT EN NITRAT DE PLATA aplicat humit al suport
SULFATFerròs+ÀCIDnitric/sulf/acètic
Clorur mercuri=llums+blanques.
Fixat amb cianur potàsic o tiosulfit.Rentat,aixugat,vernissat
FRANÇA
MARTIN
Sulfur-oxidació
de l’argent
-pèrdua d’adhesió de la capa de col·lodió
-damnis mecànics (fora del paquet daguerrià)
1854 (1865) 1860 AMBROTIP
VIDRE COL·LODIÓ
HUMIT PLATA DE REVELAT FISIC POSSITIU DIRECTE
De càmera IODUR DE PLATA+SOLUCIÓ ACUOSA DE NITRAT DE PLATA=IODUR DE PLATA
Sulfat Ferròs+àcid nitrica/sulfúric/acètic/cítric
Clorur mercuri (blancor llums) Fixat amb cianur potàsic o tiosulfat de sodi USA
James Ambrose Cutting -les del ferrotip+rajadures, pèrdues, exfoliacions,
descomposició del vernís, degradacions del vidre.
1855 … COLLOTIPUS PAPER SENSE EMMULSIÓ TINTA d’impressió 1er PROCÉS
FOTOLITOGRÀFIC GELATINA BICROMATADA Utilitza l’insolubilitat dels bicromats
exposats a la llum per generar un motlle que transferirà la tinta al paper.
FRANÇA
A.Poitevin
-les del paper
i tintes
1855 1940… CARBÓ
PAPER GELATINA
BICROMATADA TINTA d’impressió DUES CAPES (imatge EN l’emusió) BICROMATS
+POLS DE CARBÓ Tissue+Gelatina. Gelatina Pigmentada sobre
paper.Aixugat.Bicromat potàsic.Copiat(contacte)Rentat.Transferència. FRANÇA
A.Poitevin -les del paper. Possibles esquerdes a zones d’alta densitat.
1864 1865 (1895) 1900 WOODBURYTIP
(FOTOGLITIPUS) PAPER GELATINA BICROMATADA PIGMENTS DUES CAPES (bicromats sota
negatiu de col·lodió) CAPA GRUIXUDA DE GELATINA BICROMATADA SOTA NEGATIU DE
COL·LODIÓ REVELADA EN AIGUA CALENTA=RELLEU GELATINA PIGMENTADA TRANSFERIDA AL
PAPER (+_1000 CÒPIES x MOTLLO) USA W.B. Woodbury -les del paper. Possibles
esquerdes a zones d’alta densitat.
1865 1880 (1915) 1920 COL·LODI P.O.P.
PAPER SENSE
EMMULSIÓ PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA DISPERS EN
COL·LODIÓ INDUSTRIALMENT
1ers:ILFORD,
darrers: Kodak Studio Proof Paper COPIAT PER CONTACTE.
RENTAT.
FIXAT AL TIOSULFIAT
SOVINT VIRAT A L’OR USA
W. Simpson -Relatives al suport secundari i al paper i adhesius.
-pèrdua dels plastificadors del col·lodió (esquerdaments-trencadís-) “Fading” ,
“Mirroring”
1871 NEGATIUS AL COL·LODI (PLAQUES SEQUES DE MADDOX)
VIDRE
GELATINO-BROMUR
1873/79 1880 – 1930 PLATINOTIP
PAPER SENSE
EMMULSIÓ METALL (PLATÍ) PROCÉS D’UNA CAPA (imatge en la fibra del paper)
CLORO-PLATÍ POTÀSIC, OXALAT FÈRRIC, ÀCID OXÀLIC, CLORAT POTÀSIC I AIGUA.
REVELAT EN OXALAT FÈRRIC. ATUR EN ÀCID HIPOCLÒRIC EXPOSICIÓ PER CONTACTE
LLUM+OXALAT FÈRRIC=
=PRECIPITACIÓ SALS DE PLATÍ USA/UK
W.Willis
A.Clements -Paper afectat pels banys àcids. Pèrdua de color de la base del
paper.
-El platí catalitza amb les fibres de cel·lulosa = transferència de la imatge a
papers i altres còpies en contacte.
1879 1880… FOTOGRAVAT
PAPER SENSE
EMMULSIÓ TINTA d’impressió PROCÉS FOTOMECÀNIC GELATINA FOTOGRÀFICAMENT
(BICROMATS) EN RELLEU PER GRAVAR EN AIGUAFORT PROCEDIMENT D’ARTS GRÀFIQUES
AUSTRIA
Karl Klic -les del paper i tintes.
1880’s … HALF-TONE
(LETTER-PRESS)
PAPER SENSE
EMMULSIÓ TINTA d’impressió PROCÉS D’IMPREMTA PLANOGRAFIC BETUM DE JUDEA
+GELATINA DE PEIX (SENSIBILTZAT) TRAMA NEGATIVA OBTINGUDA D’UNA FOTOGRAFIA
TRANSFERIDA A UNA PLACA DE COURE RECOBERTA PER UNA EMULSIÓ, LLAVORS LLUM+RENTA
I BANY DE GRAVAT. -les del paper i tintes.
1880’s 1881… GELATINA D.O.P.
PAPER GELATINA
PLATA FILAMENTÀRIA ENNEGRIMENT PER REVELAT D.O.P. Clorur, bromur, clor-bromur
de plata. HALURS DE PLATA+ALCALÍ REVELAT QUÍMIC. EL REVELADOR PROPORCIONA
L’ELECTRÓ NECESSARI PER REDUIR ELS IONS DE PLATAaPLATAFILAMENTÀRIA(metàlica)
-BONA PERMANÈNCIA (PLATA FILAMENTÀRIA)
-MIRRORING (ÒXID REDUCCIÓ)
-FADING (ESVAÏMENT)
1882 (1915) 1930 GELATINA P.O.P.
PAPER GELATINA
PLATA FOTOLÍTICA ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA EN EMMULSIÓ DE
GELATINA
(INDUSTRIALMENT) COPIAT PER CONTACTE.
RENTAT.
FIXAT AL TIOSULFIAT
SOVINT VIRAT A L’OR -INESTABILITAT QUÍMICA
-MIRRORING
-FADING
1894 (1930) 1940 COL·LODI MAT P.O.P. virat a l’or-platí
PAPER COL·LODI
AMALGAMA (PLATA FOTOLÍTICA,OR,PLATÍ) ENNEGRIMENT DIRECTE/P.O.P CLORUR DE PLATA
DISPERS EN COL·LODIÓ (Industrialment) COPIAT PER CONTACTE. RENTAT. FIXAT AL
TIOSULFAT DE SODI, DESPRÈS D’UN VIRAT A L’OR I AL PLATÍ. UK Sir W. Abney -LES
DE PAPER I ADHESIUS
-PÈRDUA DEL PLASTIFICADOR I TRENCADISS DEL COL·LODIÓ.
-TRANSFERÈNCIA
No hay comentarios:
Publicar un comentario